Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-24 21:07:36

Föräldrarna Johannes (folkskollärare) och Jenny Holm hade bestämt sig för att ge varje barn fyra namn och att de skulle få sju barn. På så sätt skulle de kunna använda alla bokstäverna i alfabetet.

Så barnen fick heta:
- ALBIN Bertrand Carl David
- EVELYN Femi Gotton Henrietta.
(Femi är troligen en kortform av Eufemia. Gotton? Vad är det för namn? Varför inte Gunnel, Gerda, Gertrud, Greta etc?)
- IMRI Johan Knut Lamuel
(Imri? Vad är det för fel på Isak el Ingvar? Imri är alltså ett superovanligt namn från bibeln, GT). Lamuel antar jag är en variant av Lemuel (förekommer i GT och huvudpersonen i Gullivers resor heter ju Lemuel i förnamn).
- Maria Nanna Ottilia PERSIS (Persis är ett grekiskt namn som betyder "persisk kvinna". Det är också bibliskt, från NT)
- Qvintus RURIK Sten Ture
- UNO Vitus Xerif Yngvar
(Xerif? Inte kan man väl tro att en lärare skulle hitta på ett namn, han måste ha hittat det någonstans. Xerxes dög tydligen inte.)
- Zebi ÅRHILD Ädla Ödevi.
Konstigaste kombinationen, tre namn som verkar nypåhittade. Zebi har jag aldrig sett förr. Inte Århild hellre (tycker Åshild, Åsa el Åslög varit finare). Ädla är variant av Edla, det enda namnet som folk kände till, för vanligt för att bli tilltalsnamn tydligen. Ödevi har jag heller aldrig hört talas om, undrar om det uppfanns för att fadern inte kände till el gillade namnet Öllegård.

Så hade alla sju barnen fötts. Modern trodde väl att hon skulle slippa föda fler barn. Hon hade fött barn från 1865 till 1883. Nej, det kom ett åttonde barn när hon var 45 år gammal.

PER Uno Gustaf Valentin föddes 1888. Att Uno användes igen beror på att den förste Uno dog som barn. Och en Per vill fadern ha redan när fjärde barnet kom. Men då blev det en flicka, Persis. Så fadern var väl nöjd åt det åttonde barnet, som han äntligen kunde ge sin fars namn. Pelle Holm är väl numera mest känd för sin bok Bevingade ord.

Det var givetvis läraren som både hittade på idén med alfabetsnamnen och bestämde namnen. Den tiden bestämde pater familias.
Johannes Holm var sträng. --- Samtalet kom att beröra Johannes och dennes karaktär. Pelle sa att fadern ändrade sig, blev snällare med åren. Jag sa någonting om att det ju var väl att det var åt det hållet han ändrade sig. Pelle: "Ja, åt det andra hållet fanns det ingen plats."
http://www.perkornhall.se/7/slaktalbum/CODE/GENE.HTM

Bästa namnen tycker jag nr 1, 4 och 8 fick. Konstigaste tilltalsnamnen fick nr 3 och 7, alla andra tilltalsnamn är helt ok.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-24 22:09:47

Namn på Ä är svårt. Blir nästan alltid E-namn.

Sedan tycker jag inte man måste välja vanliga namn till barn. Tycker man om ett namn som Imri och Xerif ska väl ingen tvinga en att använda ett standardnamn? Sedan är det svårt att höra med dagens öra hur de namnen klingade förr.

Jag skulle nog ha väldiga problem med A till Ö. Det ska ju kännas det passar barnet med.

UVXY, vad skulle jag göra med det lixom?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2015-11-24 22:20:53

kiddie skrev:UVXY, vad skulle jag göra med det lixom?
Ulf, Yngve, Yvette, Yvonne, Vera, Valdemar
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Puzzle » 2015-11-24 22:54:12

...Ulrik, Ulla, Vilma, Vilmer, Valter, Xavier, Ylva, Yngve.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-24 23:59:13

Nej, gillar inte de namnen.

Jag väljer Undis, VEGA, Ximone, Yoshiko

Uri, Varg, Xavier, YOHANNIS

Ni ser, jag blir en sån där hemsk som ger barn mobbvänliga namn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-25 1:41:28

kiddie skrev:Namn på Ä är svårt. Blir nästan alltid E-namn.

