Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 0:08:14

Är ju inte signaler i allmänhet som ger diagnos utan att man har svårt för alla komplexa signaler just människan ger ifrån sig.

Många med aspergers är djurmänniskor och läser enkelt av sin katt eller hund.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav ankhh » 2020-01-06 0:12:30

Jag har för mig att det t.o.m. fanns med i frågeformuläret för Asperger, detta om man fungerade bättre med djur än med människor.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Katter och deras egendomligheter

Inläggav slackern » 2020-01-06 0:14:43

Kidzi skrev:Är ju inte signaler i allmänhet som ger diagnos utan att man har svårt för alla komplexa signaler just människan ger ifrån sig.

Många med aspergers är djurmänniskor och läser enkelt av sin katt eller hund.


Själv är jag absolut ingen djurmänniska, bara för att det upplevs som att "många" är djurmänniskor på det här forumet så speglar ju absolut inte det verkligheten, visa mig gärna en studie eller artikel på att ditt påstående stämmer så kommer jag att ändra uppfattning.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav slackern » 2020-01-06 0:15:20

ankhh skrev:Jag har för mig att det t.o.m. fanns med i frågeformuläret för Asperger, detta om man fungerade bättre med djur än med människor.


Det kan säkert vara så men inget jag direkt kommer ihåg från min utredning.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 0:40:54

slackern skrev:Själv är jag absolut ingen djurmänniska, bara för att det upplevs som att "många" är djurmänniskor på det här forumet så speglar ju absolut inte det verkligheten, visa mig gärna en studie eller artikel på att ditt påstående stämmer så kommer jag att ändra uppfattning.


Alla är självklart inte det. Men samma gäller för NT. Och nej, alla autister är inte bra med djur, en fd "kompis" mer eller mindre misshandlade min katt genom att hålla fast honom. Han skulle just hugga henne i armen, när jag fick henne att släppa. Nu ångrar jag att jag avbröt. Hon borde ha blivit biten så att hon fattade. Nu bara tyckte hon jag avbröt hennes nöje att tvångsklappa katten. Han bits jävligt hårt.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Fabela » 2020-01-06 2:15:55

Alien skrev:Här kan man testa sig på tre katters ansiktsuttryck: https://www.svt.se/nyheter/glad-eller-s ... in-kunskap Det var inte så svårt, jag fick alla tre rätt.

Tyckte det var löjligt lätt. Alla rätt här också alltså.

Huggorm skrev:
slackern skrev:Onekligen måste man vara extremt "NT" om man kan tyda katters subtila signaler.
Nej, allt som krävs är intresse

Ja, det underlättar, det är som att lära sig vilket främmande språk som helst. Att ha lite medfödd känsla för djur underlättar förstås.
Men det mesta måste man ändå lära sig, eftersom alla arter har sitt eget språk. Dvs nånting som ser likt ut betyder inte alltid samma sak.

Ett simpelt exempel är t.ex. att människor visar tänderna när vi är vänligt inställda, dvs ler. Medan t.ex. katt och hund gör det när de är förbannade, i försvar eller markerar nån sorts gräns.

(Fast en del hundar ler faktiskt som vi gör. Det är ren härmning som vissa lärt sig göra, de har fattat hur vi använder det och vill "prata människa". Ser knäppt ut. :D De flesta människor tar det för aggressivitet men det är stor skillnad i uttryck. Tycker jag då.)

ankhh skrev:Jag har för mig att det t.o.m. fanns med i frågeformuläret för Asperger, detta om man fungerade bättre med djur än med människor.

Vet att jag också sett det där nånstans, men minns inte var.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2020-01-06 2:34:06

Huggorm skrev:
slackern skrev:Onekligen måste man vara extremt "NT" om man kan tyda katters subtila signaler.
Nej, allt som krävs är intresse


Ens egen katts signaler brukar man lära sig.

Jag tycker f ö inte att katters signaler alltid är så subtila, de är ofta rätt tydliga.

Det som kan vara svårt är att de ändrar humör så snabbt att man inte hänger med. Man smeker en spinnande katt och plötsligt smäller den till en på handen och fräser hotfullt. Den kunde ju bara ha hoppat bort.

