I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

Inläggav Furienna » 2010-09-03 10:00:23

Ja, men jag skulle ändå ha gillat filmen bättre, om de hade använt ordet "autism" i stället för "Aspergers". För även om aspergare är olika, så är väl de flesta av oss trots allt "normalare" än Simon? För många av våra problem kommer väl till och med av att vi verkar så normala, att folk inte inser att vi har ett handikapp. Men ingen kan ju missa, att Simon har ett handikapp.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Pemer » 2010-09-03 10:04:41

Och en bedömning av filmen som film betraktad har ju faktiskt inget att göra med hur realistisk den är i alla lägen, och vad vanligt folk kan komma att dra för slutsatser av filmens handling i sin syn på den verkliga världen.

Man får göra film utan att anses ha ansvar för felaktiga slutsatser folk som ser filmen kan få om saker just de inte vet något om, som råkar vara med i filmen. Det gäller allt annat, så det måste gälla Aspergers syndrom och aspergare också. Faktiskt.

Det finns hela trådar på många forum - även här på Aspergerforum där jag själv var den som startade den - på temat "saker folk gör på film, men inte i verkligheten", så att en film inte kan och inte ska tolkas som att den speglar verkligheten om den presenteras som dokumentär, det ska tänkande människor förväntas ha klart för sig.

Både jag och flera andra aspergare har ju också sett filmen och fått samma känsla av varm feelgood-film som filmmakarna har velat förmedla. Även om också vi på massor av punkter kan se faktafel och
lite annat som man nog fått lite fel.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-09-03 10:07:09

Sant är faktiskt att filmen hade kunnat funka ännu bättre om man hade gjort den precis som den är men utan att nämna någon diignos vid namn alls. Var och varannan människa hade greppat att Simon skulle föreställa aspergare. Och då hade vi nog kunnat le lite mildare åt överdrifterna. Eftersom ingen hade blivit skriven på näsan med "det här är Asperger".
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ¤Race_Chick¤ » 2010-09-03 13:24:34

ska nog se filmen,pojkvännen tjatar att han vill se den så jag å han ska på premiären å se :)
¤Race_Chick¤
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-08-25
Ort: Skellefteå

Inläggav harrypotter » 2010-09-05 15:30:12

opteron skrev:
Pemer skrev:Som jag redan har nämnt antingen i den här tråden eller i den äldsta i tips-avdelningen så var jag på en visning av långfilmen och ett möte med SF igår. Jag har förstahandsinformation direkt från källan och kan slå fullkomligt fast att det definitivt inte har handlat om att någon "medvetet vill ge en dålig bild av aspergare".


Har du hört talas om några Aspergare som beter sig så där? Är väl mer autism isåfall som du själv sa, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bete mig på det viset, visst är jag stel och väldigt osocial, men den killen var ju verkligen konstig med tanke på att han även slog folk, finns det många aspergare som slår folk? :)


Jag slår bara om jag sagt ifrån minst 5 gånger och personen inte fattar. I efterhand har jag fått reda på att om en kille är kär i en tjej kan han dra henne i håret för att visa det. Dumt tycker jag. Eller så är de som klängrankor och accepterar inte när man säger ifrån.

Trailern fick mig att tro att det var okej att slå folk om de inte gör som man vill men efter att ha läst era inlägg så fick jag reda på att det inte är speciellt ok eller normalt. Tur att aspergerforum finns.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-05 15:39:45

Hej!

Jag ska se filmen nästa fredag. Brukar aldrig gå på bio, så detta blir ett undantag. Ska verkligen se fram emot att få skratta lite.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-05 21:58:01

Jag anser att Pemer, i egenskap av OA-ordförande, även borde framföra att inte alla aspergare tycker filmen är bra.

Jag är emot det här utifrån-perspektivet där vi alltid framställs som ufos och anser att man i det här fallet bidrar till en ökad "muppifiering" av aspergare.
Jag känner inte igen mig ett dugg i en snubbe som får skjuts på flakmoppe och gömmer sig i en tunna.

Hälsa från Krigis.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Forummedlem » 2010-09-06 2:15:17

KrigarSjäl skrev:Jag anser att Pemer, i egenskap av OA-ordförande, även borde framföra att inte alla aspergare tycker filmen är bra.

Givetvis bör detta framföras. (I och för sig är det inte Pemer som är ordförande för OA.)
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-06 8:41:52

Hej!

