Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-04-29 16:59:36

Gripandekylig skrev:
marcooleo skrev:När jag går upp till 300 mg Voxra så mår jag mycket bättre, men jag får feber...är den biverkningen övergående? Kan ju inte ha feber hela tiden om det skulle vara så

Får du feber varje gång du går upp till 300 mg? Testa att köra vidare på 300 mg då i ett par veckor och om inte febern försvinner så kanske du inte tål den dosen. Att få feber vid behandling med Voxra är en mycket sällsynt biverkning: mindre än 0,1 promille får det.

Ok tackar för det, ska testa ett tag till då. Men enligt FASS är det en vanlig biverkning vad jag kunde se
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-29 17:02:45

marcooleo skrev:
Gripandekylig skrev:
marcooleo skrev:När jag går upp till 300 mg Voxra så mår jag mycket bättre, men jag får feber...är den biverkningen övergående? Kan ju inte ha feber hela tiden om det skulle vara så

Får du feber varje gång du går upp till 300 mg? Testa att köra vidare på 300 mg då i ett par veckor och om inte febern försvinner så kanske du inte tål den dosen. Att få feber vid behandling med Voxra är en mycket sällsynt biverkning: mindre än 0,1 promille får det.

Ok tackar för det, ska testa ett tag till då. Men enligt FASS är det en vanlig biverkning vad jag kunde se

Ja du har rätt, jag såg feber i fel sammanhang.
Under "Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringsstället" är den Vanlig, men under "Immunsystemet" är den Mycket sällsynt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-04-29 18:37:42

Antar att kroppen går lite på högvarv i början vilket skapar värmeökningen
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-04-29 19:37:49

Jag fick feber i början med, både vid 150 mg och 300 mg. Men brydde mig inte direkt, har ju ändå feber i princip varje eftermiddag/kväll.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav colaflaska » 2013-04-29 19:43:21

Jag blev helt besatt av självmord när jag åt Voxra. Det var det enda jag kunde och ville tänka på.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Zyban och Voxra

Inläggav slackern » 2013-04-29 19:44:40

colaflaska skrev:Jag blev helt besatt av självmord när jag åt Voxra. Det var det enda jag kunde och ville tänka på.


Oj det låter ju skit jobbigt. Inte direkt den effekten man vill ha. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-04-29 21:39:10

Jag har hjärtklappning också, hjärtat riktigt bultar hårt och snabbt vid 300mg, får hoppas den biverkan går över också
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-04-30 23:25:07

varför är alkohol så äckligt när man tar Voxra? Får ingen "kick" av alkohol överhuvudtaget och det kväljer när man dricker, knepigt
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-30 23:28:46

marcooleo skrev:varför är alkohol så äckligt när man tar Voxra? Får ingen "kick" av alkohol överhuvudtaget och det kväljer när man dricker, knepigt

För mig funkar alkohol som vanligt med Voxra.
M. J. Hamilton et al. skrev:The top dose of alcohol tended to increase energy in the low frequency EEG bands. Combination of the top alcohol dose with bupropion, however, produced a significant reversal with lowered energy in the 4–7.5 Hz band.

http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02395210

Dock är den undersökningen sponsrad av GSK så den får ju tas med en nypa salt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Zyban och Voxra

Inläggav imagine » 2013-05-03 21:06:34

alfapetsmamma skrev:Läste på om det för att jag var nyfiken på Voxra, som ju innehåller samma bupropion, men som tyvärr inte omfattas av högkostnadsskyddet, så den blir svindyr.


Det gör den visst det.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Zyban och Voxra

Inläggav imagine » 2013-05-03 21:07:58

marcooleo skrev:varför är alkohol så äckligt när man tar Voxra? Får ingen "kick" av alkohol överhuvudtaget och det kväljer när man dricker, knepigt


Man blir mer inne på sin sak. På sin bana. Då vill man inte knarka mer. Det är därför de ordinerar voxra till dem som vill sluta röka (under annat namn).
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Zyban och Voxra

Inläggav imagine » 2013-05-03 21:18:14

colaflaska skrev:Jag blev helt besatt av självmord när jag åt Voxra. Det var det enda jag kunde och ville tänka på.


Då är det väl kanske det som du antagligen tycker om att tänka på. Man blir besatt av saker som man alltid tyckt om göra som barn på Voxra.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-05-03 22:17:40

imagine skrev:
colaflaska skrev:Jag blev helt besatt av självmord när jag åt Voxra. Det var det enda jag kunde och ville tänka på.


Då är det väl kanske det som du antagligen tycker om att tänka på. Man blir besatt av saker som man alltid tyckt om göra som barn på Voxra.

Så med dina inlägg så menar du att beteende och handlingar helt och hållet styrs av dopaminhalten i hjärnan och de med Voxra insatt styrs bara av limbiska systemet?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-05-04 0:31:43

imagine skrev:Det gör den visst det.

Nu gör den det, men det är inte så länge sedan som den inte gjorde det.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-04 0:47:47

imagine skrev:Man blir mer inne på sin sak. På sin bana. Då vill man inte knarka mer. Det är därför de ordinerar voxra till dem som vill sluta röka (under annat namn).

