Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2013-01-22 12:28:17

De populäraste namnen för nyfödda är just nu Alice och William. Klassiskt och engelskt.
De fem mest populära flicknamnen 2012: Alice, Elsa, Julia, Ella, Maja
De fem mest populära pojknamnen 2012: William, Oscar, Lucas, Hugo, Elias
Namn med bibliskt ursprung still going strong, dvs Elsa, Lucas och Elias. Även Julia nämns i NT.

Tack och lov finns det regionala variationer, hela Sverige tycker inte lika:

Norrbotten: Alica/Wilma och Oscar
Västerbotten: Elsa och Lucas/Theo. I Vilhelmina församlilng var de populäraste flicknamnen Moa, Frida och Agnes.
Gävleborg, Dalarna och Värmland: Alice och Lucas
Västmanland: Freja och William
Uppsala: Elsa och Lucas
Stockholm: Julia och Alexander. I Katarina församling på Södermalm var de populäraste flicknamnen: Stella, Olivia, Majken
Östergötland: Linnéa och Lucas
Kalmar: Alice och Olle
Gotland: Freja och Nils
Kronoberg: Alice och Noah
Halland: Alice och Charlie
Blekinge: Alva/Ella/Julia och Melvin

Namnen som ökar snabbast:
Sigrid, Majken, Elise, Alicia, Lykke (efter sångerskan Lykke Li och TV-serien Lykke?)
Ebbe, Henry, Elvin, Charlie, Julian

Detta står i DN idag ("Geografin styr barnens namn"). En kvinna hade gett sin son namnet Danjelin, garanterat unikt. Efter ett "alviskt och isländskt namn som jag läst i en bok".

Mer statistik här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tillta ... t-snabbast
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-22 22:25:21

Jag känner faktiskt en vuxen, svensk Lykke (annars är det väl vanligare i Danmark, tror jag).
Danjelin låter idiotiskt. Säkert från Sagan om Isfolket. Tror knappast det är isländskt...
Låter som en blandning av morbror Danjel i Utvandrarna och Dartanjang i Barbro Lindgrens crazy-barnböcker.
Oscar, Hugo och Olle är gulliga namn på pojkar. För flickor gillar jag ovanligare saker.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Frimodig » 2013-01-24 20:01:08

För mig får namn betydelse genom de människor som har dem.

Min son heter Björn. Det var gammalt och tydlig svensk historia. Dottern heter Ylva av ungefär samma anledning. Jättegammalt och kvinnligt.

Sen är det lustigt att många namn som är vanliga i dag, var mycket gammalmodiga och fel när jag växte upp. Farfar hette Oskar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Namn-nam med namn!

Inläggav mondo beyondo » 2013-01-27 23:39:12

Irma Sverword hade en synpunkt i en tidning. Är det namnet på riktigt? :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2013-01-28 0:49:33

Frimodig skrev:För mig får namn betydelse genom de människor som har dem.

Min son heter Björn. Det var gammalt och tydlig svensk historia. Dottern heter Ylva av ungefär samma anledning. Jättegammalt och kvinnligt.

Sen är det lustigt att många namn som är vanliga i dag, var mycket gammalmodiga och fel när jag växte upp. Farfar hette Oskar.

Lennart Frimodig


Björn och Ylva passar verkligen bra ihop, båda är fornnordiska och namn på rovdjur (björn och varginna). Ylva låter så vackert också. Ett grönt namn (jag ser namn i olika färger).

När de gamla dött undan blir deras namn moderna igen. Undrar om detsamma kommer att hända de hånade dubbelnamnen (dubbelnamn har ju anor från vikingatiden, Torbjörn, Sigfrid etc). Annars är dubbelnamn ett enkelt sätt att utvidga namnförrådet, men nuförtiden importerar vi amerikanska namn i stället.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Frimodig » 2013-01-31 21:43:25

Alien skrev:
Frimodig skrev:För mig får namn betydelse genom de människor som har dem.

Min son heter Björn. Det var gammalt och tydlig svensk historia. Dottern heter Ylva av ungefär samma anledning. Jättegammalt och kvinnligt.

Sen är det lustigt att många namn som är vanliga i dag, var mycket gammalmodiga och fel när jag växte upp. Farfar hette Oskar.