Efter ett antal klösningar och bett lär man sig. Har jobbat på katthem. Ibland var uppgiften att sitta i buren och s a s vänja den nyinfångade katten vid människor. Katten kunde komma och lägga sig i famnen men det gällde att sitta stilla annars... Eller den gången jag skulle hålla en nyinfångad katt sällskap och fick i uppgift att kolla om han hade några kulor kvar...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2021-10-27 13:23:54

En video om hur man ska tolka kattens ljud.



Vi vet ju att katten spinner när den är nöjd och avslappnad. Men den kan också spinna för att lugna sig själv när den har ont och/el är rädd.

Vi vet också att det glada kurrandet är kattens sätt att hälsa.

Men när katten väser är det en varning.

Jamande är något som vuxna katter bara använder gentemot människor. Ett sätt att påkalla vår uppmärksamhet. "Jag vill ha mat/Jag vill ut (in)"

Så finns det ljuden när hankatter möter rivaler och ljudet av katter som vill para sig. Tillräckligt för att få många ägare att kastrera katten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-27 14:54:31

Ja katter har verkligen sina egendomligheter, för typ en månad sedan träffade jag en grå katt den lade sig typ mitt på vägen, när katter lägger sig ner brukar det betyda att de gärna vill bli klappade så jag gick fram och började klappa men då hoppade katten på min arm efter ett par klappar och gav mig ett rivsår, jag brydde mig inte för jag brukar förlåta katter för allt de gör, men varför rivas, jag ville ju bara vara snäll mot den lilla katten?

Jag såg den minsann någon vecka efteråt då låg den på trappan framför ett hus och stirrade belåtet på mig som den visste precis vad den hade gjort med en så belåten min och onda ögon, den hade gillrat en fälla åt mig förra gången. Tur att jag inte fick stelkramp för det kan man få annars av katter som är mycket utomhus, men jag har alltid klappat gatukatter i andra länder och det har aldrig hänt något. :)
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Skogkatt » 2021-10-29 0:22:02

Jag brukar komma bättre överens med katter och djur än människor. Ett tips, om du möter en polydaktyl katt, var medveten om att du står framför något mycket speciellt. Dessa katter är mycket speciella och inte bara för att de har extra tår, personlighet och kropp och allt annat är speciellt.

Och de har inte en gendefekt eller mutation som många tror, det är inte en fel. Det är evolutionen som tar ett steg framåt. De är starkare, de klättrar bättre och snabbare, de skyddar sig själva bättre och de är bättre jägare. Och vi kan se det, vi kan hålla evolutionen i våra armar. :D
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2022-06-28 23:56:09

En katt som jamar "ok" hela tiden. En mycket pratsam och kelig katt.

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav nomemorytoday » 2022-06-29 12:19:21

Tror mer att det är vår tilldelade del av art, som egen dom ligheter.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kidzi » 2022-07-22 1:06:36

Min svarta katt kommer numera och lägger sig på mig varje natt. Det är väldigt mysigt. Tror han på riktigt uppskattar mig som människa och känner trygghet.

Det är bara skinn och ben kvar på honom nu. Men ge mig en anledning att ta bort en katt som iallafall njuter halva delen av dygnet.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Ms_Hulot » 2022-07-30 18:53:59

En gång när jag sprang nerför en trappa (hade jättebråttom) kom det en katt som liksom skulle springa parallellt med mitt ben, som att den strök sig mot mig. Den var i princip klistrad mot mitt ben samtidigt som jag sprang paniksnabbt ner för trappan, hela vägen ner för trappan (den började på fjärde våningen ungefär). Väldigt konstigt, fattade noll, höll på att snubbla dessutom.

En vän till mig tror att katter stryker sig mot en för att visa att de ”äger en”, jag har alltid trott att det är för att de ska vara snälla. Men det har hänt att en del katter som såg riktigt arga ut har strukit sig mot mig, så det kanske stämmer, men det känns som att de kan ha lite olika anledningar kanske. Ganska obehagligt.
Ms_Hulot
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2019-07-22
Ort: Motvillig Stockholmsbo

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2022-07-30 19:02:37

Katter sågs som djävulens husdjur, av prästerskapet på medeltiden. Och ansågs vara orsaken till den tidens pandemi, pesten. Detta gjorde att man slog ihjäl alla katter i Europa, och paradoxalt nog ledde till att pesten, som spreds av råttornas loppor, tog fart ännu snabbare när inte katterna var där och höll efter dem.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Ms_Hulot » 2022-07-30 19:03:43

En annan katt som bodde utanför min vän stirrade på mig jätteargt och jag stirrade tillbaka. Efter det verkade den hata mig. Funderade på att ta med mig en vattenpistol ifall den skulle attackera mig. Förstår inte hur katter funkar. Kan de attackera en för att de hatar en eller är det en överdriven paranoid fördom?

