Hur skulle ni försörja er om alla bidrag togs bort?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur skulle ni försörja er om alla bidrag togs bort?

Inläggav Thunderchild » 2008-02-22 1:41:13

En tanke bara.. Nyligen kunde man ju läsa i en tråd att det i framtiden kan bli väldigt osäkert att vara "handikappad". Helt plötsligt så kan man bli friskförklarad och utslängd i världen igen..

Så vad skulle ni göra om det var kris och handlade om ren överlevnad?

Några tips:

Ge upp å ta livet av sig?

Prostituera sig?

Flytta hem till mamma?

Leva på inbrott, rån?

Bedrägerier?

Svartjobb?

Vitt skitjobb?

Egen firma?
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Re: Hur skulle ni försörja er om alla bidrag togs bort?

Inläggav manne » 2008-02-22 1:43:27

Thunderchild skrev:En tanke bara.. Nyligen kunde man ju läsa i en tråd att det i framtiden kan bli väldigt osäkert att vara "handikappad". Helt plötsligt så kan man bli friskförklarad och utslängd i världen igen..

Så vad skulle ni göra om det var kris och handlade om ren överlevnad?

Några tips:

Ge upp å ta livet av sig?

Prostituera sig?

Flytta hem till mamma?

Leva på inbrott, rån?

Bedrägerier?

Svartjobb?

Vitt skitjobb?

Egen firma?


bli galen och be gå stjälvmord.. :?: :?:
eller bli uteliggare.. :?: :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 1:49:41

Om vi utgår från att man pga. sin AS, eller sekundära konsekvenser som utbrändhet, inte klarar att jobba, så faller väl många av dina förslog automatiskt också bort?

Däremot är de kanske relevanta för dem som pga. AS inte lyckas få ett jobb.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-22 2:03:46

Självmord.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur skulle ni försörja er om alla bidrag togs bort?

Inläggav Parvlon » 2008-02-22 2:06:17

Bedrägerier?
Beror på vem som sitter på pengarna
Svartjobb?
Gärna.
Vitt skitjobb?
ifall skit är antingen tråkigt eller dåligt betalt så Ja ifall inget bättre alternativ finns för att få mat & boende
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2008-02-22 2:06:47

jag antar att du utgår i från denna artikel.. :?: :?:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... os=extra_0

Är försäkringskassan för hård?
Se Debatt från 21/2

Försäkringskassan godkänner allt färre sjukintyg utfärdade av läkare. Patienterna får vänta i månader på utredningar och osäkerheten sprider sig. Duell mellan författaren Marcus Birro och försäkringsdirektör Stig Orustfjord på Försäkringskassan.
.........................................

ja de flesta skulle nog vilja ha riktiga jobb men tyvär så klarar alla inte av
det i dagens läge.. :cry: :cry:
nämner inga namn men jag känner många som ej klarar av riktiga jobb.

Och det är väl tack vare moderaterna som försäkringskassan har blivit hårdare och så i sina krav.. :?: :?:

Här är en massa inlägg som folk har skrivit . :!:
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jsp ... 1&tstart=0
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 2:13:48

manne skrev:Försäkringskassan godkänner allt färre sjukintyg utfärdade av läkare. Patienterna får vänta i månader på utredningar och osäkerheten sprider sig. D

Och det är väl tack vare moderaterna som försäkringskassan har blivit hårdare och så i sina krav.. :?: :?:


Manne, hänger du överhuvdtaget med någonting i politiken i media? Du har senaste dagarna skrivit massor av inlägg där du beskyller moderatorena för saker som beror på tidigare beslut av sossarna.

Visst har moderaterna diverse olika åtstramningsförslag, men det du skriver om är väl bara det som påbörjades redan under förra regeringen, när man började försöka komma åt fusket med sjukskrivningar, och väntetiderna beror väl på F-kassans sedan länge svåra personalbrist som gör att ärenden läggs på hög.

Jag försöker inte försvara moderaternas politik, eller något annat partis heller för den delen, men ska man diskutera politik så ska man åtminstone försöka få sina fakta rätt så pass att man lastar rätt regering för tagna beslut.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Flawed » 2008-02-22 10:39:28

Döda brats och äta dem.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Mardröm » 2008-02-22 10:56:44

Bli en ny "shakalen".
Öppna horhus i kiruna.
Lägga en båt på intentaionellt vatten och sälja alla förbjudna droger. Jag kan sluta, mot en liten muta, kan Bodström ge holländarna 2 miljader för lite nerskärningar i cannabispolitiken så...borde väl jag kunna få 100?
Naturligtvis kraftigt beväpnad.. helst en u båt.
Bygga en stad som är riktigt cool.