Lennart Frimodig


Björn och Ylva passar verkligen bra ihop, båda är fornnordiska och namn på rovdjur (björn och varginna). Ylva låter så vackert också. Ett grönt namn (jag ser namn i olika färger).

När de gamla dött undan blir deras namn moderna igen. Undrar om detsamma kommer att hända de hånade dubbelnamnen (dubbelnamn har ju anor från vikingatiden, Torbjörn, Sigfrid etc). Annars är dubbelnamn ett enkelt sätt att utvidga namnförrådet, men nuförtiden importerar vi amerikanska namn i stället.


Tack för dina vänliga synpunkter.
Spoiler: visa
Dottern heter Ylva Jenny Marianne. Ylva utifrån vad jag och exfrun tyckte, Jenny utifrån vad dottern kanske skulle välja att kalla sig i tonåren. Marianne efter mormor. Sonen heter Björn Folke. Folke efter farfar.


Man har noll koll, man går på nån jävla instinkt. Jag heter också efter min pappa, den var en stark irritation långt upp i åren. Nu är det ok. När sonen föddes blev det ok.

Namn är en rätt viktig sak, trots att det är en sån här värdelös konvention. De kommer rätt nära.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-14 23:00:30

Hördu Frimodig, jag tror bestämt jag har haft din dotter som danslärare en sommar! :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2013-02-14 23:46:25

I danska serien Brottet förekommer en skådespelare som heter Morten Suurballe. Efternamnet låter kanske helt ok på danska, men jag för min del associerar till "surkuk". Men det kanske är ett estniskt efternamn, just Suur är väl estniska?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-14 23:51:01

Haaa haa haa, Suurballe! :mrgreen: (Jag har väldigt barnslig humor.)
Suur betyder stor på estniska och balle betyder visst bal (som i höbal) på danska.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Frimodig » 2013-02-15 19:13:35

Kahlokatt skrev:Hördu Frimodig, jag tror bestämt jag har haft din dotter som danslärare en sommar! :wink:


Det var märkligt. Hoppas det gick bra.

Ylva är lite annorlunda jämfört med oss andra i familjen. Hon är trevlig.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 22:55:41

Frimodig skrev:
Kahlokatt skrev:Hördu Frimodig, jag tror bestämt jag har haft din dotter som danslärare en sommar! :wink:


Det var märkligt. Hoppas det gick bra.

Ylva är lite annorlunda jämfört med oss andra i familjen. Hon är trevlig.


Haha, och det är inte ni andra? :mrgreen:
Jo, hon var snäll vill jag minnas, men jag var en skitdålig dansare. Har inga problem att lära mig takt och rytm eller så, det är rörelseminnet som inte funkar! Jag började med teater i stället, det passade mig bättre.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Frimodig » 2013-02-15 23:03:10

Kahlokatt skrev:
Frimodig skrev:
Kahlokatt skrev:Hördu Frimodig, jag tror bestämt jag har haft din dotter som danslärare en sommar! :wink:


Det var märkligt. Hoppas det gick bra.

Ylva är lite annorlunda jämfört med oss andra i familjen. Hon är trevlig.


Haha, och det är inte ni andra? :mrgreen:
Jo, hon var snäll vill jag minnas, men jag var en skitdålig dansare. Har inga problem att lära mig takt och rytm eller så, det är rörelseminnet som inte funkar! Jag började med teater i stället, det passade mig bättre.


Bra att du hittade ditt ställe.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2013-02-16 4:32:05

Möt trillingarna Knatte, Fnatte och Tjatte m.fl:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/ ... 1304500.ab
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-03-24 20:33:51

Gafsan skrev:
Kahlokatt skrev:Kändisars barn......VARFÖR skall de ha så otroligt konstiga namn!?


Bra fråga... kanske för att många kändisar kämpat så mycket för att hamna i rampljuset, och de kanske inte inser att alla inte vill vara där? De kanske tycker att de gör sina barn en tjänst genom att ge dem konstiga namn.


Jag gillar ovanliga namn, men då ska de vara vackra och med historia. Ett sådant namn är Florian, inte så ovanligt i Tyskland.

