Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nallen » 2013-06-27 17:57:43

Det är fullständigt befängt att man tvingas betala för en tjänst man uttryckligen inte vill nyttja.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav plåtmonster » 2013-06-27 21:00:35

De kanske borde bättra på sitt "oberoende" och minska flamsprogramen först.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav marxisten » 2013-06-27 23:03:00

Kan man göra annat än att älska Galenskaparna?

marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-07-15 13:08:32

Vissa skolor skänker sina elever surfplattor att ta hem. Men då kan eleven bli skyldig att betala tv-avgift.

UNT skrev:Varje företag som har betalningspliktig utrustning, det vill säga en tv, dator eller surfplatta måste betala tv-avgift. Företag betalar en avgift, 2 076 kronor, per organisationsnummer som finns i företaget. En kommun betalar därför en avgift för varje bolag man driver. Avgiften omfattar all utrustning som finns på arbetsplatsen, men om en dator eller surfplatta tas med hem från jobbet så övergår betalningsskyldigheten till den enskilde, om det i hemmet finns tillgång till internet.
– Det spelar ingen roll vad utrustningen används till eller vem som faktiskt äger den. Utan det är platsen där den används som avgör vem som blir betalningsskyldig, säger Peter Lindgren, kundtjänstschef på Radiotjänst.
http://www.unt.se/uppsala/elever-far-be ... 07944.aspx

Inget hindrar kommunen från att betala den enskildes TV-avgift i så fall. Det är juridiskt tillåtet, säger kommunens jurist, men han tror inte att någon gör det.

Även flera gymnasieskolor delar ut surfplattor till sina elever. Enligt Radiotjänsts regler ska alla personer över 16 år betala tv-avgift om personen bor i ett hushåll där avgift inte betalas och det finns avgiftspliktig utrustning. Därför gäller samma regler om surfplattan tas hem från skolan. På gymnasieskolan GUC, Grafiskt utbildningscenter, har man i snart tre år delat ut ett tusental surfplattor till sina elever, men någon information om tv-avgift har eleverna inte fått.


Till hösten ska skolan gå ut med information.

Men om familjen redan har TV/dator så borde det väl inte behövas betalas ytterligare en TV-avgift, bara om sådan utrustning saknas. Eller om eleven bor ensam (inackorderad, i en uthyrningsenhet).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-07-15 13:13:29

Som jag tolkat lagen är det en avgift / hushåll. sen kan man ha tapetserat väggarna med surfplattor och mobiler. blir inte mer att betala ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Hundralappen » 2013-07-15 13:31:02

Jo, men det är inget större problem.

Alla har mer eller mindre någon form av elektronik som gör att man kan se på TV i dagens läge. Mobil, dator, TV, ja.. You name it.

Det blir endast ett problem om ett barn får en surfplatta och man inte har övriga apparater i hushållet. Förekommer, men jag har svårt att komma på någon jag känner som verkligen inte har något av det där.

Sen att det här är sjukt är en annan femma.

EDIT:

kullan skrev:Som jag tolkat lagen är det en avgift / hushåll. sen kan man ha tapetserat väggarna med surfplattor och mobiler. blir inte mer att betala ändå.


Precis.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav alixha » 2013-07-15 13:50:27

Jag skrev in och frågade varför jag som enskild person som aldrig använder SVT eller deras radioprogram ska betala även fast jag inte utnyttjar tjänsterna.

Jag frågade också varför dom inte kunde ha liknande gamla TV1000, Canal + etc. där man betalar för det man använder och använder man det inte så betalar man inte.

Detta fick jag till svar:

Tack för ditt mejl. Jag ber om ursäkt för att vårt svar har dröjt.



SVT, Sveriges Radio och UR utgör Sveriges public service, dvs oberoende radio och tv. Folkvalda politiker har tillsammans beslutat att det är viktigt att vi har public service i Sverige och det är bakgrunden till att vi har det finansieringssystem vi har idag, med en radio- och tv-avgift. Avgiften regleras av en lag, Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst, vilken gör gällande att alla hushåll och företag som innehar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift, oberoende av vad man använder utrustningen till. Tanken är att man betalar för att Sverige har en oberoende radio och tv oavsett om man själv konsumerar den eller inte.



Tanken är att man betalar för att Sverige har en oberoende radio och tv oavsett om man själv konsumerar den eller inte.



