Jag vill ha en god man

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

har ett stort problem

Inläggav slackern » 2014-01-26 0:17:40

Titti skrev:
AustenAnnie skrev:blir omyndigförklarad och tilldelad en god man.

Nej. Man får i så fall en förvaltare, inte en god man.


Fast att bli omyndigförklarad är väll samma sak som att bli av med sina medborgerligarättigheter och bli av med sin rösträtt? Så om en förvaltare tar över ens ekonomi så är väll inte det samma sak som att bli omyndigförklarad?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

har ett stort problem

Inläggav Moggy » 2014-01-26 0:26:32

Kul att vara 18 och gå ut i livet med inställningen att man vill ha nån som hjälper en med allt för att man inte orkar och vill lära sig nåt..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: har ett stort problem

Inläggav Zirre » 2014-01-26 0:37:15

Du har antagligen minst 60 år kvar att leva och du vill omyndigförklara dig?
Tror inte det är så lätt att ångra ett sådant val när det väl gått igenom.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-26 0:59:40

Moggy skrev:Kul att vara 18 och gå ut i livet med inställningen att man vill ha nån som hjälper en med allt för att man inte orkar och vill lära sig nåt..
jag kan städa, diska och laga lite mat. ekonomin, förflyttning, handla i stora affärer och att hålla koll på tiden är vad jag behöver hjälp med

kallar du det för att vara lat?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Moggy » 2014-01-26 1:02:15

yusuke20 skrev:
Moggy skrev:Kul att vara 18 och gå ut i livet med inställningen att man vill ha nån som hjälper en med allt för att man inte orkar och vill lära sig nåt..
jag kan städa, diska och laga lite mat. ekonomin, förflyttning, handla i stora affärer och att hålla koll på tiden är vad jag behöver hjälp med

kallar du det för att vara lat?


Nä, inte lat. Det vet jag inget om.

Tycker bara att det är en trist inställning att förutsätta att man inte kan lära sig det hela skapligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: har ett stort problem

Inläggav Titti » 2014-01-26 1:09:49

slackern skrev:
Titti skrev:
AustenAnnie skrev:blir omyndigförklarad och tilldelad en god man.

Nej. Man får i så fall en förvaltare, inte en god man.


Fast att bli omyndigförklarad är väll samma sak som att bli av med sina medborgerligarättigheter och bli av med sin rösträtt? Så om en förvaltare tar över ens ekonomi så är väll inte det samma sak som att bli omyndigförklarad?

Efter en lagändring 1989 ersattes begreppet "omyndighet" med "förvaltarskap" när det gäller vuxna. Det handlar om samma tre områden som när det gäller "godmanskap" och en förvaltare kan få lite olika uppdrag i olika fall beroende på situationen.

Gemensamt är att den som blir ställd under förvaltare inte kan välja detta själv, eller vem som skall bli förvaltare, och att man alltid får ha hand om pengar man själv tjänat på eget arbete. Man får också alltid behålla sin rösträtt.

Det är sällsynt idag att någon får en förvaltare, det är nästan enbart om någon är utvecklingsstörd, psykiskt sjuk (bipolär, schizofren eller dement tex) eller drogmissbrukare som det kan bli aktuellt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

har ett stort problem

Inläggav Koboshi » 2014-01-26 1:14:41

Så vitt jag vet kan endast tingsrätt eller liknade besluta om förvaltarskap.

Om man känner sig osäker när det gäller ekonomin och betala räkningar kan det vara god ide att ha boendestöd för de kan hjälpa en med sådant.

Jag kom tidigt på att för att inte glöma någon räkning måste jag veta var de är så jag har en särskilt fack som jag lägger dem i. När det är dax att betala räkningarna (typ i morgon) så tar man högen. En god ide kan vara att gå igenom högen med räkningar och se hur mycket man skall betala denna månad och lägga undan den summan - sedan kan man göra vad man vill med resten.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Sv: har ett stort problem

Inläggav Titti » 2014-01-26 1:17:08

Koboshi skrev:Så vitt jag vet kan endast tingsrätt eller liknade besluta om förvaltarskap.