Här är några fler kändisars namn på sina barn:
Mingus, son (?) till Tilde Fröling. Till minne av jazzmusikern Charlie Mingus? Alltså ett efternamn-som-förnamn. Men låter inte så tokigt, mtp på de liknande populära Magnus, Linus, Pontus, Rasmus.
Carl Lancelot och Tristan von Avalon (söner till Magnus Hedman och Magdalena Graf). Lancelot låter lite "för mycket". Tristan är ok men "von Avalon", nej ett påhittat "von"! :-)051 Och Avalon låter som ett "coolt" amerikanskt flicknamn.
Happy och Felice (döttrar till Annika Jankell och Torsten Flinck). Happy låter som en hund men antingen är det ett smeknamn el så har hon ändrat det själv, ursprungligen hette hon Betty Nicóle Hildegard (engelskt, franskt och tyskt). Både Happy och Felice betyder "lycklig".
Havanna & Bonnie Lee (döttrar till Jill Johnson). Ja, här gillar vi USA, det är tydligt.
Kid, Texas, Sindy, Lennox (barn till Sofia Wistam): Här duger bara väldigt amerikanska namn.
Cosmo. Thomas Di Levas son. Cosimo hade varit finare, ett italienskt namn som gått väl ihop med det italienska efternamnet.
Alfons, Lexus, Vita (barn till Petter). Lexus hade varit bättre som Alexus; bara Lexus ser ut som en bil.
Igor, Lo (Sanna Lundell och Mikael Persbrandt). Igor får mig att tänka på dels Stravinskij, dels någon film om Frankensteins monster (var inte Igor en tjänare där?). Iaf ett klassiskt namn. Medan Lo verkar som ett nypåhittat namn.
Eddie-Lee (Caroline af Ugglas). Ånej!
Figaro (Gert Fylking). *Sjunger Figaro, Figaro, FIGARO*
Elian, Zion, Naemi, Ilya (Tilde de Paula). Elian och Naemi är inte så illa. Zion *sjunger "Dotter Zion, frö-öö-jda dig*. Ilyah är så wannabee amerikanskt, vad är det för fel på den svenska stavningen Ilja?
Oderia (Cecilia Frodes dotter). Sjunger "haderian hadera* Intressant namn. Ser ut som en variant av Odilia/Otillia.
Dina, Lucia, Jackson och Diana (Eriks och Martina Haags barn). Vad gör superamerikanska Jackson där bland de andra romerska namnen?
Janne Spike och Ove Mart (makarna Schyfferts barn). Spike, uttalas det "Spajk"? Bea Uusma som forskat och skrivit om Andréeexpeditionen, hittade hon inga vackrare namn i historien?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav geocache » 2015-03-24 20:39:20

Helgo (en lumparkompis)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Namn-nam med namn!

Inläggav Kevlarsoul » 2015-03-24 20:48:57

Apropå kändisbarn så tycker jag ändå Regina Lund är en av de värsta, hon döpte sin son till Wiggo Love Linblå.
Liksom Linblå?! Hela kombon känns helt knas.
Han verkar dock ha Wiggo som tilltalsnamn och det är ju i alla fall någorlunda vanligt, vet att jag hört tals om ungar som heter så. Wiggo känns dock mest som ett smeknamn på nåt annat namn.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-03-25 3:42:05

Ja, Viggo var väl ursprungligen ett smeknamn för gamla fornnordiska namn som Vigbjörn, Vigmar, Vigmund. Men idag ses nog Viggo inte längre som ett smeknamn (precis som Karin och Katja inte längre ses som bara smeknamn för Katarina). Tänk bara på skådespelaren Viggo Mortensen. För mig är han för alltid förknippad med Aragorn ("Vidstige") i Sagan om ringen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-03-25 3:56:31

Dagobert skrev:Möt trillingarna Knatte, Fnatte och Tjatte m.fl:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/ ... 1304500.ab


Vilka otroligt fåniga namn! Men det är väl kanske begripligt att man blir lite uppspelt när man får trillingar. Tackochlov har de bara Knatte, Fnatte och Tjatte som andranamn; deras vanliga tilltalsnamn är Viktor, Robin och Simon. I vanliga fall skulle de ändå riskera att bli retade om någon får veta deras andranamn, men trillingkillar törs väl ingen bråka med. (Av bilden att döma är de inte enäggstrillingar.)

