Protester mot LSS-boende

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Protester mot LSS-boende

Inläggav tahlia » 2013-07-31 21:19:03

Det är 2013 och folk är lika dumma och okunniga som alltid...

Personer med autism och Downs syndrom hör inte hemma i villaidyllen.
Det tycker flera av de boende i Glasberga där ett LSS-boende planeras.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Delar ur protestbreven mot byggandet av LSS-boendet i fråga:

"Dessa mentalt nedsatta personer är inte en trygg omgivning för varken oss eller våra barn och grannar. Det finns flera fall i vårt kära avlånga land där sådana individer har handlat efter sin mentala nedsättning vilket har lett till att oskyldiga människor har skadats eller mördats".

"Jag vill inte ha detta i vårt område pga att det skapar osäkerhet för mina barn när mentalt störda ungdomar/vuxna lever sida vid sida med barnen. Det finns flera fall runtom i Sverige där dessa mentalt nedsatta personerna som har lyckats ta sig ut från boendet utan någon tillsyn och träffat på någon människa ute som sedan har lett till överfall/dödsfall!"


Det här handlar då om ett LSS-boende för människor med Autism och Downs syndrom.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-07-31 21:51:56

tahlia skrev:Det är 2013 och folk är lika dumma och okunniga som alltid...

Personer med autism och Downs syndrom hör inte hemma i villaidyllen.
Det tycker flera av de boende i Glasberga där ett LSS-boende planeras.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Delar ur protestbreven mot byggandet av LSS-boendet i fråga:

"Dessa mentalt nedsatta personer är inte en trygg omgivning för varken oss eller våra barn och grannar. Det finns flera fall i vårt kära avlånga land där sådana individer har handlat efter sin mentala nedsättning vilket har lett till att oskyldiga människor har skadats eller mördats".

"Jag vill inte ha detta i vårt område pga att det skapar osäkerhet för mina barn när mentalt störda ungdomar/vuxna lever sida vid sida med barnen. Det finns flera fall runtom i Sverige där dessa mentalt nedsatta personerna som har lyckats ta sig ut från boendet utan någon tillsyn och träffat på någon människa ute som sedan har lett till överfall/dödsfall!"


Det här handlar då om ett LSS-boende för människor med Autism och Downs syndrom.


Fan det där låter ungefär som ett gäng som röstar på SD och inte vill ha en flyktingförläggning i sitt villaområde. Alltid är det dom svagare i samhället man ska trycka ner t.ex. folk med funktionsnedsättningar eller invandrare.

Tyvärr är det rätt vanligt med trångsynta personer.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav dontknow » 2013-07-31 22:07:05

slackern skrev:
tahlia skrev:Det är 2013 och folk är lika dumma och okunniga som alltid...

Personer med autism och Downs syndrom hör inte hemma i villaidyllen.
Det tycker flera av de boende i Glasberga där ett LSS-boende planeras.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Delar ur protestbreven mot byggandet av LSS-boendet i fråga:

"Dessa mentalt nedsatta personer är inte en trygg omgivning för varken oss eller våra barn och grannar. Det finns flera fall i vårt kära avlånga land där sådana individer har handlat efter sin mentala nedsättning vilket har lett till att oskyldiga människor har skadats eller mördats".

"Jag vill inte ha detta i vårt område pga att det skapar osäkerhet för mina barn när mentalt störda ungdomar/vuxna lever sida vid sida med barnen. Det finns flera fall runtom i Sverige där dessa mentalt nedsatta personerna som har lyckats ta sig ut från boendet utan någon tillsyn och träffat på någon människa ute som sedan har lett till överfall/dödsfall!"


Det här handlar då om ett LSS-boende för människor med Autism och Downs syndrom.


Fan det där låter ungefär som ett gäng som röstar på SD och inte vill ha en flyktingförläggning i sitt villaområde. Alltid är det dom svagare i samhället man ska trycka ner t.ex. folk med funktionsnedsättningar eller invandrare.

Tyvärr är det rätt vanligt med trångsynta personer.


