Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Hundralappen » 2013-06-24 13:04:44

Det här är så patetiskt.

"Du kaaaaan seeeee på TV med din datooooor! :-)196 "

Ja, på samma sätt som jag kan mörda med mina köksknivar.

Bara för man kan göra något innebär det inte att man per automatik gör det.

Bort med den här jävla avgiften och gör ett system där dom som payar får titta på "TV"..
Att man ens får dra alla såhär över en kam är helt sjukt...
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-06-24 13:18:43

Jag föreslår en multimediaskatt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-06-24 13:28:29

Även om jag inte har bredbandsabonnemang skulle jag ju kunnat sitta på ett wi-fi-kafé när jag är ledig och kollat på TV med min från jobbet hemburna laptop. You just can't win. Det är omöjligt att bevisa sin oskuld.

Och köper jag en extra hårddisk för back-up, så måste jag betala privatkopieringsskatt på den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Hundralappen » 2013-06-24 13:51:47

Alien skrev:Och köper jag en extra hårddisk för back-up, så måste jag betala privatkopieringsskatt på den.


Nej. Du kan inhandla denna från typ Danmark.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Azo85 » 2013-06-24 13:56:28

Jag gjorde mig av med min TV när jag började leva på försörjningsstöd. TV-licensen får man pengar för indirekt, tror man får 800 kr per månad som skall täcka "media" såsom TV-licens, dagstidning, internet, telefon etcetera. Då kommer jag ihåg att det var oerhört skönt att inte betala TV-avgiften. Väldigt skönt att ha de extra pengarna över.

Nu ingår det i och för sig i normen men jag tycker det är dåligt att tvinga på människor som har knappat resurser denna avgift. Tycker det är oerhört stor skillnad på att välja att lägga pengar på en sak och tvingas göra det när man redan har lite pengar. Om det är en påtvingad avgift tycker jag man skall vara försiktig med vilka man tvingar att betala. Höj den i sådant fall och sätt ett "inkomstgolv" även om skatt säkert är ett bättre alternativ.

Gillar public-service och tycker att vi skall ha det men att tvinga på människor med svaga ekonomiska resurser en avgift tycker jag man skall akta sig för.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav blyger » 2013-06-24 14:45:33

kullan skrev:Jag har fått börja betala TV - licens. Och det är för att min dator är så modern att man kan koppla den till internet. Då är den oxå en TV - mottagare.

Nu har vi TV numera (så vi betalar licens. ja :P ), hade inte förut, men med den extremt usla intrenetuppkopplingen vi har finns det inte en schans att titta på tex play kanaler via datorn så det hade känts som ett skämt att betala licens för det. :?
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-24 14:56:27

Om man har en dator som är såpass gammal så den inte klarar av strömmande video borde man klara sig. Ring till radiotjänst och förklara att datorn man har är 12 år och har för dålig processor och otillräckligt ramminne så får man se hur det går?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-06-24 16:12:42

Bjäbbmonstret skrev:Om man har en dator som är såpass gammal så den inte klarar av strömmande video borde man klara sig. Ring till radiotjänst och förklara att datorn man har är 12 år och har för dålig processor och otillräckligt ramminne så får man se hur det går?


Radiotjänst är giriga så det skulle inte förvåna mig om de kräver att man betalar ändå, de kräver ju betalt även för trasiga tv-apparater.

Jag tycker det är ett idiotiskt påhitt, nu betalar vi redan tv-licens eftersom vi har en TV. Men skulle bli mycket irriterad om vi gjort oss av med den och tvingats betala på grund av dator-innehav. De lägger upp alla sina sändningar på Öppet Arkev (eller de flesta i alla fall) och kräver sedan pengar av folk för att de rent teoretiskt kan surfa in där eller på SVT-play och titta på deras program.

Hittade förresten en en intressant text på SVD opinion i ämnet
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-lagen-i-synen-pa-dator_7968578.svd
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Azo85 » 2013-06-24 16:57:47

Bjäbbmonstret skrev:Om man har en dator som är såpass gammal så den inte klarar av strömmande video borde man klara sig. Ring till radiotjänst och förklara att datorn man har är 12 år och har för dålig processor och otillräckligt ramminne så får man se hur det går?