Ideer finns, men ngn verklighet finns inte.
Självmord skulle ju vara sämst, eller, hur ser eventuella gudar och filosofer på detta? Graden av "illa" allså, man ska ju jobba i sitt anletes svett, men det gör folk bara på kontor utan ac numer.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav msitua » 2008-02-22 13:55:51

Alternativ om systemet brakar ihop


1. socialbidrag

2. bombhota socialen så jag kommer in på psyket

3. göra ett brott så jag kommer i fängelse

4. självmord
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Moggy » 2008-02-22 14:01:31

Svartjobb, bedrägerier, handla med droger och stöldgods.

Helst skulle jag ju förståss jobba lagligt eller ha egen firma. Men i ett sånt samhälle där det inte finns bidrag så lär ju lönerna rasa när desperata människor i överflöd försöker få jobb.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav manne » 2008-02-22 14:06:58

ja det är inte lätt i dag att vara psyk-störd eller att ha fel i hjärnan :cry:

Förr i tiden så var vi alla med diagnoser under-människor som skulle gömmas undan
i från samhället helst då på stora jätte -mental sjukhus mm.
Alltså detta var under 50 -60 tal bara inte alls så lång tid sedan nu. :!:
Mina föräldrar är födda 60-61..så det var under deras tid det. :!:

Men i dag så ska vi fan skolas in i normal ramen och bli av med allt bidrag och stöd mm helst så måste vi vara produktiva människor och
jobba som alla andra gör utan bidrag och LSS stöd mm.. :?: :?:

ja allra helst så skulle man ju faktikt villja ha ett riktigt arbete att gå
till där det finns kvinnor att titta på och så och vanliga människor . :cry:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Moggy » 2008-02-22 14:38:01

manne skrev:under-människor som skulle gömmas undan
i från samhället helst då på stora jätte -mental sjukhus mm.

Mina föräldrar är födda 60-61..så det var under deras tid det. :!:

Men i dag så ska vi fan skolas in i normal ramen och bli av med allt bidrag och stöd mm helst så måste vi vara produktiva människor och
jobba som alla andra gör utan bidrag och LSS stöd mm.. :?: :?:




Du kan ju inte jämföra mentalsjukhusen och deras nedläggande med dagens situation för aspergere.

Nedläggningen av mentalsjukhusen kan man ha olika åsikter om det var bra eller dåligt. Men det var rätt kompetenta inrättningar som verkligen tog hand om folk som inte klarar saig själv och som på egen hand t.ex går ned sig i missbruk eller hamnar i kriminalitet. Mycket socialt elände hände när dom la när och dumpade ut alla pationer där på egen hand i samhället.


Angående dagens situation för aspergare så ser jag det osm en självklarhet att måtsättningen är att ASare ska jobba och klara av sig i samhället. Att sjukskriva och förtidspensioner alla med AS vore ett stort misstag och en förlust för samhället av många talangfulla människor.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-22 15:24:16

Jaadu.. Vad skulle jag göra?

Fan vet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav manne » 2008-02-22 16:34:17

Moggy skrev:
manne skrev:under-människor som skulle gömmas undan
i från samhället helst då på stora jätte -mental sjukhus mm.

Mina föräldrar är födda 60-61..så det var under deras tid det. :!:

Men i dag så ska vi fan skolas in i normal ramen och bli av med allt bidrag och stöd mm helst så måste vi vara produktiva människor och
jobba som alla andra gör utan bidrag och LSS stöd mm.. :?: :?:




Du kan ju inte jämföra mentalsjukhusen och deras nedläggande med dagens situation för aspergere.

Nedläggningen av mentalsjukhusen kan man ha olika åsikter om det var bra eller dåligt. Men det var rätt kompetenta inrättningar som verkligen tog hand om folk som inte klarar saig själv och som på egen hand t.ex går ned sig i missbruk eller hamnar i kriminalitet. Mycket socialt elände hände när dom la när och dumpade ut alla pationer där på egen hand i samhället.


Angående dagens situation för aspergare så ser jag det osm en självklarhet att måtsättningen är att ASare ska jobba och klara av sig i samhället. Att sjukskriva och förtidspensioner alla med AS vore ett stort misstag och en förlust för samhället av många talangfulla människor.


Återigen jag vet inte om du fattar detta men du verkar vara väldigt trög-tänkt stjälv.. :?: :?:

1.
Då ska man inte sätta AS människor bara för att de bråkar hemma vid 19 års ålder på sådana hära ställen.
http://www.rosersbergsviken.se/
hoss herr Von Rurik Ankarkrona jag och många andra där ute var faktiskt perfekta
mönster-medborgare i samhället redan i från början men ändå så hammnade man och många andra personer i svergie på sådana ställen årligen fast vi ej har gjort något brott :twisted:
Jag och många andra AS personer började redan att arbeta under tidig ålder 14 år och uppått men vi slussades ändå in i LSS världen med hela vård paketet och blev aldrig i från första början erbjudna ett normalt liv :cry:

2.
Sätt ej personer på gruppboende som ej vill bo där under de kränkade
ej ha något privat liv vård-formerna. :twisted: :twisted: :twisted:

3.Tvinga ej folk med syndrome att bara ta dagliverksamhet jobb.

