Kan lilla jag starta ett forum?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-17 22:59:02

Jag skulle gärna vilja ha ett "eget" diskussionsforum, och jag har lärt mig att tycka om detta. Här finns flera saker som jag önskar mig:

* Moddisar på alerten
* .se
* Klämmer sig igenom ett gammalt modem - vilket nog flera av mina tilltänkta medlemmar fortfarande har
* Någonstans läste jag att om någon reggar sig med flera nick så kommer det att upptäckas - och det har jag tänkt mycket på! Om jag verkligen kommer till skott, så kommer det att bli politiska diskussioner, så det gäller nog att tänka efter före!

Eftersom jag är ganska långsam av mig, så hoppas jag att ni inte överöser mig med tekniska detaljer, för jag kommer bara att fatta en liten sak i taget ... Det tar tid att lära gamla troll att sitt ... äsch, sitter gör jag ju faktiskt, men att lära ett så här gammalt troll något nytt!

Jag undrar över hur jag ska göra för att engagera lämpliga moddisar. Det verkar som om en forumägare väljer ut moderatorer helt utan att medlemmarna får veta hur det går till. Jag önskar att jag hade en aning om hur man gör!

Jag använder själv en Mac och ett gammalt uppringande modem. De jag hoppas ska bli medlemmar har allt ifrån en riktig värstingdator med skärm som en TV med självaktining till små gamla "ångdrivna" datorer med riktigt långsam uppkoppling.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Huggorm » 2013-11-17 23:09:19

Programvara bakom ett forum finnas att ladda ner gratis, men vill man ha extra funktioner kan man få betala. En .SE-adress och serverutrymme får du nog betala några kronor för, men de är inte mer än någon hundralapp i månaden. Moderatorer väljer du ut bland de du tycker är lämpliga så småningom när det blivit så mycket aktivitet på forumet att du inte hinner med själv. Slutligen den där med dubbla användare, det ser man på IP-numren men jag vet inte om det görs automatiskt eller om du måste göra en sökning när du fått misstankar.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-17 23:11:44

Tack! Jag ska lägga till på min lista att jag helst vill vara utan reklam. Då lär jag få betala en liten slant. Hur hittar jag programvaran till servern till AspergerForum? (Och så var det modemet, ja ...)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-17 23:15:05

Att köra via modem går ju bara man rensar i sidornas html-kod ordentligt. Bara denna sidan är på 24 794 tecken medan det viktiga innehållet är på 1956 tecken..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Huggorm » 2013-11-17 23:15:18

Trollmor skrev:Tack! Jag ska lägga till på min lista att jag helst vill vara utan reklam. Då lär jag få betala en liten slant. Hur hittar jag programvaran till servern till AspergerForum? (Och så var det modemet, ja ...)

Det brukar stå längst ner men det gör det inte här, jag förmodar att detta forum är ganska mycket ombyggt. Alternativ däremot använder detta: http://www.simplemachines.org/
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-17 23:17:23

Annars kan du ju skapa en grupp på Facebook, och därigenom få mycket gratis. Själv har jag inte FB längre men har hört att det är populärt...
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Moggy » 2013-11-17 23:20:52

Det är svårt för ett forum att få till nån aktivitet där. Krävs att det kommer dit en hel del användare som är aktiva. Forum där det inte händer nåt upplevs som döda och så tröttnar de få som ändå skriver där. Det är inte så att du startar ett forum och utan vidare kan räkna med en strid ström av nya användare som blåser liv i det hela.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Huggorm » 2013-11-17 23:22:52

Sedan känns det som om populariteten med forum som plattform har börjat avta en aning, jag tycker aktiviteten har minskat på alla de som jag är medlem på
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Moggy » 2013-11-17 23:30:47

Huggorm skrev:Sedan känns det som om populariteten med forum som plattform har börjat avta en aning, jag tycker aktiviteten har minskat på alla de som jag är medlem på


