Kommunikation [avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-09-05 16:00:06

Charley? skrev:Jag säger som KrigarSjäl: kommunkation ska vara rak och tydlig. Att förkorta "diskussion" är ju bara bisarrt.


Det är vanligt förekommande att man förkortar det ordet bland en del andra ord. Läser man ordentligt kan man ofta lista ut vad ett förkortat ord betyder. Förkortningar använder man för att underlätta & bespara. Det är inte utan anledning förkortningar finns.

Ja, kommunikation ska vara rak & tydlig. Det tycker jag oxå. MEN rakt & tydligt har olika betydelser för dig och mig o. så får det vara utan en massa hackande o. onödiga disk. Så vi får lämna detta nu för nu är vi off-topic i tråden dessutom.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rdos » 2008-09-05 16:09:25

Kan vi hålla oss LITE ontopic här iaf? Om ni vill tjafsa om förkortningar o.d. kan ni väl göra det nån annanstans? :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Charley? » 2008-09-05 16:11:38

rdos skrev:Kan vi hålla oss LITE ontopic här iaf? Om ni vill tjafsa om förkortningar o.d. kan ni väl göra det nån annanstans? :roll:

Ja, gärna.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-09-05 16:23:23

rdos skrev:Kan vi hålla oss LITE ontopic här iaf? Om ni vill tjafsa om förkortningar o.d. kan ni väl göra det nån annanstans? :roll:


Jo, jag nämnde precis det i föregående inlägg.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-05 18:59:56

sommar skrev:
För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)


Väldigt bra exempel på din överlägsna stil, som jag ser det.

Särskilt som det verkligen är konstigt att förkorta diskussion och diskutera (har aldrig sett nån annan göra det), och förkorta i löptext överlag. Det gör absolut inte texten/kommunikationen tydligare, tvärtom, i synnerhet när det är en massa konstig interpunktion med, som i exemplet o. Vill du förkorta och så skriv & eller på sin höjd o utan punkt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-05 19:04:29

sommar skrev:För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)

Det stavas väl "f.ö."? :wink:
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2008-09-05 23:18:28

Bror Duktig skrev:
sommar skrev:För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)

Det stavas väl "f.ö."? :wink:


Jamen, enligt vissa personer på forumet är jag för otydlig. Därför förkortade jag inte den gången för inlägget var svar till en av dessa.
Nu känner jag mig så här. :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-09-05 23:42:57

alfapetsmamma skrev:
sommar skrev:
För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)


Väldigt bra exempel på din överlägsna stil, som jag ser det.

Särskilt som det verkligen är konstigt att förkorta diskussion och diskutera (har aldrig sett nån annan göra det), och förkorta i löptext överlag. Det gör absolut inte texten/kommunikationen tydligare, tvärtom, i synnerhet när det är en massa konstig interpunktion med, som i exemplet o. Vill du förkorta och så skriv & eller på sin höjd o utan punkt.


:-)064
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-06 2:55:00

sommar skrev:
alfapetsmamma skrev:
sommar skrev:
För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)


Väldigt bra exempel på din överlägsna stil, som jag ser det.

Särskilt som det verkligen är konstigt att förkorta diskussion och diskutera (har aldrig sett nån annan göra det), och förkorta i löptext överlag. Det gör absolut inte texten/kommunikationen tydligare, tvärtom, i synnerhet när det är en massa konstig interpunktion med, som i exemplet o. Vill du förkorta och så skriv & eller på sin höjd o utan punkt.