Bupropion blockerar nikotinreceptorer vilket, i kombination med preparatets initialt viktökningshämmande effekt och dess antidepressiva effekt, hjälper rökare att sluta röka.
Hugo R. Arias skrev:BP is a noncompetitive antagonist (NCA) of several nicotinic acetylcholine receptors (AChRs).
[...]
Nicotine effects on these AChRs are inhibited by bupropion.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1357272509001757

Nedan en bild där nikotinreceptorer blockeras av bupropion.
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Zyban och Voxra

Inläggav tahlia » 2013-05-04 7:01:49

Låter ju trevligt om ett antidepressivt medel kunde hjälpa folk att sluta röka med tanke på att samtliga som jag känner vilka har provat de läkemedel som skrivs ut för just rökstopp har blivit ordentligt deprimerade som biverkning.
Efter att själv ha varit nere i en lång, djup depression har jag därför inte vågat prova den vägen för att sluta röka.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-05-04 9:42:39

Knepigt för jag snusar mer sen jag började med Voxra, däremot tar jag nu istället sällan alkohol, vin och öl ger mig kväljningar när jag dricker, folköl går bra dock. Knepigt
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav imagine » 2013-05-04 18:30:27

marcooleo skrev:
imagine skrev:
colaflaska skrev:Jag blev helt besatt av självmord när jag åt Voxra. Det var det enda jag kunde och ville tänka på.


Då är det väl kanske det som du antagligen tycker om att tänka på. Man blir besatt av saker som man alltid tyckt om göra som barn på Voxra.

Så med dina inlägg så menar du att beteende och handlingar helt och hållet styrs av dopaminhalten i hjärnan och de med Voxra insatt styrs bara av limbiska systemet?


Nej med mina inlägg menar jag vilken effekt jag har själv upplevt. Sen om den har någon annan effekt på någon annan det vet inte jag nånting om.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Zyban och Voxra

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-04 18:55:30

tahlia skrev:Låter ju trevligt om ett antidepressivt medel kunde hjälpa folk att sluta röka med tanke på att samtliga som jag känner vilka har provat de läkemedel som skrivs ut för just rökstopp har blivit ordentligt deprimerade som biverkning.
Efter att själv ha varit nere i en lång, djup depression har jag därför inte vågat prova den vägen för att sluta röka.

Min läkare berättade, i samband med att han gav mig Voxra första gången, att det även i Sverige tidigare hade använts mot rökavvänjning. Det lät på honom som att det inte längre användes för det syftet. Dock står det ju i fass att Zyban (som finns i 150 mg endast) används enbart för rökavvänjning. Så jag antar att det bara är att be att få det utskrivet. Mot depression är den fantastisk för mig, medan den hos andra kan utlösa psykoser p.g.a. sin dopaminerga effekt. Det beror på om man har anlag.

marcooleo skrev:Knepigt för jag snusar mer sen jag började med Voxra, däremot tar jag nu istället sällan alkohol, vin och öl ger mig kväljningar när jag dricker, folköl går bra dock. Knepigt

Ja. Det kanske finns andra anledningar än insättandet av Voxra som höjt din tobakskonsumtion?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Zyban och Voxra

Inläggav Titti » 2013-11-05 12:51:10

Jag (som inte själv röker) har flera gånger hört andra (som röker) berätta att nikotinet ger en lugnande effekt. Kanske är ångestdämpning ett mer korrekt uttryck?

Jag funderar vidare på om de, som får en lugnande/ångestdämpande effekt av nikotin skulle kunna få samma effekt av Voxra? Alltså om det faktum att man får bra effekt av nikotin kan användas för att hitta rätt läkemedel (istället för att självmedicinera med nikotin).

Att Voxra används vid rökavvänjning (under namnet Zyban) är utgångspunkten för min fundering.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Någon som prövat voxra?

Inläggav Tyler_Durden » 2015-06-05 19:41:39

Jag har fått voxra utskrivet mot depression men har inte börjat ta den ännu. Efter att ha läst på lite olika forum så verkar det som i princip alla får kraftig ångest i början. Har haft en jobbig period på ca 2 månader med kraftig ångest, men det har börjat släppa lite. Känner mig inte så sugen på att börja ta en medicin som ger dom flesta fetångest i några veckor. Jag har Asperger, ADHD och GAD. Någon som har erfarenhet av voxra?


Moderator Sjuckert: Slog ihop med befintlig tråd.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Någon som prövat voxra?

Inläggav Moggy » 2015-06-05 20:00:18

Jag äter Voxra. Du kan räkna med några jobbiga veckor när du börjar ta dom. I minst lika stor mån som på de flersa antidepp. Sök lite på forumet, Voxra har tagits upp i andra trådar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Någon som prövat voxra?

Inläggav Tyler_Durden » 2015-06-05 21:11:35

Moggy skrev:Jag äter Voxra. Du kan räkna med några jobbiga veckor när du börjar ta dom. I minst lika stor mån som på de flersa antidepp. Sök lite på forumet, Voxra har tagits upp i andra trådar.


Ok. Kan inte minnas att jag mått dåligt i början på något annat antidepp jag provat.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Någon som prövat voxra?

Inläggav Moggy » 2015-06-05 21:19:10

Tyler_Durden skrev:
Moggy skrev:Jag äter Voxra. Du kan räkna med några jobbiga veckor när du börjar ta dom. I minst lika stor mån som på de flersa antidepp. Sök lite på forumet, Voxra har tagits upp i andra trådar.


Ok. Kan inte minnas att jag mått dåligt i början på något annat antidepp jag provat.



Olika från person til person. En del känner inte så mycket, andra mer. Men Voxra kan ge starkare effekt och är SNRI. Jag tycker det var värt att börja med Voxra av hur den verkade när introeffekterna har gett med sig. Hade provat en del innan men Voxra kändes mycket bättre.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in