Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 0:08:14

Är ju inte signaler i allmänhet som ger diagnos utan att man har svårt för alla komplexa signaler just människan ger ifrån sig.

Många med aspergers är djurmänniskor och läser enkelt av sin katt eller hund.
Kidzi
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav ankhh » 2020-01-06 0:12:30

Jag har för mig att det t.o.m. fanns med i frågeformuläret för Asperger, detta om man fungerade bättre med djur än med människor.
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav slackern » 2020-01-06 0:14:43

Kidzi skrev:Är ju inte signaler i allmänhet som ger diagnos utan att man har svårt för alla komplexa signaler just människan ger ifrån sig.

Många med aspergers är djurmänniskor och läser enkelt av sin katt eller hund.

Själv är jag absolut ingen djurmänniska, bara för att det upplevs som att"många" är djurmänniskor på det här forumet så speglar ju absolut inte det verkligheten, visa mig gärna en studie eller artikel på att ditt påstående stämmer så kommer jag att ändra uppfattning.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2020-01-06 0:15:20

ankhh skrev:Jag har för mig att det t.o.m. fanns med i frågeformuläret för Asperger, detta om man fungerade bättre med djur än med människor.

Det kan säkert vara så men inget jag direkt kommer ihåg från min utredning.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 0:40:54

slackern skrev:Själv är jag absolut ingen djurmänniska, bara för att det upplevs som att"många" är djurmänniskor på det här forumet så speglar ju absolut inte det verkligheten, visa mig gärna en studie eller artikel på att ditt påstående stämmer så kommer jag att ändra uppfattning.

Alla är självklart inte det. Men samma gäller för NT. Och nej, alla autister är inte bra med djur, en fd "kompis" mer eller mindre misshandlade min katt genom att hålla fast honom. Han skulle just hugga henne i armen, när jag fick henne att släppa. Nu ångrar jag att jag avbröt. Hon borde ha blivit biten så att hon fattade. Nu bara tyckte hon jag avbröt hennes nöje att tvångsklappa katten. Han bits jävligt hårt.
Kidzi
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Fabela » 2020-01-06 2:15:55

Alien skrev:Här kan man testa sig på tre katters ansiktsuttryck: https://www.svt.se/nyheter/glad-eller-s ... in-kunskap Det var inte så svårt, jag fick alla tre rätt.

Tyckte det var löjligt lätt. Alla rätt här också alltså.

Huggorm skrev:
slackern skrev:Onekligen måste man vara extremt "NT" om man kan tyda katters subtila signaler.
Nej, allt som krävs är intresse

Ja, det underlättar, det är som att lära sig vilket främmande språk som helst. Att ha lite medfödd känsla för djur underlättar förstås.
Men det mesta måste man ändå lära sig, eftersom alla arter har sitt eget språk. Dvs nånting som ser likt ut betyder inte alltid samma sak.

Ett simpelt exempel är t.ex. att människor visar tänderna när vi är vänligt inställda, dvs ler. Medan t.ex. katt och hund gör det när de är förbannade, i försvar eller markerar nån sorts gräns.

(Fast en del hundar ler faktiskt som vi gör. Det är ren härmning som vissa lärt sig göra, de har fattat hur vi använder det och vill "prata människa". Ser knäppt ut. :D De flesta människor tar det för aggressivitet men det är stor skillnad i uttryck. Tycker jag då.)

ankhh skrev:Jag har för mig att det t.o.m. fanns med i frågeformuläret för Asperger, detta om man fungerade bättre med djur än med människor.

Vet att jag också sett det där nånstans, men minns inte var.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Alien » 2020-01-06 2:34:06

Huggorm skrev:
slackern skrev:Onekligen måste man vara extremt "NT" om man kan tyda katters subtila signaler.
Nej, allt som krävs är intresse

Ens egen katts signaler brukar man lära sig.

Jag tycker f ö inte att katters signaler alltid är så subtila, de är ofta rätt tydliga.

Det som kan vara svårt är att de ändrar humör så snabbt att man inte hänger med. Man smeker en spinnande katt och plötsligt smäller den till en på handen och fräser hotfullt. Den kunde ju bara ha hoppat bort.

Efter ett antal klösningar och bett lär man sig. Har jobbat på katthem. Ibland var uppgiften att sitta i buren och s a s vänja den nyinfångade katten vid människor. Katten kunde komma och lägga sig i famnen men det gällde att sitta stilla annars... Eller den gången jag skulle hålla en nyinfångad katt sällskap och fick i uppgift att kolla om han hade några kulor kvar...
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in