Kan lilla jag starta ett forum?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2015-01-26 1:47:19

Aspergerforum hade ett antal hundra medlemmar efter fem år (orkar inte kolla så långt i medlemslistan), det är trots allt ett ganska nischat forum...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-26 7:52:04

Fast Aspergerforum skapades då folk var intresserade.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Zirre » 2015-01-26 12:28:53

Jag tror på facebook. Jag har 400+ medlemmar i min facebookgrupp efter 7 månader.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-26 12:37:03

Zirre skrev:Jag tror på facebook. Jag har 400+ medlemmar i min facebookgrupp efter 7 månader.


Jag vet dom som lämnat facebook. Jag vet 3 st från det gångna året. Och flera på min vänlista funderar på att försvinna. Folk börjar tröttna. Så även jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Zirre » 2015-01-26 13:06:43

kullan skrev:
Zirre skrev:Jag tror på facebook. Jag har 400+ medlemmar i min facebookgrupp efter 7 månader.


Jag vet dom som lämnat facebook. Jag vet 3 st från det gångna året. Och flera på min vänlista funderar på att försvinna. Folk börjar tröttna. Så även jag.

Tur att ni inte är alla :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-26 18:55:26

Det verkar som man är tvungen att skaffa sig en egen domän ifall man ska ha ett forum. Känns ju inte inspirerande alls. Jag vill kunna ställa om programkoden för att anpassa forumet efter mina önskemål. Vilket varken Egetforum eller Forum24 tillåter.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2015-01-26 19:58:59

Jo, så är det. Vill man ha ett anpassat forum så räcker inte gratissajterna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-26 20:08:21

Så vi kommer inte ragga några medlemmar. Forumet raderas när pojkvännen kommer på något annat att lägga på webbhotellet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-27 1:54:48

kullan skrev:bara fått max 10 medlemmar. Och då kan jag lika gärna hoppa av. Varför ska man skapa ett forum när ingen registrerar sig?
http://aspigsida.ubx.se

Jodå, du får medlemmar. Men inte på en gång. Det är kanske fem medlemmar den första tiden, entusiaster som berättar för sina kompisar om fourmet, och så blir de medlemmar, o.s.v.

Om du inte får medlemmar, beror det på att tillräckligt mycket folk inte känner till forumet.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-27 10:55:14

Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:bara fått max 10 medlemmar. Och då kan jag lika gärna hoppa av. Varför ska man skapa ett forum när ingen registrerar sig?
http://aspigsida.ubx.se

Jodå, du får medlemmar. Men inte på en gång. Det är kanske fem medlemmar den första tiden, entusiaster som berättar för sina kompisar om fourmet, och så blir de medlemmar, o.s.v.

Om du inte får medlemmar, beror det på att tillräckligt mycket folk inte känner till forumet.


Är det verkligen värt att lägga ner pengar på en domän och hosting? Hur skulle ni andra göra? Jag är hemskt osäker. En hemsida som ligger kvar är ju inte lika beroende av aktivitet som ett forum. Visst vill man ha besökare till hemsidan med men det som händer på sidan är mer upp till en själv som äger sidan. Ett forum är det ju meningen att medlemmarna ska stå för aktiviteten. Jag vill inte använda Domänpiraterna för där ska man tydligen ha sitt namn Typ Svensson.se. Så vill inte jag ha det. Jag hade tänkt döpa domänen efter namnet på mitt forum. Så jag vet inte hur jag ska göra. Troligen kommer det att raderas.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav hearnothing » 2015-01-27 11:28:09

Zirre skrev:Jag tror på facebook


Jag tror inte på facebook, på sikt. En graf som styrker det är den här:
http://www.google.com/trends/explore#q=facebook&geo=SE

Det är alltså antal sökningar på google som innehåller termen "facebook". Enligt god sed avskyer jag facebook och jag hoppas att deras tid är över snart.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Parvlon » 2015-01-27 11:32:49

Är nog lite mer komplicerat. Jag sökte på b.la "porr" "wikipedia" och "google" och får liknande kurvor.

http://www.google.com/trends/explore#q=porr&geo=SE
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Parvlon » 2015-01-27 11:33:34

ta gärna bort "google". du som förhandsgluttar
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-27 11:35:04