De andra serietidningsnamnen är det män som tagit sig som vuxna, och de bör ju veta vad de gett sig in på (Barbapapa, Bamsefar och Tarzan).

De här flickorna fick serietidningsnamnen som tredjenamn: Othilia Helena Brummelisa och Vendela Helena Nallemaja. Men namn som Brummelisa och Nallemaja känns som namn för gulliga små barn, inte något för vuxna kvinnor att ha i sitt CV.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2015-06-04 23:28:46

I USA är det populärt att ha geografiska namn som förnamn (och tilltalsnamn). Några exempel jag läst om, ni andra känner säkert till fler:

Skådespelerskan Dakota Johnson (dotter till Melanie Griffith och Don Johnson).
Paris Hilton
Chelsea Cllinton (dotter till Hillary och Bill Clinton)
Brooklyn Beckham (son till Victoria och David Beckham)
China Kantner (dotter till Grace Slick och Paul Kantner i Jefferson Airplane)
North West (dotter till Kenye West)
Musikern Dallas Austin
Skådespelaren Cuba Gooding, Jr (hette hans far likadant el varför Jr?)
Savannah King, kanadensisk simmare
India Arie Simpson, amerikansk sångerska

Undrar varför? Har föräldrarna någon särskild bindning till platsen el tycker de bara att det låter coolt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav utanfoerskapt » 2015-06-05 0:30:29

Två snygga namn

Saorsie (uttalas Surshee) Ronan (skådespelerska)

Eoin Loveless (musiker)
utanfoerskapt
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2015-04-26

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 13:27:18

utanfoerskapt skrev:Två snygga namn

Saorsie (uttalas Surshee) Ronan (skådespelerska)


Inte riktigt. Det stavas Saoirse och uttalas ungefär SIR-she. Betyder "frihet" på iriska.
EDIT: Nu ser jag på nätet att hon faktiskt uttalar det Surshee. Förlåt! :(
Men traditionellt är det SIR-she.
Senast redigerad av Kahlokatt 2015-06-05 13:31:55, redigerad totalt 2 gånger.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 13:30:00

Alien skrev:I USA är det populärt att ha geografiska namn som förnamn (och tilltalsnamn). Några exempel jag läst om, ni andra känner säkert till fler:

Skådespelerskan Dakota Johnson (dotter till Melanie Griffith och Don Johnson).
Paris Hilton
Chelsea Cllinton (dotter till Hillary och Bill Clinton)
Brooklyln Beckham (son till Victoria och David Beckham)
China Kantner (dotter till Grace Slick och Paul Kantner i Jefferson Airplane)
North West (dotter till Kenye West)
Musikern Dallas Austin
Skådespelaren Cuba Gooding, Jr (hette hans far likadant el varför Jr?)
Savannah King, kanadensisk simmare
India Arie Simpson, amerikansk sångerska

Undrar varför? Har föräldrarna någon särskild bindning till platsen el tycker de bara att det låter coolt?


Brooklyn, eh, tillverkades i just Brooklyn. Paris är även ett mytologiskt namn. Dallas och Savannah har länge varit populära namn i USA. India har länge varit ett ganska vanligt engelskt namn; jag undrar om inte engelska familjer med band till Indien brukade välja det förr i tiden.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 16:28:19

En del hittar på egna namn, och jag hörde om en som fick heta Melena. Googla det ...
Spoiler: visa
Wiki: "Melena är den svarta, tjärliknande illaluktande avföring som bland annat förekommer vid blödningar i mag- och tarmkanalen, vanligtvis vid magsår eller andra stora blödningar i övre gastrointestinalkanalen. Den svarta färgen orsakas av oxidation av det järn som finns i blodets hemoglobin under dess passage genom tjocktarmen."

Detta kände jag till sedan innan, genom min undersköterskekutbildning, så jag höll på att sätta i halsen verkligen, när jag hörde namnet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2015-06-05 17:23:06

Bror Duktig skrev:En del hittar på egna namn, och jag hörde om en som fick heta Melena. Googla det ...
Nej, jag tror inte man skall bildgoogla det
Malena är inte mycket bättre, det förknippas ju enbart med en viss sexolog. Det gamla vanliga Malin är däremot ett prima namn.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in