Det stämmer.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

har ett stort problem

Inläggav slackern » 2014-01-26 1:20:57

Titti skrev:
slackern skrev:
Titti skrev:Nej. Man får i så fall en förvaltare, inte en god man.


Fast att bli omyndigförklarad är väll samma sak som att bli av med sina medborgerligarättigheter och bli av med sin rösträtt? Så om en förvaltare tar över ens ekonomi så är väll inte det samma sak som att bli omyndigförklarad?

Efter en lagändring 1989 ersattes begreppet "omyndighet" med "förvaltarskap" när det gäller vuxna. Det handlar om samma tre områden som när det gäller "godmanskap" och en förvaltare kan få lite olika uppdrag i olika fall beroende på situationen.

Gemensamt är att den som blir ställd under förvaltare inte kan välja detta själv, eller vem som skall bli förvaltare, och att man alltid får ha hand om pengar man själv tjänat på eget arbete. Man får också alltid behålla sin rösträtt.

Det är sällsynt idag att någon får en förvaltare, det är nästan enbart om någon är utvecklingsstörd, psykiskt sjuk (bipolär, schizofren eller dement tex) eller drogmissbrukare som det kan bli aktuellt.


Så med andra ord finns inte begreppet omyndig i Sverige. För är man omyndig har man ingen rösträtt. Man har inget som helst människovärde efter som någon annan bestämmer över ens liv. Har man en förmyndare så styr dom bara över ens ekonomi? OK om man döms till vård kanske man förlorar mycket över sin självständighet men aldrig sin rösträtt. Eller har jag missförstått vad ordet omyndig betyder?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-26 1:25:05

Koboshi skrev:Så vitt jag vet kan endast tingsrätt eller liknade besluta om förvaltarskap.

Om man känner sig osäker när det gäller ekonomin och betala räkningar kan det vara god ide att ha boendestöd för de kan hjälpa en med sådant.

Jag kom tidigt på att för att inte glöma någon räkning måste jag veta var de är så jag har en särskilt fack som jag lägger dem i. När det är dax att betala räkningarna (typ i morgon) så tar man högen. En god ide kan vara att gå igenom högen med räkningar och se hur mycket man skall betala denna månad och lägga undan den summan - sedan kan man göra vad man vill med resten.
ok men vilken typ av bankonto görs så att jag får räkningar via pappret istället på internet? är det helt vanligt bankkonto? för det låter ganska bättre för då kan jag bara be en god man eller en personal att komma till mig och hjälpa
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

har ett stort problem

Inläggav Koboshi » 2014-01-26 1:28:17

Så länge du inte väljer e-faktura eller har autogiro så får du hem fakuran på papper. Oftast kostar det lite men det är det värt då man har koll på läget.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-26 1:30:09

Koboshi skrev:Så länge du inte väljer e-faktura eller har autogiro så får du hem fakuran på papper. Oftast kostar det lite men det är det värt då man har koll på läget.
men vart går man med pappret när man fyllt på det?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: har ett stort problem

Inläggav Zirre » 2014-01-26 1:30:28

Man kan ha räkningen på autogiro. Den betalas då automatiskt varje månad. Mobiloperatörer har ofta den tjänsten.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

har ett stort problem

Inläggav Koboshi » 2014-01-26 1:36:48

yusuke20 skrev:
Koboshi skrev:Så länge du inte väljer e-faktura eller har autogiro så får du hem fakuran på papper. Oftast kostar det lite men det är det värt då man har koll på läget.
men vart går man med pappret när man fyllt på det?


Man skaffar ett helt vanligt bankkonto med tillhörande betalkort (ingen kredit) sedan är det bara att logga in på banken via internet och börja betala den vägen. Tidigare skickade man iväg allt till banken för girering men det försvann för 10 år sedan. Ett tips är att skriva på räkningen när den betalas (datum) och sedan skriva ut den listan på betalningar som man gör via nätet. Jag sparar detta i en särskild låda såjag kan ta fram och bevisa att jag betalat om det skulle vara något = mer trygghet.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

har ett stort problem

Inläggav Koboshi » 2014-01-26 1:37:54

Zirre skrev:Man kan ha räkningen på autogiro. Den betalas då automatiskt varje månad. Mobiloperatörer har ofta den tjänsten.


