AS. kan vara övergående

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS. kan vara övergående

Inläggav sommar » 2008-05-21 17:44:13

Sommar skrev: Jag har i en del inlägg hävdat att jag tror att AS. kan vara övergående iaf. vid gränsfall o. hävdar ännu. (Är själv ett gränsfall) o. att mitt utredningsteam sagt det o. även min kurator på Vårdcentralen. De menar på om man bl.a. att tränar tillräckligt kan det försvinna. En del på forumet har ifrågasatt detta o. Aspkvinna tom. velat ha del avmitt utredningsteams forskning. :shock: Men, så blir det icke :!: (lite väl mkt. att kräva). Hittade en medlem på forumet - Robin skrivit att han blivit utredd av samma läkare som jag o. han angav en del av hur hon sagt. Den delen han skrev hade jag missat :oops: Hursomhelst minns jag i stora drag vad hon sa ang. att det kan försvinna/ vara av övergående natur. Socialstyrelsen menar oxå på att det kan vara övergående se nedan o. Alien undrar om det stämmer; se nedan.
Dock lär det var sällsynt naturligtvis.

Postat: 2005-12-10 21:01:43 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------
Inlägg av Robin under tilläggsdiagnoser (hela inlägget finns inte med utan enbart den väsentliga delen):
Neuropsykiatriska handikapps diagnoser som ADHD, autism, aspergers syndrom bör vara mer stabila över tid, även om Lena Nylander (läkaren på autismteamet som diagnostiserade mig) hävdar att även dessa diagnoser inte behöver vara statiska (i undantagsfall) eftersom hjärnan är plastisk. [/b]




Så här säger lyder Socialstyrelsens definition: Socialstyrelsens definition av funktionsnedsättning

En funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. En funktionsnedsättning kan uppstå till följd av sjukdom eller annat tillstånd eller till följd av en medfödd eller förvärvad skada. Sådana sjukdomar, tillstånd eller skador kan vara av bestående eller av övergående natur.

Socialstyrelsens definition av funktionshinder

Ett funktionshinder är en begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. Exempel på begränsningar är svårigheter att klara sig själv i det dagliga livet och bristande delaktighet i arbetslivet, i sociala relationer, i fritids- och kulturaktiviteter, i utbildning och i demokratiska processer. Det handlar framförallt om bristande tillgänglighet i omgivningen.


Termen handikapp har utgått helt från Socialstyrelsens termbank och det avråds från att använda termen som synonym för funktionshinder.

Källa: Socialstyrelsens Termbank
http://app.socialstyrelsen.se/termbank

Utdrag från autism.se (Fetstilen gjord av mig).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 17:47:36

Och på vilket sätt stöder den texten ditt tidigare påstående om att AS kan vara övergående?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-05-21 17:51:05

Kvasir skrev:Och på vilket sätt stöder den texten ditt tidigare påstående om att AS kan vara övergående?


Den visar på att jag haft rätt i mitt påstående. Oxå ville jag visa exakt HUR min läkare i utredningsteamet sagt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 17:54:58

Men socialstyrelsens text säger ingenting om att AS kan vara övergående.

Citatet från Robin säger att en viss läkare möjligen anser att det kan vara så i undantagsfall. Men då uppstår ju frågan om hon har stöd i de från expertisen i övrigt, eller om det är hon som har en egen avvikande åsikt?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: AS. kan vara övergående

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-21 18:03:48

sommar skrev: En del på forumet har ifrågasatt detta o. Aspkvinna tom. velat ha del avmitt utredningsteams forskning. :shock: Men, så blir det icke :!: (lite väl mkt. att kräva).


Min undran var om det fanns nya vetenskapligt framtagna publicerade texter som var hennes källa till påstående och min mening var inte att ge dig en shock utan helt enkelt nyfikenhet om det fanns fakta som jag missat. Kräva var ett starkt ord utan min fråga var en undran om det var möjligt för dig att fråga och det är ju som du ser fler här som undrar över hennes slutsats.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-21 18:08:03

Kom igen nu sommar! För att fortsätta den här diskussionen måste du komma med belägg, det duger inte att rapa fram en spalt från Socialstyrelsen som inte ens handlar om AS.