Radiotjänsts uppdrag är att samla in och administrera radio- och tv-avgiften. Vi har dock ingen möjlighet att påverka SVT, Sveriges Radio och UR i frågor som gäller programinnehåll, utbud, tillgänglighet på olika plattformar eller deras verksamheter i övrigt. Därför föreslår jag att du kontaktar SVT direkt när det gäller ditt förslag på ett inloggningsförfarande. En av grundtankarna med public service är dock att det ska finnas tillgängligt för alla vilket ett inlogg skulle förhindra.



När det gäller synpunkter på själva lagstiftningen ber jag att få hänvisa dig till kulturdepartementet (högsta instans för radio- och tv-avgiften) eller andra politiska beslutsfattare. Radiotjänst kan inte besluta om lagskrivningen.





Med vänlig hälsning



RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kommunikationsenheten



Trevligt svar visst men jag tycker fortfarande att det är fel att betala för någonting var tredje månad som man inte använder, tycker inte att det är särskilt logiskt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Miche » 2013-07-15 13:52:07

Alien skrev:Vissa skolor skänker sina elever surfplattor att ta hem.

Inte ovanligt att eleverna får en dator (fast nu börjar troligen surfplattorna att bli vanligare), min son fick en dator när han började gymnasiet (men i det hushållet betalas det redan TV-avgift).

Alien skrev:
UNT skrev:– Det spelar ingen roll vad utrustningen används till eller vem som faktiskt äger den. Utan det är platsen där den används som avgör vem som blir betalningsskyldig, säger Peter Lindgren, kundtjänstschef på Radiotjänst.

Blä, så om någon tar med sig sin bärbara dator/surfplatta till någon som inte har TV/dator/surfplatta och använder den där så blir plötsligt det hushållet skyldiga att betala TV-avgift...
Men för fan, avskaffa den där jävla licensen NU och ersätt med skattefinansiering!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav ajemen » 2013-07-15 14:06:26

En kvinna från radiotjänst ringde mig igår och frågade om jag hade någon TV eller dator hemma, och som tur var så gjorde hon det enkelt för mig att ljuga då hon inledde samtalet med att säga "vi har fått besked om att du nyligen flyttat", så jag svarade att jag endast hade en säng hemma. Hade hon inte påpekat att jag nyligen hade bytt adress så hade det varit mycket svårare för mig att ljuga i all hast.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Nibor » 2013-07-15 14:59:24

Miche skrev:Det är rätt många här som läser forumet från mobilen.


Radiotjänst skrev:Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst.



http://radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-oc ... rfplattor/

Jag har inget emot public service och tycker att svt oftast har det bästa utbudet. Men det här är rentav kontraproduktivt.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bastuper » 2013-07-15 15:10:37

Vad är det för fel på att låta SVT SR och UR ta sina pengar
från skattsedeln då? Mycket enklare om det dras på skatten som
allt annat skit som kostar pengar i det här samhället.

Då syns inte kostnaden för oss konsumenter heller,
går ekonomin bra och staten har gott om pengar kan
de 3 bolagen få en extra slant till investeringar,
går det dåligt för samhället får dom dra ner.

Om vi får dålig ekonomi själva, ska vi kasta
mobiltelefon, dator och tv för att
få dra in på tv-licensen?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Dagobert » 2013-07-15 15:13:49

Radiotjänst skrev:Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst.

Konstig formulering. Jag har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet och är alltså inte skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst. :?
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Nibor » 2013-07-15 15:16:12

Dagobert skrev:
Radiotjänst skrev:Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst.

Konstig formulering. Jag har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet och är alltså inte skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst. :?



Dom verkar ha missat ett "även" ocn "ändå" i meningen :D
Senast redigerad av Nibor 2013-07-15 15:18:29, redigerad totalt 2 gånger.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bastuper » 2013-07-15 15:17:31

Om man gör sig av med alla typer av tvmottagare,
måste man göra sig av med alla radiomottagare då också?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Nibor » 2013-07-15 15:21:26

Jag fick kuvertet från radiotjänst tidigare idag med handskriven adress.
Brevet såg ut som att det var utskrivet på en billig skrivare, med kornig bildkvalitet. Är detta inte ett massutskick? Märkligt.

