Någon annan som råkar vara nykterist?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav LostInAForest » 2012-01-18 10:29:39

mikael skrev:Vi är fler som inte dricker ,själv är jag på väg att helt och hållet sluta.
När jag går ut med aspergergänget så är vi många som nöjer sig med läsk eller vatten till maten.
Välkommen, såvida du inte söker aspisar inom något nykterhetsförbund.
Vet inte om det är det du menar?
mikael skrev:Det är alltid bra att gå med i ordinära föreningar,
Jag är delvis med i kulturförningen Tellus inte mycket drickande att tala om där heller.
Många föreningar har alkoholförbud av olika skäl.
Nykterhetsförningarna är säkert bra men har inte någon erfarenhet av dom.


jag tolkade det som att TS önskar möta andra aspisar för att engagera sig i just UNF, men jag håller verkligen med dig - föreningslivet öht är en guldgruva!

(dock finns det på många håll en så utpräglad fest/alkoholkultur, fattar inte varför man ska hålla på och berusa sig när man är på föreningsaktiviteter. som om det inte finns viktigare saker att hålla på med, och andra tillfällen att bli packad om det nu är vad man vill...)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Banzai » 2012-01-18 10:37:57

Jag är inte nykterist (tror jag, jag smakar ju trots allt alkohol ibland) och har aldrig varit full eller ens bersuad i mitt liv (är 31 nu). Dock är jag för gammal för ett ungdomsförbund och för trött för föreningsliv. Däremot så är det trevligt att läsa att det finns ungdomar som inte tycker livet går ut på att supa skallen av sig. :-)Happy
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lakrits » 2012-01-18 10:43:24

Banzai skrev:[…] (är 31 nu). Dock är jag för gammal för ett ungdomsförbund […]

Många "ungdomsförbund" medger medlemskap fram till 35 års ålder. Jag antar att medlemmar som går i högstadiet sitter på mötena och undrar "va'fan e're så mycke' pangsjonärer här?".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Banzai » 2012-01-18 10:45:30

Lakrits skrev:
Banzai skrev:[…] (är 31 nu). Dock är jag för gammal för ett ungdomsförbund […]

Många "ungdomsförbund" medger medlemskap fram till 35 års ålder. Jag antar att medlemmar som går i högstadiet sitter på mötena och undrar "va'fan e're så mycke' pangsjonärer här?".

Öh... Får de verkligen kalla sig ungdomsförbund då? Får dra med mig rullatorn på något möte och se om det finns fler gamlingar där. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav kullan » 2012-01-18 11:40:53

Jag kallar mig nykterist men det är nog mer som Iridia säger, jag är ontresserad av alkohol. Det finns ju inget som smakar gott ens i den världen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Miche » 2012-01-18 11:52:12

kullan skrev:Det finns ju inget som smakar gott ens i den världen.

Tvärtom, det finns massor som jag tycker smakar gott, så det är min självbevarelsedrift som gör att jag avhåller mig (men jag faller till föga någon gång ibland, senast på Valborg i goda vänners lag).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Moloch » 2012-01-18 14:05:27

Jag är Straight Edge. Kom i kontakt med det i högstadiet genom hardcoremusiken. Tyckte det var väldans trevligt att det fanns andra som hyste samma tveksamhet inför att vara berusad och leva rövare i den åldern.

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight_edge
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Parvlon » 2012-01-18 14:09:49

Går oftast in och köper ett par öl när jag är vägen förbi systemet. Köper sällan fler än tre dock. Nykterist ska jag bli nångång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav supernova » 2012-01-18 14:28:35

Jag är nykterist och ointresserad av alkohol. Jag mår dåligt, blir superdjup och somnar sen utav det.
Men jag dricker endel alkoholfritt vin och det finns många som är goda. Billabong är en riktig höjdare. (vitt)
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Mithril » 2012-01-18 15:21:49

Tro det eller ej! Jag är 17 och nykterist 8)
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav vallesmamma » 2012-01-18 15:25:40

Jag är nykterist! Jag har varit med i UNF. Orkade inte vara så aktiv. Var med två gånger i radio UNF. Jag är för gammal för UNF sedan länge.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lowas » 2012-01-18 15:30:06

Nykterist här, började på grund av att jag åt mediciner som inte var bra i kombination med alkohol.
Uppskattar dock friheten att ta mig en sup om jag känner för det så är inte intresserad av att engagera mig på något sätt.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-18 15:59:35

