Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Hundralappen » 2013-07-16 11:41:44

Alien skrev:En TV kan man inte använda till något annat än TV-tittande.


Jag har en TV här nån meter ifrån som jag aldrig kollar på TV på. Den är kopplad till datorn för att se film på. Man kan dessutom använda en TV för enbart TV-spel. Man måste inte alls kolla på TV-kanaler för att man har en TV.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-07-16 11:44:04

Man kan ha sin TV som Videomonitor, alltså man ser aldrig vad TV - kanalerna sänderna men man ser DVD - film istället. Går alldeles utmärkt utan att TV - anntenen är inkopplad till TV - nätet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-16 13:21:56

Ja min TV är endast för film och TV-serier samt ev dataspel. Funkar som dataskärm också. Har ingen antennsladd. Farsan envisas med att koppla i en antennsladd ibland dock. Detta är av ondo, genom den kommer cancerreklam och annan otäck propaganda som smälter sönder hjärnan på en. Jag har emottagit subtila medddelanden via TV-sändningarna sedan 1995. Antennsladden är djävulen, en demonisk svulst.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-16 13:48:44

Vi har tv hemma , men den används bara för att spela tv spel på och jag kollar bara på dvd filmer.
Jag vill ju bara titta på det jag gillar tex serier och filmer som jag gillar och de sänds inte på tv.
Sen brukar jag vilja titta på mina filmer om och om igen.
Så vi har inte någon antenn sladd inkopplad .
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-16 13:50:09

Vi brukar låna film på biblioteket där de har ett stort urval med filmer och det är jätte billigt att hyra!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-07-16 14:22:34

Jag har svårt att förstå att man avstår från alla nyheter, dokumentärer, konserter, filmer och serier som sänds på TV när man ändå har en TV. Sänds ju många bra filmer t ex. Men tydligen avstår folk för att gå och hyra (el ladda ner) samma filmer.

Men då är det alltså inget nytt med att tvingas betala licens för något man inte utnyttjar. Inget att bråka om då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-07-16 20:28:24

TV:n har blivit mer än en TV iom platt-TV med superbra bild. Det blir nästan som en hemmabio och det är mycket roligare att gejma på än sitta framför dataskärmen. Och vissa kan inte följa med i lajvsändningar, jag börjar bli sådan. Märker att fler och fler blir likadana, inte bara aspergare. Man vill att saker ska starta och stoppa när man vill osv. Själv pausar jag säkert 30 gånger i en film. Det finns ju TV som man kan pausa men har inget sådant.

Själv så har jag inte platt-TV utan en liten tjockis och det händer att jag kollar på SVT, händer oxo att jag kollar på SVTPlay. Så ja, jag är en skurk och bedragare. Grejen är att jag VILL betala min del. Men jag vill att det ska vara på skatten och gå efter inkomst, för jag har helt enkelt inte råd med TV-licens.

TV:n kan jag kasta ut om jag skulle måsta. Den är aldrig på numera. Men datorn är det helt annorlunda med.

Det där att man ska betala för att man har dator är ju BARA för att alla ska betala, att de måste få in pengar. Men om alla ska betala så kan vi likagärna ta det på skatten. Nu vet jag att ett av de främsta argumenten mot är att det är väldigt svårt att öronmärka skattepengar, men MINDRE pengar än SVT får idag tror jag inte de lär få med ett sådant system, trots riskerna med att pengarna läcker till annan verksamhet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Zima33 » 2013-07-17 1:35:57

Nibor skrev:Jag fick kuvertet från radiotjänst tidigare idag med handskriven adress.
Brevet såg ut som att det var utskrivet på en billig skrivare, med kornig bildkvalitet. Är detta inte ett massutskick? Märkligt.

Dom ringde även häromveckan och frågade om jag hade en dator och informerade mig om att dom kommer att skicka en faktura.

Det kanske var nån som försöker bluffa dig. :-)003
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Zima33 » 2013-07-17 1:42:27

...
En av grundtankarna med public service är dock att det ska finnas tillgängligt för alla vilket ett inlogg skulle förhindra.
...

