Satellitboende vs gruppboende/Servicelägenhet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Satellitboende vs gruppboende/Servicelägenhet

Inläggav manne » 2010-12-14 18:43:14

kan säga att det är samma typer av människor som bor på dessa boenden

vilka olika typer är bäst då är LSS och samma typer av folk på mitt förra place så sov de icke över men här så sover de natt.. :shock:

tex satellitboende som finns nu och startas över hela landet

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?ID=1211

vs
gruppboende
http://www.frosunda.se/templates/Page.aspx?id=29874

så vad är skillnaden då i mellan då samma typer av personer bor där..
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

hur funkar det med satellitlägenhet eller servicelägenhet?

Inläggav mumsisen » 2010-12-16 9:06:58

min son kommer få en sån, han är rädd nu att hans flickvän inte ska kunna sova hos honom på helgerna. Men vad jag hört bestämmer man väl vad man vill göra på dagarna? Det är jätteviktigt för det är det enda sociala han har i sitt liv. Hur gör man med hyran osv Han blir 18 år snart. Vi kan ju inte både betala vårt hus & en hyra till, men kan han eller vi söka bidrag som täcker hyran? Jätteglad för svar

hälsningar en supernervös mamma ;)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Alien » 2010-12-16 19:28:12

Såvitt jag förstår är en satellitlägenhet detsamma som en vanlig lägenhet, men att det finns en personallägenhet i området som servar de satellitboende.

Betr hyran ni har väl någon kontakt på LSS el habiliteringen som ni kan fråga? Ev kan han få aktivitetsersättning från FK, men då måste han ha fyllt 18 år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ni som har servicelägenhet eller satellitlägenhet är den...

Inläggav mumsisen » 2011-01-04 12:54:54

lagom stor till en person ? finns kök eller kokvrå?
Är den färdigmöblerad när man flyttar in?
Är det lång väntetid efter man har ansökt?
tacksam för svar :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav csharp » 2011-01-04 14:27:56

jag skulle också vilja veta hur lång tid det tar från att man har ansökt om lss boende till att få det beviljat och kunna flytta in?

gärna hur lång tid det tar i stockholm, solna och sundbyberg?

tacksam för svar också
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav mumsisen » 2011-01-04 19:30:03

csharp skrev:jag skulle också vilja veta hur lång tid det tar från att man har ansökt om lss boende till att få det beviljat och kunna flytta in?

gärna hur lång tid det tar i stockholm, solna och sundbyberg?

tacksam för svar också

jag undrar även vilken ekonomisk hjälp man kan få om personen är under 18 år? jag tänker med hyra mat etc
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav ragnevi » 2011-01-04 20:42:39

Har sett lite olika varianter, allt från stora ettor och små tvåor, men de har sett ut som vanliga lägenheter. De har inte varit möblerade, utan det har personen själv fått skaffa.

En person som är under 18 år kan få ekonomiskt bistånd om föräldrarna saknar betalningsförmåga.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav csharp » 2011-01-04 21:25:42

hur lång tid det tar från att man har ansökt om lss boende till att få det beviljat och kunna flytta in?

:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav ragnevi » 2011-01-04 23:28:07

Frågan är lite av typen hur långt är ett snöre... Det beror på din kommun, finns det brist på lägenheter tar det längre tid. I storstäderna tar det i regel längre tid.
En vägledande dom mot Västerås kommun gav ett praxis på att kommunen inte behövde betala böter för en kvinna som väntat sju månader.

Så räkna med minst ett år på de ställen du räknat upp. Det är dock en kvalificerad gissning från min sida.
Även om kommunen skulle få betala böter så tillfaller de inte dig, utan staten.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav mumsisen » 2011-01-05 9:48:18

ragnevi skrev:Har sett lite olika varianter, allt från stora ettor och små tvåor, men de har sett ut som vanliga lägenheter. De har inte varit möblerade, utan det har personen själv fått skaffa.

En person som är under 18 år kan få ekonomiskt bistånd om föräldrarna saknar betalningsförmåga.


tack snälla för svar :) vet du om det är kök eller kokvrå eller det kanske varierar?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-05 12:47:53

Hej!

På ett gruppboende finns det oftast ett rum och ett kök. Jag har själv sett två varianter av ettor. Antingen är det ett stort rum, och ett litet kök där man gott och väl får plats med ett köksbord. Eller så är köket jättestort och rummet rätt litet.