:-)064

Menar du att det är slöseri med tid att resonera med dig? Att det är som att banka huvudet mot en vägg?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-06 9:40:49

sommar skrev:
Bror Duktig skrev:
sommar skrev:För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)

Det stavas väl "f.ö."? :wink:


Jamen, enligt vissa personer på forumet är jag för otydlig. Därför förkortade jag inte den gången för inlägget var svar till en av dessa.
Nu känner jag mig så här. :roll:

Det var mest ett larvigt skämt, därav ---> :wink:
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2008-09-06 10:05:27

Bror Duktig skrev:
sommar skrev:
Bror Duktig skrev:Det stavas väl "f.ö."? :wink:


Jamen, enligt vissa personer på forumet är jag för otydlig. Därför förkortade jag inte den gången för inlägget var svar till en av dessa.
Nu känner jag mig så här. :roll:

Det var mest ett larvigt skämt, därav ---> :wink:


Jag anade det men vågade inte ta det för det iom. att jag fått riktigt menad kritik förut om mina förkortningar,. Blev som sagt. :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 11:10:11

sommar skrev:
alfapetsmamma skrev:
sommar skrev:
För övrigt hitta du nog förklaringar på förkortningar om du Googlar. ;)


Väldigt bra exempel på din överlägsna stil, som jag ser det.

Särskilt som det verkligen är konstigt att förkorta diskussion och diskutera (har aldrig sett nån annan göra det), och förkorta i löptext överlag. Det gör absolut inte texten/kommunikationen tydligare, tvärtom, i synnerhet när det är en massa konstig interpunktion med, som i exemplet o. Vill du förkorta och så skriv & eller på sin höjd o utan punkt.


:-)064


Jag upplever detsamma.

Att jag inte är ensam om det säger kanske lika mycket om din "diskussionsstil" som om oss som upplever problem med att prata med just dig, har det månne föresvävat dig?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Charley? » 2008-09-06 12:56:05

alfapetsmamma skrev:Jag upplever detsamma.

Att jag inte är ensam om det säger kanske lika mycket om din "diskussionsstil" som om oss som upplever problem med att prata med just dig, har det månne föresvävat dig?

Jag vet att det här inte var riktat till mig, men vad menar du? Har svårt för att förstå om du uppskattar sommars attityd och sätt att skriva, eller om du ogillar det.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 13:01:36

Charley? skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag upplever detsamma.

Att jag inte är ensam om det säger kanske lika mycket om din "diskussionsstil" som om oss som upplever problem med att prata med just dig, har det månne föresvävat dig?

Jag vet att det här inte var riktat till mig, men vad menar du? Har svårt för att förstå om du uppskattar sommars attityd och sätt att skriva, eller om du ogillar det.


Det var inte riktat till dig.

Sommar sa att hon dunkar huvudet i väggen när hon ser det jag skriver alternativt att jag bara dunkar huvudet i väggen-tjatar, eller båda. Och jag svarar henne att jag upplever det på samma sätt med henne.

Det jobbigaste är inte att hon har en stil jag finner obegriplig och tråkig, utan att hon ofta lägger skulden för kommunikationsmissarna på andra och pratar om deras i hennes ögon överdriva behov av rakhet och tydlighet.

Sen brukar det komma nån passus om nästan-AS och att umgås med NT som också är irriterande.

Vi är på ett Aspergerforum. Ett av diagnoskriterierna för AS är påtagligt begränsad förmåga vad gäller språklig och icke-språklig kommunikation...

Vi får alltså ALLA anstränga oss för att vara begripliga för varandra och inte förutsätta att ens egna kommunikativa stil är den riktiga. Det gäller henne, det gäller andra, det gäller mig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-06 13:13:05

alfapetsmamma skrev:Vi är på ett Aspergerforum. Ett av diagnoskriterierna för AS är påtagligt begränsad förmåga vad gäller språklig och icke-språklig kommunikation...

Vi får alltså ALLA anstränga oss för att vara begripliga för varandra och inte förutsätta att ens egna kommunikativa stil är den riktiga. Det gäller henne, det gäller andra, det gäller mig.


Tala för dig själv. Jag har inga svårigheter att uppfatta de flesta aspergares kommunikation, däremot så blir det besvärligt med de som inte har typisk AS, utan kommunicerar som NTs. Eftersom detta är ett AS forum och inte ett NT forum, så anser jag att det är de som är NT-typiska som får anstränga sig lite istället.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Charley? » 2008-09-06 13:17:47

alfapetsmamma skrev:Det var inte riktat till dig.