KrigarSjäl skrev:Jag anser att Pemer, i egenskap av OA-ordförande, även borde framföra att inte alla aspergare tycker filmen är bra.

Jag är emot det här utifrån-perspektivet där vi alltid framställs som ufos och anser att man i det här fallet bidrar till en ökad "muppifiering" av aspergare.
Jag känner inte igen mig ett dugg i en snubbe som får skjuts på flakmoppe och gömmer sig i en tunna.

Hälsa från Krigis.


Jag håller med dig, Krigis. Men jag anser att man också måste ta det hela med lite humor. Man har i alla tider skämtat om personer med olika lyten/handikapp. En film kan inte jämställas med en dokumentär, folk vet att det inte är verkligt.

Jag tror inte folk går omkring och tänker att alla personer med AS är som Simon i filmen. Filmaren har överdrivit, och det så rejält att ingen kan ta filmen på riktigt allvar. Det är dock viktigt att OA går ut med att alla med AS inte är såna, för det finns alltid några nötter som tar allt de ser på största allvar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav xlnt » 2010-09-06 17:13:20

Hmm är lite kluven till sådana här filmer. Risken finns ju att det mest blir lyteskomik av det hela samt att folk börjar tro att alla med detta handikapp är väldigt konstiga osv.
Visst, om publiken är mogen och insatt i Asperger så är det väl ingen fara, men nu är ju publiken = alla i hela Sverige och då är det viss skillnad.

Undrar det skulle vara lika "okej" att göra en film med en kille som hade Tourettes också, d.v.s. att han ticsade en massa under hela filmen och att detta skapade komiska inslag. Tror nog att många med Tourettes hade blivit lite upprörda då. Eller? Lite samma med ADHD osv.

I filmernas värld har man ju dock ofta sett både Aspergare, folk som ticsar, har tvång osv. Dock utan beteckningar på vad dessa skulle ha för diagnos.
Ta mr. Bean eller Pippi Långstrump t.ex.
Rätt mkt Asperger över dom två :)
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav Le_inimitable » 2010-09-06 17:43:59

xlnt skrev:Undrar det skulle vara lika "okej" att göra en film med en kille som hade Tourettes också, d.v.s. att han ticsade en massa under hela filmen och att detta skapade komiska inslag.
Mozart?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav xlnt » 2010-09-06 17:45:52

L'inimitable skrev:
xlnt skrev:Undrar det skulle vara lika "okej" att göra en film med en kille som hade Tourettes också, d.v.s. att han ticsade en massa under hela filmen och att detta skapade komiska inslag.
Mozart?


Har inte sett den, men sades det tydligt i filmen att han hade diagnosen Tourettes?...
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav jonsch » 2010-09-06 18:28:16

Och inte ticsade denna filmversion av Wolfgang heller så jag tänkte på det, barnslade sig däremot gjorde han, vilket visst har vissa historiska belägg.

Så xlnt:s fråga är fortfarande retorisk, så vitt jag vet.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav HGJ » 2010-09-06 20:38:53

xlnt skrev:
L'inimitable skrev:
xlnt skrev:Undrar det skulle vara lika "okej" att göra en film med en kille som hade Tourettes också, d.v.s. att han ticsade en massa under hela filmen och att detta skapade komiska inslag.
Mozart?


Har inte sett den, men sades det tydligt i filmen att han hade diagnosen Tourettes?...

Noah i Lagens änglar sades i alla fall ha Tourettes syndrom:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-H0OMSaOna0[/youtube]
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Furienna » 2010-09-06 22:16:04

Nu är jag inte en expert på Tourettes, men jag måste ända säga, att den där scenen verkar ge en riktigt bra bild av vad det är (plus att skådespelaren gjorde ett fantastiskt bra jobb). Men som jag ju förklarade i en annan tråd, så är det svårare att ge en bra bild av Aspergers, och människorna bekom den här filmen misslyckades helt.

Och jag ställer också helt upp på, att vi borde göra det allmänt känt, att den här filmen inte ger en rättvis bild av oss.
Senast redigerad av Furienna 2010-09-06 22:27:32, redigerad totalt 3 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Inläggav AAA » 2010-09-06 22:24:17

Forummedlem skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag anser att Pemer, i egenskap av OA-ordförande, även borde framföra att inte alla aspergare tycker filmen är bra.

Givetvis bör detta framföras. (I och för sig är det inte Pemer som är ordförande för OA.)


