Någon annan som råkar vara nykterist?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav DrEvil » 2012-01-30 23:17:16

Ok jag menade det första, men att bränna bort hjärnceller kanske inte direkt ska vara syftet med att dricka.

Vad gäller jantelagen är jag inte säker på vad du syftar till. Menar du att någon som är smart ska göra sig av med sin smarthet eller menar du att aspergare _ska_ känna sig värdelösa och inte försöka utmärka sig socialt genom att dricka.
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Red and green » 2012-01-30 23:26:14

Jag känner starkt att jag behöver uppdatera mitt nykterist status att vara mera up to date.

Är numera 99% nykterist.
1% alkoholist.
Alkoholistdelen består av en matsked konjak vissa kvällar (när jag kommer ihåg) som en placebo-aktig sömnmedel.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 23:26:55

DrEvil skrev:Ok jag menade det första, men att bränna bort hjärnceller kanske inte direkt ska vara syftet med att dricka.

Vad gäller jantelagen är jag inte säker på vad du syftar till. Menar du att någon som är smart ska göra sig av med sin smarthet eller menar du att aspergare _ska_ känna sig värdelösa och inte försöka utmärka sig socialt genom att dricka.

(Förstår knappt vad du skrivit men försöker att svara ändå)

Nej men jag förstår inte poängen med att tycka att folk ska dricka för att bli socialt fungerande, vissa kommer visserligen lite ur sina skal men inte alla. Dricker jag så är jag fortfarande socialt olämplig, om inte ännu värre än vanligt.

Min åsikt:Låt folk vara som de vill nördiga eller hur de nu är, man ska inte behöva pressa sig till att vara som alla andr

(aspergare och nörd är förövrigt inte samma sak)
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav DrEvil » 2012-01-31 6:22:01

Men om de endast vill vara nördiga för att de är rädda och inte inser detta, då måste det ju vara bra att hjälpa dem bli av med sin rädsla, så kommer de uppleva världen på ett mycket mer harmoniskt sätt och kan njuta av dejtandets underbara värld till en helt annan grad!
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-03 15:33:45

DrEvil skrev:Men om de endast vill vara nördiga för att de är rädda och inte inser detta, då måste det ju vara bra att hjälpa dem bli av med sin rädsla, så kommer de uppleva världen på ett mycket mer harmoniskt sätt och kan njuta av dejtandets underbara värld till en helt annan grad!

Alkohol är ingen lösning, rädslan du pratar om måste syfta på social fobi. Social fobi kan man få hjälp med hos psykiatrin. Det finns nog en anledning till att man inte får rådet att dricka alkohol av proffsen. Det är bättre med KBT då det är en långtidslösning och inte en korttidslösning som alkohol. Jag har med egna ögon sett introverta människor bli fulla, det är inte alltid som det blir någon ändring i hur sociala de är.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-15 6:06:15

Intressant att så många måste få alla att dricka. Typiskt NT resonemang.
Samma som i det kommunistiska sovjet, trodde man inte på den röda ideologin.. gulag (koncentrationsläger) nästa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-02-15 8:03:27

Dr Evil trollade nog bara men jag har märkt den tendensen tillräckligt många gånger på riktigt för att hålla med.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav aspiemamman » 2012-02-15 8:25:11

Stod några utanför ICA och bad om stöd för IOGT-NTOs verksamhet. Visst sa jag och så fick de mitt namn och så för att kunna skicka inbetalningskort. Rätt som det är ringer en dam och är jättetrevlig och bjuder in mig på pizza en kväll på IOGT-NTOs lokal.

Väl där inser jag att det är deras årsmöte och att jag är deras nyaste medlem :shock:

Det var god pizza och kvällen slutade med att jag numera är med i valberedningen :D , tur att jag ändå inte dricker nåt, för det får man inte som medlem i IOGT-NTO!
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav wuwei » 2012-02-15 8:30:05

aspiemamman skrev:Stod några utanför ICA och bad om stöd för IOGT-NTOs verksamhet. Visst sa jag och så fick de mitt namn och så för att kunna skicka inbetalningskort. Rätt som det är ringer en dam och är jättetrevlig och bjuder in mig på pizza en kväll på IOGT-NTOs lokal.

Väl där inser jag att det är deras årsmöte och att jag är deras nyaste medlem :shock:

Det var god pizza och kvällen slutade med att jag numera är med i valberedningen :D , tur att jag ändå inte dricker nåt, för det får man inte som medlem i IOGT-NTO!


Själv skulle jag nog ha känt mig lurad av ett så otydligt förfarande. Jag visste inte att en del gör så, jag deltar inte i värvning själv. Men välkommen i förbundet! Trevligt med nya medlemmar!
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Vixxon » 2012-02-15 17:54:28

Yup. Mer eller mindre nykterist är jag. Tar mig en kall Kilkenny på fat då och då för att det är så jävla gott, men inte mycket mer än så.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Pieohpah » 2012-02-15 18:04:14

Nope, inte alls! Jag känner lite som DrEvil provocerande påpekade, att jag blir mer social och mindre orolig av alkohol. Dessutom minskar det alla indrällande intryck så jag kan koppla av mer. Alkohol funkar bra med mig, men jag vet att det är olika för alla.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 3:45:58

Jag är nykterist sedan födseln, och är även medlem i UNF.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in