AS. kan vara övergående

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav pH » 2008-05-21 20:02:05

Mycket blir som jag tidigare sa en fråga om definition av de olika begreppen.

Tempel Grandin anser sig ju till exempel botad från autism, samtidigt som hon fortfarande delvis anser sig ha en autistisk personlighet.

Såg en dokumentär om en liten norsk pojke med Kanners som blivit botad genom shapingträning så tillvida att han nu var betydligt mycket mer lätt Aspie än grav klassisk autism.

I socialstyrelsens kunskapsöversikt om ADHD står att ca hälften av drabbade barn har betydande problem kvar i vuxen ålder (kommer inte ihåg den exakta formuleringen) vilket enligt någon definition skulle kunna betyda att den andra hälften tillfrisknat.

Efter långvarig och allvarlig psykisk ohälsa kan symptom kvarstå som är mycket lika NPF, men som är en effekt av tidigare ohälsa. Förväxlingsrisk torde kunna förekomma, så en grundlig utrednig med nogrann anamnes borde vara en självklarhet vid all diagnosticering och behandling.

Så det blir en fråga om hur man ser på det hela. Anser jag. För att förhålla mig till en viss persons utsaga rörande detta skulle jag således först behöva be dem redogöra för sina definitioner. Däremot känner jag tveksamhet inför att ett diagnosteam talar om bot eller tillfrisknande eller liknande inför nydiagnosticerade, eftersom det kan ge orealistiska eller kontraprodukiva förhoppningar om vad som kan åstadkommas och hur. Anser jag.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 20:20:21

pH, du borde läsa den ursprungliga tråden (som jag just nu tyvärr inte kommer ihåg vilken den är :)). Vi diskuterade det helar ganska grundligt där, tycker jag, och jag ser inte att den här tråden tillför något nytt. Precis som säger här så diskuterade vi där att man måste reda ut vad man menar. Försvinner AS i betydelsen att man lyckas kompensera för sina beteenden så att man inte längre kvalificerar för diagnos eller försvinner faktiskt det i hjärnan, vad det nu är för något, som är orsaken till AS?

I förstnämda fallet handlar det då om någon form av inlärt kompensationsbeteenden som döljer eller motverkar själva mekanismen bakom AS men denna mekanism finns kvar. Mycket sannolikt kan det vara mera belastande för hjärnan att kompensera på detta vis än att inte göra det, och man kan mycket väl tänkas falla ur diagnoskriterierna men samtidigt må sämre. Naturligtvis kan det även tänkas att kompensationen faktiskt inte är så belastande i vissa fall, eller att den blir mindre och mindre belastande med tiden. Viktigt att notera är dock att egentligen har inte ASen i sig försvunnit här utan bara det observerbara beteende som avgör om man platsar för diagnos.

I det andra fallet skulle det alltså förmodligen handla om att något i hjärnan förändras och det inte bara handlar om någon form av inlärning. Det är väl inte heller omöjligt, men frågan är om det i dagsläget finns något som tyder på att så kan ske eller har har skett i något fall?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-05-21 20:23:11

AS som diagnos kan försvinna.

AS som personlighet kan inte försvinna.

Vad socialstyrelsen säger är att vissa funktionshinder kan upphöra att vara funktionshinder. Det är ungefär samma sak. Observera att SoS inte preciserar närmare VILKA funktionshinder detta avser, så att med hänvisning till den texten påstå att man kan bli botad från AS är minst sagt långsökt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav pH » 2008-05-21 20:32:04

Kvasir skrev:pH, du borde läsa den ursprungliga tråden ...


:oops: :oops: :oops:

Det ante mig att det fanns mycket i botten och att jag rapade skåpmat eller predikade för kören eller något annat obskyrt ordspråk...

Nåja, som den kompulsiva tyckare jag är kunde jag helt enkelt inte hejda mig. :roll: :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 20:33:42

pH skrev:
Kvasir skrev:pH, du borde läsa den ursprungliga tråden ...


:oops: :oops: :oops:

Det ante mig att det fanns mycket i botten och att jag rapade skåpmat eller predikade för kören eller något annat obskyrt ordspråk...