Sommar sa att hon dunkar huvudet i väggen när hon ser det jag skriver alternativt att jag bara dunkar huvudet i väggen-tjatar, eller båda. Och jag svarar henne att jag upplever det på samma sätt med henne.

Det jobbigaste är inte att hon har en stil jag finner obegriplig och tråkig, utan att hon ofta lägger skulden för kommunikationsmissarna på andra och pratar om deras i hennes ögon överdriva behov av rakhet och tydlighet.

Sen brukar det komma nån passus om nästan-AS och att umgås med NT som också är irriterande.

Vi är på ett Aspergerforum. Ett av diagnoskriterierna för AS är påtagligt begränsad förmåga vad gäller språklig och icke-språklig kommunikation...

Vi får alltså ALLA anstränga oss för att vara begripliga för varandra och inte förutsätta att ens egna kommunikativa stil är den riktiga. Det gäller henne, det gäller andra, det gäller mig.

Tack för att du tog dig tiden att förtydliga för mig (och kanske några andra) som hade svårt att tolka det andra inlägget.

Jag tar upp exemplet med två vänner som joggar ihop igen: Person A är snabbare än person B. Person A kan sakta ner, men hur mycket person B än anstränger sig så kan h*n inte jogga lika snabbt som person A. Vem måste anpassa sig om de ska kunna jogga tillsammans? (Dock verkar sommar tycka att all form av tillmötesgående beteende, kompromisser, att anpassa sig efter andra och så vidare, vore att bryta ner hennes personlighet, så sådana här saker biter ändå inte på henne.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-09-06 13:21:41

rdos skrev:Tala för dig själv. Jag har inga svårigheter att uppfatta de flesta aspergares kommunikation, däremot så blir det besvärligt med de som inte har typisk AS, utan kommunicerar som NTs. Eftersom detta är ett AS forum och inte ett NT forum, så anser jag att det är de som är NT-typiska som får anstränga sig lite istället.

Ja, precis. Som när sommar skrev till mig och weasley att vi skulle "ta oss en funderare", när vi tydligt förklarat att vi inte tänker på ett NT-sätt och inte kan läsa mellan raderna, utan behöver tydlig information. sommar beskriver sig som hälften NT, hälften AS (men har aldrig utvecklat varför), vilket innebär att hon inte är som vi andra (de flesta här är inte hälften NT, så som jag uppfattat det). Då borde hon också förstå att bara för att någonting fungerar för henne så fungerar det inte garanterat för alla andra.

(Väldigt offtopic nu, väl?)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 13:37:38

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:Vi är på ett Aspergerforum. Ett av diagnoskriterierna för AS är påtagligt begränsad förmåga vad gäller språklig och icke-språklig kommunikation...

Vi får alltså ALLA anstränga oss för att vara begripliga för varandra och inte förutsätta att ens egna kommunikativa stil är den riktiga. Det gäller henne, det gäller andra, det gäller mig.


Tala för dig själv. Jag har inga svårigheter att uppfatta de flesta aspergares kommunikation, däremot så blir det besvärligt med de som inte har typisk AS, utan kommunicerar som NTs. Eftersom detta är ett AS forum och inte ett NT forum, så anser jag att det är de som är NT-typiska som får anstränga sig lite istället.


Läs om läs bättre. Med tanke på hur ofta du hamnar i bråk med diagnosticerade aspisar är jag böjd att inte hålla med om att du inte har problem med att kommunicera med AS-folk. Eller kanske du gillar att bråka bara? Kanske det är ett specialintresse? ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-06 13:43:30

alfapetsmamma skrev:Läs om läs bättre. Med tanke på hur ofta du hamnar i bråk med diagnosticerade aspisar är jag böjd att inte hålla med om att du inte har problem med att kommunicera med AS-folk. Eller kanske du gillar att bråka bara? Kanske det är ett specialintresse? ;)


Jag hamnar ofta i "bråk" för att jag har massor av kontroversiella åsikter, och inte för att jag inte kan kommunicera med andra med AS. Lär dig skillnaden! :D

Fast du kanske inte själv är så bra på att kommunicera med aspisar? Använder du kanske dig själv som mall för att döma andra? 8)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sommar » 2008-09-06 14:05:04

Charley? skrev:
rdos skrev:Tala för dig själv. Jag har inga svårigheter att uppfatta de flesta aspergares kommunikation, däremot så blir det besvärligt med de som inte har typisk AS, utan kommunicerar som NTs. Eftersom detta är ett AS forum och inte ett NT forum, så anser jag att det är de som är NT-typiska som får anstränga sig lite istället.