Med vänlig hälsning



RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kommunikationsenheten



Men vänta nu? Tillgängligt för alla? Även de som inte betalar tv-avgift alltså? Finns väl inget hinder för att de som betalar får logga in... :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Miche » 2013-07-17 1:50:02

Idioter!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Extremofilen » 2013-07-17 3:21:12

Jag äger en tv, men kollar aldrig på tv. Jag äger en dator och när jag vill kolla på något så väljer jag betaltjänster. Om man gör SVT till en betaltjänst som man betalar frivilligt så skulle allt lösa sig, då kan man ha kvar samma system som man tidigare har haft.
Extremofilen
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2013-04-11

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-07-17 4:58:09

De blir snurrigare och snurrigare. Först ska SVTPlay bara vara för de som betalar licens, sedan ska det vara för alla.

Innan så har det varit själva innehavet av TV-burken man betalat för, nu ska man betala om det kommer hem en dator till en (jobb/skola) utan att man vill det eller äger den.

Innan var en trasig TV eller nerpackad i en låda i ett förråd t ex inte att räkna som en TV, men nu är en paj TV grund för licens.

:-)199
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-17 15:14:18

Extremofilen skrev:Jag äger en tv, men kollar aldrig på tv. Jag äger en dator och när jag vill kolla på något så väljer jag betaltjänster. Om man gör SVT till en betaltjänst som man betalar frivilligt så skulle allt lösa sig, då kan man ha kvar samma system som man tidigare har haft.


Låter mycket bra faktiskt. Jag kan även gärna betala för de Rederietavsnitt jag ser på SVT öppet arkiv, helt okay. De kunde knyta skiten till paypal och dylika tjänster.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Dagobert » 2013-07-17 19:02:58

kiddie skrev:Innan var en trasig TV eller nerpackad i en låda i ett förråd t ex inte att räkna som en TV, men nu är en paj TV grund för licens.

Så har det nog varit i många år. Laga eller kasta.

Jag slutade betala licens när Joachim Berner fick ett par miljoner av licenspengarna i skadestånd pga dåligt beslut av ledningen:
2003 rekryterade styrelsen Joachim Berner till ny verkställande direktör efter Lisa Söderberg. Efter facklig kritik mot Berners person, drog styrelsen tillbaka utnämningen, men tvingades att betala lön till Berner i två år[8] (2,4 miljoner kronor[källa behövs])
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Radio#Ledning

Men sen ca 8 år har jag inte haft tv.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav alixha » 2013-07-18 22:59:41

Jag undrar vad som skulle ske på kontoret på Radiotjänst om alla i hela Sverige helt plötsligt slutade betala, paniiiik! :lol:

Jag betalar så fint min tv-licens även om jag inte vill, om jag ringer till radiotjänst och säger att jag vill säga upp min tv-licens för att jag nu inte har någon tv eller dator, kan dom sen då se på något sätt om jag fortfarande har tv och dator/internet?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Miche » 2013-07-18 23:36:34

De kan de inte göra om de inte besöker dig och du har ingen som helst skyldighet att släppa in dom för att kontrollera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-19 0:31:18

Miche skrev:De kan de inte göra om de inte besöker dig och du har ingen som helst skyldighet att släppa in dom för att kontrollera.
De får inte gå in. Jag försökte tvinga en snubbe från radiotjäst att gå in i lägenheten när jag inte hade tv. Eftersom han sade till mig att han sett en tv inne i vardagsrummet.

