Protester mot LSS-boende

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Protester mot LSS-boende

Inläggav Miche » 2013-08-02 23:20:07

Zima33 skrev:
Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?

Det märker de ju inte förrän de ska sälja, isåfall.

Fel, många ökar belåningen huset för att bygga ut eller investera i något annat, det görs då en värdering och om den kanske t.o.m. är lägre än vad de har stöd för till existerande lån så sitter de rejält i klistret, då har de kanske inte råd att varken bo kvar eller att sälja.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Protester mot LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-08-02 23:22:17

Miche skrev:
Zima33 skrev:
Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?

Det märker de ju inte förrän de ska sälja, isåfall.

Fel, många ökar belåningen huset för att bygga ut eller investera i något annat, det görs då en värdering och om den kanske t.o.m. är lägre än vad de har stöd för till existerande lån så sitter de rejält i klistret, då har de kanske inte råd att varken bo kvar eller att sälja.

Tänkte inte så långt. :oops:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-03 1:01:40

plåtmonster skrev:Vi får tacka primärt kvällspressens vinstdrivna sladderpapper.


Ja, pressen är vinstdriven. Vad har det med saken att göra, betyder det att de därmed alltid ljuger?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-03 1:16:44

Huggorm skrev:
Alien skrev:
Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?


Men om husen sjunker i värde beror det enbart på imaginära nackdelar. Vilka nackdelar skulle egentligen ett LSS-boende medföra för de boende i området? Om det startats ett LSS-hem för utvecklingsstörda nästgårds till mig, så skulle jag skämmas för att protestera. Men folk har då ingen skam i kroppen.

Jag bara hoppas politikerna i kommunen har tillräckligt med råg i ryggen för att stå emot sådan a egoistiska och fördomsfulla protester.

Imaginära nackdelar eller realistiska spelar ingen roll, huset har ändå sjunkit i värde.

De här människorna skäms också för sin protest, ingen av dem vill prata med journalister.


Om de protesterat hos kommunen borde deras namn finnas där. Rätt åt dem om de hängdes ut.

Taxeringsvärdet sjunker väl inte för att ett LSS-boende byggs. Det blir försäljningssumman i så fall. Och jag fattar inte varför någon skulle avstå från ett hus i ett annars trevligt området, bara för att det finns ett LSS-boende där. Hade varit annat om det det varit ett boende för att slussa ut kriminella i samhället, då skulle folk varit rädda för brott.

Hur som helst är argumentet "att husen sjunker i värde" inget argument som kommunen har rätt att ta hänsyn till. Samma argument har ju hörts förr när judar, svarta el invandrare flyttat in i ett hittills "helvitt" område.

Den som köper ett hus ska göra det för att den vill bo där. Ser de det som en placering, så finns det risker precis som med andra placeringar, t ex i aktier. Det kan byggas en motorväg i närheten som bullrar, skogen kan huggas ner och i stället byggs höghus etc. Så jag har ingen sympati för de klagande grannarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav nano » 2013-08-03 19:06:24

Det finns en motorväg bara en liten bit bort, tre filer åt vardera håll.
Det finns redan ett annat omsorgsboende där, jag åkte runt i området och såg den stora skylten som sitter på gräsmattan så det kan ju inte vara någon nyhet.
Det jag hittade nu var äldreboendet men har för mig skylten sade något mer omsorgsaktigt, kan minnas fel.
Här är iaf en länk till ett boende:
http://www.sodertalje.se/Omsorg-socialt ... Glasberga/

karta till området:
http://www.hitta.se/karta?ref=start#var ... m%22%7D%5D

mellan 700 och 1500 meter till motorvägen beroende på var man är i området och nästan 700 meter till Fornhöjden som en del ser som ett skumraskområde.
Fast efter att ha levt i ett liknande område som Fornhöjden påstår jag att dåliga rykten ofta är kraftigt överdrivna.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav DIProgan » 2013-08-03 21:58:12