Som Weasley sa: AS kan försvinna lika väl som Fogdös ryggmärg kan växa ihop...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:08:20

Kvasir skrev:Men socialstyrelsens text säger ingenting om att AS kan vara övergående.

Citatet från Robin säger att en viss läkare möjligen anser att det kan vara så i undantagsfall. Men då uppstår ju frågan om hon har stöd i de från expertisen i övrigt, eller om det är hon som har en egen avvikande åsikt?


Nä, ok men att de möjligen kan vara det. Vilket pekar på att de både kan o. inte kan vara det.

Det är sant, men troligen lär hon ha rätt med all den erfarenhet o. kunskap hon har (startade autismteamet i Lund på 90-talet o. är överläkare & psykiatriker som specialserat sig på gränsfallen o. är ute o. föreläser) + att hon har en nära anhörig med autism.

Återigen: det har varit flera på forumet som ifrågasatt mig om detta o. jag har då närmare velat visa hur hon sagt därför tog jag fram det + att jag sett det i soc. def då Alien frågade om det verkligen står så i soc.def.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:09:29

KrigarSjäl skrev:Kom igen nu sommar! För att fortsätta den här diskussionen måste du komma med belägg, det duger inte att rapa fram en spalt från Socialstyrelsen som inte ens handlar om AS.

Som Weasley sa: AS kan försvinna lika väl som Fogdös ryggmärg kan växa ihop...


Det gör den; AS ingår ju under det som står. Dessutom vet jag att läkaren i mitt utredningsteam INTE är ute o. cyklar.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-21 18:09:39

Men det finns ju inget i Soc' text som ens långsökt berör AS.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2008-05-21 18:10:09

Jag förstår inte hur det kan vara "väl mycket att kräva" att få del av den forskning de hänvisar till. Det är ju inte så att jag ber dig berätta allt om den forskningen. Något namn på en forskningsrapport och dess författare är allt jag begär. Kanske har Lena Nylander hänvisat till nån sådan?

Lena Nylander har skrivit ett häfte som heter "Autismspektrumstörningar hos vuxna: några frågor och svar". I bästa fall hänvisar hon där till annan forskning om AST, men jag skulle vilja veta var det skrivs just om AS som gått över.

Det Socialstyrelsen skriver på sin hemsida gäller funktionshinder i allmänhet. Det framgår inget om just AS kan gå över el inte.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: AS. kan vara övergående

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:11:45

Aspkvinna skrev:
sommar skrev: En del på forumet har ifrågasatt detta o. Aspkvinna tom. velat ha del avmitt utredningsteams forskning. :shock: Men, så blir det icke :!: (lite väl mkt. att kräva).


Min undran var om det fanns nya vetenskapligt framtagna publicerade texter som var hennes källa till påstående och min mening var inte att ge dig en shock utan helt enkelt nyfikenhet om det fanns fakta som jag missat. Kräva var ett starkt ord utan min fråga var en undran om det var möjligt för dig att fråga och det är ju som du ser fler här som undrar över hennes slutsats.


Ok. Jag menade inte att jag blev chockad utan "magstarkt" att du frågade efter det. Kräva var ett starkt ord i sammanhanget, ja.

Vill du ha det får du kontakta henne själv. Nu har du ju namn + ort.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:13:25

Hursomhelst; AS lär var medberäknat i Soc text. Det liksom säger sig själv. Man kan ju alltid fråga för att övertyga sig om man vill.. :lol:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:14:10

Alien skrev:Jag förstår inte hur det kan vara "väl mycket att kräva" att få del av den forskning de hänvisar till. Det är ju inte så att jag ber dig berätta allt om den forskningen. Något namn på en forskningsrapport och dess författare är allt jag begär. Kanske har Lena Nylander hänvisat till nån sådan?

