Kan lilla jag starta ett forum?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-19 23:15:37

Jag har en egen hemlis på gång
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-19 23:21:16

kullan skrev:Jag har en egen hemlis på gång
Om det är en hemlis, så inte tänker jag fråga vad det är! ;) Men om du berättar, så ska jag läsa.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-19 23:42:33

Kan sända ett PM om det sen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Zirre » 2013-11-20 0:14:56

man kan bestämma vilka typer av nick som man inte får registrera på forumet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-20 18:50:01

Zirre skrev:man kan bestämma vilka typer av nick som man inte får registrera på forumet.
Det är ju bra, men att hindra samma person från att ha många nick känns viktigare för mig. En del, som t ex jag, har god anledning att vara anonyma på Nätet. Är det inte här på AspForum som dubbelregistrering "kommer att upptäckas"? Det skulle jag verkligen vilja kunna! :)

På ett forum jag besöker måste man skriva ett visst antal inlägg innan man kan skicka PM. På ett annat är det ett max-antal PM per timme. Jag skulle hellre vilja begränsa antalet inlägg per dag/vecka, och/eller antal tecken per inlägg. Och att trådar automatiskt låses om det blir många inlägg på kort tid, tills en moddis hinner läsa och låsa upp.

Och så skulle jag vilja ha en lättåtkomlig översättningsservice inbyggd. För mina vänner finns i åtskilliga länder!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-21 22:34:52

Jag funderar på hur ett forum kan vara gratis och ändå utan reklam? Servrar och sånt kostar ju pengar.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Dunderbar » 2013-11-21 22:40:42

Är inte alla hemlisar egna?
Det är ju inte en hemlis, om det inte är sin egen :P
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2013-11-21 22:41:51

Trollmor skrev:Jag funderar på hur ett forum kan vara gratis och ändå utan reklam? Servrar och sånt kostar ju pengar.

I Aspergerforums fall beror det på att forumägaren betalar ur egen ficka samt raggar medel bland användarna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-21 22:44:40

Dunderbar skrev:Är inte alla hemlisar egna?
Det är ju inte en hemlis, om det inte är sin egen :P


Jag har något på G men jag måste lära mig lite grann. Sen vill jag inte att vem som helst ska ha tillgång till detta utan jag väljer ut vilka son får det. Hur jag gör det får jag får jag fundera.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2013-11-21 23:13:07

Läs här hur man stoppar sökmotorer från att hitta din sida, utan den korrekta adressen är det nästan omöjligt att hitta dit!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-21 23:16:31

Tack, MIche, för TVÅ länkar! Det där ska jag titta närmare på!

kullan skrev:... jag väljer ut vilka som får det. Hur jag gör det får jag får jag fundera.
Du får väldigt gärna dela med dig av det du lär dig. Hur man gör.

Själv funderar jag mest i någon form av flerstegsraket: Som Off-Google => Privata Avdelningen => ännu mera privat. osv (Och jag tänker markera de olika avdelningarna på något sätt, exempelvis med olika färger! ;) )
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-23 0:58:47

Jag är visst inte så duktig än ... Så här tvingades jag skriva:

http://trollmor.aspie.se/djurskydd-t4.html
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Savanten Svante » 2013-11-23 7:31:02

Och om nån annan vill ha en gratissite under aspie så går det fint här: http://www.sputniklabs.net

Finns lite av varje, bloggar, webshops, forum. Allt möjligt. Support ingår inte, men det är gratis. Och så finns det en snel hest där :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-23 21:22:35

Jag är nog mest inne på en sajt med betalning, men förstås inte några fantasisummor, utan som går att ragga upp på forumet självt - med argumentet att det är reklamfritt!