Nåja, som den kompulsiva tyckare jag är kunde jag helt enkelt inte hejda mig. :roll: :wink:


Nej visst, du kunde ju inte veta vad som hade diskuterats innan. Det var synd att sommar startade en ny tråd utan att referera till den gamla, men hon hade säkert någon tanke med det, eller kanske en avsaknad av tanke. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-05-21 20:45:10

En tidigare tråd:
Kan AS försvinna?

Och en ännu tidigare där diskussionen började (på sid 5 i tråden):
Lönebidrag
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46476
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-21 20:47:46

Sommar, det står INTE att AS kan försvinna, det står nåt allmänt om att funktionsnedsättningar kan försvinna eller förändras (har inte texten i huvudet nu, för jag tycker din logik är så märklig att jag tappar koncepterna helt). Det du säger är som att säga ... låt mig klura... som i den gamla sketchen "Du var mig en flitig neger, du måste vara vit!"

Att man inte längre är lika handikappad av sitt funktionshinder, inte uppfattar sig lika handikappad, inte låtsas vara lite handikappad osv osv, och därmed kanske inte uppfyller diagnoskriterier, eller att tolkas annorlunda av olika diagnosställare osv osv, betyder på INTET SÄTT att AS som tillstånd går över.

Har du en hjärna som är annorlunda programmerad så är den, även om tillståndet kan mildras av goda omständigheter eller förvärras av dåliga. Det du säger är som att säga att en pc blir en mac om du sätter pc i ett chassi från Apple!

Att dessutom säga att det är så hemskt att vilja ha belägg för det i det här sammanhanget ganska häftiga uttalandet att AS kan gå över är väldigt märkligt. Utifrån det funderar jag t o m på hur du kunde gå diagnosen gränsfall... ;) Ditt sätt här får mig nämligen att tänka på mina döttrar när de är som mest låsta (Nej, jag spillde inte, det var inte jag... det var... Tommy. Tommy är låtsasfiguren de alltid skyller på..)

Och jag vill faktiskt inte bråka eller ens gå i polemik, men det här kunde inte riktigt stå oemotsagt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-21 21:00:01

Glömde nåt om döttrarna i förra inlägget. Det kan handla om skitfarliga saker de gjort och jag kommit på dem medan de gjorde det, och de är INTE småglin utan nio och femton och så här gör de jämt.

Din diskussionsstil får mig att tänka på deras hårdnackade vägran att ta in nånting annat än den egna sanningen, oavsett vad andra säger.

Så, mitt råd: Nästa gång du får lust att hävda nåt, särskilt nåt lite känsligt, brandfarligt eller subversivt, VILL du inte ha svar, frågor, mothugg och kritik, prata med dig själv istället! Kastar du ut ett sånt här påstående måste du räkna med att få reaktioner.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-21 21:05:02

alfapetsmamma skrev: "Du var mig en flitig neger, du måste vara vit!"


Jag citerade fel. Här är det rätta citatet:

En generaliseringsövning

Om negrers lättja.
Vissa människor är lata.
Vissa negrer är lata.
Vissa vita är inte lata.
Vissa negrer är mycket lata.
Vissa vita är lite lata.
Negrer är i allmänhet lata.
Vita är sällan lata.
Det finns lättingar här i världen,
mest negrer.
Negrer är lata.
Vad du verkar lat, är du neger?
Det var mig en flitig neger,
han måste vara vit.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-21 21:32:29

alfapetsmamma skrev:
alfapetsmamma skrev: "Du var mig en flitig neger, du måste vara vit!"


Jag citerade fel. Här är det rätta citatet:

En generaliseringsövning

Om negrers lättja.
Vissa människor är lata.
Vissa negrer är lata.
Vissa vita är inte lata.
Vissa negrer är mycket lata.
Vissa vita är lite lata.
Negrer är i allmänhet lata.
Vita är sällan lata.
Det finns lättingar här i världen,
mest negrer.
Negrer är lata.
Vad du verkar lat, är du neger?
Det var mig en flitig neger,
han måste vara vit.