Lena Nylander har skrivit ett häfte som heter "Autismspektrumstörningar hos vuxna: några frågor och svar". I bästa fall hänvisar hon där till annan forskning om AST, men jag skulle vilja veta var det skrivs just om AS som gått över.

Det Socialstyrelsen skriver på sin hemsida gäller funktionshinder i allmänhet. Det framgår inget om just AS kan gå över el inte.


Det är inte mkt. begärt av de som har, men begära det av mig är fel.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Alien » 2008-05-21 18:14:16

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Kom igen nu sommar! För att fortsätta den här diskussionen måste du komma med belägg, det duger inte att rapa fram en spalt från Socialstyrelsen som inte ens handlar om AS.

Som Weasley sa: AS kan försvinna lika väl som Fogdös ryggmärg kan växa ihop...


Det gör den; AS ingår ju under det som står. Dessutom vet jag att läkaren i mitt utredningsteam INTE är ute o. cyklar.


Det står att funktionshinder kan "vara av bestående eller av övergående natur". Det står inget om vilka som är övergående och vilka som är bestående. Det som står kan inte tolkas som att alla funktionshinder kan vara övergående.

Du känner din läkare och litar på henne/honom. Men vi vill ha bevis. Vad grundar den läkaren sin övertygelse på?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:15:54

Alien skrev:
sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Kom igen nu sommar! För att fortsätta den här diskussionen måste du komma med belägg, det duger inte att rapa fram en spalt från Socialstyrelsen som inte ens handlar om AS.

Som Weasley sa: AS kan försvinna lika väl som Fogdös ryggmärg kan växa ihop...


Det gör den; AS ingår ju under det som står. Dessutom vet jag att läkaren i mitt utredningsteam INTE är ute o. cyklar.


Det står att funktionshinder kan "vara av bestående eller av övergående natur". Det står inget om vilka som är övergående och vilka som är bestående. Det som står kan inte tolkas som att alla funktionshinder kan vara övergående.

Du känner din läkare och litar på henne/honom. Men vi vill ha bevis. Vad grundar den läkaren sin övertygelse på?


Fråga henne! Du har namn + ort högre upp i tråden. Hon är mkt. bra kan tilläggas.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-21 18:15:54

sommar skrev:Hursomhelst; AS lär var medberäknat i Soc text. Det liksom säger sig själv. Man kan ju alltid fråga för att övertyga sig om man vill.. :lol:

Varför säger det sig självt?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2008-05-21 18:16:21

sommar skrev:
Alien skrev:Jag förstår inte hur det kan vara "väl mycket att kräva" att få del av den forskning de hänvisar till. Det är ju inte så att jag ber dig berätta allt om den forskningen. Något namn på en forskningsrapport och dess författare är allt jag begär. Kanske har Lena Nylander hänvisat till nån sådan?

Lena Nylander har skrivit ett häfte som heter "Autismspektrumstörningar hos vuxna: några frågor och svar". I bästa fall hänvisar hon där till annan forskning om AST, men jag skulle vilja veta var det skrivs just om AS som gått över.

Det Socialstyrelsen skriver på sin hemsida gäller funktionshinder i allmänhet. Det framgår inget om just AS kan gå över el inte.


Det är inte mkt. begärt av de som har, men begära det av mig är fel.


Du behöver ju bara fråga om det och skriva upp det på en lapp och sen skriva här. Tycker du att det är för jobbigt så är det förstås det. Men då kan du å andra sidan inte begära att vi ska tro på dessa påståenden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav pH » 2008-05-21 18:16:33

Nu har jag inte hängt med i hur denna diskussion startade. Men jag blir inte riktigt klok på vad som i denna diskussion avses med "Aspergers syndrom" eller "försvinna". Utan att klargöra detta känns det lite svårt att se vad vi diskuterar. Jag gör ett försök dock.