Sedan tycker jag inte man måste välja vanliga namn till barn. Tycker man om ett namn som Imri och Xerif ska väl ingen tvinga en att använda ett standardnamn? Sedan är det svårt att höra med dagens öra hur de namnen klingade förr.

Jag skulle nog ha väldiga problem med A till Ö. Det ska ju kännas det passar barnet med.

UVXY, vad skulle jag göra med det lixom?


Det finns ju något mellan jättevanliga namn och namn som ingen människa hört förut. Barnen är de som måste upprepa namnet och bokstavera det. Det viktigaste är ju tilltalsnamnet, det är ju det man presenterar sig med. Andra/tredje/fjärdenamn kan vara mer utflippade.

Jag skulle nog valt Ulrika/Ursula, Viola/Veronica, Xenia och Ylva. Ulrik/Ulf, Viktor/Vilhelm, Xerxes och Yngve.

Jag fattar inte riktigt föreställningen att "namnet måste passa barnet". Man väntar ju inte med att ge barn namn tills man vet barnets personlighet och smak. Så barnet får växa in i namnet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-25 1:48:02

Ylva är ganska fint. Ulf, Ulrika och Veronica är för mycket generationsnamn, för tidigt ta fram dem igen tycker jag. Viktor och Vilhelm heter så många idag att det blir förväxlingar. Ulrik är bara så fult.

Men det är ju vad jag tycker.

Sen tycker jag inte "mina" tilltalsnamn var utflippade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-25 1:49:05

Bara på kul, vad gör ni med Z, Å, Ä och Ö?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-25 1:56:56

Zara, Åsa/Åslög, Ädla (jag hittar inget bättre än skolläraren) och Öllegård.
Zacharias, Åke, Ärland och Örjan.

Ängla finns ju också som kvinnonamn, men jag föredrar Ädla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-25 1:57:40

Öystein är ganska fint på en kille. Fast det är norskt. Det hette han i Mayhem som blev mördad av en annan blackmetalkille.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-25 2:15:27

Östen är den svenska formen av Øystein.

Jag tycker det är bättre att välja "generationsnamn" från en annan generation än sin egen. Då slipper man bli en av fyra med samma namn i klassen.

Förr i tiden var "generationsnamn" inget problem. Man fick familjenamn, dvs samma namn som äldre släktingar. Det var inget konstigt att heta detsamma som sin far el farfar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-25 2:19:14

Men Östen är ett torrt namn.

Jag skulle inte kunna tänka mig att heta efter min mor, farmor eller mormor, nej usch!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-25 2:25:27

Kevlarsoul skrev:Apropå kändisbarn så tycker jag ändå Regina Lund är en av de värsta, hon döpte sin son till Wiggo Love Linblå.
Liksom Linblå?! Hela kombon känns helt knas.
Han verkar dock ha Wiggo som tilltalsnamn och det är ju i alla fall någorlunda vanligt, vet att jag hört tals om ungar som heter så. Wiggo känns dock mest som ett smeknamn på nåt annat namn.


Two out of three ain't bad. Dvs hon har valt två klassiska namn och ett av dem är tilltalsnamnet. Det är bara det tredje namnet som låter utflippat och hippieaktigt, men det kommer han ju inte att använda dagligen.

Iofs tycker jag inte det är så konstigt om konstnärliga människor blir (väl) kreativa med namn. Men så ofta väljer de precis lika trendiga namn som vemsomhelst. Förortsnamn kallar jag det, ofta amerikanska.

Som artisten Love Antell. Själv har han fina klassiska namn, Love Samuel Henrik. Samuel Henrik är troligen familjenamn. Som hans förfader "Hans Majest: Kejs: Troman: Guvernör äfs: Nylands län: Senator: Ridd: Samuel Henrik Antell". Men sin egen son ger han namnet Hardy! Det har väl någon särskild betydelse för honom (och mamman). Men jag undrar om han ville revoltera mot sina överklassrötter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-25 2:34:23

kiddie skrev:Jag skulle inte kunna tänka mig att heta efter min mor, farmor eller mormor, nej usch!


Är det personerna du ogillar så el själva namnen?

Annars tror jag att vi nu inbillar oss vara så unika, därför vill vi inte ha samma namn som någon i släkten. Förr såg man kanske sig mer som en länk i kedjan.