Borde gå då det inte är en myndighet och om de anser att jag ljuger borde de inte kunna kräva att jag betalar utan får driva det rättsligt? Men ibland känns Radiootjänst AB som en myndighet och verkar kunna bete sig som en sådan ibland.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav LostInAForest » 2013-06-24 17:44:01

kiddie skrev:Företag kan få sina datorer blockerade så de inte behöver betala TV-avgift. Borde man kunna få som privatperson oxo. Tror att nästan alla som inte betalar avgift skulle välja att spärra sina datorer från SVTPlay om det gick om det betyddde att de inte behöver betala. De vet om detta. Därför kan vi privatpersoner inte spärra.


om man har bahnhof som internetleverantör så kan man: http://bahnhof.se/press/press-releases/10/121/2013/01/25/bahnhof-blockerar-svt.
ni som inte har det kan kanske kontakta era respektive leverantörer och trycka på för att de också ska fixa en liknande tjänst.

vet inte om det spelar någon roll iom domen, men så länge det inte prövats (för någon som använt blockeringstjänsten) kan det iaf inte skada tänker jag, och om tillräckligt många visar sitt missnöje och bestrider ev betalningskrav så måste det juh hända nåt... nån gång.

(en liten bonus: bahnhofs aprilskämt, väldigt relevant i sammanhanget!)

läste någonstans (minns inte var tyvärr) ett uttalande från någon som också gjorde poängen att om man kommer som turist till sverige och medför dator/surfplatta/smartphone så innebär det tekniskt sett att man blir betalningsskyldig eftersom man har lika mkt tillgång till svtplay som den som är bosatt här. hur hade de tänkt lösa det, tro?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav alixha » 2013-06-24 17:46:29

Jag tycker sedan länge att vi kan avskaffa TV-avgiften.

Jag tittar aldrig på SVT-program, varken på TV:n eller datorn.
Jag lyssnar aldrig på Sveriges Radio eller Utbildningsradion.

Varför betala för någonting jag aldrig använder?
Var är logiken?

Dom kan väl göra så som CMore (Canal+, Tv1000, allt vad dom hette innan) och dom andra betalkanalerna har det, om man vill titta så får man betala, inte annars ><
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav higgspartikel » 2013-06-24 18:05:18

Jag nyanmälde "tv-innehav" nu mest för att slippa känna mig kriminell. :-|
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Savanten Svante » 2013-06-24 18:22:53

JÄvla bluffakturaföretag.

Jag har inte deras tjänst, jag vill inte ha deras tjänst, ändå tjatar de.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-06-24 19:38:12

LostInAForest skrev:
kiddie skrev:Företag kan få sina datorer blockerade så de inte behöver betala TV-avgift. Borde man kunna få som privatperson oxo. Tror att nästan alla som inte betalar avgift skulle välja att spärra sina datorer från SVTPlay om det gick om det betyddde att de inte behöver betala. De vet om detta. Därför kan vi privatpersoner inte spärra.


om man har bahnhof som internetleverantör så kan man: http://bahnhof.se/press/press-releases/10/121/2013/01/25/bahnhof-blockerar-svt.
ni som inte har det kan kanske kontakta era respektive leverantörer och trycka på för att de också ska fixa en liknande tjänst.

vet inte om det spelar någon roll iom domen, men så länge det inte prövats (för någon som använt blockeringstjänsten) kan det iaf inte skada tänker jag, och om tillräckligt många visar sitt missnöje och bestrider ev betalningskrav så måste det juh hända nåt... nån gång.

(en liten bonus: bahnhofs aprilskämt, väldigt relevant i sammanhanget!)

läste någonstans (minns inte var tyvärr) ett uttalande från någon som också gjorde poängen att om man kommer som turist till sverige och medför dator/surfplatta/smartphone så innebär det tekniskt sett att man blir betalningsskyldig eftersom man har lika mkt tillgång till svtplay som den som är bosatt här. hur hade de tänkt lösa det, tro?


