Någon annan som råkar vara nykterist?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Surp » 2012-01-18 1:51:32

Jag har gått med i UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund, och jag vill så gärna engagera mig med några likasinnade aspisar! Jag har ju andra intressen också, men jag tror att jag skulle må bra av att engagera mig i just detta :)
Så hojta till vettja!
Surp
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-04-14
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-18 2:05:54

Nope - jag är nog din raka motsats :)
Inget fel med nykterister. De jag stör mig på är de som knarkar alkohol varje helg och sedan skriver massa skit om andra berusningsmedel. Dubbelmoral är det...

(det ska nog finnas ett par andra nykterister här på forumet om jag minns rätt)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-01-18 5:49:01

Jag, typ. Fast jag skulle inte definiera mig själv som nykterist eftersom detta uttryck ändå sätter alkoholen i fokus på något sätt, medan jag bara är ointresserad.

Lustig kultur där man måste ha särskilda etiketter på de få som inte dricker alkohol regelbundet :?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-18 6:33:43

det är sunt å hålla sig borta från dricken.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Micke » 2012-01-18 6:36:41

Iridia skrev:Jag, typ. Fast jag skulle inte definiera mig själv som nykterist eftersom detta uttryck ändå sätter alkoholen i fokus på något sätt, medan jag bara är ointresserad.

Lustig kultur där man måste ha särskilda etiketter på de få som inte dricker alkohol regelbundet :?

+1
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Dagobert » 2012-01-18 6:44:53

Iridia skrev:Lustig kultur där man måste ha särskilda etiketter på de få som inte dricker alkohol regelbundet

Det kommer väl från tiden när de flesta drack till vardags, då var det nykteristerna som stack ut. På den tiden hade det varit lustigt att sätta etikett på dem som drack.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 7:08:53

Jag dricker vräker i mig vin en gång om året i 2 dagar ,sen är det bra med det, hinner inte få i mig så mycket, är jag periodare?
Funderar på att bli nykterist finner ingen mening med att dricka.
En flaska starksprit kan stå ett år i vinstället.
Bjuder hellre andra eller droppa lite på glasen som smaksättare.
Äter ju mediciner så jag blir konstig då jag dricker.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 7:31:32

Lite Kuriosa,
Dom äldsta människorna i värden ,fransyskan 122 år samt en japan 120 år gamla blev dom, drack en daglig hutt.
Såg en 100 årlig man på TV som jobbade på en bilvekstad 3 timmar om dan,samt drack 3 bärs.
Skotte tror jag han var, så måttfullhet kanske inte är så dumt för dom som inte har olämpliga mediciner.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-18 7:53:01

Hej!

Jag dricker inte så mycket. Men nykterist, nej. Gott vin till en god bit mat tackar jag inte nej till. Att sitta och smutta på vin vid något enstaka tillfälle är också helt okej. Öl dricker jag ibland, inte så ofta dock, och jag blir i stort sett aldrig full.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-01-18 8:04:48

mikael skrev:Jag dricker vräker i mig vin en gång om året i 2 dagar ,sen är det bra med det, hinner inte få i mig så mycket, är jag periodare?

Nej. Uttrycket avser alkoholister.

Leif GW kan väl sägas vara en extrem periodare. Han är nykter halva året (då han skriver) och onykter den andra halvan (för att få tyst i huvudet eftersom han inte har lust att skriva jämt).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Dagobert » 2012-01-18 8:15:16

mikael skrev: måttfullhet kanske inte är så dumt för dom som inte har olämpliga mediciner.

Det är väl osäkert om en liten daglig dos alkohol är nyttigt eller ej. Vad jag förstått är de negativa effekterna större än de positiva.
Jag är inte nykterist.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 8:17:26

Iridia skrev:
mikael skrev:Jag dricker vräker i mig vin en gång om året i 2 dagar ,sen är det bra med det, hinner inte få i mig så mycket, är jag periodare?

Nej. Uttrycket avser alkoholister.