Kom gärna med tips! Jag önskar:

* reklamfritt
* .se
* att forumet klämmer sig igenom ett gammalt modem. Flera av mina tilltänkta medlemmar har förmodligen "ångdrivna datorer". (Kan någon mer än Plåtmonster hjälpa mig med tekniken? "Rensa i HTML-kod" )
* möjlighet att själv bestämma forumreglerna (tänkte planka det mesta från http://www.alternativ.nu)
* möjlighet för mig som admin att själv kolla alla nya medlemmar innan de kan skriva. (Bland annat vill jag kunna själv formulera ett par kontrollfrågor.)
* begränsa antal och längd på inlägg
* kunna stänga av PM-funktionen helt och hållet. Vill folk skriva privat så får de använda e-post
* flera nivåer av typen "Aspergare Off-Google" och "Privata Avdelningen", dit jag kan släppa in dem jag tycker bäst om. (Jag gillar systemet med färgmarkeringar, vilket framgår av en annan tråd här på forumet.)

Och så är det några önskemål till, som jag har glömt nu! ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2013-11-23 21:25:58

Det är en stor nackdel att inte kunna skriva PM mellan varandra så den funktionen tycker inte jag att du ska stänga av. Och vill du ha betalt vill inte jag vara med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-23 21:31:34

Men jag vill inte heller att forumet ska vara en smygväg för folk som har oärliga avsikter. Jag får fundera på det du har sagt. Du vill nog ändå inte vara med på mitt kommande forum, ty just de saker som ska vara tabu på ditt kommande forum/community - just de ämnena vill jag ägna mest tid och plats åt! ;)

Den tekniska möjligheten vill jag i alla fall ha! Om det går!

Skillnad med mitt lilla övningsforum, som bär mitt nick som namn! :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Tiblan » 2013-11-24 7:38:41

Du skaffar dig massa extrajobb om du ska ha betalt av folk för då måste du hålla reda på vilken period dom betalt för och sedan stänga av dom när tiden gått ut alternativt kräva in mer pengar för ny period.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Savanten Svante » 2013-11-24 10:03:05

Trollmor skrev:Jag är nog mest inne på en sajt med betalning, men förstås inte några fantasisummor, utan som går att ragga upp på forumet självt - med argumentet att det är reklamfritt!

Kom gärna med tips!


Sputniklabs ovan är reklamfritt och gratis, och man kan koppla en .se-domän dit, man måste inte ha subdomäner där. Sputniklabs lånar överkapacitet, och kan därför vara gratis... men om serverägarens betalande kunder har mycket trafik så är det naturligvis gratisanvändarna som tillfälligt blir omöjliga att nå, de betalande prioriteras.

Men ett "riktigt" webhotel behöver inte vara så dyrt!

http://www.one.com/sv/ gör reklam för att det kostar 12 kronor i månaden.
http://www.binero.se kostar 69 kronor i månaden, och är klart mer seriösa.
https://www.loopia.se kostar 84 kronor.
https://fsdata.se kostar 149 i månaden.

Jag tror att alla har automatiserad installation av de vanligaste forumen och bloggarna numera. Kontrollera först, för säkerhets skull, det kan annars vara lite besvärligt att sätta upp sånt.

Domänen kostar ungefär 100 spänn om året, oavsett var du köper den, men ibland har de reklamkampanjer där de låter folk köpa en domän för 9 kronor, och det varar första året.

Om du ska ta betalt för din site så tror jag du måste ha nåt extra som ingen annan har. Folk är notoriskt dåliga på att vilja betala på nätet. Det är nåt som de stora tidnignarna brottas med just nu. Massor av folk läser tidningen på nätet och köper inte papperstidningen, och det kostar att har någon miljon läsare varje dag.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav nescio » 2013-11-24 14:28:25

Trollmor skrev:Jag är nog mest inne på en sajt med betalning, men förstås inte några fantasisummor, utan som går att ragga upp på forumet självt - med argumentet att det är reklamfritt!
Jag ser ingen reklam här heller. Men det kanske är Adblock Plus som tar bort den. Jag skulle inte betala för att få vara med på ett forum.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-24 17:09:34

Savanten Svante skrev:Sputniklabs ovan är reklamfritt och gratis, och man kan koppla en .se-domän dit, man måste inte ha subdomäner där. Sputniklabs lånar överkapacitet, och kan därför vara gratis... men om serverägarens betalande kunder har mycket trafik så är det naturligvis gratisanvändarna som tillfälligt blir omöjliga att nå, de betalande prioriteras.
Det går ju bra för mitt lilla övningsforum, men för det "riktiga" vill jag nog ha tillgång jämt. Så länge det inte verkar dyrare än det nu nämner, så ska nog till och med jag ha råd! Jag antar att det kostar mera om forumet mot förmodan skulle bli välbesökt?