Utifrån socialstyrelsens terminologibanks definitioner skulle jag vilja hävda att AS som funktionhinder kan försvinna medan AS som funktionsnedsättning är permanent.

Eller i alla fall mer eller mindre permanent. Med flera drag kan man ju exempelvis vara en pers med ADHD med AS-drag under uppväxten, för att med mognad och ålder istället bättre lämpa sig för diagnosen AS med ADHD-drag. Eller drag av AS och ADHD men man har utvecklats så mycket i en så gynnsam miljö att kriterierna för diagnos inte längre kan anses uppfylda vad gäller att dragen skall orsaka bekymmersamma konsekvenser.

Eve Mandre skrev på detta tema i senaste nummret av Attentions tidning om någon läste det? Eller har jag gjort mig osams med alla nu? :oops:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 18:16:38

sommar skrev:
Kvasir skrev:Men socialstyrelsens text säger ingenting om att AS kan vara övergående.

Citatet från Robin säger att en viss läkare möjligen anser att det kan vara så i undantagsfall. Men då uppstår ju frågan om hon har stöd i de från expertisen i övrigt, eller om det är hon som har en egen avvikande åsikt?


Nä, ok men att de möjligen kan vara det. Vilket pekar på att de både kan o. inte kan vara det.

Det är sant, men troligen lär hon ha rätt med all den erfarenhet o. kunskap hon har (startade autismteamet i Lund på 90-talet o. är överläkare & psykiatriker som specialserat sig på gränsfallen o. är ute o. föreläser) + att hon har en nära anhörig med autism.

Återigen: det har varit flera på forumet som ifrågasatt mig om detta o. jag har då närmare velat visa hur hon sagt därför tog jag fram det + att jag sett det i soc. def då Alien frågade om det verkligen står så i soc.def.


Men återigen, som jag påpekade i den tidigare tråden så måste man skilja på AS-diagnos och det som faktist är själva meknismen bakom AS. Jag misstänker starkt att den här läkaren egentligen syftar på att man inte längre uppfyller diagnosvillkoren. Att sätta likhetstecken mellan det och att inte längre ha AS är nog bara av formellt teoretiskt intresse och utan större praktiskt relevans.

Texten från soc. säger ingenting om saken, så den förstår jag inte varför du hänvisar till.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:17:34

Alien skrev:
sommar skrev:
Alien skrev:Jag förstår inte hur det kan vara "väl mycket att kräva" att få del av den forskning de hänvisar till. Det är ju inte så att jag ber dig berätta allt om den forskningen. Något namn på en forskningsrapport och dess författare är allt jag begär. Kanske har Lena Nylander hänvisat till nån sådan?

Lena Nylander har skrivit ett häfte som heter "Autismspektrumstörningar hos vuxna: några frågor och svar". I bästa fall hänvisar hon där till annan forskning om AST, men jag skulle vilja veta var det skrivs just om AS som gått över.

Det Socialstyrelsen skriver på sin hemsida gäller funktionshinder i allmänhet. Det framgår inget om just AS kan gå över el inte.


Det är inte mkt. begärt av de som har, men begära det av mig är fel.


Du behöver ju bara fråga om det och skriva upp det på en lapp och sen skriva här. Tycker du att det är för jobbigt så är det förstås det. Men då kan du å andra sidan inte begära att vi ska tro på dessa påståenden.


Det är inte jag som vill ha bevis utan du o. Aspkvinna o. vill ni fråga så sätter jag inte krokben.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-05-21 18:20:02

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Hursomhelst; AS lär var medberäknat i Soc text. Det liksom säger sig själv. Man kan ju alltid fråga för att övertyga sig om man vill.. :lol:

Varför säger det sig självt?


