Kommunikation [avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommunikation [avdelad tråd]

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:02:05

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Vad grundar du det påståendet på?


Jag har mött personer med AS. och hört berättas om folk med AS. där det varit på detta vis o. jag själv stämmer lite in på det dock vääldigt lite.

Klen empirisk grund för påståendet alltså. Som vanligt.


Det tycker jag inte men det mesta är relativt. Visst ska man inte tro på allt man läser men saker som upprepas ofta i faktaböcker o. tom. ibland är baserat på intervjuer lär inte ljuga o. där står samma sak med jämna mellanrum.

Moderator: Denna tråd är avdelad från vill-intervjua-nan-med-asperger-t6810.html
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:12:53

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:
Jag har mött personer med AS. och hört berättas om folk med AS. där det varit på detta vis o. jag själv stämmer lite in på det dock vääldigt lite.

Klen empirisk grund för påståendet alltså. Som vanligt.


Det tycker jag inte men det mesta är relativt.

Det beror på att du inte vet kvack fu om vetenskaplighet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:14:46

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Klen empirisk grund för påståendet alltså. Som vanligt.


Det tycker jag inte men det mesta är relativt.

Det beror på att du inte vet kvack fu om vetenskapligt tillvägagångssätt.


Jo, det vet jag men utan att göra vetenskapliga analyser kan saker stämma o. jag ha rätt. och du gillar att hacka på bl.a. mig det vet jag oxå. :( Tänk om du någonsin kunde strunta i din machoyta o. komma till en träff. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:17:26

Men buhu då! Varför hänger man på diskussionsforum om man inte vill diskutera, dvs ifrågasätta & bli ifrågasatt, utan bara samtala? Det här är inte något virtuellt myskafé utan just ett diskussionsforum.

Det är ju själva Sune Mangs vad folk har svårt för att fatta det...!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:19:55

KrigarSjäl skrev:Men buhu då! Varför hänger man på diskussionsforum om man inte vill diskutera, dvs ifrågasätta & bli ifrågasatt, utan bara samtala? Det här är inte något virtuellt myskafé utan just ett diskussionsforum.


Jag diskuterar gärna o. inte bara samtalar på forumet. Det är utvecklande. :) men personangrepp klarar jag mig bra utan. Är dock medveten om att det är tillåtet i NFD. (Men allt borde ha sin gräns).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:21:51

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Men buhu då! Varför hänger man på diskussionsforum om man inte vill diskutera, dvs ifrågasätta & bli ifrågasatt, utan bara samtala? Det här är inte något virtuellt myskafé utan just ett diskussionsforum.


Jag diskuterar gärna o. inte bara samtalar på forumet. Det är utvecklande. :) men personangrepp klarar jag mig bra utan. Är dock medveten om att det är tillåtet i NFD. (Men allt borde ha sin gräns).

Nej, du är en sån som bara vill samtala.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2008-09-04 20:23:32

sommar. Krigis skrikver inte att du har fel, bara att du har dålig empirisk grund. Det har han gott skäl att tro men han kan faktiskt inte visa det.
KrigarSjäl skrev:Vad grundar du det påståendet på?

sommar skrev:Jag har mött personer med AS. och hört berättas om folk med AS. där det varit på detta vis o. jag själv stämmer lite in på det dock vääldigt lite.

Om du syftar på hundra personer av tusen diagnosticerade så har du rätt bra på fötterna. Krigis mistänker starkt att det inte är så, så han borde fråga det innan han okvädar dig. Och du borde tala om det självmant.

Ickesant?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:25:19

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Men buhu då! Varför hänger man på diskussionsforum om man inte vill diskutera, dvs ifrågasätta & bli ifrågasatt, utan bara samtala? Det här är inte något virtuellt myskafé utan just ett diskussionsforum.


Jag diskuterar gärna o. inte bara samtalar på forumet. Det är utvecklande. :) men personangrepp klarar jag mig bra utan. Är dock medveten om att det är tillåtet i NFD. (Men allt borde ha sin gräns).

Nej, du är en sån som bara vill samtala.


Enligt dig, ja men inte enligt mig själv och JAG vet bäst hur det är med den saken. Dock kan man ju tolka saker olika. Det som är diskussion för mig är det tydligen inte för dig men personangrepp är iaf. INTE disk men kan tyvärr ingå däri.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:34:42

sommar skrev:
jonsch skrev:sommar. Krigis skrikver inte att du har fel, bara att du har dålig empirisk grund. Det har han gott skäl att tro men han kan faktiskt inte visa det.
KrigarSjäl skrev:Vad grundar du det påståendet på?


sommar skrev:Jag har mött personer med AS. och hört berättas om folk med AS. där det varit på detta vis o. jag själv stämmer lite in på det dock vääldigt lite.