Det som ni kallar satellitboenden tolkar jag som gruppboenden där man har en egen lägenhet i en trappuppgång med tillgång till personal och det finns en samlingslägenhet dit de boende kan (om de vill) under vissa fasta tider samlas på kvällar och helger. Det är vanliga tvåor (eller ettor) och ser ut som de andra lägenheterna i huset.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav mumsisen » 2011-01-05 18:57:36

Lilla Gumman skrev:Hej!

På ett gruppboende finns det oftast ett rum och ett kök. Jag har själv sett två varianter av ettor. Antingen är det ett stort rum, och ett litet kök där man gott och väl får plats med ett köksbord. Eller så är köket jättestort och rummet rätt litet.

Det som ni kallar satellitboenden tolkar jag som gruppboenden där man har en egen lägenhet i en trappuppgång med tillgång till personal och det finns en samlingslägenhet dit de boende kan (om de vill) under vissa fasta tider samlas på kvällar och helger. Det är vanliga tvåor (eller ettor) och ser ut som de andra lägenheterna i huset.

Hälsningar

Lilla Gumman


ok tack då vet jag lite mer :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav ragnevi » 2011-01-06 2:09:51

Servicelägenhet är (i Göteborg) en lägenhet i ett hus där det bara finns andra servicelägenheter, det finns inga traditionella hyresgäster med egna kontrakt.

Begreppet satellitlägenhet används normalt inte, men det finns andra begrepp för dessa i Göteborg. Bland annat F100, sedan finns det privata verksamheter som erbjuder satellitlägenheter eller träningslägenheter/referensboende där socialtjänsten köper upp platser, ofta vänder sig de sistnämnda främst till personer med tidigare missbruksproblem och det är inte tänkt att kontraktet ska övertas av "hyresgästen".

Det är lägenheter insprängda bland traditionella hyresgäster och det finns inte någon samlingsbostad, däremot så kan man ringa till personal vid behov och det är ett krav att du accepterar att ta mot boendestöd och det kan finnas regler om brukandet alkohol, droger eller vissa mediciner.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav mumsisen » 2011-01-06 19:13:55

ragnevi skrev:Servicelägenhet är (i Göteborg) en lägenhet i ett hus där det bara finns andra servicelägenheter, det finns inga traditionella hyresgäster med egna kontrakt.

Begreppet satellitlägenhet används normalt inte, men det finns andra begrepp för dessa i Göteborg. Bland annat F100, sedan finns det privata verksamheter som erbjuder satellitlägenheter eller träningslägenheter/referensboende där socialtjänsten köper upp platser, ofta vänder sig de sistnämnda främst till personer med tidigare missbruksproblem och det är inte tänkt att kontraktet ska övertas av "hyresgästen".

Det är lägenheter insprängda bland traditionella hyresgäster och det finns inte någon samlingsbostad, däremot så kan man ringa till personal vid behov och det är ett krav att du accepterar att ta mot boendestöd och det kan finnas regler om brukandet alkohol, droger eller vissa mediciner.


ok tack det han kommer få är en servicelägenhet med egen trappuppgång men personal på samma plan, men inte i samma lägenhet. han har inte drogproblem & han kommer få boendestöd
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Hur funkar det med kön till satellitlägenhet?

Inläggav mumsisen » 2011-02-25 16:59:33

går de efter kösystemet (alltså är du på plats 40 så är det 39 före i kön) eller går de även på behov / situation hemma?


Moderator: Slog ihop två liknande trådar.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Hur funkar det med kön till satellitlägenhet?

Inläggav Parvlon » 2011-02-25 19:08:01

Bör ju vara behov först. Där jag bor har det kommunala bostadsbolaget inte ens ett kösystem, till skillnad från privata som har det eftersom det är enklast.

En snabb googlesökning bekräftar att det är så på många ställen.

Det är ingen kö till korttidsplatserna
satellitlägenheter vid behov
Däremot är det väl inte helt omöjligt att det tar sin tid, men det har nog mer med byråkrati att göra.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur funkar det med kön till satellitlägenhet?

Inläggav mumsisen » 2011-03-01 14:49:46

Parvlon skrev:Bör ju vara behov först. Där jag bor har det kommunala bostadsbolaget inte ens ett kösystem, till skillnad från privata som har det eftersom det är enklast.