Jag undrar om grannarna tycker det verkar för jävligt att ha denna snubben som granne.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Protester mot LSS-boende

Inläggav manne » 2013-08-03 22:15:09

Natten skrev:
manne skrev:det hära tycker jag är fel folk har väl rätt att bo vart som helst skall man förbjuda människor att bosätta sig vart de vill knarkare och alkholister bor ju också bland vanligt folk..
jävla äckliga svenne rasister de dära människorna är äckliga jävla rasist svenssons..!
då kanske man också skall förbjuda folk att ha vissa hundar tex stora hundar för de kan ju bita folk..?de kan ta in svenne idyll och köra upp den i röven..


Har du källor på att dessa är "svenne rasister" eller är det bara dina fördomar?
Det mesta tyder på att dessa grannar till största delen är invandrare.
Nästa du vill sprida din vänstersmörja kan du väll försöka hålla käften så vi andra slipper läsa dyngan.

Alien:
Ett påpekande om att komma ihåg denna forumregel:
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


vem har sagt att jag är vänster är icke vänster-.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav Kahlokatt » 2013-08-04 21:14:48

DIProgan skrev:

Jag undrar om grannarna tycker det verkar för jävligt att ha denna snubben som granne.


Han var ju sjukt duktig! Vilken känsla han har när han sjunger!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Protester mot LSS-boende

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-06 8:57:00

Pemer gör en bra grej:


http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2165873--vi-ar-inte-farliga-snarast-ovanligt-fridsamma-

533940_10151584070088660_215649771_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Protester mot LSS-boende

Inläggav Kattmamma » 2013-08-06 9:03:38

Tack Svante! Denna notis hade jag ej sett!
Och pemer du beskrev allt väldigt bra i artikeln!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-06 9:22:27

Kattmamma skrev:Tack Svante! Denna notis hade jag ej sett!
Och pemer du beskrev allt väldigt bra i artikeln!


Det ända jag har att klaga på är väll svaret på sista frågan. Den har förskjutit frågan från autism till AS. Vad jag vet så har dom inte specificerat vilken typ utav autism det är så det är mycket möjligt att folk med AS kommer att bo där. Men personligen tror jag att det mer handlar om folk med autism + mental retardation i och med att den andra gruppen på boendet har Downs syndrom.

Eller jag tycker fokus har flyttats från autism till AS. Ingen stans i intervjun kan man läsa att AS är en form utav autism. Det kanske inte alla i Glasberga eller Södertälje känner till.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-06 9:28:52

Vissa vägrar acceptera att Asperger är = autism. ett gruppboende för individer med autism kan alltså mycket väl innebära att somliga har Asperger. Vad är det som är så förbenat svårt att ta till sig? Jag har Asperger - Högfungerande autism. Många skulle nog se att jag har behov av att bo på ett gruppbonde men jag vägrar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-06 9:46:25

Komplett med asperberger i texten vid sidan av:


http://www.svtplay.se/klipp/1380060/hon ... annars-oro

och bloggen: http://jillsoderlund.se/?p=153
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-06 9:50:26

kullan skrev:Vissa vägrar acceptera att Asperger är = autism. ett gruppboende för individer med autism kan alltså mycket väl innebära att somliga har Asperger. Vad är det som är så förbenat svårt att ta till sig? Jag har Asperger - Högfungerande autism. Många skulle nog se att jag har behov av att bo på ett gruppbonde men jag vägrar.


Vad jag tänkte på är att dom med Downs syndrom har ju dessutom mental retardation. Så dom kräver nog väldigt mycket mycket omsorg. Så det känns mest logiskt att personer i ett gruppboende har ungefär lika stort stödbehov. Blir liksom lättare att administrera för dom som arbetar där.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-06 10:03:48

Vad jag förstått så ska de bygga två boenden. ett för Down Syndrom och ett enskilt för autism. De lär nog inte bo i samma korridor.