Det jag vill kunna göra är att bestämma hur ett youtubeklipp ser ut när det är postat. Jag själv tycker att ett inlägg med ex antal blå länkadresser ser ointressant ut. Det gör inte att jag vill kolla dom. Och ett forum utan youtubeklipp blir rätt tråkigt. Vet någon något förslag på typ gratisforum eller dyl som tillåter att man bestämmer en sån sak? Format på bildfiler och dyl kan få vara fast. Jag har inte hittat något i alla fall. Forum24 och Egetforum har samma mall som jag jobbar i redan. Gratisforum vet jag ingenting om. Men jag gissar att det är samma standard där med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Zirre » 2015-01-27 12:19:46

hearnothing skrev:
Zirre skrev:Jag tror på facebook


Jag tror inte på facebook, på sikt. En graf som styrker det är den här:
http://www.google.com/trends/explore#q=facebook&geo=SE

Det är alltså antal sökningar på google som innehåller termen "facebook". Enligt god sed avskyer jag facebook och jag hoppas att deras tid är över snart.

Facebooks webadress är väl så inpräntat hos folk att de inte längre behöver söka efter sajten.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-27 12:30:53

Zirre skrev:
hearnothing skrev:
Zirre skrev:Jag tror på facebook


Jag tror inte på facebook, på sikt. En graf som styrker det är den här:
http://www.google.com/trends/explore#q=facebook&geo=SE

Det är alltså antal sökningar på google som innehåller termen "facebook". Enligt god sed avskyer jag facebook och jag hoppas att deras tid är över snart.

Facebooks webadress är väl så inpräntat hos folk att de inte längre behöver söka efter sajten.


Den som inte söker efter sajten är troligen inte intresserade heller. Jag tror att facebook kommer att minska radikalt. Folk är trötta på reklam , virusspam och fejkkonton.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Zirre » 2015-01-27 12:33:53

Vad två personer tror behöver ju inte vara sanningen.

----

Jag har iaf stor nytta av Facebook.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav hearnothing » 2015-01-27 12:40:38

Zirre skrev:Vad två personer tror behöver ju inte vara sanningen.


googles trendgraf ovanför här säger troligen en del om sanningen.

En garanterad sanning är att folk söker mindre på termen facebook i Sverige. Vad det beror på kan man ju spekulera i, men jag har känslan av att facebook är på väg rejält utför.

En sak som får antal sökningar att gå ner är att fler kör facebook-appar i telefoner gissar jag, men det har nog en väldigt marginell påverkan.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav Miche » 2015-01-27 13:31:31

Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:ara fått max 10 medlemmar. Och då kan jag lika gärna hoppa av. Varför ska man skapa ett forum när ingen registrerar sig?
http://aspigsida.ubx.se

Jodå, du får medlemmar. Men inte på en gång. Det är kanske fem medlemmar den första tiden, entusiaster som berättar för sina kompisar om fourmet, och så blir de medlemmar, o.s.v.

Om du inte får medlemmar, beror det på att tillräckligt mycket folk inte känner till forumet.
Många hittar sajter genom att söka saker på Google, om man lägger upp vettiga nyckelord som ger bra träffar på Google så hittar folk dit, sen gäller det att fånga deras intresse så att de fortsätter att besöka sajten. Det tar tid att komma dit men det går fortare och fortare om man gör rätt.

Jag tror inte att någon av gratisvarianterna av forum accepterar att man ändrar koden, det är nog tyvärr enbart möjligt om man lägger forumet på en egen server (fast så är det sällan... man köper en plats på en server som man delar med andra sajter, en helt egen server är dyrare).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kan lilla jag starta ett forum?

Inläggav kullan » 2015-01-27 21:41:01

Jahapp! Pojkvännen tycker vi ska skaffa domän. Så vi ska väl göra det då. Då kommer vi att sätta upp ett nytt forum. De som redan är medlemmar kommer kunna skicka mig pm antingen på Aspergerforum eller på testforumet för att få webbadressen till det nya forumet. Vi kommer att kopiera testforumet så att det nya ser likadant ut. Jag meddelar i denna tråden när allt är klart. Webbadressen kommer dyka upp som länk i min signatur.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in