Tage Danielsson var underbar!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav sommar » 2008-05-21 21:43:38

alfapetsmamma skrev:Glömde nåt om döttrarna i förra inlägget. Det kan handla om skitfarliga saker de gjort och jag kommit på dem medan de gjorde det, och de är INTE småglin utan nio och femton och så här gör de jämt.

Din diskussionsstil får mig att tänka på deras hårdnackade vägran att ta in nånting annat än den egna sanningen, oavsett vad andra säger.

Så, mitt råd: Nästa gång du får lust att hävda nåt, särskilt nåt lite känsligt, brandfarligt eller subversivt, VILL du inte ha svar, frågor, mothugg och kritik, prata med dig själv istället! Kastar du ut ett sånt här påstående måste du räkna med att få reaktioner.


Jag är INTE färdig i tråden, men började svara i tråden, var dock tvungen att springa till bussen till ett möte förra omgången i disk... Jag har inte rymt. Lugn!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-05-21 21:48:54

weasley skrev:AS som diagnos kan försvinna.

AS som personlighet kan inte försvinna.

Vad socialstyrelsen säger är att vissa funktionshinder kan upphöra att vara funktionshinder.Det är ungefär samma sak. Observera att SoS inte preciserar närmare VILKA funktionshinder detta avser, så att med hänvisning till den texten påstå att man kan bli botad från AS är minst sagt långsökt.


Det jag gjort med fetstil har jag tidigare i tråden medgett att så kan det vara i svar på ett inlägg där Krigis ifrågasatte mig ang. detta. Återigen läser du INTE allt jag skriver. Oerhört tröttsamt. :-)051
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-05-21 21:51:56

Kvasir skrev:
pH skrev:
Kvasir skrev:pH, du borde läsa den ursprungliga tråden ...


:oops: :oops: :oops:

Det ante mig att det fanns mycket i botten och att jag rapade skåpmat eller predikade för kören eller något annat obskyrt ordspråk...

Nåja, som den kompulsiva tyckare jag är kunde jag helt enkelt inte hejda mig. :roll: :wink:


Nej visst, du kunde ju inte veta vad som hade diskuterats innan. Det var synd att sommar startade en ny tråd utan att referera till den gamla, men hon hade säkert någon tanke med det, eller kanske en avsaknad av tanke. :)


Kvasir: Det var alldeles ypperligt genomtänkt av mig. :) Att utan att förväxla gammalt med nytt o. göra det rörigt, så valde jag att starta en ny tråd med min åsikt där ni andra ka svara med er åsikt utan inbladning av annat. För är det ngt. vi med AS. har svårt med är det ju röra, inte sant?
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 22:04:18

sommar skrev:Kvasir: Det var alldeles ypperligt genomtänkt av mig. :) Att utan att förväxla gammalt med nytt o. göra det rörigt, så valde jag att starta en ny tråd med min åsikt där ni andra ka svara med er åsikt utan inbladning av annat. För är det ngt. vi med AS. har svårt med är det ju röra, inte sant?


Jo, jag gissade att det var ungefär så du hade tänkt. Och det väl bra tänkt på ett sätt, och dåligt på ett annat. Allt är kompromisser här i livet. :)
Problemet nu är att vi måste älta om allt de gamla med att definiera vad vi menar med att AS försvinner etc. eftersom det fortfarande är lika relevant. Fast vi kanske har fått med det viktiga nu.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2008-05-21 23:00:38

Hej!

Som jag har skrivit förut, AS kan inte gå över. Men man kan jobba med styrkor och svagheter så att man klarar ett någorlunda normalt liv och inte känner sig annorlunda. Dit är jag på väg, även om jag har en bit kvar. Och att "inte känna sig annorlunda" betyder inte att man förnekar sitt AS. Tvärtom, det finns kvar precis som ADHD. Men en del blir bättre med Concerta, en del med träning. Och man mognar som individ. De problem man hade när man var 9, eller 15, eller 23, är inte statiska utan kan förändras eller försvinna. Men det kan också dyka upp nya problem längs vägen. Man lär så länge man lever.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Debbido » 2008-05-21 23:02:26

Snabbsurfat genom tråden. Kort reflektion: den hjärna man fötts är den hjärna man lever med livet ut. Den kommer inte att transformeras till en icke AS-hjärna. Men, om man får diagnosen tidigt, och om någon skulle hårdträna aspergaren i att lära sig sociala spelregler och för övrigt hur en normal människa förväntas uppföra sig, t ex genom rollspel, så kan väl de sociala färdigheterna tränas upp till en mycket högre nivå än den som sent får diagnos och ingen "omskolning"?

