Måste man bo i gruppbostad och ha DV när man har AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste man bo i gruppbostad och ha DV när man har AS?

Inläggav Mellan » 2011-04-05 15:58:25

Varför måste man bo i grupp bostad när man har aspberger. Lisbeth Salander hade Aspberger och hon hade varken daglig verksamhet eller bodde i gruppbostad


Moderator: Rättade i rubriken.
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS

Inläggav tahlia » 2011-04-05 16:13:50

Jag bor i eget hus med barn, sambo och hund (hela kittet). Har aldrig haft daglig verksamhet heller. Så nej, man måste inget av det om man har AS. Däremot kan svårighetsgraden av AS vara kraftigt varierande. Vissa av oss har mycket svårare med väldigt många olika delar av livet än andra och tvärt om.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS

Inläggav nano » 2011-04-05 16:53:40

Jag bor själv i vanlig lägenhet och ingen daglig verksamhet, jobbar med saker jag gillar.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS

Inläggav carolina » 2011-04-05 17:12:03

Det är absolut inte så att man måste bo i gruppbostad/annat stödboende om man har AS.Jag har asperger, bor i egen lägenhet och har inga problem alls att klara vardagen självständigt. Sen finns det de som är i stort behov av någon form av stödboende men det är väldigt olika beroende på vad man har för svårigheter.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-05 18:03:06

Det finns absolut ingenting som säger att man måste bo i gruppbostad bara för att man är aspergare. Möjligen får en del unga aspergare det förslaget från LSS-tanter men det är bara att tvärvägra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-05 20:48:49

Jag vet ingen aspergare som bor i gruppbostad; däremot finns det de som bor i satellitboende. Då finns en bas med personal, fast inte i samma hus. Lägenheterna är precis som vanliga lägenheter och kan ligga utspridda i ett bostadsområde. Man bor där några år eller på obestämd tid och kan få hjälp vid behov, men man har inga gemensamma måltider, fritidslokaler el. dyl.
Jag tror inte det är så vanligt att aspergare bor i gruppbostad; då har man nog tilläggsproblematik eller är väldigt autistisk.

Jag har daglig verksamhet, men det är för att jag inte får jobb någon annanstans. Vi sitter inte och målar flirtkulor eller liknande, utan vissa scannar foton och tidningsartiklar, andra gör radio och ytterligare några sysslar med datorer. DV passar vissa, men det är absolut inget måste. Det bestämmer man själv.
Alla på min DV har neuropsykiatriska diagnoser. Tyvärr placeras personer med AS/ADHD/ADD o dyl. ibland tillsammans med personer som har begåvningshandikapp och måste arbeta på en mycket enklare nivå. Det är absolut fel! Inom DV måste man få ett arbete som verkligen känns stimulerande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Mellan » 2011-04-05 23:11:39

Jag bor i en satellit lägenhet och har också daglig verksamhet för man kan ej få nått annat jobb! Jag vet aspbergare som bor i grupp bostad för en kille på ens dv har det och han bor i grupp bostad. Jag har själv ej aspberger. Vi förpackar tester (as tråkigt), en del sysslar med media och gör en tidning, det finns också en del som går ut med hundar och en del som jobbar med att klippa gräs mm och andra park skötsel saker, några som sköter ett cafe
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Mellan » 2011-04-05 23:15:26

Kahlokatt skrev:Jag vet ingen aspergare som bor i gruppbostad; däremot finns det de som bor i satellitboende. Då finns en bas med personal, fast inte i samma hus. Lägenheterna är precis som vanliga lägenheter och kan ligga utspridda i ett bostadsområde. Man bor där några år eller på obestämd tid och kan få hjälp vid behov, men man har inga gemensamma måltider, fritidslokaler el. dyl.
Jag tror inte det är så vanligt att aspergare bor i gruppbostad; då har man nog tilläggsproblematik eller är väldigt autistisk.

Jag har daglig verksamhet, men det är för att jag inte får jobb någon annanstans. Vi sitter inte och målar flirtkulor eller liknande, utan vissa scannar foton och tidningsartiklar, andra gör radio och ytterligare några sysslar med datorer. DV passar vissa, men det är absolut inget måste. Det bestämmer man själv.
Alla på min DV har neuropsykiatriska diagnoser. Tyvärr placeras personer med AS/ADHD/ADD o dyl. ibland tillsammans med personer som har begåvningshandikapp och måste arbeta på en mycket enklare nivå. Det är absolut fel! Inom DV måste man få ett arbete som verkligen känns stimulerande.


Det håller jag med om som på ett annat dv man var på var det 2 med down syndrom. Tycker ej man ska blanda folk som har aspberger med folk som har down syndrom
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Miche » 2011-04-05 23:47:50

Mellan skrev:Tycker ej man ska blanda folk som har aspberger med folk som har down syndrom

Det låter väldigt fördomsfullt!

En stimulerande sysselsättning utefter personliga behov är ett rimligt minimikrav på DV tycker jag, sen hur blandningen ser ut efter symptom är något helt annat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-06 1:57:18

Jag tror det handlar mer om olika behov än om att den skrivande har fördomar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-04-06 2:10:16

Jag är väldigt osjälvständig men tanken på gruppbostad har aldrig funnits. Jag kan stundom bli mycket aggressiv och tål inte folk. Det går inte att tämja mig, jag är ett vilddjur. Bor i lägenhet men tänker köpa hus så fort jag finner ett lämpligt. Ska bo där ensam med mina djur.

Finns ju folk att ta hjälp av såsom rörmokare och dylikt. Jag konsumerar inte mycket varken mat eller annat, så jag får se till att spara till sådana där underhållsutgifter.

Olyckskorpar har kraxat: Det är mycket jobb med hus! Meeen jag skiter i det nu, det får bära eller brista. Pallar inte lägenhetskomplex, vårstädningar, bostadsrättfester i källaren, folk överallt och stoj och cyklande barn i trappuppgången. It has to stop.

Mycket av det jag behöver hjälp med får jag hjälp med av folk via internet. Alltså frågor om hur man gör ditten och datten, var man vänder sig etc. Internet är bättre än alla tanter i världen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav vallesmamma » 2011-04-06 13:44:08

Min brevvän bor i satellitbostad och hon har AS. Jag bor med man och barn i vanlig lägenhet. Men jag har svårigheter så jag får nog Boendestöd. Har även kontakt med soc. Jag har inte DV. Har nog med det vardagliga.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Mellan » 2011-04-06 20:32:10

Han jag gillar har aspberger och bor i gruppbostad
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Pemer » 2011-04-06 23:31:41

Asperger. Försök titta till en gång och lär dig namnet rätt. Den där felstavningen ser så gräsligt ful ut. Asperger. Inget b.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav lettan » 2011-04-07 18:04:36

Miche skrev:
Mellan skrev:Tycker ej man ska blanda folk som har aspberger med folk som har down syndrom

Det låter väldigt fördomsfullt!

En stimulerande sysselsättning utefter personliga behov är ett rimligt minimikrav på DV tycker jag, sen hur blandningen ser ut efter symptom är något helt annat.


Håller med!!!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav Mellan » 2011-04-07 21:45:12

Jag tror han är medlem på detta forum
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Vem har sagt man måste bo i gruppbostad när man har AS?

Inläggav treeman » 2011-04-07 21:47:12

Personligen så anser jag att man inte måste något överhuvudtaget. Även om något sagt det.

Gäller även som svar till frågan i tråden.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in