Ja, utan tvekan. Många nöjer sig med Facebook nu för tiden. Stora forum som Familjeliv, Flashback och Sweclockers suger upp många som inte är ute efter nåt smalare ämne att diskutera. De som söker sig till andra forum är nog mer av entusiaster som sitter mycket på nätet och är en rätt liten skara. Se på det här forumet, kanske ett par dussin som är aktiva.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-17 23:33:45

plåtmonster skrev:Att köra via modem går ju bara man rensar i sidornas html-kod ordentligt. Bara denna sidan är på 24 794 tecken medan det viktiga innehållet är på 1956 tecken..
Rensa i HTML-kod. Antecknat. Men inte begriper jag hur man gör för det ... :P

Huggorm skrev:Alternativ däremot använder detta: http://www.simplemachines.org/
Ja, jag vet det. Och den verkar inte passa mig. Är detta forum ombyggt? Då behöver jag hjälp med det. Med det också! :P

Kollektivet skrev:Annars kan du ju skapa en grupp på Facebook
Facebook är inte heller aktuellt för mig. Jag har läst deras villkor.

@ Moggy m fl: Jag tänker mig mest som ett ställe för just dessa människor att äntligen mötas. Om det inte blir så väldigt aktivt är det mest en fördel, då hinner jag med modereringen själv. ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-17 23:53:08

Moggy skrev:Många nöjer sig med Facebook nu för tiden

Det beror också på vilken nivå man vill ha på diskussionerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-18 1:45:39

Själv skulle jag vilja ha ett forum där man bara umgicks. Ungefär som en större chatt där man kunde med ämnestrådar bestämma vad man skulle prata om. Jag vill ha ett snällt forum och jag skulle nog välja med omsorg om vilka jag tog in. skulle ev göra det mer privat så inte vem som helst kan bli medlem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-18 2:19:19

kullan skrev:Själv skulle jag vilja ha ett forum där man bara umgicks. Ungefär som en större chatt där man kunde med ämnestrådar bestämma vad man skulle prata om. Jag vill ha ett snällt forum och jag skulle nog välja med omsorg om vilka jag tog in. skulle ev göra det mer privat så inte vem som helst kan bli medlem.
Det stämmer ungefär med mina planer! Jag har förstått att det går att bygga in en hel rad hinder mot bus-medlemsskap. Men moddisar behövs nog ändå, ty om en tråd skulle bli "het" så inte kan jag sitta och stirra på forumet dygnet runt för att hitta den!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Savanten Svante » 2013-11-18 3:55:18

Du har PM, trollmor. Ska du joxa med såntdär, skaffa bredband, tex en 3g-sticka. Det blir nog väldigt snabbt billigare. Den billigaste jag hört talas om kostar 99 spänn i månaden.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Tiblan » 2013-11-18 7:18:52

Nyfiken fråga. Varför inte Facebook? Vilken regel är det där som gör att det inte funkar? En sluten grupp där vore väl ett bra försöksforum innan du lägger ner massa pengar på det.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2013-11-18 11:59:38

@Trollmor, troligen tar det något eller några år innan ett nytt forum tar ordentlig fart och du inte längre kan sköta det själv, under tiden hinner du hitta folk på forumet som kan hjälpa dig med modereringen och en del andra saker.

För att slippa spammare (som ofta utgörs av såna som vill göra otillbörlig reklam och ofta inte förstår svenska eller kanske rentutav är en robot) så bör du ha någon form av kontrollfråga vid registrering av nya konton som stoppar dom.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-18 12:27:31

Ber om ursäkt ifall jag kapar tråden ett tag men om man vill välja vilka som ska få tillgång till forumet man startar hur gör man då? Själv har jag tänkt länge på att starta upp ett men jag är rädd för vilka som kommer söka sig dit. Vill ha ett konfliktfritt forum och vissa ämnen kommer inte ens vara tillåtna. Politik,invandrare,femenism och religion är väl ämnen som skulle vara helt tabu på mitt forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2013-11-18 12:36:24

Jag skulle tro att de flesta forum har möjlighet att bara acceptera inbjudna personer, om du dessutom ser till att Google inte hittar ditt forum så är det inte så lätt att hitta dit.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Titti » 2013-11-18 13:37:49

Huggorm skrev:
Trollmor skrev:Tack! Jag ska lägga till på min lista att jag helst vill vara utan reklam. Då lär jag få betala en liten slant. Hur hittar jag programvaran till servern till AspergerForum? (Och så var det modemet, ja ...)

