Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2015-06-05 17:25:26

Alien skrev:I USA är det populärt att ha geografiska namn som förnamn (och tilltalsnamn). Några exempel jag läst om, ni andra känner säkert till fler:

Jag tänker i första hand på en viss Cleveland Brown
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 19:04:06

Huggorm skrev:
Bror Duktig skrev:En del hittar på egna namn, och jag hörde om en som fick heta Melena. Googla det ...
Nej, jag tror inte man skall bildgoogla det
Malena är inte mycket bättre, det förknippas ju enbart med en viss sexolog. Det gamla vanliga Malin är däremot ett prima namn.

Kunde inte låta bli att bildgoogla då såklart, men hittade bara en massa flickor som haft föräldrar med taskig namnsmak.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 20:12:10

Bror Duktig skrev:
Huggorm skrev:
Bror Duktig skrev:En del hittar på egna namn, och jag hörde om en som fick heta Melena. Googla det ...
Nej, jag tror inte man skall bildgoogla det
Malena är inte mycket bättre, det förknippas ju enbart med en viss sexolog. Det gamla vanliga Malin är däremot ett prima namn.

Kunde inte låta bli att bildgoogla då såklart, men hittade bara en massa flickor som haft föräldrar med taskig namnsmak.


Malena, med a, förknippar jag bara med snälla människor, så det har jag inget emot.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 20:49:35

Kahlokatt skrev:
Bror Duktig skrev:
Huggorm skrev:Nej, jag tror inte man skall bildgoogla det
Malena är inte mycket bättre, det förknippas ju enbart med en viss sexolog. Det gamla vanliga Malin är däremot ett prima namn.

Kunde inte låta bli att bildgoogla då såklart, men hittade bara en massa flickor som haft föräldrar med taskig namnsmak.


Malena, med a, förknippar jag bara med snälla människor, så det har jag inget emot.

Jag bildgooglade Melena alltså. Var nog otydlig. Orkade inte jobba med citaten.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 21:14:26

Bror Duktig skrev:
Kahlokatt skrev:
Bror Duktig skrev:Kunde inte låta bli att bildgoogla då såklart, men hittade bara en massa flickor som haft föräldrar med taskig namnsmak.


Malena, med a, förknippar jag bara med snälla människor, så det har jag inget emot.

Jag bildgooglade Melena alltså. Var nog otydlig. Orkade inte jobba med citaten.


Jag förstod. Och jag skrev först vad mElena är, men sedan såg jag att du redan visste det och tog bort det, men lät kommentaren om MAlena stå kvar. Så det var nog jag som var otydlig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 22:57:15

Kahlokatt skrev:
Bror Duktig skrev:
Kahlokatt skrev:
Malena, med a, förknippar jag bara med snälla människor, så det har jag inget emot.

Jag bildgooglade Melena alltså. Var nog otydlig. Orkade inte jobba med citaten.


Jag förstod. Och jag skrev först vad mElena är, men sedan såg jag att du redan visste det och tog bort det, men lät kommentaren om MAlena stå kvar. Så det var nog jag som var otydlig.

Jag är seg och trött i huvudet också, så jag fattar lite trögt idag :-)005 Spelar nog in också.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2015-06-06 0:16:47

Att döpa musikgrupper efter platser verkar inte uppröra någon, även om det inte finns något sammanhang alls, man kanske väljer en stad i Asien som låter cool och kallar bandet för det.

Annars kanske det i vissa fall finns en orsak till namnet.

Band jag kommer på: Nazareth, Boston, Kansas, Baden Baden (schlagerfestivalen i min ungdom, hatade dem), Europe, äh finns massor men står still i kokosnöten. I dessa tider skulle det nog t o m vara coolt kalla sitt band för Sveg.

Annars kan man som person med lätthet i USA heta Bronx, Cheyenne, Kenya, Sydney men vet inte om personer gett namn åt ställen som gett namn åt personer i vissa fall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav nallen » 2015-06-06 14:39:44

kiddie skrev:Annars kan man som person med lätthet i USA heta Bronx, Cheyenne, Kenya, Sydney men vet inte om personer gett namn åt ställen som gett namn åt personer i vissa fall.

Washington... äh, det är ju ingen idé att ens försöka, det finns ju en lista på wikipedia.
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-06 18:54:20

Bronx är holländskt. Cheyenne är ett indianfolk och Kenya är efter berget, tror jag.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-06-06 21:24:50

nallen skrev:
kiddie skrev:Annars kan man som person med lätthet i USA heta Bronx, Cheyenne, Kenya, Sydney men vet inte om personer gett namn åt ställen som gett namn åt personer i vissa fall.

Washington... äh, det är ju ingen idé att ens försökam det finns ju en lista på wikipedia.


De som döper sina söner (och döttrar?) till Washington ser jag inte som exempel på "platsnamn som förnamn" utan som "efternamn som förnamn". Washington är till för att hedra USA:s förste president George Washington, och staden och staten med samma namn fick förstås också namn efter presidenten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav nallen » 2015-06-06 21:28:47

Va?
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2015-06-07 3:12:58

Kahlokatt skrev:Bronx är holländskt.