Om du syftar på hundra personer av tusen diagnosticerade så har du rätt bra på fötterna. Krigis mistänker starkt att det inte är så, så han borde fråga det innan han okvädar dig. Och du borde tala om det självmant.


Jo, det är sant. Jag har inte räknat personerna men har mött några o. hört o. läst en del exempel.

Du vet inte hur många du träffat eller vilka böcker du läst, ändå "tycker" du att du har en empiriskt stabil grund för dina påståenden.
Okvädingsord är överflödiga känner jag...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:36:45

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:
jonsch skrev:sommar. Krigis skrikver inte att du har fel, bara att du har dålig empirisk grund. Det har han gott skäl att tro men han kan faktiskt inte visa det.



Om du syftar på hundra personer av tusen diagnosticerade så har du rätt bra på fötterna. Krigis mistänker starkt att det inte är så s han borde fråga det innan han okvädar dig. Och du borde tala om det självmant.


Jo, det är sant. Jag har inte räknat personerna men har mött några o. hört o. läst en del exempel.

Du vet inte hur många du träffat eller vilka böcker du läst, ändå "tycker" du att du har en empiriskt stabil grund för dina påståenden.
Okvädingsord är överflödiga känner jag...


Jag vet det men det är inte lönt att ta det med dig för du har din grund klar från början; hacka ner på mig o. vinna disk. o. det bjuder jag inte på hur långt som helst. Jag borde lära mig o. sk*ta i dina frågor. Du har inte alltid rätt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:39, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:39:07

Du undviker diskussionen för att du inte kan ta den. I annat fall: berätta hur många aspergare du träffat & hur många som sagt sig vara naiva. Berätta vilka böcker du läst.

Innan du svarar tycker jag du ska läsa det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empiri
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:40:51

KrigarSjäl skrev:Du undviker diskussionen för att du inte kan ta den. I annat fall: berätta hur många aspergare du träffat & hur många som sagt sig vara naiva. Berätta vilka böcker du läst.


Läs ovan. Jag disk. inte med personer som inte kan anse sig ha fel.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:44:32

Tolkar det som att du inte KAN diskutera. Bara samtala lite slött.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-04 20:45:00

KrigarSjäl skrev:Tolkar det som att du inte KAN diskutera. Bara samtala lite slött.


:-)064
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:46:09

Fortsätt du bara, att banka huvudet mot väggen är nog riskfritt i ditt fall...
Men framförallt är det betydligt lättare än att läsa länkarna eller att svara på frågorna :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-04 21:02:26

KrigarSjäl skrev:Fortsätt du bara, att banka huvudet mot väggen är nog riskfritt i ditt fall...
Men framförallt är det betydligt lättare än att läsa länkarna eller att svara på frågorna :wink:


Vi har olika syn på lite av varje. ;)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-04 23:10:34

sommar skrev:Aspergare är mer lättlurade/naiva än gemene man eftersom de tror gott om folk - tror att folk inte kan ljuga antagligen eftersom de själv inte kan men det stämmer inte in på alla med AS. Vi är oxå individer! Jag tex. är lättlurad i vissa situationer men inte i andra o. har dessutom lärt mig en hel del.
Tyvärr tas vi ofta som hel grupp vad gäller det som anses typiskt för AS. - alla dras över en kam. Ofta är detta en av sakerna som blir problem i samhället o. jobbigast för oss som har AS.

Om det är någon som drar alla med AS över en kam så är det du.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-09-04 23:17:37

KrigarSjäl skrev:Det beror på att du inte vet kvack fu om vetenskaplighet.

Gotta love ya!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-09-05 14:58:16

Charley? skrev:
sommar skrev:Aspergare är mer lättlurade/naiva än gemene man eftersom de tror gott om folk - tror att folk inte kan ljuga antagligen eftersom de själv inte kan men det stämmer inte in på alla med AS. Vi är oxå individer! Jag tex. är lättlurad i vissa situationer men inte i andra o. har dessutom lärt mig en hel del.
Tyvärr tas vi ofta som hel grupp vad gäller det som anses typiskt för AS. - alla dras över en kam. Ofta är detta en av sakerna som blir problem i samhället o. jobbigast för oss som har AS.

Om det är någon som drar alla med AS över en kam så är det du.


Där har du tolkat mig fel. Jag gör precis tvärtom, vilket jag skrivit. Slutar du inte att hacka på mig allt som oftast kommer jag anmäla inlägg (utanför NFD.) där du hackar på mig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-05 15:01:51

sommar skrev:
Charley? skrev:Om det är någon som drar alla med AS över en kam så är det du.