Som jag skrev i ett inlägg i en annan tråd, argumentet "det har skett/ har lett till dödsfall" hade knappt varit giltigt i en debatt på gymnasiet. Ta fram konkreta exempel om ni kommer med sådana anklagelser.

Tyvärr fastnar ju sådana faktoider hos människor och bygger på fördomar.
dontknow
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-05-20
Ort: Anderstorp

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-07-31 22:14:13

det hära tycker jag är fel folk har väl rätt att bo vart som helst skall man förbjuda människor att bosätta sig vart de vill knarkare och alkholister bor ju också bland vanligt folk..
jävla äckliga svenne rasister de dära människorna är äckliga jävla rasist svenssons..!
då kanske man också skall förbjuda folk att ha vissa hundar tex stora hundar för de kan ju bita folk..?de kan ta in svenne idyll och köra upp den i röven..
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-07-31 22:49:41

Ska man skratta eller gråta..?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Protester mot LSS-boende

Inläggav Bastuper » 2013-07-31 22:54:29

T.o.m. jag känner mer kränkt av detta även om jag inte bär just
dessa diagnoser, snacka om att vara rädd för folk med diagnoser.

Nej dom vill ha oss/er i betongen i ett eget hus med låsta dörrar
eller nått sånt, villaidyllen är inte aktuell.

Jag vet av ett boende i Örnsköldsvik, ligger i grannbyn kan man säga
till där jag var uppväxt, har aldrig hört nån som är emot boendet.
Bara trevligt att man satsar på verksamheter utanför betongen så att säga.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-07-31 23:11:03

säkert sådan människor som hissar savenska flaggan och säger att allt var bättre förr i tiden.?

det är ju inte direkt heller så att dessa är pedofiler och vill våldta barn eller så.!
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-07-31 23:17:02

hade det varit under andra världskriget så hade dessa männskor fördrivt judar eller gått på judar.!

progromer och förföljelse är detta..!
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-31 23:49:02

-Det är snarare artikelförfattarna som är "mentalt nedsatta".
Tröga fördomsfulla småborgare är min gissning. Det är en sort jag har fobi mot.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-08-01 0:53:36

KrigarSjäl skrev:-Det är snarare artikelförfattarna som är "mentalt nedsatta".
Tröga fördomsfulla småborgare är min gissning. Det är en sort jag har fobi mot.


det är ju det dära svensson svensson idealet inga defekta männskor i min omgvning..

de ser ner på folk som är utvecklings-störda mm och vill icke unmgås men dem nästan så att man tror att dessa är pedofiler..
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-08-01 1:21:52

Så mycket okunskap och fördomar!
Mest bekymrad för de som ska bo på boendet, dels livrädda, okunniga fördomsfulla grannar och dels ska boendet drivas av Attendo som haft en hel del vanvårdsskandaler på sistone.

Jag hoppas att boendet sköts ordentligt och att de fördomsfulla, okunniga grannarna klarar av att uppträda anständigt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-01 1:40:58

Aftonbladet skrev:De boende i området oroar sig för säkerheten för deras barn och för att värdet på deras hus ska sjunka.
"Vi tänker på våra barn som inte kommer att känna sig trygga i sitt eget bostadsområde"
"Vem kommer vilja köpa en tomt vid ett gruppboende?"
"Hur skulle dessa psykiskt nedsatta personer reagera om de träffade oss okända människor på gatan?", är några av argumenten som framförts i brev och mail till kommunen.
En av de boende som Aftonbladet pratat med är också orolig för att boendet ska förvandlas till något annat i framtiden.
– Attendo är ett vinstdrivande företag, vad händer när de gör om det till ett boende för missbrukare i stället?, säger hen.


Det verkar som de förknippar "gruppboende" med farliga brottslingar. Villaägare som flyttade till villa för att slippa alla som är annorlunda. Sådama vill man slippa se och ens barn ska förstås också slippa se det, de ska växa upp i en bubbla.

...där våra barn kan gå på dagis och skola och växa upp i en fridfull och trygg miljö utan kontraster som förvirrar områdets och barnens framtid."