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Jonas_Bronck finns det olika teorier om Bronx (Bronck's), New York. Att Bronck kan ha flyttat till Holland från Färöarna, Danmark eller Sverige innan han flyttade från Holland till Amerika 1639.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav pelargon2 » 2015-06-11 20:26:36

Jag vet två ganska ovanliga namn Nelia och Mindra. Mindra förknippar jag med inga snälla människor. :evil:
pelargon2
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2015-05-22

Namn-nam med namn!

Inläggav Frimodig » 2015-06-11 22:17:18

Jag har enkel princip.

Alla pseudonymer är brudar. Sen är det upp till jockar att protestera. Om jag lyssnar? Tja.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2015-06-11 22:30:17

Frimodig skrev:Jag har enkel princip.

Alla pseudonymer är brudar. Sen är det upp till jockar att protestera. Om jag lyssnar? Tja.
Ett efternamn säger inte heller vilket kön man har, tant Frimodig.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Frimodig » 2015-06-11 22:35:00

Huggorm skrev:
Frimodig skrev:Jag har enkel princip.

Alla pseudonymer är brudar. Sen är det upp till jockar att protestera. Om jag lyssnar? Tja.
Ett efternamn säger inte heller vilket kön man har, tant Frimodig.


Exakt. Alltså, jag skulle gärna ha vilja varit tant. Tanter är bättre i min värld.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Namnsdagstråden del 3 (sommaren)

Inläggav Zhonglei » 2015-10-14 14:20:09

Hej!

Vet inte om d ligger ute på andra trådar angående namn,, men jag frågar här ändå.
Finns det någon betydelse av namnet 'Lina'?
Zhonglei
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-21

Namnsdagstråden del 3 (sommaren)

Inläggav Alien » 2015-10-14 17:29:57

Lina är ju kortformen av Karolina (el Evelina, Nikolina, Paulina), fast det numera är ett formellt namn också. Eller tänker du på Lina i andra kulturer (t ex Li-Na på kinesiska)?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Toblerone » 2015-10-15 13:06:03

Amerikanska delstater har ju blivit förnamn också:

Några är ju redan det: Carolina, Georgia, Virginia,

Dakota - har jag hört som tjejnamn

Indiana - den också

Delaware - hette en klasskompis till min son. Föräldrarna hade bott där.

Kansas - skulle vara ett coolt pojknamn, men jag undrar om jag inte hört det
som tjejnamn

Oregon - skulle också funka som pojknamn

Texas - har jag hört som namn, båda könen tror jag

Montana - skulle säkert funka
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-15 21:48:16

Enligt namnsajten Behind the name har följande använts som förnamn åtminstone en handfull gånger:
Washington
California
Nevada
Montana
Arizona
Colorado
Dakota (är relativt vanligt)
Texas
Iowa
Alaska
Missouri
Louisiana
Indiana
Tennessee (Tennessee Williams hette dock Thomas på riktigt)
Florida
York
Jersey

Rhode är ett grekiskt flicknamn och Virginia, Carolina och Georgia var ju redan engelska flicknamn.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2015-10-15 21:58:35

Lite dåligt att de plockar bort detaljer som "North", "South" och "New". Då är det ju inte delstaten New Jersey man döpts efter, utan ön i Engelska kanalen
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-15 22:28:30

Kanye Wests unge heter ju North West.
:-)051
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Toblerone » 2015-10-15 22:57:10

Kahlokatt skrev:Enligt namnsajten Behind the name har följande använts som förnamn åtminstone en handfull gånger:
Washington
California
Nevada
Montana
Arizona
Colorado
Dakota (är relativt vanligt)
Texas
Iowa
Alaska
Missouri
Louisiana
Indiana
Tennessee (Tennessee Williams hette dock Thomas på riktigt)
Florida
York
Jersey

Rhode är ett grekiskt flicknamn och Virginia, Carolina och Georgia var ju redan engelska flicknamn.


Wow, jag visste inte att sååå många användes som namn. Alaska - där var jag lite osäker om jag har hört det som namn. Låter ju egentligen fint.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-11-09 18:10:49

Sofia tycks vara det mest populära flicknamnet i hela världen.

Aftonbladet skrev:Statistik från 49 länder och fem kontinenter visar alla på namnets popularitet. I nio av länderna hamnar namnet på första plats och i två tredjedelar placeras Sofia på topp 25.
Grundaren bakom sajten, Laura Wattenberg, skriver att namnet korsar religiösa, statliga och språkliga gränser.
Oftast spelar många faktorer in vid val av namn men varför Sofia är så populärt världen över förklaras genom att det både är klassiskt och internationellt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21727059.ab

Så om man vill ha ett flicknamn som är känt och accepterat i många länder, är Sofia ett bra val. Det har en bra betydelse också, "vishet". Men att det är så populärt vore orsak nog att jag skulle undvika det. I undersökningen räknade de in inte bara Sofia och Sophia utan även Sofie och Sophie.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in