Ett djur som hårdtränas till att lära sig vissa ord och beteenden kan ju komma rätt långt.

Om man nu vill bli en väldresserad cirkusapa?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Pontus » 2008-05-21 23:02:36

Så sommar, du lägger fram en text från socialstyrelsen, ett citat från en användare vid namn Robin, och ett utlåtande från EN läkare om hennes teori. Och påstår att det är bevis för att AS kan "gå över"? Hoppas du inte förväntar dig att någon ska tro på dig, thalias teori låter mycket mer trovärdig.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-21 23:10:05

radio-p1-on ... t5629.html

Hörde det här på radion idag om spegelneuroner och färre av dem vid autism.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2008-05-21 23:15:00

Jag blir inte riktigt övertygad om att jag hänger med i svängarna här....


sommar skrev:Jag har i en del inlägg hävdat att jag tror att AS. kan vara övergående iaf. vid gränsfall o. hävdar ännu.(Är själv ett gränsfall) o. att mitt utredningsteam sagt det o. även min kurator på Vårdcentralen. De menar på om man bl.a. att tränar tillräckligt kan det försvinna.
[...]
Hursomhelst minns jag i stora drag vad hon sa ang. att det kan försvinna/ vara av övergående natur. Socialstyrelsen menar oxå på att det kan vara övergående se nedan o. Alien undrar om det stämmer; se nedan.
[...]
Så här säger lyder Socialstyrelsens definition: Socialstyrelsens definition av funktionsnedsättning

En funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. En funktionsnedsättning kan uppstå till följd av sjukdom eller annat tillstånd eller till följd av en medfödd eller förvärvad skada. Sådana sjukdomar, tillstånd eller skador kan vara av bestående eller av övergående natur.

Socialstyrelsens definition av funktionshinder

Ett funktionshinder är en begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. Exempel på begränsningar är svårigheter att klara sig själv i det dagliga livet och bristande delaktighet i arbetslivet, i sociala relationer, i fritids- och kulturaktiviteter, i utbildning och i demokratiska processer. Det handlar framförallt om bristande tillgänglighet i omgivningen.


Termen handikapp har utgått helt från Socialstyrelsens termbank och det avråds från att använda termen som synonym för funktionshinder.




sommar skrev:Återigen: det har varit flera på forumet som ifrågasatt mig om detta o. jag har då närmare velat visa hur hon sagt därför tog jag fram det + att jag sett det i soc. def då Alien frågade om det verkligen står så i soc.def.


sommar skrev:Hursomhelst; AS lär var medberäknat i Soc text. Det liksom säger sig själv. Man kan ju alltid fråga för att övertyga sig om man vill..


sommar skrev:Eftersom AS. ingår under det som står dvs. är en funktionsnedsättning. Å andra sidan som någon skrev nyss; det står inte att just AS. är övergående. Dock lär det enligt annan källa luta att det kan vara det, men endast i undantagsfall Själv tror jag att det är gränsfallen som är övergående dvs. de fall där det redan från början tvekats att sätta diagnos som tex. i mitt fall där det varit stora överläggningar.


sommar skrev:
Kvasir skrev:Och på vilket sätt stöder den texten ditt tidigare påstående om att AS kan vara övergående?