Då har man ju ingen koll på vad det kostar utan man ser plötsligt att oj då där försvann så mycket pengar - vart tog de vägen?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Sv: har ett stort problem

Inläggav Titti » 2014-01-26 1:38:40

slackern skrev:Så med andra ord finns inte begreppet omyndig i Sverige. För är man omyndig har man ingen rösträtt. Man har inget som helst människovärde efter som någon annan bestämmer över ens liv. Har man en förmyndare så styr dom bara över ens ekonomi? OK om man döms till vård kanske man förlorar mycket över sin självständighet men aldrig sin rösträtt. Eller har jag missförstått vad ordet omyndig betyder?

Omyndig är man så länge man är barn, dvs under 18 år.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

har ett stort problem

Inläggav slackern » 2014-01-26 1:40:50

Titti skrev:
slackern skrev:Så med andra ord finns inte begreppet omyndig i Sverige. För är man omyndig har man ingen rösträtt. Man har inget som helst människovärde efter som någon annan bestämmer över ens liv. Har man en förmyndare så styr dom bara över ens ekonomi? OK om man döms till vård kanske man förlorar mycket över sin självständighet men aldrig sin rösträtt. Eller har jag missförstått vad ordet omyndig betyder?

Omyndig är man så länge man är barn, dvs under 18 år.


Sorry menade omyndigförklarad.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: har ett stort problem

Inläggav Zirre » 2014-01-26 1:42:49

Koboshi skrev:
Zirre skrev:Man kan ha räkningen på autogiro. Den betalas då automatiskt varje månad. Mobiloperatörer har ofta den tjänsten.


Då har man ju ingen koll på vad det kostar utan man ser plötsligt att oj då där försvann så mycket pengar - vart tog de vägen?

De räkningar man vanligen brukar ha på autogiro är sådana med fast kostnad, alltså där man varje månad betalar samma summa. Och man får veta att pengar dragits.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

har ett stort problem

Inläggav Alien » 2014-01-26 4:19:08

Även om man har kvar sin röstrött, så kan det i praktiken vara samma sak som att bli omyndigförklarad att få förvaltare. Förvaltaren kan styra och ställa utan någon vidare insyn av kommunen: nar-forvaltaren-bestammer-allt-dokument-inifran-t37397.html

Så om man känner sig stressad och osäker betr att betala räkningar, så försöker man i första hand få boendestöd. I andra hand god man. Förvaltare skulle jag verkligen inte vilja ha. Förvaltaren kan man nämligen inte bli av med så lätt.

Se även denna tråd: forvaltares-resp-god-mans-befogenheter-t4658.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

har ett stort problem

Inläggav Tiblan » 2014-01-26 7:44:53

Detta är hur jag gör:

Jag får vanligtvis mina pengar runt den 18 och då betalar jag alla mina fakturor. Har några på autogiro såsom försäkringar och dessa dras i regel i slutet av månaden. Lösningen på detta för mig har varit att ha ett separat konto dit jag för över de pengar som dras via autogiro samtidigt som jag betalar alla andra. Detta gör att då är de pengarna reserverade för autogiro och jag vet exakt vad jag har kvar att röra mig med när jag är klar.

Har en gång i tiden jobbat med autogiro och gillar inte tanken på att använda samma konto som pengar kommer in på till autogiro. Fel kan ske. Av samma anledning har jag ogärna kort kopplat till samma konto. Tycker det är bättre att sortera upp in på ett konto och ut från andra.

Kanske låter jobbigt för en del men funkar super för mig :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

har ett stort problem

Inläggav Koboshi » 2014-01-26 11:49:41

Zirre skrev:
Koboshi skrev:
Zirre skrev:Man kan ha räkningen på autogiro. Den betalas då automatiskt varje månad. Mobiloperatörer har ofta den tjänsten.


Då har man ju ingen koll på vad det kostar utan man ser plötsligt att oj då där försvann så mycket pengar - vart tog de vägen?

De räkningar man vanligen brukar ha på autogiro är sådana med fast kostnad, alltså där man varje månad betalar samma summa. Och man får veta att pengar dragits.