Dom ringde även häromveckan och frågade om jag hade en dator och informerade mig om att dom kommer att skicka en faktura.
Senast redigerad av Nibor 2013-07-15 15:25:16, redigerad totalt 4 gånger.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Miche » 2013-07-15 15:22:06

Bastuper skrev:Om man gör sig av med alla typer av tvmottagare,
måste man göra sig av med alla radiomottagare då också?

Nix, radio är licensfri!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bastuper » 2013-07-15 15:27:04

Haha, vi betalar licens och den bekostar även radio
- men radio är gratis att använda....

Släng ut radion och sänk tv avgiften istället.
Ne de skulle inte gå, finns ju internetradio.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Nibor » 2013-07-15 15:46:58

Lyssnar folk fortfarande på radio?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bastuper » 2013-07-15 15:56:47

Det gör vi, min radio går dygnet runt, man vill ju veta
vad som händer och sker ute i samhället, särskilt då man bor avsides.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Azo85 » 2013-07-15 16:06:07

Nibor skrev:Lyssnar folk fortfarande på radio?


Jag gör det fast i datorn. Tycker SverigesRadio gör många bra program. Möjligt att jag lyssnar mer på radio än ser på TV.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-07-15 21:50:13

Förut var det ju så himla viktigt vem som ägde TV:n, alltså om den tillhörde hushållet eller inte. Dåförtiden fick man ha typ en semestergäst som tog med sin egen TV utan att jag behövde betala, det gick på hans TV-licens. Jag kollade faktiskt detta.

Men om någon kommer in här med sin smartphone då? Ska jag betala licens? Jag kanske lånar den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-15 23:00:37

Om alla i sverige ska betala... Varför då ha kvar radiotjänst i Kiruna?

Jag anser att skatten är så pass hög att tv-avgiften redan är inbakad. Så för att spara pengar bör man genast avveckla radiotjänst. Där finns det pengar att spara. Kan de använda till deras jävla pubic service :lol: kamma könshåren för i helvete radiofläns!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Valedria » 2013-07-16 10:53:47

Tycker det är dåligt. Jag ser inte på tv på min dator utan använder den för att läsa manga och spela spel. Min tv spelar jag också bara spel på. Vad sjutton är då poängen med att betala tv-licens när man ändå aldrig ser på tv. Tycker det är fel. Vore väl en sak om jag faktiskt använde tjänsten, men varför ska jag betala för något jag inte använder??
Valedria
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-07-16

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-07-16 11:26:23

Anledningen att SVT/UR/Kunskapskanalen inte skattefinansieras är public service ska stå fri ifrån statsmakten.

Licensfinansieringen är lika gammal som radio i public service-regi. Sveriges Radio började sina sändningar 1925, brittiska BBC ett par år tidigare. Redan från början finansierades public service med licensavgifter som betalades av lyssnarna.
http://www.dn.se/debatt/public-service- ... rtittande/

Så här är det i andra länder i Europa:

Det är möjligt att licensen bör reformeras eller ersättas av någon annan finansieringsform. Men det är inte så att det finns något enkelt principsvar på finansieringsfrågan. I Finland har licensen ersatts av en specialkonstruerad skatt, lik den som föreslogs av den svenska utredningen. Det tog många år för finnarna att komma fram till sin lösning.

I Danmark finns licensen kvar, men rent tekniskt har det sagts mycket klart att också smarta mobiltelefoner omfattas. I Nederländerna har en i praktiken helt vanlig skatt ersatt licensfinansieringen. Där har det verkligen inte blivit bra. Plötsligt har det uppstått intensiv strid om resurser till public service.

I Storbritannien finns licensfinansieringen kvar och omfattar allt, också smarta mobiltetefoner. Men den som inte använder sin tekniska apparat, det må sedan vara tv:n eller mobiltelefonen, för att titta på strömmande tv utan bara på tv i efterhand, anmäler det och befrias från avgift (men riskerar upp till 1 000 brittiska pund i böter vid fusk).


En TV kan man inte använda till något annat än TV-tittande. Visserligen kan TV-tittaren påstå att hen bara kollar på reklam-TV, men i praktiken är det föga troligt, alltid kollar de väl på nyheterna el någon match på SVT nån gång. Men datorer och smartphones kan man använda utan att någonsin kolla på TV. Så principen att endast den som nyttjar tjänsten ska betala måste överges. I stället blir det den som har möjlighet att nyttja tjänsten måste betala licens.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in