Där har du tolkat mig fel. Jag gör precis tvärtom, vilket jag skrivit. Slutar du inte att hacka på mig allt som oftast kommer jag anmäla inlägg (utanför NFD.) där du hackar på mig.

Förstå att jag inte hackar på dig. Men du skrev t ex i en tråd att "om jag kan förändra mig så kan ni det också" (gällande att tolka subtila signaler). Är inte det att dra alla över en kam?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-09-05 15:11:59

Charley? skrev:
sommar skrev:
Charley? skrev:Om det är någon som drar alla med AS över en kam så är det du.


Där har du tolkat mig fel. Jag gör precis tvärtom, vilket jag skrivit. Slutar du inte att hacka på mig allt som oftast kommer jag anmäla inlägg (utanför NFD.) där du hackar på mig.


Förstå att jag inte hackar på dig. Men du skrev t ex i en tråd att "om jag kan förändra mig så kan ni det också" (gällande att tolka subtila signaler). Är inte det att dra alla över en kam?


Sommar skrev: Jo, det kan jag köpa. men då var det i DET avseendet därför att jag anser att alla människor kan förändra sig mer eller mindre men var o. en efter sin förmåga.

För övrigt drar jag inte folk över en kam. Hade jag orkat hade jag leta upp inlägg där jag skrivit detta o. jag o. Krigarsjäl disk. detta gällande andra grupper o. ev. AS oxå.

Jo, du hackar på mig ibland; fuck you osv. eller snarare använder fula tillmälen då du inte kan hantera din ilska på ett adekvat sätt, vilket jag inte använder gentemot dig. Jag accepterar inte sådant hur länge som helst, så jag jag står fast vid vad jag skrivet även i det avseendet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-05 15:29:13

sommar skrev:Sommar skrev: Jo, det kan jag köpa. men då var det i DET avseendet därför att jag anser att alla människor kan förändra sig mer eller mindre men var o. en efter sin förmåga.

För övrigt drar jag inte folk över en kam. Hade jag orkat hade jag leta upp inlägg där jag skrivit detta o. jag o. Krigarsjäl disk. detta gällande andra grupper o. ev. AS oxå.

Jo, du hackar på mig ibland; fuck you osv. eller snarare använder fula tillmälen då du inte kan hantera din ilska på ett adekvat sätt, vilket jag inte använder gentemot dig. Jag accepterar inte sådant hur länge som helst, så jag jag står fast vid vad jag skrivet även i det avseendet.

Var det inte du som nämnde någonting om att fortkortningar och så ska man lära sig att förstå? Jag tycker att det är jobbigt när du förkortar ord som vanligtvis inte förkortas (exempel: disk., o.). Konstruktiv kritik: försök tänka på att skriva tydligt så att folk förstår, så kanske människor slutar missuppfatta dig.

Letat upp ett inlägg där du skrivit vad?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-09-05 15:39:59

Charley? skrev:
sommar skrev:Sommar skrev: Jo, det kan jag köpa. men då var det i DET avseendet därför att jag anser att alla människor kan förändra sig mer eller mindre men var o. en efter sin förmåga.

För övrigt drar jag inte folk över en kam. Hade jag orkat hade jag leta upp inlägg där jag skrivit detta o. jag o. Krigarsjäl disk. detta gällande andra grupper o. ev. AS oxå.

Jo, du hackar på mig ibland; fuck you osv. eller snarare använder fula tillmälen då du inte kan hantera din ilska på ett adekvat sätt, vilket jag inte använder gentemot dig. Jag accepterar inte sådant hur länge som helst, så jag jag står fast vid vad jag skrivet även i det avseendet.

Var det inte du som nämnde någonting om att fortkortningar och så ska man lära sig att förstå? Jag tycker att det är jobbigt när du förkortar ord som vanligtvis inte förkortas (exempel: disk., o.). Konstruktiv kritik: försök tänka på att skriva tydligt så att folk förstår, så kanske människor slutar missuppfatta dig.

Letat upp ett inlägg där du skrivit vad?


Jag tänker fortsätta skriva förkortningar. Det är helt vanliga förkortningar jag använder. Jag försöker för övrigt vara tydlig men allt har sin gräns o. sudda ut min personlighet och skrivsätt det gör jag inte. Är det inte det ena du anklagar mig för så är det det andra.

Jag menade att jag förut skrivit inlägg på forumet om att jag inte drar alla över en kam o. att jag även disk. det med Krigarsjäl. Det är de inläggen jag menar att jag inte orkar leta upp.

Jag utplånar mig för stunden:

disk. = diskutera

o. = och

ev. = eventuellt

För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-05 15:53:48

Jag säger som KrigarSjäl: kommunkation ska vara rak och tydlig. Att förkorta "diskussion" är ju bara bisarrt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in