Eftersom AS. ingår under det som står dvs. är en funktionsnedsättning. Å andra sidan som någon skrev nyss; det står inte att just AS. är övergående. Dock lär det enligt annan källa luta att det kan vara det, men endast i undantagsfall Själv tror jag att det är gränsfallen som är övergående dvs. de fall där det redan från början tvekats att sätta diagnos som tex. i mitt fall där det varit stora överläggningar. Det finns en person på forumet som fick genomgå test 2 ggr. för att få diagnos. Den personen bestämmer naturligtvis själv om h*n vill framträda.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 18:24:18

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Hursomhelst; AS lär var medberäknat i Soc text. Det liksom säger sig själv. Man kan ju alltid fråga för att övertyga sig om man vill.. :lol:

Varför säger det sig självt?


Eftersom AS. ingår under det som står dvs. är en funktionsnedsättning. Å andra sidan som någon skrev nyss; det står inte att just AS. är övergående.


Och det står inte ens att någon funktionsnedsättning är övergående, utan bara att de ingår i definitionen om de skulle vara det. Det är en definition, så den säger bara vad som ingår i definitionen, inte om det faktiskt finns också. Jag kan definiera snabeldjur som "elefanter oavsett färg". Den defintionen säger t.ex. att blå elefanter räknas som snabeldjur, men den påstår inte att det finns blå elefanter, utan bara att de skulle vara snabeldjur om de fanns.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-05-21 18:30:40

pH skrev:Nu har jag inte hängt med i hur denna diskussion startade. Men jag blir inte riktigt klok på vad som i denna diskussion avses med "Aspergers syndrom" eller "försvinna". Utan att klargöra detta känns det lite svårt att se vad vi diskuterar. Jag gör ett försök dock.

Utifrån socialstyrelsens terminologibanks definitioner skulle jag vilja hävda att AS som funktionhinder kan försvinna medan AS som funktionsnedsättning är permanent.

Eller i alla fall mer eller mindre permanent. Med flera drag kan man ju exempelvis vara en pers med ADHD med AS-drag under uppväxten, för att med mognad och ålder istället bättre lämpa sig för diagnosen AS med ADHD-drag. Eller drag av AS och ADHD men man har utvecklats så mycket i en så gynnsam miljö att kriterierna för diagnos inte längre kan anses uppfylda vad gäller att dragen skall orsaka bekymmersamma konsekvenser.

Eve Mandre skrev på detta tema i senaste nummret av Attentions tidning om någon läste det? Eller har jag gjort mig osams med alla nu? :oops:


Ja, jag ska hata dig i resten av mitt liv! :lol:

Tyvärr är jag inte medlem i Attention så jag har inte tillgång till denna tidning. Jag undrar om det inte kan vara så att man har kompenserat och lyckats dölja AS-drag så att man lättare kan "spela NT". Men det betyder inte att man "blivit NT". Så kompensationen kan betyda att man får betala med större ansträngning och större trötthet.

Det skulle hursomhelst vara intressant att veta hur många som har "botats" el övergått från AS till icke-AS.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav tahlia » 2008-05-21 19:37:58

Personligen tror jag att de som övergår från AS till icke-AS var feldiagnostiserade redan från början. Vissa skulle antagligen inte ha någon AS diagnos alls, medan andra antagligen skulle ha haft "drag av AS".

Faktum är att det finns en gräns för hur mycket (och vad) kroppen kan reparera själv. (Jag använder nu ordet skada, men menar det inte på ett negativt sätt, utan för att göra förklaringen mer lättförståelig. Jag vet att ordet skada är som ett rött skynke för många av oss, så jag förvarnar.)

Om du har en medfödd "skada" i t.ex hjärnan (som då skulle vara fallet vid AS), så klarar inte kroppen av att "reparera skadan", och ingen hjärnkirurg på planeten klarar det heller. Således har du AS, eller så har du inte AS.
Det är inget du råkar få och sedan blir frisk från, som en förkylning.

Men visst, min "teori" (även om den idag har större stöd än sommars) kan visa sig vara fel. Dock vill jag (som många andra här) ha konkreta och obestridliga bevis på det innan jag godtar det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:12:10, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in