En snabb googlesökning bekräftar att det är så på många ställen.

Det är ingen kö till korttidsplatserna
satellitlägenheter vid behov
Däremot är det väl inte helt omöjligt att det tar sin tid, men det har nog mer med byråkrati att göra.


ok tack för svar tror du det kan ta mer än ett år eller mindre?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Hur funkar det med kön till satellitlägenhet?

Inläggav Parvlon » 2011-03-01 18:06:02

mumsisen skrev:
Parvlon skrev:Bör ju vara behov först. Där jag bor har det kommunala bostadsbolaget inte ens ett kösystem, till skillnad från privata som har det eftersom det är enklast.

En snabb googlesökning bekräftar att det är så på många ställen.

Det är ingen kö till korttidsplatserna
satellitlägenheter vid behov
Däremot är det väl inte helt omöjligt att det tar sin tid, men det har nog mer med byråkrati att göra.


ok tack för svar tror du det kan ta mer än ett år eller mindre?
Jag är ingen sockärring men om du har ett väldigt högt behov och förklarar det för nån kommunanställd så ser jag inte någon anledning till att det ska ta en längre tid. Om jag måste gissa och behovet nästintill är akut säger jag två månader från det att rätt person har tagit hand om ärendet. Det kanske är ett par dagar lika väl.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav mumsisen » 2011-03-03 9:43:53

Parvlon skrev:
mumsisen skrev:
Parvlon skrev:Bör ju vara behov först. Där jag bor har det kommunala bostadsbolaget inte ens ett kösystem, till skillnad från privata som har det eftersom det är enklast.

En snabb googlesökning bekräftar att det är så på många ställen.

Det är ingen kö till korttidsplatserna
satellitlägenheter vid behov
Däremot är det väl inte helt omöjligt att det tar sin tid, men det har nog mer med byråkrati att göra.


ok tack för svar tror du det kan ta mer än ett år eller mindre?
Jag är ingen sockärring men om du har ett väldigt högt behov och förklarar det för nån kommunanställd så ser jag inte någon anledning till att det ska ta en längre tid. Om jag måste gissa och behovet nästintill är akut säger jag två månader från det att rätt person har tagit hand om ärendet. Det kanske är ett par dagar lika väl.

ok för en på soc sa nu igår att de alltid går efter kön & inte behov... lite jobbig sits vi sitter i bara men tack :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Hur funkar det med kön till satellitlägenhet?

Inläggav Yoda » 2011-03-03 19:34:28

Jag jobbar på ett ungdomsboende där det finns möjlighet till att läsa in grundämnena. Hos oss får man bara bo tills man är 23 och sen måste man flytta. Ibland erbjuder hemkommunerna olika typer av boende efter vistelsen hos oss och som jag har förstått så är det olika från kommun till kommun men överlag så brukar de se till behov i första hand och kösystem i andra.
Yoda
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-02-24

Inläggav Parvlon » 2011-03-04 4:07:14

mumsisen skrev:
Parvlon skrev:
mumsisen skrev:
Parvlon skrev:Bör ju vara behov först. Där jag bor har det kommunala bostadsbolaget inte ens ett kösystem, till skillnad från privata som har det eftersom det är enklast.

En snabb googlesökning bekräftar att det är så på många ställen.

Det är ingen kö till korttidsplatserna
satellitlägenheter vid behov
Däremot är det väl inte helt omöjligt att det tar sin tid, men det har nog mer med byråkrati att göra.


ok tack för svar tror du det kan ta mer än ett år eller mindre?
Jag är ingen sockärring men om du har ett väldigt högt behov och förklarar det för nån kommunanställd så ser jag inte någon anledning till att det ska ta en längre tid. Om jag måste gissa och behovet nästintill är akut säger jag två månader från det att rätt person har tagit hand om ärendet. Det kanske är ett par dagar lika väl.

ok för en på soc sa nu igår att de alltid går efter kön & inte behov... lite jobbig sits vi sitter i bara men tack :)
Låter konstigt. Vi säger att en person som står i kön plötsligt inte har behovet, han ska alltså ha lägenheten ändå. Jag tror att de säger så bara för att de inte kan tänka logiskt, något som är vanligt när det gäller sociologer.

Har du googlat din kommun +satellitlägenhet eller träningslägenhet?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in