Ja, precis. Som när sommar skrev till mig och weasley att vi skulle "ta oss en funderare", när vi tydligt förklarat att vi inte tänker på ett NT-sätt och inte kan läsa mellan raderna, utan behöver tydlig information. sommar beskriver sig som hälften NT, hälften AS (men har aldrig utvecklat varför), vilket innebär att hon inte är som vi andra (de flesta här är inte hälften NT, så som jag uppfattat det). Då borde hon också förstå att bara för att någonting fungerar för henne så fungerar det inte garanterat för alla andra.

(Väldigt offtopic nu, väl?)


Blanda inte in mig här tack, men du har uppfattat rätt att jag är hälften/hälften ungefär. :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-06 14:36:44

sommar skrev:Blanda inte in mig här tack, men du har uppfattat rätt att jag är hälften/hälften ungefär. :)

Du var ett bra exempel. Om du vill och orkar så får du gärna förklara vad du menar med att du är hälften NT och hälften AS, fast då borde det nog startas en ny tråd för det, alternativt kan du ta det via pm. Om du inte vill eller orkar så förstår jag givetvis det.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-09-06 14:50:42

Charley? skrev:
sommar skrev:Blanda inte in mig här tack, men du har uppfattat rätt att jag är hälften/hälften ungefär. :)

Du var ett bra exempel. Om du vill och orkar så får du gärna förklara vad du menar med att du är hälften NT och hälften AS, fast då borde det nog startas en ny tråd för det, alternativt kan du ta det via pm. Om du inte vill eller orkar så förstår jag givetvis det.


Ok. Det får gå för denna gången att jag blev ett exempel.

Kan nämna att utredningsteamtet = autismteamet sa att det övervägt om de skulle sätta diagnos eller inte eftersom diagnoskriterierna nätt & jämt är uppfyllda men så valde de att sätta diagnos för att:

* jag haft problem o. vissa avvikande beteende sedan barsnben eller snarare sedan födseln kanske men det vet jag inte själv om det är så.

* för att inte bara få hjälp utan RÄTT hjälp. Utredningsteamet anser väl att vanlig sjukvård inte riktigt räcker för att hjälpa mig utan anser tydligen att vuxenhabet behövs för min del för de ska vara duktiga på AS. m.fl. funktionshinder. Dock anser jag att det är både och med den saken för personkemin är det viktigaste och Vårdcentralen fungerade utmärkt för mig tackvare mkt. kompetent & förstående kurator och arbetsterapeut. (Två olika personer). Dock kan inte Vc. erbjuda grupper för AS-folk, vilket kan vara bra för mig.

Läkaren i utredningsteamet verkade vara mer för att sätta diagnos än psykologen men de sa de aldrig utan det tolkade jag så efter att ha lusläst deras psykologtutlåtande efteråt o. är ganska säker på att ha tolkat det rätt. De skrev varsitt utlåtande, viket verkar vara helt i sin ordning.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-09-06 14:56:35

Det här är inte NFD, nu är vi väldigt offtopic (jag bad dig till och med svara via pm eller i en ny tråd i mitt förra inlägg). Så nu ska jag försäka sluta besudla tråden med OT
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-09-06 15:05:05

Charley? skrev:Det här är inte NFD, nu är vi väldigt offtopic (jag bad dig till och med svara via pm eller i en ny tråd i mitt förra inlägg). Så nu ska jag försäka sluta besudla tråden med OT


Jag vet men kände inte för Pm. o. tyckte inte att en tråd skulle handla om det. Kändes lite väl privat o. egotrippat eftersom man inte vet vid trådstart vart det hela kan leda. Ursäkta off-topic.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in