Leif GW kan väl sägas vara en extrem periodare. Han är nykter halva året (då han skriver) och onykter den andra halvan (för att få tyst i huvudet eftersom han inte har lust att skriva jämt).


Jamen så har han inga mediciner heller förutom hjärtmediciner,Jo han är min favorit men tycker det är lite överdrivet att dricka halva året, Han erkänner att han gillar det glada livet framför hälsan , synd bara om han dör i förtid så lastgammal är han väl ändå inte.
En häftig kunnig snubbe!
Min favogubbe.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 8:22:04

Dagobert skrev:
mikael skrev: måttfullhet kanske inte är så dumt för dom som inte har olämpliga mediciner.

Det är väl osäkert om en liten daglig dos alkohol är nyttigt eller ej. Vad jag förstått är de negativa effekterna större än de positiva.
Jag är inte nykterist.


OBS! måttfullhet.
Såg ett program där gjordes ett försök på studenter ,dom fick dricka 2 glas vin om dagen männen, dom kom på att alkohol hade en kolesterolsänkande effekt samt inga skador på levern i dessa doser, dom hade inga mediciner samt var fullt friska.
Tycks finna fördelar med måttfullt drickande.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-01-18 8:31:56

Om man undviker sån mat som höjer det dåliga kolesterolet så behöver man ingen alkohol för att sänka det. :wink: Och de röda antioxidanterna i rödvin kan man få direkt från röda grönsaker och bär.

Men att dricka vin till maten gör man väl runt medelhavet. Fast då spär man ut det lite? Eller är det bara en myt?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 8:46:02

Iridia skrev:Om man undviker sån mat som höjer det dåliga kolesterolet så behöver man ingen alkohol för att sänka det. :wink: Och de röda antioxidanterna i rödvin kan man få direkt från röda grönsaker och bär.

Men att dricka vin till maten gör man väl runt medelhavet. Fast då spär man ut det lite? Eller är det bara en myt?


Jag har släkten i Frankrike, då jag åt med om drack vi högst 2 glas rödvin till maten.
Varför man började dricka så mycket i Frankrike för länge sedan var delvis för att vattenbrunnarna var så förorenade med bakterier har jag hört.
Så alkoholen blev ett stort hälsoproblem.
I Sverige är det väl baginboxdrickande som är det stora problemet, inte mått fullt drickande som dom flesta håller sig till.

röda antioxidanterna jo det stämmer därför äter jag russin.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-01-18 8:55:36

Det stämmer nog. I den där programserien om maten genom århundradena så framkom att det t ex på medeltiden var helt normalt att dricka öl eller vin även till frukost eftersom vattnet var så dåligt.

Det var väl inte förrän i slutet av 1800-talet som man började bygga vatten & avloppsnät i de större städerna. Annars hade man brunnar och pumpar dit man fick gå och hämta vatten själv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vatten_och ... _Stockholm

Och då gällde det förstås att det vattnet var drickbart och inte förorenat av hästgödsel och skit.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 8:59:00

Iridia skrev:Det stämmer nog. I den där programserien om maten genom århundradena så framkom att det t ex på medeltiden var helt normalt att dricka öl eller vin även till frukost eftersom vattnet var så dåligt.

Det var väl inte förrän i slutet av 1800-talet som man började bygga vatten & avloppsnät i de större städerna. Annars hade man brunnar och pumpar dit man fick gå och hämta vatten själv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vatten_och ... _Stockholm


Så här illa kan det gå om man dricker för mycket:

http://www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-01-18 9:04:23

Haha, en typisk svensk på semester!! :lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 9:13:53

Idrott och alkohol går inte ihop,
Tragikomiskt!
Dessutom en talangfull höjdhoppare.
http://www.youtube.com/watch?v=oZq-6PL8L6A
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lakrits » 2012-01-18 9:39:14

Nykterist är sällan något man oförhappandes råkar bli (eller vara, om tempus skulle skilja sig), men jag dricker sällan och alkoholhaltiga drycker dricker jag ännu mer sällan.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav LostInAForest » 2012-01-18 9:45:53

hej surp!