Spelar tyvärr ingen roll, de vill ha betalt ändå det är själva innehavet av dator de tar betalt för oavsett om man kan nå deras tjänster eller inte.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Om-min-natleverantor-blockerar-SVT-vad-galler/
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Zirre » 2013-06-24 19:55:25

Vet inte om någon sagt det här tidigare men blir det kostnad per dator man har eller bara en kostnad?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 19:57:02

Zirre skrev:Vet inte om någon sagt det här tidigare men blir det kostnad per dator man har eller bara en kostnad?


Jag tror att det är en licens per hushål. Men om du googlar radiotjänst så står det nog där. Så är du säker på att du får rätt information.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav tahlia » 2013-06-24 20:01:58

Och tv-avgiften är densamma, 2 076 kronor per år, oavsett hur många apparater man äger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-06-24 21:12:25

slackern skrev:Har du ett bredbandsabonnemang i ditt hem är du tämligen överbevisad.


I praktiken tror jag det är kört om de får tillgång till dessa data, men i teorin kan man ju ha bredband för IP-telefonin enbart. Det kostar ju mindre än fast telefon. Betalar 150 kr för bredband + IP-telefon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Zirre » 2013-06-24 21:14:21

Jag betalar iofs redan tv-avgift .
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 21:14:31

kiddie skrev:
slackern skrev:Har du ett bredbandsabonnemang i ditt hem är du tämligen överbevisad.


I praktiken tror jag det är kört om de får tillgång till dessa data, men i teorin kan man ju ha bredband för IP-telefonin enbart. Det kostar ju mindre än fast telefon. Betalar 150 kr för bredband + IP-telefon.


Sant det fröken. Men om IPtelefoni kostar 150 kr inklusive bredband blir det ju dyrare om man inte använder sitt bredband till annat än att använda det till IPtelefoni.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-06-24 21:17:47

Vad kostar fast telefon nuförtiden?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Huggorm » 2013-06-24 21:22:36

Så länge SVT fortsätter att köpa in svindyra program som melodifestivalen och sportevenemang vägrar jag att betala, det samma gäller så länge de inte verkligen är politiskt neutrala. En enda kanal med nyheter, samhällsinformation och dokumentärer kunde jag tänka mig att betala för, men jag vägrar betala all annan skit. Den som vill se på lekprogram kan abonnera på TV3, den som vill se på sport kan välja eurosport. Det är inget som skall tvingas på folk som inte är intresserade.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 21:35:33

kiddie skrev:Vad kostar fast telefon nuförtiden?


115 verkar vara det billigaste.

http://www.prisjakt.nu/abonnemang_telef ... _id=522155
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2013-06-24 22:30:16

kiddie skrev:Jag tycker faktiskt om SVT och Sveriges radio. Men jag tycker de som kan, ska stötta mer. Fattar förresten inte varför man får ha radio utan att betala licens. Förr i tiden fanns radiolicens tror jag. Det är väldigt skumt att man ska betala per hushåll och oberoende av inkomst.
Mycket bra sagt! Och ja, det var skilda licenser förr. Sen befriades vi radiolyssnare från licens, och pengarna togs in via TV-licensen. Jag tyckte redan då att jag visst kunde betala för radion, som jag lyssnade (och lyssnar) på, men TV ... nääää.

Men åkej, om jag KAN titta, så kan jag väl betala också. Nu är det så att just jag inte KAN titta, ej heller lyssna digitalt. Jag kan bara sätta på min analoga radioapparat som tar emot från FM-bandet. Ska jag ändå tvingas att betala? Då blir det att svälta mera, för jag har det knapert som det är.

Azo85 skrev:Gillar public-service och tycker att vi skall ha det men att tvinga på människor med svaga ekonomiska resurser en avgift tycker jag man skall akta sig för.
Håller med! :)

LostInAForest skrev:... om man kommer som turist till sverige och medför dator/surfplatta/smartphone så innebär det tekniskt sett att man blir betalningsskyldig eftersom man har lika mkt tillgång till svtplay som den som är bosatt här.
Hur blir det då med alla som bor utanför Sverige, men som har full tillgång till Internet och därmed SVT Play?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in