4.dagliverksamhet jobb ska ej och bör ej vara det allra första alternativet
som samhället och LSS bara kan erbjuda folk med syndrome.. :!:

5.
Skicka eller tvinga ej folk med AS att gå på FHSK lång borta vid myndig ålder bara för att LSS handläggaren eller någon närstående tycker att det projektet verkar bra..

6.
Stärk den enskilda personens rättigheter och egen val i livet vid myndig ålder.
Borde vara förbjudet att ta beslut över folks huvuden när denna person har fyllt 18 år och ej vill sammtycka med tex vissa beslut.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2008-02-22 16:46:37

Vad skulle jag göra? Soc. Samma som nu alltså. Sen har jag också med all säkerhet inte fixa att hålla koll på ekonomin o man tog bort soc som alternativ. I såfall hade jag ju klarat det nu också...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ford » 2008-02-22 17:38:23

Moggy skrev:Angående dagens situation för aspergare så ser jag det osm en självklarhet att måtsättningen är att ASare ska jobba och klara av sig i samhället. Att sjukskriva och förtidspensioner alla med AS vore ett stort misstag och en förlust för samhället av många talangfulla människor.


Ett av dina mera vettiga inlägg, Moggy. Självklart skall vi inte göra oss mera handikappade än vad vi är, vilket ibland verkar vara Mannes åsikt. Det visade sig inte minst när han hade omröstningen om bästa boendet, och alla alternativen var olika former av LSS-boenden.
Ganska kränkande läsning för en aspie, som klarat sig aldeles utmärkt på den reguljära bostadsmarknaden.

Att man skall klara sig själv i samhället, så långt det är möjligt och försörja sig på egen hand skall definitivt vara målsättningen vad gäller alla individer.
Däremot är jag tacksam för att det finns bidrag o dyl. för de som verkligen behöver dem.

ps. tittade nu på hans senaste inlägg, där han motsäger sig själv:
-vart står du egentligen, Manne? ds.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav manne » 2008-02-22 17:50:36

skapade även dessa 2 trådar.

vuxet-liv-o ... t4559.html

basta-boend ... t4386.html

just för att jag är jävligt insatt i AS världen efter hela mitt liv som expriment och jag har träffat många med AS och gått igenom en hel del
saker´mm.. :D :D :D :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ford » 2008-02-22 17:59:32

ford skrev: Ett av dina mera vettiga inlägg, Moggy. Självklart skall vi inte göra oss mera handikappade än vad vi är, vilket ibland verkar vara Mannes åsikt. Det visade sig inte minst när han hade omröstningen om bästa boendet, och alla alternativen var olika former av LSS-boenden. Ganska kränkande läsning för en aspie, som klarat sig aldeles utmärkt på den reguljära bostadsmarknaden.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav manne » 2008-02-22 18:43:17

ford skrev:
ford skrev: Ett av dina mera vettiga inlägg, Moggy. Självklart skall vi inte göra oss mera handikappade än vad vi är, vilket ibland verkar vara Mannes åsikt. Det visade sig inte minst när han hade omröstningen om bästa boendet, och alla alternativen var olika former av LSS-boenden. Ganska kränkande läsning för en aspie, som klarat sig aldeles utmärkt på den reguljära bostadsmarknaden.


som jag sa förrut har inget i mott bidrag och hjälp systemet och så
Men allt behöver reformeras och så vidare och utvecklas mm.. :!:

och vissa gillar grupp-kollektiv AS boende jag gör det inte av flera orsaker. :!: :twisted: :twisted:

och vissa gillar behandlingshem och så men det gör inte jag. :twisted: :twisted:

och förövrigt så tror jag att Moogy är med i Saintolog-kyrkan därför han
verkar hata all form av vård och omsorg och psykiatri.. :?:
det eller så är han en mörk-blå person och är extremt höger. :?: :?:
och av döma av hans tidigare medelanden här på forumet så verkar han vara person som håller på svergie-demokraterna
men jag kan ha fel rätta mig om jag har fel.. :?: :?:

Moggy
synd det förövrigt för han verkar vara en väldigt trevlig person han :!:
Men SD åsikter sympar jag verkligen inte med trots att jag svensk.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Moggy » 2008-02-22 18:54:49

ford skrev:
Moggy skrev:Angående dagens situation för aspergare så ser jag det osm en självklarhet att måtsättningen är att ASare ska jobba och klara av sig i samhället. Att sjukskriva och förtidspensioner alla med AS vore ett stort misstag och en förlust för samhället av många talangfulla människor.


