Protester mot LSS-boende

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Protester mot LSS-boende

Inläggav Azo85 » 2013-08-06 13:17:33

"behöver all hjälp som dem kan få, detta kan dem få däremot någon annanstans" avskyr sådant, idiotisk dubbelmoral och typexempel på att man egentligen inte vill att de skall få hjälp.

Är det Aftonbladet som skrivit dem i citatet? Kan inte kolla det själv då jag inte vill stödja skiten. Skall de inte vara "de". Jag är inte en professionell skrivare men det är journalister. Hatar Aftonbladet.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Protester mot LSS-boende

Inläggav Pemer » 2013-08-07 1:59:16

Det var skrivet så i ett av protestbreven.

Jill Söderlund skrev om det brevet i sin blogg: http://jillsoderlund.se/?p=153

...och var med i Godmorgon Sverige på tisdagsmorgonen: http://www.svtplay.se/klipp/1380060/hon ... annars-oro
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-07 2:02:02

Pemer skrev:Det är sant, Slackern. Att AS är en form av autism saknas i artikeln. Synd!


Mänskligt att fela. Det var det ända som störde mej. Men ni som är engagerade hade säkert många tankar och så.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-07 2:45:37

Kattmamma skrev:Tack Svante! Denna notis hade jag ej sett!
Och pemer du beskrev allt väldigt bra i artikeln!


Håller med. Även om jag saknar en faktaruta som förklarar att både diagnoserna autism som Aspergers syndrom är inom Autismspektrum. (Fast vad "autismliknande tillstånd" är vet jag inte riktigt, inom el utom AST?)

Tror precis som skrivits tidigare i tråden att de som ska flytta till detta LSS-gruppboende är de med "klassisk autism"/autistiskt syndrom/Kanners syndrom, inte högfungerande autister. Även om det inte står klart utskrivet någonstans.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-07 3:05:15

kiddie skrev:De informerar tydligen. Det skulle bli ett missbrukarhem i en finare stadsdel i staden jag bodde. Vilket hallå det blev. Och ett LSS-hems uppbyggnad har jag ju sett med egna ögon. Det var väldigt mycket protester men de byggde i detta fallet iallafall. Men första gången de skulle bygga någotslags hem så stoppades de av området. Att de ens har den makten är för jävligt.


Men har de verkligen den makten? Att överklaga och fördröja, visst, men inte att stoppa.

Men kommunen kan ju välja att vika sig för att de tycker det tar för lång tid med överklagandet. Så de väljer ett annat område, utan klagande grannar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-07 3:10:12

Om Attendos (första) möte med villaägarna:

– Tyvärr så var det bara tre representanter från villaägarna där, vilket kanske berodde på det fina vädret och att många har semester. Men det kändes som ett väldigt bra möte och som starten på en bra dialog med de boende, säger Benita Pettersson som är tillförordnad regionchef på Attendo.

Glasbergaborna fick också träffa en granne till ett LSS-boende i Brunnsäng som är snarlikt det som planeras i Glasberga.

– Där fanns också en oro och ett motstånd. Men han kunde berätta att det hittills fungerat jättebra, berättar Benita Pettersson.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.21665 ... -glasberga

Det blir antagligen fler möten senare för att informera fler villaägare.

Och Glasbergabornas rädsla för att LSS-boendet ska omvandlas till ett hem för missbrukare avfärdar hon.

– Det kommer inte att ske. De som flyttar in flyttar till ett livslångt boende och de är så oerhört stolta och glada för detta, säger Benita Pettersson.


Vilket tyder på att de inte fått veta något om protesterna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-07 3:20:52

Förståndshandikappade el inte, precis som andra unga människor vill de flytta hemifrån till något "eget". Så här säger Attendos regionschef:

– Det här handlar ju inte om några kriminella eller farliga personer. Det är unga personer som bott hos sina föräldrar och nu är jätteglada att få flytta hemifrån och som klarar att vistas bland andra människor, säger Alexandra Asp.

De som ska flytta in i LSS-boendena är mellan 18 och 30 år.

– De tillhör personkrets ett som omfattar personer med autism, autismliknande tillstånd och Dawns syndrom.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.21563 ... -glasberga

En av de protesterande villaägarna yttrar sig (före Attendos info-möte):
Han litar inte heller på Attendos försäkran om att det handlar om helt ofarliga personer.

– I dag kanske det är så. Men hur blir det om några år. Attendo är ett privat företag som ska gå med vinst. Vad händer om de inte kan fylla sina boenden med unga med autism. Då kanske de plockar in missbrukare som också finns i Attendos verksamhet. Jag litar inte alls på Attendo, säger han.


Men eftersom det brukar vara brist på LSS-boende så lär de inte ha svårt att fylla platserna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-07 6:08:55

Alien skrev:Men har de verkligen den makten? Att överklaga och fördröja, visst, men inte att stoppa.


Det första hemmet skulle byggas för flera år sedan och vara för förståndshandikappade. Det byggdes aldrig pga protester. Det LSS-hem som senare byggdes hade inget med det första hemmet att göra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-07 11:17:02

Alien skrev:Tror precis som skrivits tidigare i tråden att de som ska flytta till detta LSS-gruppboende är de med "klassisk autism"/autistiskt syndrom/Kanners syndrom, inte högfungerande autister. Även om det inte står klart utskrivet någonstans.


