Jag vill ha en god man

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill ha en god man

Inläggav Tiblan » 2014-01-27 7:20:19

Jag har också råkat illa ut när det gäller en god man.

Den första jag hade var urgullig även om han och jag inte var samma typ av människa. Han var tvungen att sluta och då blev en ny utsedd.

Denna nya gjorde saker han inte fick och med Överförmyndanämndens goda minne. Resultatet blev att jag blev av med den gode mannen. Hade inte en för att ta hand om min ekonomi utan av andra orsaker men helt plötsligt började min post gå till andra adresser samt att jag själv blev bakbunden och inte kunde göra något själv. Nu ett och ett halvt år senare är det fortfarande inte över och jag kämpar som en gnu.

Det primära är ju att den gode mannen ska göra det jag säger, inte ta egna initiativ utan att kolla med mig, en form av samarbete. Han och jag har än idag aldrig haft någon som helst kontakt.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Jag vill ha en god man

Inläggav Koboshi » 2014-01-27 8:59:04

Jag dömmer ingen. Vill bara ge råd. Jag vet att inte alla klarar alla saker men jag vet att alla klarar mer än man tror med lite stöd och hjälp. Jag vet att man skall vara försiktig att lämna ifrån sig ansvar och insyn om man inte absolut måste.

Allt av egen erfarenhet.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Jag vill ha en god man

Inläggav kiddie » 2014-01-29 6:52:24

Det är nog väldigt bra att ha en god man som har anknytning och inte är vemsomhelst. Någon man träffat litat på kanske någon i släkten. En kompis hade en god man han inte kände först men det funkade. Så alla goda män är inte onda män men antar att det drar folk som vin scamma lite till detta uppdrag. :twisted:

Så... det ska vara någon som är pålitlig och har ögonen på sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill ha en god man

Inläggav onionhttps » 2016-08-02 8:07:36

kiddie skrev:Det är nog väldigt bra att ha en god man som har anknytning och inte är vemsomhelst.

Jag frågade till sist en Aspergervän som har God Man om jag kan få samma för min överförmyndare var totalt inkompetent att ge mig en duglig God Man.

Har någon av er haft någon God Man som är Aspergare?(odiagnosticerad går också bra som ni kanske antar har Asperger)
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Jag vill ha en god man

Inläggav xty3457 » 2016-08-04 4:47:46

Själv har jag inget större problem med att förstå räkningar och liknande.
Men ibland så måste någon påminna mig om att de ska bli betalda.
Då är det bra med boendestöd som jag har hjälp av.

Måste faktiskt berätta en något komisk situation jag har läst lite ekonomi
och har jobbat som lärarevikarie i ämnet företagsekonomi på gymnasiet ibland.
Men jag glömde fylla i momsdeklarationen samtidigt som jag deklarerade för mig själv
och för min mycket oframgånsrika enskilda firma, trots att boendestödet satt bredvid.
Lyckades dock skylla på min diagnos och bli befriad från förseningsavgiften,
men det lär ju inte gå mer en gång.

Ett annat år glömde jag bort att lämna in deklarationen i tid.

Har jobbat som datalärare på gymnasiet..

Så här har du personen som kan undervisa andra i ekonomi men själv glömmer deklaration och momsredovisning, visst låter det bra?

Kan tilläggas att jag även ofta skriver fel på tavlan när det gäller saker som jag kan, men jag har sagt att eleverna gärna får fråga om de undrar något..
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Jag vill ha en god man

Inläggav xty3457 » 2016-08-04 4:53:12

En god man hjälper dig främst med att betala räkningar och liknande.
Det andra du verkar efterfråga handlar nog mer om personlig assistans och ledsagning, etc.

Kan tillägga att jag har en kvinnlig vän med aspergerdrag och add. Hon har ochså problem
med siffror och hennes boendestöd hjälper henne med räkningar. Innan hade hon ingen koll på siffror alls men hon har på min och andras uppmaning försökt att lära sig mer för att få koll.

Så mitt råd är hur jobbigt det än är, försök att få lite på koll grunderna när det gäller siffror och räkningar, även om någon kanske kan hjälpa dig att betala dem, så är det bra att ha lite koll om det blir fel..

För själv kämpa mycket med olika saker, men finner ofta att det är värt mödan när man väl får lite koll.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Jag vill ha en god man

Inläggav xty3457 » 2016-08-04 4:59:24

Ang rösträtt. Alla myndiga personer över 18år i Sverige har rösträtt oavsett mental status, etc,etc.
Antar dock att man kan bli påtvingad en god man från samhällets sida och därmed förlora kontrollen över sin egen ekonomi, men att bli helt omyndigförklarad i sverige är inte längre möjligt.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Jag vill ha en god man

Inläggav Lillakatten » 2016-08-04 15:51:53

Låter väl mer som att du behöver en stödperson/boendestödjare tycker jag. Rätt person kan kanske hjälpa dig med alla de sakerna du skriver.
Lillakatten
 
Inlägg: 317
Anslöt: 2016-04-07
Ort: Stockholm

Jag vill ha en god man

Inläggav antonius » 2016-08-04 15:55:48

Lillakatten skrev:Låter väl mer som att du behöver en stödperson/boendestödjare tycker jag. Rätt person kan kanske hjälpa dig med alla de sakerna du skriver.


Eller helt enkelt en kompis... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in