I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

Inläggav opteron » 2010-08-20 0:02:53

Moggy skrev:....


Jag står fast vid att dom försöker tjäna pengar på att göra en dålig bild av Aspergare.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2010-08-20 0:20:21

:roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Truly » 2010-08-20 0:25:33

Haha... Jag kommer verkligen att se den här filmen (men inte på bio). Jag älskar ÖvErDrIfTeR och kommer förmodligen att garva ihjäl mig. Ja, jag har skitlöjlig humor, men det har ingen dött av.
Jag önskar de kunde göra parodier av mina andra sjukdomar (oj förlåt jag menar öhmmm... funktions-nedsättningar-handikapp-hinder-personlighetsvariant-tillstånd-syndrom) också. Skulle vara skitkul! :lol:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Pemer » 2010-08-20 0:36:31

Som jag redan har nämnt antingen i den här tråden eller i den äldsta i tips-avdelningen så var jag på en visning av långfilmen och ett möte med SF igår. Jag har förstahandsinformation direkt från källan och kan slå fullkomligt fast att det definitivt inte har handlat om att någon "medvetet vill ge en dålig bild av aspergare".
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Moggy » 2010-08-20 1:07:24

opteron skrev:
Moggy skrev:....


Jag står fast vid att dom försöker tjäna pengar på att göra en dålig bild av Aspergare.



nå, filmen lär ju inte dra in några stora pengar hur som helst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav opteron » 2010-08-20 1:29:43

Pemer skrev:Som jag redan har nämnt antingen i den här tråden eller i den äldsta i tips-avdelningen så var jag på en visning av långfilmen och ett möte med SF igår. Jag har förstahandsinformation direkt från källan och kan slå fullkomligt fast att det definitivt inte har handlat om att någon "medvetet vill ge en dålig bild av aspergare".


Har du hört talas om några Aspergare som beter sig så där? Är väl mer autism isåfall som du själv sa, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bete mig på det viset, visst är jag stel och väldigt osocial, men den killen var ju verkligen konstig med tanke på att han även slog folk, finns det många aspergare som slår folk? :)
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav earlydayminer » 2010-08-20 1:40:34

opteron skrev:
Pemer skrev:Som jag redan har nämnt antingen i den här tråden eller i den äldsta i tips-avdelningen så var jag på en visning av långfilmen och ett möte med SF igår. Jag har förstahandsinformation direkt från källan och kan slå fullkomligt fast att det definitivt inte har handlat om att någon "medvetet vill ge en dålig bild av aspergare".


Har du hört talas om några Aspergare som beter sig så där? Är väl mer autism isåfall som du själv sa, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bete mig på det viset, visst är jag stel och väldigt osocial, men den killen var ju verkligen konstig med tanke på att han även slog folk, finns det många aspergare som slår folk? :)


Jag är mer "flight" än "fight". Jag springer snabbt tills jag stupar om någon jagar mig. Om någon rör mig så drar jag mig hastigt undan, inte fasiken kör jag till med en bitchslap i alla fall. Det är helt instinktivt att jag reagerar med plötsligt defens och drar mig undan. Man kan fråga sig varför.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav opteron » 2010-08-20 3:18:09

Nu var det inget bråk för fan, tjejen ville bara röra honom, romans.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Lakrits » 2010-08-20 3:44:57

opteron skrev:Nu var det inget bråk för fan, tjejen ville bara röra honom, romans.

Att ge den man tycker om en snyting är bara artigt. Om man är klingon, vill säga. Om pojken nu är det så behöver de byta titel på filmen eftersom det i sådana fall bevisligen finns känslor i rymden, eller i det här fallet rymdvarelsen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav earlydayminer » 2010-08-20 4:11:31

opteron skrev:Nu var det inget bråk för fan, tjejen ville bara röra honom, romans.


Ja, för fan. För fan. För fan. Fan för, för fan.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Peace » 2010-08-20 10:36:59

Nej. Blir mest irriterad på såna filmer.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Truly » 2010-08-20 12:32:20

Angående "bitchslap" eller snytingen han gav tjejen, eller alla de otaliga gångerna han knuffar henne från bänkar, i vattnet, ned på marken osv så var just det det roligaste jag såg i trailern. :lol:
Jag ser ingenting annat än att regissören har ”glimten i ögat” eftersom han lägger in humoristisk musik, samtidigt som han lägger in övertydliga repliker gång på gång - Jag har Aspergers jag gillar inte när nån rör vid mig.