Ja men det är också något man måste komma ihåg att jag har denna räkningen så jag måste ta undan pengarna. Jag vet att jag inte kan göra så. Jag har min hög och vad som finns kvar på kontot efter betalningarna det är det jag har att röra mig med.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

har ett stort problem

Inläggav Koboshi » 2014-01-26 11:51:10

Tiblan skrev:Detta är hur jag gör:

Jag får vanligtvis mina pengar runt den 18 och då betalar jag alla mina fakturor. Har några på autogiro såsom försäkringar och dessa dras i regel i slutet av månaden. Lösningen på detta för mig har varit att ha ett separat konto dit jag för över de pengar som dras via autogiro samtidigt som jag betalar alla andra. Detta gör att då är de pengarna reserverade för autogiro och jag vet exakt vad jag har kvar att röra mig med när jag är klar.

Har en gång i tiden jobbat med autogiro och gillar inte tanken på att använda samma konto som pengar kommer in på till autogiro. Fel kan ske. Av samma anledning har jag ogärna kort kopplat till samma konto. Tycker det är bättre att sortera upp in på ett konto och ut från andra.

Kanske låter jobbigt för en del men funkar super för mig :-)


En utmärkt ide. Om jag går över till autogiro kommer jag göra så.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Jag vill ha en god man

Inläggav kiddie » 2014-01-27 2:28:15

Upprörande exempel på hur dömande folk kan vara. Ni kan sitta och gnälla över era problem, men om det är saker ni klarar ska alla klara dem. Seriöst att ni inte fattar att man har olika problematik och vissa saker är jättesvårt för en del?

Jag som faktiskt har ett bra grepp om min ekonomi tycker att det är jättesvårt med pengar. Jag har svårt att läsa en siffra sedan skriva den och det blir samma siffra. Nu har jag mycket på autogiro men det tog ett tag att greppa principen autogiro. Nu är jag inte dum i huvudet utan det är en liten grej jag har svårt med som stressar mig. Jag får ont i magen nästan av att kolla av min ekonomi och betala det som inte är på autogiro. Jag laddar i flera dagar för det. Sedan när jag fixar med internetbanken stänger jag ner allt annat. Vilket är konstigt eftersom jag i vanliga fall kan hålla 5-6 konversationer i luften på nätet samtidigt som jag kollar snuttar av en film, dricker te, klappar kisse och googlar något.

Så jag tar timeout och gör BARA bankärendena. Knappar in dessa OCR och koder och får felmeddelanden och gör om. Visst kan jag fixa med detta, MEN det är svårt för mig. Jag vill göra det själv, men vore det så att räkningar riskerades bli obetalda så skulle jag hellre ta emot hjälpen.

Jag menar, folk "kan" inte skitlätta saker som jag kan men jag får lov att ta ett steg utanför mig själv och inse att DE tycker det är svårt.

Jag vet folk som av NPF-skäl nte klarar ekonomiska grejer utan skuldsätter sig in absurdum och tar lån för att betala avbetalningar på lån. Då blir man ju ännu mer ofri. Och de vill inte alls ha god man för de anser att de klarar sig bra.... Bra att inse sina begränsningar, bättre tycker jag att från en trygg ståndpunkt träna undan för undan på det svåra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill ha en god man

Inläggav valter egon » 2014-01-27 3:03:47

Akta dig för att avsäga dig ditt medborgarskap! För tio år sedan blev jag tilldömd (av domstol) mig en godman. vilken sas skötte om min ekonomi under ca ett år. Efter det att jag flyttade ihop med min dåvarande kvinna, avsade jag mig dennes tjänster. När jag sedan inte fick ngr deklarationspapper på de följande åren ringde jag skatteverket och undrade varför och fick då veta att den gode mannen inte hade upplyst myndigheterna om att jag inte hade honom som god man
och att alla papper ifrån statliga myndigheter skickades till en address där jag aldrig hade varit skriven på.( däremot min x sambo) Det mest absurda i det hela var att jag inte kunde ändra uppgifterna. Summan blev 4x2000:- i böter för icke inskickad deklaration. Samt 300000:- i obetalda räkningar(som hade skickats till addressen som jag aldrig bott på.) som jag av naturliga skäl(jag visste ju inte om dem) inte hade betalt.
valter egon
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-01-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in