Den visar på att jag haft rätt i mitt påstående. Oxå ville jag visa exakt HUR min läkare i utredningsteamet sagt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2008-05-21 23:36:27

*tar en rövare och postar utan att ha läst upp mig (orkar inte det f.n.)*

Alltså, nog verkar man kunna spåra om sig (eller spåras om) i hjärnan mer än man trodde förr. Men då talar man väl om inlärning, depressioner och andra saker som är mycket ytligare än ens grundläggande neurologiska disposition.
Jag ser inget i socialstyrelsecitaten ovan som talar mot det. De dryftar bara hur man konkret fungerar gentemot omvärlden, punkt. Jag har sett mycket okunnighet hos s.k. experter (en hel del har vi ju ventilerat här på forumet). Jag ser inget som tyder på att socialstyrelsen är medveten om vad Kvasir m.fl. sade för länge i trådarna sedan och som är ytterst påtagligt för många av oss, att man kan lära sig fungera bättre genom att använda energikrävande höga hjärnnivåer för att kompensera för de energisnålare lägre som fungerar dåligt eller inte alls.
Men det innebär inte - och där vet jag bättre än någon eventuell "expert" som säger annat - att ens totala funktionshindring minskar*. Man byter bara ett funktionshinder ute i livet mot större mängder av funktionshinder som trötthet och stresskänslighet.

Så kan det möjligen, i så fall, vara något slags omnötning på de hjärnnivåer KBT och sådant arbetar med, som Sommar syftar på?

*- annat än genom höjd grundstämning då (att man blir gladare och mår bättre) - om projektet lyckas och man inte bränner ut sig på kuppen. Ens grundläggande hjärnkonstruktion, med sin funktionsnedsättning gentemot reellt existerande samhälle, består.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Debbido » 2008-05-21 23:58:18

Zombie skrev:Jag ser inget som tyder på att socialstyrelsen är medveten om vad Kvasir m.fl. sade för länge i trådarna sedan och som är ytterst påtagligt för många av oss, att man kan lära sig fungera bättre genom att använda energikrävande höga hjärnnivåer för att kompensera för de energisnålare lägre som fungerar dåligt eller inte alls.


Jag håller fullständigt med. Mindre än ett år efter diagnosen sitter jag vid ett kaffebord på "Frivilligcentrum" och pratar med främmande människor. Osynlig, på en stol bredvid mig sitter mitt nyfödda, medvetna andra-jag. Hon "Debbido 2" vakar hela tiden över Debbido 1:s mun och hjärna. "Hallå, skärp dig nu! Kolla in vad de andra vill tala om/inte tala om. Bli inte för personlig! Tala inte för länge! Håll käft en stund och lyssna! "

Andrajagets falkögon vakar noga över förstajagets. Debbi skojar och gör skämt av allting av ren nervositet. Hon känner sig stolt över att de andra skrattar. Hon har lyckats som clown - men som vanlig människa? Knappast. Hon blir allt tröttare och tittar på klockan. Hur kan hon vara så slut efter en knapp timma? Hon vill hem. Hon måste få bara vara, sitt autistiska jag.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Zombie » 2008-05-22 0:01:14

Glömde tala om att jag skrev om vuxna personer. Under uppväxten, och kanske i ung vuxen ålder, tycks en del konstiga förändringar (ofta till det bättre) kunna inträffa till synes spontant hos många autismspektrare. Men inte belagt hos fullvuxna, vad?
_______________________________________________________________

*kunde ströläsa litet ändå:*
pH, som framgår överst i mitt förra inlägg finns här en tvångstyckare till.
Skriv på, du tillför ju massor :!:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nitro2k01 » 2008-05-22 2:42:53

Det har redan sagts, men texten ifråga talar om funktionshinder i allmänhet och inte specifikt om AS.
Tankegången är lite som att ta fram en text som säger:
"Bilar kan vara röda, svarta, blå och gröna" och sen efter det peka på en specifik röd bil och säga att den kan vara svart med hänvisning till texten.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Pontus » 2008-05-22 4:14:38

Funktionshinder behöver ju inte vara NPF heller, det kan lika gärna vara att du är rullstolsbunden till följd av tex en skidolycka. Men när dina ben har läkt ihop kan du förmodligen börja gå igen, alltså var det övergående.

Och som sagt så nämner texten inget om vilken sorts funktionshinder dom menar utan helt enkelt deras definition av vad ett funktionshinder är.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in