LostInAForest skrev:
mikael skrev:Vi är fler som inte dricker ,själv är jag på väg att helt och hållet sluta.
När jag går ut med aspergergänget så är vi många som nöjer sig med läsk eller vatten till maten.
Välkommen, såvida du inte söker aspisar inom något nykterhetsförbund.
Vet inte om det är det du menar?
mikael skrev:Det är alltid bra att gå med i ordinära föreningar,
Jag är delvis med i kulturförningen Tellus inte mycket drickande att tala om där heller.
Många föreningar har alkoholförbud av olika skäl.
Nykterhetsförningarna är säkert bra men har inte någon erfarenhet av dom.


jag tolkade det som att TS önskar möta andra aspisar för att engagera sig i just UNF, men jag håller verkligen med dig - föreningslivet öht är en guldgruva!

(dock finns det på många håll en så utpräglad fest/alkoholkultur, fattar inte varför man ska hålla på och berusa sig när man är på föreningsaktiviteter. som om det inte finns viktigare saker att hålla på med, och andra tillfällen att bli packad om det nu är vad man vill...)


Men det fattar jag, för att släppa loss såklart,alkohol släpper hämningar och spärrar på dom flesta.
Själv blev jag blyg, inåtvänd när jag drack alkohol.
Många av oss aspisar dricker inte eller lite har jag fått intrycket av.
Hon får säkert en och annan med sig, eller så finns det aspisar redan i unf.

Det här med drickandet i andra föreningar har jag hört, men inte upplevt.
Lägger inget moraliskt i det om det bara rör sig om några glas vin.

Man kan ha roligt utan alkohol men varför chansa.
Hade jag roligt igår?

Man kan chansa på att ha roligt utan alkohol borde det heta funkar utmärkt oftast.

Alkohol är bra för dom blyga i måttliga mängder.

Jag själv medicinerade med alkohol mot mina katatona syndrom ,drick ditt vin huvudsaken jag får reda på din barndom sade min psykolog Christer Svartengen på 70 talet, så blev det tills jag äntligen fick Temesta då jag jobbade i Finland.
Hur kan en psykolog på en ungdomsenhet Maria pol mot missbruk vara så dum att säga så????????
Många av oss åldermän har självmedicinerat mot våra svåra tilläggssyndrom.
Därför vill jag personligen inte dricka nuförtiden.
Det är en rättighet att inte vilja dricka.

På sammankomster ska det finnas förståelse för både nykterister och måttfullhet i drickandet vilket det är när vi träffas.
Har faktiskt inte sett någon full så länge jag kan minnas på vara sammankomster åtminstone.
Många sitter och pimplar läsk och vatten
Min högst egen personliga uppfattning!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lakrits » 2012-01-18 17:58:12

Lowas skrev:Nykterist här, började på grund av att jag åt mediciner som inte var bra i kombination med alkohol.
Uppskattar dock friheten att ta mig en sup om jag känner för det så är inte intresserad av att engagera mig på något sätt.

+1

På pricken faktiskt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-18 19:26:06

Dricker mycket sparsamt, typ någon gång om året eller så. Tål inte särskilt mycket och tycker oftast inte det är särskilt gott men det händer att jag får lust att smaka lite grann.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Red and green » 2012-01-18 19:49:46

Ja, vai är inte 100% nykterist, men 98%.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Huggorm » 2012-01-18 20:55:18

Jag är egentligen inte nykterist, men jag dricker sällan ändå. Kanske tar någon öl tillsammans med arbetskamrater någon gång eller så, kanske en gång om året. Jag har inget intresse av att dricka mer än så. Men jag har inte heller något intresse av att vara med i föreningar, jag tror inte jag skulle få ut något av det
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav biologic » 2012-01-18 21:02:01

Jag var väldigt aktiv i UNF 2002-2003. Var med på årsmötet i Stockholm, åkte på kurser över hela landet (inkl. teaterkurs för att bli ledare i JUNIS) samt var ledare på diverse läger. Stod även i mjölktältet på Sweden Rock Festival, samt på diverse marknader. :)

Väldigt trevliga människor, absolut, och jag har nog aldrig varit så föreningsaktiv som då. Men är det ingen annan som kände av lite "sektvibbar"...? Det var väldigt noga att hela världen skulle omvändas till helnykterister (det fanns liksom inga gråzoner), och de predikade helnykterism istället för det som jag tror hade fått större genomslag bland ungdomar, nämligen att lära sig att dricka med måtta.