Ett av dina mera vettiga inlägg, Moggy. Självklart skall vi inte göra oss mera handikappade än vad vi är, vilket ibland verkar vara Mannes åsikt.



Ja, vi verkar ju iaf vara överrens att alla bör göra rätt för sig i den omfattning man har möjlighet till och att vi inte har nåt över för folk som mycket väl skulle kunna jobba istället går hemma och softar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2008-02-22 18:55:34

Om FK drog in mitt bidrag idagskulle jag sälja min onödigt stora bostadsrätt och flytta till en mindre lägenhet, sedan skulle jag söka någon mer specifikt yrkesutbildning till hösten och ta studielån då. Tills dess skulle jag leva på besparingar.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2008-02-22 19:02:06

Moggy skrev:
ford skrev:
Moggy skrev:Angående dagens situation för aspergare så ser jag det osm en självklarhet att måtsättningen är att ASare ska jobba och klara av sig i samhället. Att sjukskriva och förtidspensioner alla med AS vore ett stort misstag och en förlust för samhället av många talangfulla människor.


Ett av dina mera vettiga inlägg, Moggy. Självklart skall vi inte göra oss mera handikappade än vad vi är, vilket ibland verkar vara Mannes åsikt.



Ja, vi verkar ju iaf vara överrens att alla bör göra rätt för sig i den omfattning man har möjlighet till och att vi inte har nåt över för folk som mycket väl skulle kunna jobba istället går hemma och softar.


där så håller nog alla med dig dära.. :!: :!: :!:
jag håller med på den punkten till 100 %..
känner på tok för många sådana tyvär.
Men dagliverksamhet är ej soft utan borde ses som vilket arbete som helst i svergie. :idea:
Man blir trött att se att alla hela tiden klankar ner på dagli-verksamhet jobben. :cry: :cry: :cry:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Moggy » 2008-02-22 19:04:58

manne skrev:
Återigen jag vet inte om du fattar detta men du verkar vara väldigt trög-tänkt stjälv.. :?: :?:

1.
Då ska man inte sätta AS människor bara för att de bråkar hemma vid 19 års ålder på sådana hära ställen.
http://www.rosersbergsviken.se/
hoss herr Von Rurik Ankarkrona jag och många andra där ute var faktiskt perfekta
mönster-medborgare i samhället redan i från början men ändå så hammnade man och många andra personer i svergie på sådana ställen årligen fast vi ej har gjort något brott :twisted:
Jag och många andra AS personer började redan att arbeta under tidig ålder 14 år och uppått men vi slussades ändå in i LSS världen med hela vård paketet och blev aldrig i från första början erbjudna ett normalt liv :cry:

2.
Sätt ej personer på gruppboende som ej vill bo där under de kränkade
ej ha något privat liv vård-formerna. :twisted: :twisted: :twisted:

3.Tvinga ej folk med syndrome att bara ta dagliverksamhet jobb.

4.dagliverksamhet jobb ska ej och bör ej vara det allra första alternativet
som samhället och LSS bara kan erbjuda folk med syndrome.. :!:

5.
Skicka eller tvinga ej folk med AS att gå på FHSK lång borta vid myndig ålder bara för att LSS handläggaren eller någon närstående tycker att det projektet verkar bra..

6.
Stärk den enskilda personens rättigheter och egen val i livet vid myndig ålder.
Borde vara förbjudet att ta beslut över folks huvuden när denna person har fyllt 18 år och ej vill sammtycka med tex vissa beslut.. :!:



Jadu, jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det här eftersom jag inte förstår vad du försöker säga.

Vet inte vem den där von-snubben är, eller om du stödjer honom är är emot honom. Han kanske är kommunist, nazist eller nyliberal så att du bara stödjer honom vissa dagar eftersom du verkar byta åsikter som andra byter underkläder.



Att DU tydligen mot din vilja upplever dig blivit styrd in i "LSS-världen" innebär ju inte att alla blivit det. Det finns som som klarar sig utan LSS och det finns folk som har hjälp via LSS och är nöjd med det.

Men det är ingen som blir erbjuden ett normalt liv, det är nåt man måste skapa på egen hand. Det låter lite på dig som att du vill ha allt serverat på silverfat och du blir arg om inte nån kommer och fixar rätt lägenhet och rätt jobb etc till dig samtidigt som du klagar på att du inte har ett normalt liv.

Jag tror du måste bestämma dig. Antingen klarar du dig inte själv och du är i behov av samhällets gjälp för att ordna boende och sysselsättning eller oxå klarar du dig själv och du fixar du även jobb och boende på egen hand.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:46:22, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in