Savanten Svante skrev:http://www.binero.se kostar 69 kronor i månaden, och är klart mer seriösa.
Den är grå, och det lyser "Beställ Årets Julklapp NU" i grönt.

Savanten Svante skrev:http://www.one.com/sv/ gör reklam för att det kostar 12 kronor i månaden.
https://www.loopia.se kostar 84 kronor.
Dessa båda ser konstiga ut på min skärm. One.com är dessutom dubbelexponera.

Savanten Svante skrev:https://fsdata.se kostar 149 i månaden.
Denna syns i alla fall på min skärm.

När jag hinner ska jag klicka igen på dina länkar, Svante! :) Tack för att du gjort dig besvär! :D
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-24 17:19:47

Är detta det som dyker upp när andra tar utrymmet?

"Service Temporarily Unavailable

The server closed the connection without sending any data.

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems.

Due to heavy load on the server, connections may be temporarily blocked from locations that fetch an unusually high number of pages.

We apologize for the inconvenience."
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Savanten Svante » 2013-11-24 20:48:39

Trollmor skrev:Det går ju bra för mitt lilla övningsforum, men för det "riktiga" vill jag nog ha tillgång jämt.


Bra tänkt. Använd det för att lära dig, och så kan du bestämma senare vilket seriöst webhotel du vill ha.

Trollmor skrev:Är detta det som dyker upp när andra tar utrymmet?

"Service Temporarily Unavailable

The server closed the connection without sending any data.

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems.

Due to heavy load on the server, connections may be temporarily blocked from locations that fetch an unusually high number of pages.

We apologize for the inconvenience."


Jup!


Trollmor skrev:När jag hinner ska jag klicka igen på dina länkar, Svante! Tack för att du gjort dig besvär!


Det är lugnt, det här är lite av ett specialintresse för mig :)




Sen har vi ju bahnhof, med de coola serverhallarna! Vår egen pemer har varit inne i Pionen:





Men det där med att du fortfarande kör uppringt nät, det måste bli dyrt i längden! Kolla in trådlösa 3g-abb!

http://www.prisjakt.nu/bredband/?mobilt ... %221%22%7D

Trollmor skrev:Jag antar att det kostar mera om forumet mot förmodan skulle bli välbesökt?


Njae. Om du kollar på de där sidorna så står det oftast hur många gigabyte i månaden man har tillgängligt. Det ska mycket till innan man slår i taket, så att säga, men när man väl gör det så stängs forumet av tills nästa månadsskifte helt enkelt, och det kostar inte mer, om du inte vill ha mer kapacitet förstås.

One säger "obegränsad trafik", men det brukar finnas nån liten asterisk nånstans om "onormal trafik".. så det finns ingen som ger dig obegränsad trafik. De större som talar om hur mycket du får lov att använda är att föredra, då vet du när du blir avstängd.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Trollmor » 2013-11-24 22:12:16

Fniss, det står:

"Vill du surfa trådlöst - utomhus? Kan du inte få vanligt bredband?"

Svar: Nej, jag vill använda tråd, och sitta inomhus. Vanligt bredband är nergrävt utanför knuten.

Allvar: Om nu mina eventuella forummedlemmar har gamla datorer och gamla långsamma uppkopplingar, så är det kanske lämpligt att jag testar först att det kommer att fungera för dem?

Och tack för länken! Men jag blev mera förvirrad än upplyst ... :P Vilket nog mest beror på att jag är så trött i höst.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Re: Sv: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Zirre » 2013-11-25 12:46:44

Trollmor skrev:* kunna stänga av PM-funktionen helt och hållet. Vill folk skriva privat så får de använda e-post

Hur ska de kunna delge sin e-post till någon utan att någon annan får veta den om de inte kan skicka i ett pm?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till IT-forum



Logga in