Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Skogkatt » 2023-09-16 0:46:25

antonius skrev:du får bygga en kattkoja ute och bo i den


Jag kan sova i snickerboden. Som Emil i Lönneberga gjorde. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2023-09-16 8:40:24

Skogkatt skrev:
antonius skrev:du får bygga en kattkoja ute och bo i den


Jag kan sova i snickerboden. Som Emil i Lönneberga gjorde. :)


ja du gör så många hyss, så det är lika bra, lol
antonius
 
Inlägg: 21873
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kidzi » 2023-09-17 15:15:53

Vad gör man med en blyg katt som inte vill resa pch inte vill vara hemma ensam? Har lämnat honom tre dagar en gång helt ensam, men då var svartkatt med, och då gick det bra.

Katten vill vara enda katt, vill inte att en annan katt ska ta hans uppmärksamhet. Men det är jobbigt att lämna honom ensam. Så vi åker bara över en natt vilket går bra.

Nu senast hade jag kattvakt, var borta i fyra dagar. Men hon bor utanför staden.

Ska man skaffa en katt till bara för att ha sällskap de få gångerna man åker bort? Sedan är det lite ensamt med bara en katt när andramatte tar hunn och har henne i flera dagar.

Katten är rolig. Han har sin pipiga kattungeröst. Han svarar hej om man säger hej. Han kan ibkand säga ja och nej, men min förrförra kunde det bättre.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2023-09-17 16:46:42

Min dotter och hennes sambo skulle vara borta en vecka. Men vad göra med katten? En snäll bekant med två egna katter lovade att ta hand om katten. När de var där på besök så gömde sig katthonan och syntes inte till på hela tiden. Lilla kattungen var inte hennes kattunge. Lilla kattungen var modigare, han väste åt den jättestora katten. Han såg inte honom som en annan kattunge eftersom han var så stor (4,5 kg vid fem mån). Men dotterns kattunge gick runt och nosade och gjorde sig hemmastadd. Varje gång han närmade sig den lilla kattungen så väste den men den stora kattungen brydde sig inte.

När de kom dit nästa gång och lämnade katten så såg han lite ledsen ut. Men snart fann han sig tillrätta. Han låg och njöt när hon borstade honom och låg gärna i sin nya mattes famn. Ja, det var så att dottern blev smått svartsjuk när hon såg bilderna/videoklippen, han verkade gilla henne bättre än sin egen matte och husse.

På en bild syns både jättekattungen och honan. Men honan ligger förskansad på en stol skjuten under bordet, helt klart litar hon inte på inkräktaren. Stora kattungen ville leka men ingen av katterna ville leka med honom.

Jag tror din katt skulle trivas med en annan katt, han har ju gjort det förut? Förutsatt att de kommer bra överens och den gamla katten accepterar den nya katten. I idealfallet sover de bredvid varandra och slickar varandras päls, men det kanske räcker att de inte slåss med varann?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kidzi » 2023-09-17 17:01:57

Alien skrev:Jag tror din katt skulle trivas med en annan katt, han har ju gjort det förut?


Han köptes för att svartkatt blev deppig när tidigare katt gick bort. Han var helt OK med svartkatt men inte så nära som vissa andra jag haft. Den katten jag har nu är mer på nu när han är ensamkatt. Han kan inte ta för sig vad gäller att kela. Då fick jag trycka bort den andra katten. Nu kommer katten och kelar spontant. Vill helst inte förstöra detta heller. Samtidigt är han tryggare med en katt till.

Får väl se om det dyker upp någon lämplig.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2023-11-04 19:28:54

Katter har hela 276 ansiktsuttryck!

TT/DN igår skrev:Katten har upp till 276 olika ansiktsuttryck – och några av dem kan ha utvecklats i samspel med människor, rapporterar brittiska BBC.

Det är forskare vid University of California i Los Angeles i USA som filmat och undersökt olika ansiktsuttryck som katter använder för att kommunicera med varandra. 45 procent av de inspelade uttrycken var vänliga medan 37 procent beskrivs som mer aggressiva eller arga. De övriga var en oklar blandning av de två.
https://www.dn.se/sverige/nya-fynd-katt ... tsuttryck/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in