Man skulle vilja påpeka för dem att de inte vet ett dugg om sina präktiga grannar. Den vackra och välvårdade grannfrun kan vara en alkoholist, vars barn är tvungna att leva med henns oberäknelighet och bevara hemligheten för alla utomstående. Den trevliga grannen kan var en hustumisshandlare el pedofil. En dag slår det slint och en man skjuter ihjäl hela sin familj. Som om villaområdet automatiskt skyddade mot alla sjukdomar och all brottslighet. Deras egna oskyldiga barn växer upp och många av dem kommer att snatta och vandalisera. De kommer att supa sig fulla, slåss och våldta. De kommer att köpa och sälja cannabis etc etc.

Nä, det ska förstås placeras mitt bland höghus, inte så noga med fattigt folks barn. Eller så har de tänkt sig det långt bort i skogen, långt från alla andra människor.

"Ett LSS boende är nästintill en anstalt/rehabilteringshem för mentalt nedsatta som behöver vård och tillsyn dygnet runt som bör placeras med ett säkert avstånd från villaområde."


Attendo ska hålla informationsmöte. Får väl hoppas att de boende fattar bättre sedan. Det krävs en viss inkomst för att ha råd att köpa en villa. Men inte särskilt mycket intelligens. Eller empati.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-01 3:07:58

På mitt jobb/DV har de lyckats mota bort ett gruppboende för förståndshandikappade. De (min chef bl a...) ville INTE ha idioterna så nära inpå sig. Men sedan blev det tal om att bygga upp ett autisthem. Samma vilda protest från bl a min chef. Hon hävdade att de skulle bygga hemmet på hennes mark. Bara de att det stället ligger på kommunens mark så inte så mycket att tjafsa om om kommunen vill ta tillbaka lite av marken och bygga ett hem?

Det blev byggt och hon beklagade sig varje dag. Vad jobbigt det skulle bli, hur olämpligt det var att bygga där osv.

Kändes jättekul iom att hon oxo vet att jag har en diagnos.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Protester mot LSS-boende

Inläggav plåtmonster » 2013-08-01 4:37:35

Vi får tacka primärt kvällspressens vinstdrivna sladderpapper.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Sotnosen77 » 2013-08-01 10:22:41

Det gör ont i hjärtat när jag läser det här. Är det verkligen så här "vanliga människor" ser på personer med diagnoser? Jag känner mig så kränkt. Jag känner mig så värdelös och dum. Jag känner mig så fel. Jag känner mig så ledsen. Nu vill man aldrig mer berätta för någon om sin diagnos. Det är verkligen hemskt att människor tycker så här på riktigt. Jag blir mycket deprimerad av detta. Usch!!!
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-01 10:25:23

I Mora var det först planer på att bygga om en nedlagd byskola till ett gruppboende. Stora delar av byinvånarna protetesterade mot planerna. Vilket gjorde att planerna lades ner. Till slut blev det en annan by som fick ett helt nybyggt hus för dessa boenden. Blir så förbannad.

På ett tidigare område jag bodde på i Mora hade de i 2 hus ett gruppboende. Jag märkte inte av det alls och jag visste inte det föränn det gått något år. Då fick jag av en slump veta att det fanns gruppboende på området. Och det gjorde inte mig något så klart.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-08-01 12:29:42

finns andra fall också i varberg tex.

finns flera andra fall också tydligen så finns det flera sådan fall där svergiedemokratre inte vill ha folk med diagnoser i sitt samhälle.
Kraftiga grannprotester mot planerat gruppboende - Varberg - www ...
10 nov 2012 ... Kräver ett stopp. Grannarna protesterar, de vill inte ha ett gruppboende för psykiskt sjuka där de bor. Men så länge tjänstemännen inte får Kraftiga grannprotester mot planerat gruppboende

VARBERG.

Tydligare kunde grannarna till det planerade bygget av en gruppbostad för sex personer med psykiska funktionshinder inte vara: –Vi vill inte ha dem här.
http://hn.se/nyheter/varberg/1.1832382- ... ruppboende

Moderator Alien: Lade till citatmarkering och länk.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-08-01 12:36:34

kullan skrev:I Mora var det först planer på att bygga om en nedlagd byskola till ett gruppboende. Stora delar av byinvånarna protetesterade mot planerna. Vilket gjorde att planerna lades ner. Till slut blev det en annan by som fick ett helt nybyggt hus för dessa boenden. Blir så förbannad.

