Jag vill ha en god man

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill ha en god man

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 17:50:30

Min pappa ville att jag skulle få barn bankkonto men egentligen ville jag inte det.
Nu så vill han lära mig hur man betalar räkningar och sånt men det vill jag inte. Jag blir väldigt okonsentrerad och stressig för sånt och min hjärna tål inte så mycket förklaringar och sånt. Han tror jag är för utbildad för att ha en god man men det är jag inte. Jag behöver en god man. Jag kan städa och diska men jag vill inte betala räkningar och hålla på med bankkontot. Det är för jobbigt

så har han rätt att tvinga mig så här och har han rätt att hindra mig från att skaffa en god man?



Moderator atoms - bytte till en tydligare rubrik.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 19:08:08

Någon som kan hjälpa?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Alien » 2014-01-24 19:14:21

Om du är myndig så bestämmer du väl själv.

Men jag förstår också din far. Han vill förstås att du ska vara så självständig som möjligt. Och då och då läser man om gode män som förskingrat sina huvudmäns pengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 19:20:32

Alien skrev:Om du är myndig så bestämmer du väl själv.

Men jag förstår också din far. Han vill förstås att du ska vara så självständig som möjligt. Och då och då läser man om gode män som förskingrat sina huvudmäns pengar.
men vad ska jag göra om jag inte vill att han ska lära mig?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Parvlon » 2014-01-24 19:23:43

Lär dig själv eller ta hjälp av nån annan. Vet du t.ex vad som händer när man inte betalar räkningar?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 19:40:58

Parvlon skrev:Lär dig själv eller ta hjälp av nån annan. Vet du t.ex vad som händer när man inte betalar räkningar?
jag bor hemma hos min pappa och jag tänkte skaffa god man när jag flyttar hemifrån när jag blir 18
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Sadistic » 2014-01-24 19:42:57

Nu kommer jag låta taskig, vill du ha en godman för att du verkligen har problem med att betala räkningar eller är det av ren lättja? bästa ÄR ju att alltid försöka först och se om det behövs.

Annars så är det bara för dig att ansöka om en godman, för din far bestämmer inte över dig då du är över 18.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 19:48:28

Sadistic skrev:Nu kommer jag låta taskig, vill du ha en godman för att du verkligen har problem med att betala räkningar eller är det av ren lättja? bästa ÄR ju att alltid försöka först och se om det behövs.

Annars så är det bara för dig att ansöka om en godman, för din far bestämmer inte över dig då du är över 18.
du förstår inte. Jag är inte bra på matte och jag blir helt stressig av såna saker. Jag kan inte håla koll på llting och jag är dålig på ekonomi. Det blir bara jobbigt när pappa lär mig
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: har ett stort problem

Inläggav Titti » 2014-01-24 19:52:03

Det finns många skäl att klara sig själv. Kontroll på hur man har det, tex. Att inte vara beroende av någon annan. En god man får du dessutom betala. Att sköta det själv med hjälp av boendestödjare (som du kanske kan komma att behöva ändå) kan kanske vara ett annat alternativ?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

har ett stort problem

Inläggav malplacee » 2014-01-24 19:52:45

Måste du ha just en god man? Om problemet bara är att betala räkningar borde det finnas andra sätt för dig att få hjälp med det. Boendestöd till exempel. Kanske värt att diskutera med din pappa?
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

har ett stort problem

Inläggav Sadistic » 2014-01-24 19:53:01

yusuke20 skrev:
Sadistic skrev:Nu kommer jag låta taskig, vill du ha en godman för att du verkligen har problem med att betala räkningar eller är det av ren lättja? bästa ÄR ju att alltid försöka först och se om det behövs.

Annars så är det bara för dig att ansöka om en godman, för din far bestämmer inte över dig då du är över 18.
du förstår inte. Jag är inte bra på matte och jag blir helt stressig av såna saker. Jag kan inte håla koll på llting och jag är dålig på ekonomi. Det blir bara jobbigt när pappa lär mig


Jag förstår nog mer än väl, jag har diskalkylie och blir också stressad. Men jag anser också att det är bra att iafl ha försökt en gång än inte alls

och som jag sa, DU bestämmer då du är över 18
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 19:55:02

Sadistic skrev:
yusuke20 skrev:
Sadistic skrev:Nu kommer jag låta taskig, vill du ha en godman för att du verkligen har problem med att betala räkningar eller är det av ren lättja? bästa ÄR ju att alltid försöka först och se om det behövs.