Jag är inte så tvärsäker på det. Vad vissa högfungerande och självgående aspiesar inte kan ta till sig är att det finns väldigt grav Asperger som gör att personen inte alls är självgående. Den som mest liknar Rainman. Har ofta en klipsk hjärna men har inte förståndet att bruka sin intelligens. Jo det finns den typen av Asperger. Fråga vilken NPF - expert som helst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-07 11:49:31

Ja, jag borde skrivit "lågfungerande" istf "förståndshandikappad". Men det stod öht inget om AS i artiklarna, bara om personer med "autism" och "autismliknande tillstånd" förutom Downs syndrom. Och iom att boendet också var för dem med Downs syndrom så utgick jag från att även autisterna var förståndshandikappade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-07 11:54:06

Alien skrev:Ja, jag borde skrivit "lågfungerande" istf "förståndshandikappad". Men det stod öht inget om AS i artiklarna, bara om personer med "autism" och "autismliknande tillstånd" förutom Downs syndrom. Och iom att boendet också var för dem med Downs syndrom så utgick jag från att även autisterna var förståndshandikappade.


Det är samma slutsats som jag har dragit. Jag har personligen ingen som helst värdering i det men AS står verkligen inte med i artiklarna. Alla dom andra autism diagnoserna kan ha förståndshandikapp. Så rent logisk bör dom ha personer med liknande vårdbehov under samma tak.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-07 11:57:00

kiddie skrev:
Alien skrev:Men har de verkligen den makten? Att överklaga och fördröja, visst, men inte att stoppa.


Det första hemmet skulle byggas för flera år sedan och vara för förståndshandikappade. Det byggdes aldrig pga protester. Det LSS-hem som senare byggdes hade inget med det första hemmet att göra.


Du menar att det i första fallet aldrig byggdes något hem någon annanstans i kommunen heller? I så fall var det politikerna som var mesiga, jag kan aldrig tro att de protesterande fått rätt i rätten. Om politikerna ger efter, så bygger de bara på fördomarna. I annat fall så upptäcker de boende senare att deras farhågor var ogrundade.

Men det är vanligt att alla slags kategoriboenden försenas kraftigt pga överklaganden. Senast idag läste jag om att det tar lång tid att bygga nya studentbostäder pga överklaganden. I detta fall är det nog inte fördomar mot studenter utan kanske missnöje med sämre utsikt, förlorade grönområden etc. Eller kanske man tror att studenterna kommer att supa, skrika och skråla på nätterna?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-07 12:05:54

Nä det stod inget om Asperger i brevet. Men eftersom vi inte har några papper på vilken typ av autism det gäller så tror jag att det kan handla om vissa fall av Asperger. Jag skulle tex. inte bli aktuell om jag bodde i den kommunen då jag skulle anses för högfungerande och självgående. Jag vill inte heller bo på ett gruppboende. Men det är bra att det finns för dom som har behov av det. Och jag hade gärna bott granne med dessa boenden utan att knorra.

De som bor i villaområdet är både fåniga och skrämmande okunniga om vad det innebär att ha Down Syndrom eller Autism. Har man någon gång träffat på en individ med down syndrom fattar man att i dessa personer finns det inget som heter ondska och elakhet. De är snarare för godtrogna mot omvärlden så det är ju dom ska skyddas mot omvärldens ondska istället.

Och en med autism har väl heller ingen orsak att vara elak mot folk om man inte är elak mot dom ( oss). Och bara det att säga

"Tänk om de rymmer från hemmet och kidnappar våra barn."

Gruppboende är ju ingen anstalt det vet ju vi här men tydligen inte dessa som bor i villaområdet. I terorin kunde min lägenhet tillhöra ett gruppboende eftersom det är helt vanliga lägenheter som ibland är anpassade så att trösklar inte finns på golvet för att rullstol ska kunna köras utan hinder men annars ser det ut som vilket svenssonsboende som helst. Skillnaden är att det är en grupp personal ansluten till dessa bostäder som ska ge stöd i vardagen.

Själv är jag så hemmakär att jag hade inte haft någon orsak till att " rymma". Jag hoppas att kommunen får dessa invånare att förstå vad det handlar om egentligen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-07 19:15:24

Alien skrev:Du menar att det i första fallet aldrig byggdes något hem någon annanstans i kommunen heller? I så fall var det politikerna som var mesiga, jag kan aldrig tro att de protesterande fått rätt i rätten. Om politikerna ger efter, så bygger de bara på fördomarna. I annat fall så upptäcker de boende senare att deras farhågor var ogrundade.


Det byggdes inte i området. Den biten mark fick stå som den var i flera år innan det nya boendet kom. Vad som hände med planerna för det första boendet vet jag inte. Jag antar att det antingen byggdes någon annanstans men då fick de isåfall nog rita om alltihop, eller så flyttade de in i ett befintligt hus.

Jag jobbade inte där just då, och min chef sa inget om vad som hände med det gamla boendet och de som skulle flytta in. Hon var bara väldigt stolt att hon lyckats stoppa det. Så jag vet inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-21 16:37:55

Argumentet om sjunknade villarpriser verkar vara en ogrundad noja. Står om det i dagens Metro med anleding av nya villägarprotester, denna gång mot boende för ensamma flyktingbarn, dvs omyndiga ungdomar.

Enligt fastighetsanalytikern finns inga tecken på att villapriser påverkas när ett gruppboende etablerar sig i området.
---
några tecken på att villapriserna sjunker när ett gruppboende etablerar sig i området.

– Det finns inga studier men min uppfattning är att den här typen av boenden inte påverkar fastighetsvärdena. Villaägarnas protester handlar oftast om en allmän rädsla som brukar blåsa över.

Enligt Ted Lindqvist väger andra faktorer betydligt tyngre än förekomsten av ett gruppboende i området.

– Kommunikationer och närheten till bra service har betydligt större betydelse, säger han.
http://www.metro.se/stockholm/experten- ... eyMLJ7I1M/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in