Det är många som har bloggat och skrivit insändare om detta. Nu har även jag sagt en del av min mening. Vet inte hur mycket klarare det blev men jag gjorde ett försök i alla fall.

http://aspergerblues.wordpress.com/2013 ... in-mening/
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-06 10:13:50

kullan skrev:Vad jag förstått så ska de bygga två boenden. ett för Down Syndrom och ett enskilt för autism. De lär nog inte bo i samma korridor.

Det är många som har bloggat och skrivit insändare om detta. Nu har även jag sagt en del av min mening. Vet inte hur mycket klarare det blev men jag gjorde ett försök i alla fall.

http://aspergerblues.wordpress.com/2013 ... in-mening/


Aha du har rätt jag ber om ursäkt. Men om du läser i artikeln så nämns 3 diagnoser men inte AS. Så utav den informationen drar jag slutsatsen att folk med dom diagnoserna desutom har mental retardation. Eller vad jag har förstått så ingår det automatiskt i Downs syndrom och kan förekomma vid autism och autismliknande tillstånd. Men självfallet kan jag ha fel.

Enligt Attendo är det 12 unga med autism, autismliknande tillstånd och Downs syndrom som ska bo i två LSS-boenden.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav Azo85 » 2013-08-06 10:17:51

Min far bor nu granne med en person som har autism och tycks ha ett stort behov av omsorg. Personal dygnet runt två alternativt tre som är med honom dagligen alltså en person som jag kan tänka mig skulle kunna vara på ett boende även om jag inte vet hur det fungerar. Grannen får ibland utbrott och vrålar rakt ut på obekväma tider men det sker mycket sällan och min far ser det inte som ett problem (även om han var osäker första dagarna med tanke på min 10 år gamla bror) men en person som det är rimligt att se som en störande granne och då kan jag tycka det är rimligt att inte vilja ha en sådan granne.

Det finns autistiska personer som kan vara jobbiga grannar och det är naturligt att inte vilja ha jobbiga grannar. Inte läst brevet men argumenten som rör kriminalitet anser jag saknar grund, att värdet sjunker är en risk man alltid tar, hade de skrivit att de är oroliga över att boendet kan komma att störa hade jag nog tagit det som seriöst men inte något att ta hänsyn till då jag inte tror att det är tillräckligt störande för att bryta mot någon miljölag eller dylika.

Själv har jag bara träffat två personer (exklusive mig själv) som jag vet har autism. Den ena hade touettes syndrom och den andra får någon form av anfall samt tvångsmässigt går utanför min fars fönster fram och tillbaka (lägenhet, "balkon" vid dörrarna). Båda dessa kan jag se att man inte vill ha som grannar då de kan ses som störande.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-06 10:26:56

Azo85 skrev:Själv har jag bara träffat två personer (exklusive mig själv) som jag vet har autism. Den ena hade touettes syndrom och den andra får någon form av anfall samt tvångsmässigt går utanför min fars fönster fram och tillbaka (lägenhet, "balkon" vid dörrarna). Båda dessa kan jag se att man inte vill ha som grannar då de kan ses som störande.


Ja fast då är det väl bra att bo vägg i vägg med dom då. Men jag skulle inte ha något emot att bo i närheten av gruppboendet. Jag bor förresten i närheten av ett gruppboende kom jag på nu och jag märker inte av de boende alls. Det kan komma någon med rullstol ibland eller någon som är ute och går med någon personal men jag märker ingenting i stort sett. Och det ligger bara tvärs över gatan om mitt hus. Min mamma har gruppboende på sitt område och hon störs inte heller. Det kan vara någon som vill prata med henne när hon går förbi men något aqnnat märker hon inte av. Min erfarenhet är den att det märks väldigt lite av att det finns gruppboende i området. De som bor där brukar ju ha annat för sig än att störa sina ev. grannar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav Azo85 » 2013-08-06 10:36:01

kullan skrev:Ja fast då är det väl bra att bo vägg i vägg med dom då. Men jag skulle inte ha något emot att bo i närheten av gruppboendet. Jag bor förresten i närheten av ett gruppboende kom jag på nu och jag märker inte av de boende alls. Det kan komma någon med rullstol ibland eller någon som är ute och går med någon personal men jag märker ingenting i stort sett. Och det ligger bara tvärs över gatan om mitt hus. Min mamma har gruppboende på sitt område och hon störs inte heller. Det kan vara någon som vill prata med henne när hon går förbi men något aqnnat märker hon inte av. Min erfarenhet är den att det märks väldigt lite av att det finns gruppboende i området. De som bor där brukar ju ha annat för sig än att störa sina ev. grannar.