De överdriver allt men på ett oväntat (stötande?) sätt. Gillar faktiskt den här "galghumorn" bättre än filmen Adam, som jag bara tyckte var rent romantiskt dravel.
Men som sagt, jag har inte sett hela filmen och jag har som sagt skitlöjlig humor och kommer förmodligen att garva ihjäl mig åt dessa överdrifter.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Owl » 2010-08-20 14:44:30

Jag tycker att novellfilmen hade sin charm och var lite "småkomisk". Jag kände väl inte igen mig så mycket i den direkt, men jag kunde känna igen vissa drag av de svårigheter och behov som Simon hade, men att de för mig uttrycker sig på ett helt annat sätt. Simon var ju i övrigt en störtskön karaktär och jag garvade hjärtligt när han frågade sin bror, som ursinnigt försökte kicka igång mopeden som inte ville starta, om han var arg. Och hans konstaterande, då brodern svarade "nej", om att människor är opålitliga för att de säger en sak men menar något annat, har för mig skapat mycket huvudbry (om än inte i tydliga situationer).

Visst håller jag med om att Simons karaktär var väldigt stereotyp och inte särskilt högfungerande. Men tror ni inte att det är ganska många som har AS som fungerar på det sättet? Eller är vi högintelligenta med bättre självinsikt och större förmåga att kamouflera våra svårigheter överrepresenterade? Jag undrar hur Simons karaktär skulle behöva vara för att filmen inte skulle ge omvärlden "en dålig bild" av oss aspergare? Jag vet inte... Men för att omvärlden skulle kunna få en rättvis bild av oss aspergare (dålig eller bra beror väl på från fall till fall) skulle det nog inte räcka med att skildra endast en karaktär i en 27-minuters lång novellfim.

Jag ser ialla fall fram emot att se långfilmen, men helst hemma på dvd.
Owl
 
Inlägg: 560
Anslöt: 2010-03-01
Ort: Örnsköldsvik

Inläggav Alien » 2010-08-23 1:09:46

3 september är det biopremiär enligt denna artikel:
http://www.unt.se/kultur/langfilmsdebuten-ar-nara-1019660.aspx

Det ska bli intressant att se vad som skrivs i recensionerna. Jag tror att aspergare är för aspigt insnöade på om den ger en "rätt" ("perfekt"?) bild av aspergare för att kunna avgöra om filmen funkar som dramakomedi. :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-23 6:11:36

Jag är trött på att aspergare är den nya negern vid filmen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-23 13:10:40

Alien skrev:Det ska bli intressant att se vad som skrivs i recensionerna. Jag tror att aspergare är för aspigt insnöade på om den ger en "rätt" ("perfekt"?) bild av aspergare för att kunna avgöra om filmen funkar som dramakomedi. :P


Du har nog rätt i det. Fast jag klarade att se Mary & Max och tycka den var skitbra, fast jag inte är särskilt lik Max. ;)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Parvlon » 2010-08-28 2:24:13

nej!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Forummedlem » 2010-08-28 7:00:02

Lakrits skrev:Att ge den man tycker om en snyting är bara artigt. Om man är klingon, vill säga. Om pojken nu är det så behöver de byta titel på filmen eftersom det i sådana fall bevisligen finns känslor i rymden, eller i det här fallet rymdvarelsen.

Men det är ju inte säkert att pojken är klingon. Han kanske är vulcan.
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2010-08-28 12:20:25

Forummedlem skrev:
Lakrits skrev:Att ge den man tycker om en snyting är bara artigt. Om man är klingon, vill säga. Om pojken nu är det så behöver de byta titel på filmen eftersom det i sådana fall bevisligen finns känslor i rymden, eller i det här fallet rymdvarelsen.

Men det är ju inte säkert att pojken är klingon. Han kanske är vulcan.

Nej, då skulle han inte agera så irrationellt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav jonsch » 2010-08-28 12:48:36

alfapetsmamma skrev:
Alien skrev:Det ska bli intressant att se vad som skrivs i recensionerna. Jag tror att aspergare är för aspigt insnöade på om den ger en "rätt" ("perfekt"?) bild av aspergare för att kunna avgöra om filmen funkar som dramakomedi. :P


Du har nog rätt i det. Fast jag klarade att se Mary & Max och tycka den var skitbra, fast jag inte är särskilt lik Max. ;)

Den stora frågan är ju om den stora majoriteten av allmänheten begriper att de här bilderna av enskilda, fiktiva aspergare är just det. Om det stora flertalet alltså begriper att "infon om aspergare" som man får av filmerna är praktiskt taget värdelös när man möter riktiga, aspiga personer.

Jag tvivlar tyvärr på att folk är så kloka. Om folk vore det skulle vi väl aldrig ha haft några hatkrig? Eller mobbning (bland vuxna). Har jag rätt så har filmmakarna ett förfärligt kompensationsarbete framför sig om de vill göra mer gott än ont för just aspisar. Jag hoppas förstås att världen och särskilt Sverige är bättre än så, hoppas att inget behov finns av nån kompensation men jag tror inte det. Jag tror att det är ett så hårt/korkat samhälle vi lever i (än så länge).