Det finns f ö flera av de namn som min mor, mormor, farmor, min far, farfar och morfar och ännu äldre anfäder bar som nu har blivit populära igen. En del har alltid varit populära, som Erik, Johan, Anna och Maria. Jag har upptäckt att mitt andranamn är ett namn som använts av flera kvinnor i släkten längre bak, men det tror jag mer är en slump, det är också ett namn som varit populärt i flera generationer överlag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-11-25 2:44:58

De har inga släktnamn utan unika namn. Deras namn är ganska konstiga. Iom att de är unika känner jag att de har mer äganderätt än om det var ett vanligt namn. Jag ogillar inte personerna.

Säg att din mor heter Odette då skulle det vara konstigt att heta det, heter hon Karin kanske det inte är lika konstigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-25 3:24:08

Tja, Odette skulle väl vara ett utmärkt andranamn. Att ha precis samma tilltalsnamn som sin förälder kan bli förvirrande.

Men det blev aldrig aktuellt att använda något av mina mors namn för min dotter. Min mor gillade inte själv sina namn så hon skulle bara ha ojat sig om vi valt något av de namnen. Men hennes andranamn är rätt populärt bland tjejer i dotterns ålder, många namn kommer tillbaka.

Ingen av mina gamla släktingar hette Karin. Men Kajsa var populärt. Ofta som dubbelnamn: Anna Kajsa, Greta Kajsa, Stina Kajsa, Kajsa Stina etc. Fast det har jag upptäckt först nyligen iom släktforskningen. Möjligen skulle jag tyckt att Kajsa var för bonnigt. Men mina förfäder var ju bönder...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-25 23:41:47

Haha, jag har också en massa Anna Kajsa, Stina Kajsa, Britta Kajsa, etc., i min släkt. Enkel bonnsläkt. Fast det finns en massa ovanliga - rentav konstiga - namn i släkten också:

Billehard
Napoleon
Lavinia
Alida
Amilda
Turinna
Hadar
Elvan
Tamar Norine
Och en kvinnlig Benny!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-12-27 13:02:56

Lavinia, Alida och Hadar är fina gamla namn. Kombinationen Tamar Norine är fin också. Tamar är ju ett bibliskt namn som betyder "dadelpalm". En Tamar var kung Davids dotter, så här gick det för henne: https://en.wikipedia.org/wiki/Tamar_(daughter_of_David) Undrar om Elvan var nr 11 i syskonskaran el helt enkelt Älvan med en annan stavning.

Apropå stora familjer läste jag om en familj på Gotland med nio barn. Äldsta barnet fick heta Manna (som i "manna från himlen", det låter mycket ovanligt), det åttonde fick heta Otto och det nionde Niolinda. Niolinda måste vara unikt. Idag skulle hon kunnat heta Nia helt enkelt (el Antonia, kallad Nia). Fast idag är det inte så vanligt med stora barnaskaror och än mindre att de får namn efter sin plats i syskonskaran.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2015-12-27 13:07:23

Kahlokatt skrev:Billehard
Inte Hillebard alltså?
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-30 22:25:14

kiddie skrev:Nej, gillar inte de namnen.

Jag väljer Undis, VEGA, Ximone, Yoshiko

Uri, Varg, Xavier, YOHANNIS

Ni ser, jag blir en sån där hemsk som ger barn mobbvänliga namn.


En kompis till mig har två döttrar som heter Indigo och Vega.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2016-01-01 22:47:47

Kahlokatt skrev:En kompis till mig har två döttrar som heter Indigo och Vega.

Vore mer passande med Gjøa och Vega. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14033
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Chrilleb » 2016-01-01 23:00:46

Ett par namn jag tycker är fina:


Marie


Maria


Johanna
Chrilleb
 
Inlägg: 6384
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Namn-nam med namn!

Inläggav Richard » 2016-01-04 17:24:37

Grill-Britt...
Richard
 
Inlägg: 3337
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Namn-nam med namn!

Inläggav alixha » 2016-01-04 18:08:58

Har två tvillingar här på området som heter Caspian och Zelda och två andra tvillingar som heter Tristan och Olga.
Tycker det är fina, lite ovanligare namn (även om Caspian och Zelda är kända namn i mindre vardagliga situationer).
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in