Jag har ett lägenhetsboende för någon kategori människor två hus bort och märker inte av det överhuvudtaget bortsett att jag själv är kopplad till boendet. Ser de som bor "på riktigt" i boendet någon gång ibland men ingen har pratat med mig eller gjort något utom när jag varit där någon enstaka gång. Det värsta som hänt är att en boende en gång frågade mig vem jag var när jag var där en gång.

Bor självständigt i egen lägenhet och glömmer ofta bort att det finns ett boende i närheten som jag själv dessutom får visst stöd av. Jag uttryckte dock aldrig att jag själv skulle ha ett problem med det men jag kan se att andra kan se vissa typer av autister som störande.

Personen med tourettes syndrom och autism bodde på samma gård som mig i tonåren och han kunde ställa sig på gården och vråla rakt ut. Rimligt att det är ett störande moment och jag ser det inte som kontroversiellt om vissa människor upplever det som hotfullt. Men nu handlade inte brevet om det utan att de boende skulle kidnappa eller mörda om jag förstått det rätt vilket är absurt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-06 10:40:04

Azo85 skrev:Men nu handlade inte brevet om det utan att de boende skulle kidnappa eller mörda om jag förstått det rätt vilket är absurt.


Exakt. Varken folk med autism eller Down syndrom är speciellt mordiska av sig. Tvärtom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav marxisten » 2013-08-06 11:00:36

Savanten Svante skrev:Komplett med asperberger i texten vid sidan av:


http://www.svtplay.se/klipp/1380060/hon ... annars-oro

och bloggen: http://jillsoderlund.se/?p=153


Boende i Södertälje protesterar mot nytt behandlingshem. Jill Carlberg Söderlund som har Asperbergs syndrom som skrev ett öppet brev på sin blogg till de boende.


SVT:s felstavning är nog första gången jag ser tror jag.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Protester mot LSS-boende

Inläggav PRIPPS » 2013-08-06 11:53:53

Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?


Men nu var det väl inte det de protesterade mot primärt, utan hur "farliga" människor med autism och Downs syndrom är.

Dessa rika übermensch har visat att de helt saknar sunt förnuft och förmåga till eget tänkande.

Och att deras hus kommer tappa i värde bryr jag mig inte om alls. Deras fördomar gör att de förtjänar detta. Hoppas att deras släktingar vänder dem ryggen också.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-06 12:29:52

Fattade först inte var de fick kidnappning ifrån:
Utdrag ur protestbreven: --- "Vi kommer inte att våga ha våra barn lekande utomhus om inte vi är med dem, för vi vågar inte att riskera att någon av dessa (stackars) mentalt störda ungdomar (som behöver all hjälp som dem kan få, detta kan dem få däremot någon annanstans) skulle göra något som dem inte kan styra över så som att gud förbjude kidnappa, våldföra sig på barn i området vilket har hänt och händer fortfarande olyckligtvis."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Kan det vara detta fall som spökar?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hovrat ... -straffet/

Med dels gällde detta en person med AS (inte autism), dels inte någon som bodde på ett gruppboende. Lär väl bli svårt att gömma ett kidnappat barn på ett gruppboende. Mycket större risk att en grannes tonårsson (med el utan känd diagnos) ger sig på ett barn än någon från ett gruppboende.

Edit: Kompletterade citatet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Pemer » 2013-08-06 12:49:46

Det är sant, Slackern. Att AS är en form av autism saknas i artikeln. Synd!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in