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Lakrits » 2010-08-28 13:21:35

jonsch skrev:Den stora frågan är ju om den stora majoriteten av allmänheten begriper att de här bilderna av enskilda, fiktiva aspergare är just det. Om det stora flertalet alltså begriper att "infon om aspergare" som man får av filmerna är praktiskt taget värdelös när man möter riktiga, aspiga personer.

Jag tvivlar tyvärr på att folk är så kloka. Om folk vore det skulle vi väl aldrig ha haft några hatkrig? Eller mobbning (bland vuxna). Har jag rätt så har filmmakarna ett förfärligt kompensationsarbete framför sig om de vill göra mer gott än ont för just aspisar. Jag hoppas förstås att världen och särskilt Sverige är bättre än så, hoppas att inget behov finns av nån kompensation men jag tror inte det. Jag tror att det är ett så hårt/korkat samhälle vi lever i (än så länge).

/ J

Jag tror nog att t.o.m. den normalintelligenta populasen alltsomoftast kan skilja mellan drama och dokumentär. Få skulle missta Lena Endre för en kinesiska om de såg henne i "Den goda människan i Sezuan" eller tro att alla japaner är som lägerkommendanten i "Bron över floden Kwai". Jag tror inte ens att Shakespears illa dolda judehat i "Köpmannen i Venedig" får folk att tro att alla judar är som Shylock. Nej, det krävs nog snarare en dokumentär för att få folk att tro fullt ut på ett dåligt aspergerporträtt, en dramafilm tar de antagligen lättare på.

Bild
Shylock (t.v.) med Antonio (och dennes vän).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Chrilleb » 2010-08-28 15:20:26

Såg trailern igår, jag kanske ska se filmen. Jag undrade just vad ni skulle tycka om denna film när jag såg den.



opteron


Ja, men låt oss hoppas att det är för att förstå oss med diagnosen bättre, hur vi kan fungera ibland, att allt inte alltid är så lätt och självklart att klara som NT-människor har d. I och med filmen som jag hoppas ges i kunskaps-syfte och inte för att håna och göra narr av oss hoppas jag att folk ska få en inblick i en Asperger-persons vardag fulla möjligheter och utmaningar.


Jag själv har ett helsike för jag hör röster , som jag tror finns , senast igår på tåget att jag skulle vara ursäkta...böghora och bög , jag hör allt möjligt som retar mig och jävlas med mig, ibland blir det bara för mycket
. Andra dagar är det lite bättre, men jag hör röster varje dag, diffusa och mera tydliga, folk vet saker som jag inte vet om just mig själv. det är det som är så (pip) retsamt.


Är det fler än mig här som hör röster ?


Mvh
C





Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav jonsch » 2010-08-28 18:02:33

Lakrits skrev:... Nej, det krävs nog snarare en dokumentär för att få folk att tro fullt ut på ett dåligt aspergerporträtt, en dramafilm tar de antagligen lättare på.

Visst, men aspisar vet många endast det om att de är litet annorlunda i huvet. Då är det gissningsvis lätt att tänka "ingen rök utan eld".

Annat gäller fördomar om hela befolkningsgrupper - det finns ingen saklig orsak att tro att japaner eller judar eller andra "folk" är annorlunda i huvet än vad man själv är. Mindre orsak att tro på draman om folkgrupper än om aspisar, alltså, får jag det till, gör inte du?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav jonsch » 2010-08-28 18:11:27

Chrilleb skrev:Såg trailern igår, jag kanske ska se filmen. Jag undrade just vad ni skulle tycka om denna film när jag såg den.

Ja, men låt oss hoppas att det är för att förstå oss med diagnosen bättre, hur vi kan fungera ibland, att allt inte alltid är så lätt och självklart att klara som NT-människor har d. I och med filmen som jag hoppas ges i kunskaps-syfte och inte för att håna och göra narr av oss hoppas jag att folk ska få en inblick i en Asperger-persons vardag fulla möjligheter och utmaningar.

Jag har för all del inte sett annat av "I rymden..." än TV-reklamens trailer men det räcker. I den smackar huvudpersonen till folk åt höger och vänster och står kvar när harn råkar kliva in när folk har sex. Som andra forumister har påpekat så är det så stora överdrifter av verkligt konstigt beteende att det kan ses som lustigt. Men hur ska folk veta vilket beteende som det är en överdrift av, och hur ska de kunna veta hur stor överdriften är, om de faktiskt vet (vilket de ju gör) att aspisar är mer eller mindre konstiga i huvet?

Hur ska nån kunna lära sig något annat än fördomar av en sån film?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in