Min förra granne hade katter som var ute i trappuppgången ibland, och när jag öppnade dörren till min lägenhet sprang de in i min lägenhet och in under min säng. De var helt okej, men var inte så glad för att släppa in grannen i lägenheten för att hämta ut dem :lol:

Den nuvarande grannens katt är iallafall ganska gullig, den rullar sig ofta på marken på ett roligt sätt. Vet inte om det är nånslags lek eller vad det betyder.
Ms_Hulot
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2019-07-22
Ort: Motvillig Stockholmsbo

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Ms_Hulot » 2022-07-30 19:05:52

antonius skrev:Katter sågs som djävulens husdjur, av prästerskapet på medeltiden. Och ansågs vara orsaken till den tidens pandemi, pesten. Detta gjorde att man slog ihjäl alla katter i Europa, och paradoxalt nog ledde till att pesten, som spreds av råttornas loppor, tog fart ännu snabbare när inte katterna var där och höll efter dem.


Sjukt, vilken hemska och ödesdigra konsekvenser vidskepelser kan ha :shock:
Ms_Hulot
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2019-07-22
Ort: Motvillig Stockholmsbo

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2022-07-30 19:09:09

Ms_Hulot skrev:Den nuvarande grannens katt är iallafall ganska gullig, den rullar sig ofta på marken på ett roligt sätt. Vet inte om det är nånslags lek eller vad det betyder.


Är det en hona markerar den att den är tillgänglig för coitus.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2022-07-30 19:10:59

Ms_Hulot skrev:
antonius skrev:Katter sågs som djävulens husdjur, av prästerskapet på medeltiden. Och ansågs vara orsaken till den tidens pandemi, pesten. Detta gjorde att man slog ihjäl alla katter i Europa, och paradoxalt nog ledde till att pesten, som spreds av råttornas loppor, tog fart ännu snabbare när inte katterna var där och höll efter dem.


Sjukt, vilken hemska och ödesdigra konsekvenser vidskepelser kan ha :shock:


Tja man brände kvinnor på bål pga påhittade amsagor från barn på den tiden med.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Ms_Hulot » 2022-07-30 19:18:53

antonius skrev: Tja man brände kvinnor på bål pga påhittade amsagor från barn på den tiden med.


Haha, rolig invändning. Jo, det har jag hört talas om ;-) Men visste inte det med pesten dock.
Ms_Hulot
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2019-07-22
Ort: Motvillig Stockholmsbo

Katter och deras egendomligheter

Inläggav NormBrytaren » 2022-07-30 23:09:39

Kidzi skrev:Är ju inte signaler i allmänhet som ger diagnos utan att man har svårt för alla komplexa signaler just människan ger ifrån sig.

Många med aspergers är djurmänniskor och läser enkelt av sin katt eller hund.


Precis.
Katter och hundar har inte mänskliga koder för hur de kommunicerar så människor kan i stort sätt bara förstå dem med hjälp av logik.
Katter och hundar kommer ju ofta inte så bra överens men jag undrar vad som skulle hända om man satte en katt med grov katt-asperger och en hund med grov hund-asperger brevid varandra. Om nu asperger bland djur finns dvs.

I normala fall om de vore neurotypiska så skulle hunden vifta på svansen om den är glad och katten typ vifta på svansen när den är irriterad. Då skulle det lätt bli konflikt där speciellt katten skulle bli upprörd.

Men om de båda hade så grov asperger/autism att alla dessa sociala koder försvann så skulle de kanske komma bra överens.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kidzi » 2022-07-31 0:43:13

När blev det vanligt med katt hos människorna i Europa och Sverige?
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Skogkatt » 2022-07-31 1:20:31

Kidzi skrev:När blev det vanligt med katt hos människorna i Europa och Sverige?

Jag har läst att vi har haft tama katter här i 3 000 år. Men vem vet om det stämmer.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2022-07-31 8:56:17

Kidzi skrev:När blev det vanligt med katt hos människorna i Europa och Sverige?


De blev vanliga hos Egyptierna för 10 000 år sedan, sen kom de till Europa för 5000 år sedan, lite senare än hunden.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in