jag var med i UNF ett tag i tonåren (dock inte längre, dels är jag inte helnykter, dels för gammal) och jag ville bara säga att det iaf för mig var en fantastisk upplevelse och jag lärde mig så otroligt mycket bra grejer bla. via deras kurshelger (typ basic ANT, och mötesteknik) och genom att råka halka in på ett bananskal som ombud för sthlm på kongressen.

men det bästa av allt var såklart människorna - under en period i livet då jag var mycket utstött "hemma" så fann jag stor gemenskap med nya människor från alla håll och kanter i landet. det var ett väldigt öppet och skönt klimat på alla tillställningar, hoppas och tror att det är likadant fortfarande!

jätteroligt att du vill engagera dig tycker jag, hoppas du får det lika kul som jag hade under min tid där (och det finns garanterat aspisar inom organisationen redan, om du inte hittar någon här som vill hänga på dig ;)). lycka till!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 9:55:10

LostInAForest skrev:hej surp!

jag var med i UNF ett tag i tonåren (dock inte längre, dels är jag inte helnykter, dels för gammal) och jag ville bara säga att det iaf för mig var en fantastisk upplevelse och jag lärde mig så otroligt mycket bra grejer bla. via deras kurshelger (typ basic ANT, och mötesteknik) och genom att råka halka in på ett bananskal som ombud för sthlm på kongressen.

men det bästa av allt var såklart människorna - under en period i livet då jag var mycket utstött "hemma" så fann jag stor gemenskap med nya människor från alla håll och kanter i landet. det var ett väldigt öppet och skönt klimat på alla tillställningar, hoppas och tror att det är likadant fortfarande!

jätteroligt att du vill engagera dig tycker jag, hoppas du får det lika kul som jag hade under min tid där (och det finns garanterat aspisar inom organisationen redan, om du inte hittar någon här som vill hänga på dig ;)). lycka till!


Vi är fler som inte dricker ,själv är jag på väg att helt och hållet sluta.
När jag går ut med aspergergänget så är vi många som nöjer sig med läsk eller vatten till maten.
Välkommen, såvida du inte söker aspisar inom något nykterhetsförbund.
Vet inte om det är det du menar?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 10:01:41

LostInAForest skrev:hej surp!

jag var med i UNF ett tag i tonåren (dock inte längre, dels är jag inte helnykter, dels för gammal) och jag ville bara säga att det iaf för mig var en fantastisk upplevelse och jag lärde mig så otroligt mycket bra grejer bla. via deras kurshelger (typ basic ANT, och mötesteknik) och genom att råka halka in på ett bananskal som ombud för sthlm på kongressen.

men det bästa av allt var såklart människorna - under en period i livet då jag var mycket utstött "hemma" så fann jag stor gemenskap med nya människor från alla håll och kanter i landet. det var ett väldigt öppet och skönt klimat på alla tillställningar, hoppas och tror att det är likadant fortfarande!

jätteroligt att du vill engagera dig tycker jag, hoppas du får det lika kul som jag hade under min tid där (och det finns garanterat aspisar inom organisationen redan, om du inte hittar någon här som vill hänga på dig ;)). lycka till!


Det är alltid bra att gå med i ordinära föreningar,
Jag är delvis med i kulturförningen Tellus inte mycket drickande att tala om där heller.
Många föreningar har alkoholförbud av olika skäl.
Nykterhetsförningarna är säkert bra men har inte någon erfarenhet av dom.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-18 10:27:02

Hej!

Iridia skrev:Men att dricka vin till maten gör man väl runt medelhavet. Fast då spär man ut
det lite? Eller är det bara en myt?


I Frankrike spär man ut vin med vatten och ger till barnen under middagen. Även i Italien är detta vanligt. Vinet som man ger till barn innehåller så klart mest vatten, men ändå. Jag tror dock att det är mindre alkoholister i dessa länder än det är i Sverige.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2012-01-18 10:33:04, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in