På ett tidigare område jag bodde på i Mora hade de i 2 hus ett gruppboende. Jag märkte inte av det alls och jag visste inte det föränn det gått något år. Då fick jag av en slump veta att det fanns gruppboende på området. Och det gjorde inte mig något så klart.


det är samma svenne nazister som bränner ner flyktingförläggingar också.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-01 12:56:25

Det var mycket okunnigt uttalat av de upprörda villaägarna.

Jag växte upp i ett villaområde där det låg ett gruppboende för psykiskt sjuka och de störde oss nästan aldrig. En dag blev en herre onödigt efterhängsen då jag och min syster lekte butik och sålde blommor, men min pappa visade honom hem och så var det inget mer med det. Sedan revs boendet och det har varit borta i kanske 10 år. Nu skall det byggas upp igen och plötsligt reser sig grannarna emot det, och även på den förskola som ligger precis intill har starka röster väckts bland de upprörda föräldrarna. Nu gäller det fallet visserligen människor med psykossjukdomar vilka kanske rent faktiskt är något mer labila än just personer mer Downs eller autism, men det fungerade ju så väl när jag växte upp - så varför skulle det fungera sämre nu?

Det är bättre att barnen växer upp klarsynta i verkligheten än instängda i en av föräldrarna strikt kontrollerad bubbla.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-01 13:16:52

Sotnosen77 skrev:Det gör ont i hjärtat när jag läser det här. Är det verkligen så här "vanliga människor" ser på personer med diagnoser? Jag känner mig så kränkt. Jag känner mig så värdelös och dum. Jag känner mig så fel. Jag känner mig så ledsen. Nu vill man aldrig mer berätta för någon om sin diagnos. Det är verkligen hemskt att människor tycker så här på riktigt. Jag blir mycket deprimerad av detta. Usch!!!


I vissa områden kanske folk är mer inskränkta än annorstädes.

Men visst tänker jag på uttrycket "Folk är inte så dumma som man tror. Dom är dummare."

Här kan man byta ut "dumma" till okunniga/fördomsfulla/hårdhjärtde/empatilösa etc.

Paradoxen är att vi med diagnoser borde visa oss mer för att undanröja fördomar. Åas tar man då en risk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav kvicksilver » 2013-08-01 13:30:26

Alien skrev:Paradoxen är att vi med diagnoser borde visa oss mer för att undanröja fördomar. Åas tar man då en risk.


Har lagt märke till att de flesta jag känner till som är publikt outade är sådana som inte har så mycket att riskera - sjukpensionärer, unga, arbetslösa etc, när det egentligen borde vara tvärtom - sådana med karriärer och "framgångsrika" liv bakom sig för att visa sig som förebilder.

Tyvärr är det väl såna som i mindre utsträckning får diagnos.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Protester mot LSS-boende

Inläggav Huggorm » 2013-08-01 13:45:55

Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Protester mot LSS-boende

Inläggav Moggy » 2013-08-01 14:16:02

Ja. Trist inställning, låter inte så farligt det där.


Skulle iofs inte förvåna mig om det inte är nåt större motstånd emot det där, att det till största delen handlar om att media för förstorat upp några enstaka gnällspikar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Protester mot LSS-boende

Inläggav Kristofer » 2013-08-01 14:17:46

kvicksilver skrev:Tyvärr är det väl såna som i mindre utsträckning får diagnos.


Det ligger i sakens natur. För att få diagnos krävs att det är kliniskt signifikant nedsatta förmågor. I aspergerfrågeställningar blir kliniskt signifikant nedsatta ofta samma sak som misslyckanden i samhället, dvs. socialt och arbetsmarknadsmässigt. Den som, trots att kraven för AS-diagnos skulle vara uppfyllda, klarar sig bra i livet söker sig förmodligen inte till sjukvården. Möjligtvis skulle en sådan person uppfattas som udda av sin omgivning.

Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?


Hur kul är det att tillhöra en grupp som så tydligt markeras som oönskad i samhället?
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in