Annars så är det bara för dig att ansöka om en godman, för din far bestämmer inte över dig då du är över 18.
du förstår inte. Jag är inte bra på matte och jag blir helt stressig av såna saker. Jag kan inte håla koll på llting och jag är dålig på ekonomi. Det blir bara jobbigt när pappa lär mig


Jag förstår nog mer än väl, jag har diskalkylie och blir också stressad. Men jag anser också att det är bra att iafl ha försökt en gång än inte alls

och som jag sa, DU bestämmer då du är över 18
du menar när man är 18?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Sadistic » 2014-01-24 20:04:13

yusuke20 skrev:
Sadistic skrev:
yusuke20 skrev: du förstår inte. Jag är inte bra på matte och jag blir helt stressig av såna saker. Jag kan inte håla koll på llting och jag är dålig på ekonomi. Det blir bara jobbigt när pappa lär mig


Jag förstår nog mer än väl, jag har diskalkylie och blir också stressad. Men jag anser också att det är bra att iafl ha försökt en gång än inte alls

och som jag sa, DU bestämmer då du är över 18
du menar när man är 18?


18+
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-24 20:11:16

Sadistic skrev:
yusuke20 skrev:
Sadistic skrev:
Jag förstår nog mer än väl, jag har diskalkylie och blir också stressad. Men jag anser också att det är bra att iafl ha försökt en gång än inte alls

och som jag sa, DU bestämmer då du är över 18
du menar när man är 18?


18+
så bestämmer jag själv när jag fyllt 18?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav slackern » 2014-01-24 20:18:07

yusuke20 skrev:
Sadistic skrev:
yusuke20 skrev: du menar när man är 18?


18+
så bestämmer jag själv när jag fyllt 18?


Ja du blir myndig då.

18 år
Du blir myndig.
Du får gifta dig.
Du får rösta.
Du får köpa cigaretter.
Du får köpa alkohol på restaurang och öl i affärer.
Du får ta körkort för bil och tung motorcykel.

Enligt lagen slutar dina föräldrars underhållsskyldighet när du fyllt 18 år. Det betyder att de inte är skyldiga att försörja dig längre. Men om du fortfarande går i skolan fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet. De ska i så fall försörja dig så länge du går på gymnasiet eller tills du fyller 21 år.


http://www.barnombudsmannen.se/for-barn ... i-sverige/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

har ett stort problem

Inläggav Zuumaester » 2014-01-24 21:00:38

Min pappa är god man till mig, men jag använder nästan aldrig hans tjänster. Bara endast om det är någonting som jag inte förstår mig på, men jag betalar mina räkningar helt ensam så det är ok. :-)Happy

Även jag hade problem att förstå varför man ska betala räkningar när man bor hemifrån (i början så ville jag inte det heller, men nu så gör jag det utan att bli störd av det).

Betalar man inte räkningar så får man påminnelser och dom är inge kul att få! Om det fortsätter i den riktningen så kommer kronofogden in och länsar allting du har som går att sälja, bostaden är inte din, elen är inte din, du bara lånar dem för framtida bruk. Därför så ska du behöva kunna betala räkningarna när du klarar av att vara ensam så att du kan bo kvar. Vi alla vuxna behöver kunna lära oss det hära, visst det är inget kul, men annars kommer vi ingen vart och vi lär troligen att sova på gatan om vi inte betalar våra räkningar.

Yusuke20. Ta några dagar i taget, lär dig en sak i taget. Om du går i skolan för tillfället så är det okej om du frågar lärarna om varför man ska betala sina räkningar.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

har ett stort problem

Inläggav kiddie » 2014-01-25 2:20:06

Har man en bra god man kan det vara jättebra. Då kan ni fördela arbetet och du får de pengar "i fickan" som du får. Sedan när du känner dig trygg med detta kanske ni kan diskutera vad den gode mannen ska och inte ska göra i framtiden.

Den gode mannen är ju frivillig att ha. Så det är inte på livstid om man känner att man bit för bit grejar mer ansvar. Ibland lär man sig saker men det tar låååååång tid. Då får det ta lång tid. Bättre än att man ställer till det för sig och får dåligt självförtroende. Först när en sak sitter går man vidare till nästa steg.

Det som är bra med god man är de kan puffa på om man har förmåga att fastna för det blir för jobbigt. T ex om man måste söka ekonomiskt stöd. Inser att jag själv behövde detta en tid men inte fattade att det fanns för jag glömde ofta att söka och fick leva på noll. Straffet att leva på noll var så hårt att jag skärpt mig om det var lättja men det var det inte.