Jag försökte mer eller mindre mota in honom i lägenheten, för att han skulle få se själv att han kollat in i fel vardagsrum men han sade nej, jag får inte gå in enligt vår policy. Det skulle räknas som hemfridsbrott om jag anmälde.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Mountain_lion » 2013-07-19 22:53:58

Svt behöver få in pengar istället för reklam.
All elektronisk utrustning som kan ta emot tv vill de kunna belägga med avgift. Vilket alla vuxna idag har.
För att undersöka detta, måste de budgetera för en riksomfattande avdelning med utrustning, bilar, personal och ett arbetsschema som vanligen blir kvällsarbete. Detta blir dyrt.
Förslag. ta fram hur mkt varje vuxen, oavsett tv.mottagare, behöver betala per år minus budgeten för den avdelningen så tror jag att den summan blir mkt mindre än det de vill att vi ska betala idag. Man borde nog kunna banta personal på Radiotjänst totalt ytterligare i så fall. Se det som en public relation avgift.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav AspirantAsper » 2013-08-04 3:01:18

Om folk som tycker att tv-licens är fel och istället betalar avgiften för att man "måste" eller för att inte behöva oroa sig för ett hembesök skulle vägra det hade det blivit omöjligt.

Dom kan plinga på och ringa som ett gäng stalkers, men blir man påkommen är det bara att slå en signal dagen efter och hävda att man slängt/sålt precis allt som gör en skyldig till tv-avgift. Public Service kommer knappast göra en särskild insatsgrupp som vars främsta uppgift är att komma åt icke betalare.

Det är ett skämt att behöva betala för något som med dagens teknik går att välja bort. Svt borde göra precis som resten av media, men väldigt få skulle betala för utbudet om de fick välja. SR gjorde ett program om en tjej som hade dåligt med pengar som senare gjordes om för att de fick reda på att hon hade en.... BOSTADSRÄTT. Då är man rik enligt deras definition :roll: Sen att de cashar miljoner till folk lite hur som haver är ett av många skäl till att inte gynna såspropparna på gärdet,

Betala inte för något som ni inte tror på, då blir det som med vägtullarna.
AspirantAsper
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-08-03

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 5:11:07

Tyvärr så påverkar det ibland inte hurvida man betalar eller deltar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Tiblan » 2013-08-04 7:12:14

Lägg avgiften på skatten istället på samma sätt som vi via skatten betalar för sjukvården. Sedan är det slutdiskuterat. Läste i någon tidning att denna avgift är största anledningen till att folk hamnar hos Kronofogden så vad vore bättre.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2013-08-04 9:35:58

Ja, jag skulle inte ha råd med - var det två lappar varje år?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Kanin » 2013-08-04 9:39:29

Mountain_lion skrev:Svt behöver få in pengar istället för reklam.
All elektronisk utrustning som kan ta emot tv vill de kunna belägga med avgift. Vilket alla vuxna idag har.
För att undersöka detta, måste de budgetera för en riksomfattande avdelning med utrustning, bilar, personal och ett arbetsschema som vanligen blir kvällsarbete. Detta blir dyrt.
Förslag. ta fram hur mkt varje vuxen, oavsett tv.mottagare, behöver betala per år minus budgeten för den avdelningen så tror jag att den summan blir mkt mindre än det de vill att vi ska betala idag. Man borde nog kunna banta personal på Radiotjänst totalt ytterligare i så fall. Se det som en public relation avgift.

Radiotjänsts totala kostnader uppgick till 154,5 miljoner kronor år 2012 och antalet avgifter var ca 3,5 miljoner (betalningseffektiviteten var 97,96 %). Av avgiften på 2 076 kr per år går alltså drygt 2% (knappt 45 kr) till radiotjänst för kontroll, fakturering, information, reklam, etc.

Däremot innebär de uppskattningsvis 20 % av hushållen som inte betalar tv-avgift en avsevärt högre kostnad för de som betalar (uppemot 400 kr per år).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kvicksilver » 2013-08-08 12:00:25

Alien skrev:Jag har svårt att förstå att man avstår från alla nyheter, dokumentärer, konserter, filmer och serier som sänds på TV när man ändå har en TV. Sänds ju många bra filmer t ex. Men tydligen avstår folk för att gå och hyra (el ladda ner) samma filmer.

Men då är det alltså inget nytt med att tvingas betala licens för något man inte utnyttjar. Inget att bråka om då.


Nja. Intressanta TV-program brukar sällan gå när jag vill se dem, och streamingservice brukar ofta fungera betydligt smidigare när det gäller nyheter. Filmer - menklare att ladda ner/hyra, dessutom kan du välja helt själv.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in