Nu då? Jag dricker ytterst sällan. Kanske en gång i halvåret, och då väldigt lite, kanske en cider eller två.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Arcas » 2012-01-18 21:10:29

Jag är helt klart nykterist, inga droger för mig inte.

Förstår mig inte på folk som tvunget skall dricka och festa varenda vecka tom när de är gifta och har familj. Man kan faktiskt umgås utan att supa sig dyngrak och det blir i 98% av fallen alltid bråk.
Inte nog med det, det smakar oftast förjävligt också. Kan för allt i världen inte förstå varför man vill tappa kontrollen och bli en iq-befriad zombie.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav biologic » 2012-01-18 21:18:13

Arcas skrev:Förstår mig inte på folk som tvunget skall dricka och festa varenda vecka tom när de är gifta och har familj. Man kan faktiskt umgås utan att supa sig dyngrak och det blir i 98% av fallen alltid bråk.


Då har man grava problem. Jag gjorde slut med mitt ex bl.a. för att han var över 25 år och fortfarande drack som en svamp på studentfester varje vecka. Alkoholistvarning. Hoppas han inte trillat dit värre nu.

Jag dricker som sagt sällan, och min anledning är att jag blir lite mindre aspig då. Mer social och kan prata obehindrat. Men jag blir aldrig dyngrak eller ens full.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Zombie » 2012-01-18 21:26:49

biologic skrev:Väldigt trevliga människor, absolut, och jag har nog aldrig varit så föreningsaktiv som då. Men är det ingen annan som kände av lite "sektvibbar"...? Det var väldigt noga att hela världen skulle omvändas till helnykterister (det fanns liksom inga gråzoner), och de predikade helnykterism istället för det som jag tror hade fått större genomslag bland ungdomar, nämligen att lära sig att dricka med måtta.

Håller med. Och det problemet förekommer ju hos andra idealister också och gör att goda idéer får mindre genomslag än vad vi skulle behöva. Kan rentav göra skillnaden mellan en sund påtryckningsgrupp och en sekt.

För egen del inte nykterist, men har nästan blivit det i praktiken, som jag skrev i någon gammal tråd om samma sak. Inte värt priset med droger (som min kropp anser att alkohol är), men visst kan en måttlig mängd av något välsmakande någon sällsynt gång gå ner.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lowas » 2012-01-18 21:32:21

mikael skrev:Så här illa kan det gå om man dricker för mycket:

http://www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw


+1 :)
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav slackern » 2012-01-18 21:32:53

biologic skrev:
Arcas skrev:Förstår mig inte på folk som tvunget skall dricka och festa varenda vecka tom när de är gifta och har familj. Man kan faktiskt umgås utan att supa sig dyngrak och det blir i 98% av fallen alltid bråk.


Då har man grava problem. Jag gjorde slut med mitt ex bl.a. för att han var över 25 år och fortfarande drack som en svamp på studentfester varje vecka. Alkoholistvarning. Hoppas han inte trillat dit värre nu.

Jag dricker som sagt sällan, och min anledning är att jag blir lite mindre aspig då. Mer social och kan prata obehindrat. Men jag blir aldrig dyngrak eller ens full.


Jag håller med och jag tycker att sådana människor är sjukt jobbiga. De tar minsta lilla anledning att få dricka och kan inte respektera mitt beslut att inte dricka vid det tillfället och tycker att jag är trist som inte dricker.

Själv är jag väldigt måttlig med mitt drickande men vist händer det att jag dricker. Men jag tycker inte att det är värt att bli bakis. Men jag blir sur på folk som inte kan ta ett nej tack jag är inte sugen på att dricka eller festa idag.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-18 21:36:29

Mer eller mindre nykterist här. På sommaren dricker jag lite cider och kanske en alkoläsk, annars dricker jag bara glögg till jul (och då föredrar jag alkoholfri) och någon enstaka drink om jag blir bjuden. Salongsberusad har jag väl varit, men supit mig ned till apstadiet har jag aldrig gjort. Jag vet att jag blir sådär: "Buhuuuu, du är min....bäschta vän....sschå jävla fiiiin...." :-)078 av alkohol, plus att jag tycker att det mesta är så sjukt j-a äckligt. :-)060
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in