Det är inte antingen eller. Det kan vara bestämt så att gode mannen ordnar att löpande räkningar betalas men att du betalar enstaka räkningar som övning (bara ett exempel).

Just att man får loss energi från sina värsta problemområden kan hjälpa jättemycket. Då kan man bli mer högfungerande på andra plan. Jag har klarat en massa som jag inte klarade innan bara som jämförelse för jag har boendestödet, nu blir inte städning drama och psykbryt och jag kan använda den energin konstruktivt och känner mig trots att jag tar emot hjälp, som en MER oberoende människa iom jag orkar annat bättre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 11:11:27

Men när jag fyllt 18 får jag då bestämma själv om jag vill ha god man?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-25 11:22:31

yusuke20 skrev:Men när jag fyllt 18 får jag då bestämma själv om jag vill ha god man?


Ja, du har rätt att ansöka om det. Är du under 18, så är din ekonomi dina föräldrars ansvar.
Har du kontakt med någon på Habiliteringen? Kanske är det så att både du och din far bör prata med någon där över denna här biten.

Att ha en god man som hjälper en att sköta sin ekonomi när en har omfattande problem med det är ju smart - efter tiden kan en trappa ned ansvaret hos den gode mannen. För att ansöka om god man, så brukar kommunen (den kommun en är skriven på) ha särskilda blanketter för ändamålet (det går även bra att ansöka om det muntligt till en LSS-handläggare, dock rekommenderas det att göras skriftligt) - brukar finnas på kommunens hemsida.

Det är dock kommunens ansvariga nämnd som beslutar om du har rätt till god man eller inte.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 11:35:28

dasunbedingte skrev:
yusuke20 skrev:Men när jag fyllt 18 får jag då bestämma själv om jag vill ha god man?


Ja, du har rätt att ansöka om det. Är du under 18, så är din ekonomi dina föräldrars ansvar.
Har du kontakt med någon på Habiliteringen? Kanske är det så att både du och din far bör prata med någon där över denna här biten.

Att ha en god man som hjälper en att sköta sin ekonomi när en har omfattande problem med det är ju smart - efter tiden kan en trappa ned ansvaret hos den gode mannen. För att ansöka om god man, så brukar kommunen (den kommun en är skriven på) ha särskilda blanketter för ändamålet (det går även bra att ansöka om det muntligt till en LSS-handläggare, dock rekommenderas det att göras skriftligt) - brukar finnas på kommunens hemsida.

Det är dock kommunens ansvariga nämnd som beslutar om du har rätt till god man eller inte.


Går det bra om jag tar detta med min lärare och kurator på skolan?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 18:27:50

Här är stora anledningar till varför jag vill ha god man:

1. Jag behöver nån som kan hjälpa mig med tider och planer

2. Jag behöver nån som kan hjälpa mig med att sköta pengar

3. Jag behöver nån som kan vara med mig när jag är utom hus

4. Jag behöver god man till att fixa resa som till japan till exempel och följa med

5. Det känns säkrare och tryggare med god man eftersom dem hjälper till om man har problem med något som banken eller annat


både jag och min lärare tycker att jag ska få god man när jag flyttar hemifrån.

Detta betyder mycket för mig
Senast redigerad av yusuke20 2014-01-25 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: har ett stort problem

Inläggav Zirre » 2014-01-25 18:33:50

Hur betalar man en räkning?
https://www.flashback.org/t640368
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 18:41:59

Zirre skrev:Hur betalar man en räkning?
https://www.flashback.org/t640368
läste du anledningarna till varför jag vill ha god man?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Sadistic » 2014-01-25 18:51:49

yusuke20 skrev:Här är stora anledningar till varför jag vill ha god man:

1. Jag behöver nån som kan hjälpa mig med tider och planer

2. Jag behöver nån som kan hjälpa mig med att sköta pengar

3. Jag behöver nån som kan vara med mig när jag är utom hus

4. Jag behöver god man till att fixa resa som till japan till exempel och följa med

5. Det känns säkrare och tryggare med god man eftersom dem hjälper till om man har problem med något som banken eller annat


både jag och min lärare tycker att jag ska få god man när jag flyttar hemifrån.

Detta betyder mycket för mig


du vet väl att en godman inte kan göra alla dom sakerna?
tror det första du bör göra om du inte redan gjort det, är att kontakta LSS.
En godman hjälper med räkningar osv, och att planera möten. Vad jag fattat är allt över det något dom gör för att vara hjälpsamma men egentligen inte är deras jobb

det du besrkiver mer är en ledsagare
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in