Jag tycker ni kan tilläga att med "aspergare" då menas medlemmar i OA och inte alla personer med diagnosen Aspergers syndrom :P
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Furienna » 2010-09-06 22:26:00

***
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Inläggav AAA » 2010-09-06 22:27:14

AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-06 22:28:14

Gullig film och jag hade gärna sett på filmen längre så det är ett gott betyg.

Den som gjorde störst intryck på mig var den tilltänkta flickvännen Jennifer. Hon var så otroligt närvarande, hade aldrig bråttom ngnstans även om hon blir stoppad på sin väg och vad än bröderna utsätter henne för så är hon bara glad, positiv och närvarande. Kände hon för lunch så tog hon lunch, ville hon ha lång lunchrast så hade hon lång lunchrast och fick inga nervösa ryckningar för det. (Även om det egentligen var Simons jobb så hade jag inte klarat av det.) Jag tycker hon var det största fenomenet i filmen och jag önskar jag vore mer som hon.

Ta saker som de kommer, inte tänka på måsten och borden, öppen för möjligheter, tillfreds och närvarande och glad.

Tack till Filmstaden som tog emot oss som ärade gäster med välkomsttal och popcorn och dricka serverat. Och tack till OA med Pemer som fick dit mig:) Salongen var i stort sett full och det lät som publiken hade kul.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav AAA » 2010-09-06 22:30:52

Shadow skrev:Den känns ju lite som asperger men jag har aldrig hört talas om någon med asperger som sover i en papperskorg :lol:

Buskar och trappuppgångar däremot... :shock:
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Furienna » 2010-09-06 22:32:17


Vilket bara gör saken värre, för då fattar inte folk hur dålig den här filmen egentligen är. Och filmrecenterna är väl lika okunniga om Aspergers som folk i allmänhets, då de fattar inte det heller. :?
Senast redigerad av Furienna 2010-09-06 22:33:57, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Inläggav AAA » 2010-09-06 22:32:43

mondo beyondo skrev:Tack till Filmstaden som tog emot oss som ärade gäster med välkomsttal och popcorn och dricka serverat. Och tack till OA med Pemer som fick dit mig:) Salongen var i stort sett full och det lät som publiken hade kul.

Schysst!!!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Furienna » 2010-09-06 22:35:08

mondo beyondo skrev:Gullig film och jag hade gärna sett på filmen längre så det är ett gott betyg.

Den som gjorde störst intryck på mig var den tilltänkta flickvännen Jennifer. Hon var så otroligt närvarande, hade aldrig bråttom ngnstans även om hon blir stoppad på sin väg och vad än bröderna utsätter henne för så är hon bara glad, positiv och närvarande. Kände hon för lunch så tog hon lunch, ville hon ha lång lunchrast så hade hon lång lunchrast och fick inga nervösa ryckningar för det. (Även om det egentligen var Simons jobb så hade jag inte klarat av det.) Jag tycker hon var det största fenomenet i filmen och jag önskar jag vore mer som hon.

Ta saker som de kommer, inte tänka på måsten och borden, öppen för möjligheter, tillfreds och närvarande och glad.

Tack till Filmstaden som tog emot oss som ärade gäster med välkomsttal och popcorn och dricka serverat. Och tack till OA med Pemer som fick dit mig:) Salongen var i stort sett full och det lät som publiken hade kul.

Förlåt, men den här filmens felaktiga bild av Aspergers gör att omöjligt kan se den som rolig eller gullig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-06 22:51:59

Simon vill ha lugn och ro och minimera intrycken ibland så han sätter sig i en tunna. Väldigt påhittigt tycker jag och en heder till honom/hans påhittare att komma på ett sätt att göra det på. Jag har ingen sådan slipad metod utan häckar bara hemma.

Han vill ha förutsägbarhet och punktlighet, känner igen mig.

Han sägs agera för egennytta, vilket vi alla gör även de mest osjälviska får ut nåt själv av sina gärningar. Sam säger att han inte bryr sig om ngn annan än sig själva men blir emotsagd av fakta. Simon fixade en superkväll för honom. Det sociala inte automatiserat så agerandet kommer efter eftertanke men finns där.

Han gillar vissa saker mycket som runda former och ogillar andra saker lika mkt, känner igen mig. Utom att jag gillar inte runda former, fyrkantigt ska det va.

Inget han sa eller gjorde fick mig att känna obehag eller skämmas över diagnosen. Han var ärlig och rak och gjorde det bästa av sitt liv.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in