Det brukar stå längst ner men det gör det inte här, jag förmodar att detta forum är ganska mycket ombyggt. Alternativ däremot använder detta: http://www.simplemachines.org/

Det här är baserat på phpbb3 men ombyggt på många sätt. Jag har i ett helt annat sammanhang satt upp ett standard-phpbb3-forum och det var inte speciellt svårt. Det går att göra inställningar för det mesta, att alla nya medlemmar måste godkännas manuellt tex.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-18 16:24:38

Tack för intressanta svar! :D Vad glad jag blir av er! :D Senare i kväll ska jag sätta mig och "leka" med mitt nya forum, som SaventenSvante startade åt mig:

http://trollmor.aspie.se/

Välkomna att regga er! Jag litar på att ni inte startar något gräl medan jag kämpar med att begripa hur jag ska hitta där själv! ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-18 22:39:13

Nu har jag "lekt" lite grand. Och inte sett att någon mer än jag reggat sig på mitt övningsforum. Men jag skulle vilja ändra på forumreglerna, har någon en susing om hur jag hittar det?

För framtiden, till det "riktiga" forumet, vill jag helst ha bara .se utan "aspie" före. Inte heller det har jag hittat, hur jag startar ett nytt forum. Ordet 'forum' tycks betyda olika saker på olika ... på olika forum ... :roll:

Men jag börjar få lite kläm på hur jag ställer in "mitt" forum, och det är en bra början.

@ Tiblan: FaceBook äger ju mina texter och bilder om jag lägger upp dem! Men även den här aspie.se har otrevliga regler, dem måste jag genast ändra om jag ska ha mitt övningsforum kvar alls. Exempel: Forumet kan ändra reglerna när som helst, och användaren är juridiskt bunden till att följa lagar i vilka länder som helst. Nää, enkla klara regler av modell alternativ.nu är min modell.

@ Miche: Ja, spammare måste ju stoppas innan de kommer in. Denna inställning har jag inte hittat ännu. Men jag ställde in att "bilden" skulle vara lite enklare, med tanke på en del gamlingar som jag hoppas ska regga sig.

@ Kullan: Nejdå, du kapade inte tråden, du ställde en relevant fråga som jag har funderat mycket över. Flera bra förslag har ju kommit i tråden. Det ska bli spännande att höra om du själv startar ett övningsforum! ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Alien » 2013-11-19 2:43:35

kullan skrev:Ber om ursäkt ifall jag kapar tråden ett tag men om man vill välja vilka som ska få tillgång till forumet man startar hur gör man då? Själv har jag tänkt länge på att starta upp ett men jag är rädd för vilka som kommer söka sig dit. Vill ha ett konfliktfritt forum och vissa ämnen kommer inte ens vara tillåtna. Politik,invandrare,femenism och religion är väl ämnen som skulle vara helt tabu på mitt forum.


Du verkar mer vilja ha ett community än ett diskussionsforum. Det finns ju sådana där ingen som inte är medlem öht kan läsa. Och om du själv väljer vilka som ska släppas in och vilka som ska kickas ut så behöver du ju inte vara rädd för ovälkomna besökare.

Men om du inte vill att din webbplats ens ska synas, hur ska du få några medlemmar? Men det går förstås att bara inbjuda sina vänner och bekanta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sv: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-19 3:06:30

De jag vill bjuda in kan få veta det via epost eller dyl.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-19 22:56:14

En härifrån har reggat sig på mitt övningsforum! Tack! Du vet själv vem du är. Nu ska jag försöka aktivera ditt konto också, ibland ser jag det, ibland inte. Jag går visst redan vilse på mitt eget forum ... :roll:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till IT-forum



Logga in