Hur skulle ni försörja er om alla bidrag togs bort?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav manne » 2008-02-23 13:06:41

Milyc skrev:
Mardröm skrev:
Moggy skrev:Skaffa dig ett jobb och tjäna lite pengar så kanske du har råd att bo som du vill.


Det är ju här problemet ligger. Möjligen kan man få ett enkelt jobb som "hjälp" med låg lön eller så får man fixa det själv. Jag är halvförbuden att fixa det själv pga att jag helt enkelt antigen hamnar i apati och inte gör ett skit eller så blir jag väl ngt man kan kalla utbränd.

Sen handlar jobb ofta om att visa framfötterna, låt oss säga att chefen ser hur effektiv du är i julstressen, aspergaren är effektivast 12 juli när affären är tom, effektiviteten går tvärtom ner under julstressen.


Jag tror Moggys poäng är att man ens möjlihet att exempelvis bo som man vill är relaterat till ens egna ansträngningar, och att man ingalunda kan förvänta sig att få allt man vill så vida man inte skaffar sig pengar att köpa dessa saker för.

Detta behöver inte handla ett skvatt om att se ner på de som inte har en riktig inkomst. Att inte kunna få ett jobb eller arbeta är en sak, tycka att LSS ska ge en allt man vill ha bara för att man har AS utan att anse sig behöva lyfta ett finger, en het annan

Jag tycker manne gör fel i att tolka in höger-vänsterskalan i varje debatt han deltar i och beskylla alla som säger emot honom för att vara höger. Jag tycker inte mannes samhällsyn är särskilt vänster då han vill att alla aspergare ska passas upp av LSS från barnsben oavsett behov och få allt de pekar på. Vi ska alltså vara en priveligerad elit befriad från vanliga människors ansvar men tillerkänns respekt i minst samma utsträckning som dem.

Detta har ingenting med solidariskt ansvar för samhället och alla dess medlemmar att göra.


Nej fan du tolkar det väldigt fel.. :!: :!:
Säger bara att vi har rätt att leva ett normalt liv som alla andra i samhället och vi har också rätten enligt LSS att få en egen lägenhet med
boende-stöd om vi vill ha det för det står i LSS -lagen.
Alla med AS jag känner sedan Fhsk tiden har idag sedan flera år tillbacka
haft egna lägenheter som de har fått av LSS och dom har boende-stöd också..och det tycker jag inte alls är mycket begärt gör du det.. :?:
och du ett jobb så kallad dagliverksamhet har vi också rätten att få. :!:

det står allt om Lagen hära det är bara att läsa den stjälv..!

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm

Inflytande och medbestämmande
Var och en ska ha största möjliga inflytande och medbestämmande över stödet som ges enligt LSS. Man ska få insatser bara när man själv begär det. Den som är under 15 år eller som uppenbart inte själv kan ta ställning till frågan ska få insatser när vårdnadshavare (t.o.m. 17 år), god man eller förvaltare begär detta. Kommunerna ska samverka med organisationer som företräder personer med funktionshinder.

Individuell plan

Den som får insatser enligt LSS har också rätt att begära att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprättas tillsammans med honom. Planen ska utgå från personens egna önskemål och kan omfatta flera insatser från en eller flera huvudmän. Kommunen har ett särskilt ansvar att samordna de insatser som tas upp i planen.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Sam » 2008-02-23 13:56:05

Om jag går tillbaka till tiden, till "mitt första liv" (åren före jag fick min diagnos) så skulle jag utan tvekan säga:
Alternativ 1. Ta mitt liv.

vilket också var den väg jag valde i detta lägge. Jag var absolut inte lycklig åt att bli räddad. För det var inget rop på hjälp , det var en önskan.

Mitt andra liv började faktiskt i samband med att jag fick min diagnos (AS).
Men man är inte sämre att man kan ändra sig. Idag är jag glad att jag lever, trots ett fattigt pensionärsliv.
Just överlevnads bidraget gör att jag kan utforma livet på ett sätt som gör mitt liv meningsfullt, där jag får ett sammanhang.
För min del handlar det inte om jag inte klarar av att utföra själva jobbet. Utan mer att min sociala kapacitet och orka att hantera det jag möter i den sociala samspelet är begränsad, det tar allt för mycket av min energi och livskraft för att jag ska kunna fungera så optimalt som möjligt
Så ett arbete i dagverksamhet skulle inte vara en lösning. För min del skulle det vara att nedvärdera mig själv. men det fyller säkert en funktion för en del, vilket är bra.
Eftersom jag anser mig ha hittat områden som jag jag trivs med, så är det inom dessa område som troligen jag skulle ha min försörjning, om ej bidraget fanns. Och dessa skulle definitivt finnas inom den "egen firma", men om jag skulle klara av att utföra detta på heltid för att klara mig ekonomiskt är något helt annat.
Troligen skulle jag gå under. Då det ganska snabbt skulle uppstå obalans i förhållandet på vad jag satsar och vad jag utsätts för.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Milyc » 2008-02-23 14:01:13

manne skrev:Nej fan du tolkar det väldigt fel.. :!: :!:
Säger bara att vi har rätt att leva ett normalt liv som alla andra i samhället och vi har också rätten enligt LSS att få en egen lägenhet med
boende-stöd om vi vill ha det för det står i LSS -lagen.


Men att ha en lägenhet av LSS med boendestöd är ju inte att ha ett normalt liv "som alla andra i samhället" majoriteten av samhällsmedborgarna inte har utan får ordna sin egen lägenhet själv utan boendestöd.

manne skrev:Alla med AS jag känner sedan Fhsk tiden har idag sedan flera år tillbacka
haft egna lägenheter som de har fått av LSS och dom har boende-stöd också..och det tycker jag inte alls är mycket begärt gör du det.. :?:


Nej, inte för dem som behöver och vill ha dessa insatser. Det finns dock många med AS som skyr dessa saker lika mycket som du skyr bhandlingshem och vi vill inte förutsättas behöva dem.

Dessutom är det fortfarande inget normalt liv eftersom de allra flästa människor inte har boendestöd.

manne skrev:och du ett jobb så kallad dagliverksamhet har vi också rätten att få. :!:


Ingen har ifrågasatt rätten till daglig verksamhet om brukaren trivs med det och inte klarar av eller kan få ett rikigt jobb. Däremot tycker jag själv med flera här på forumet att det känns totalt meningslöst med daglig verksamhet och vill inte ha det utan anser att det vore bättre för både de flästa aspergare och för samhället om fler insatser gjordes för att göra det möjligt för aspergare att utföra riktiga jobb för riktig lön.

Jag tycker det är fel att hänvisa aspergare till daglig verksamhet av samma anledning som det är fel att utbildade läkare och dylikt som kommit hit från andra länder ska köra taxi: Därför att de skulle kunna göra större nytta någon helt annanstans. Men ingen tolkar det som att man klankar ner på alla som kör taxi. Så sluta anklaga folk för att klanka ned på dig för att du har daglig verksamhet. Om du trivs med det, fine. Menendel av oss andra anser oss passa bättre någon helt annanstans och får inte ut något positivt av daglig verksamhet.

manne skrev:det står allt om Lagen hära det är bara att läsa den stjälv..!


Jag vet mycket väl hur LSS är formulerad men både du och jag vet också mycket väl hur LSS ofta i praktiken tillämpas.

I praktiken kan LSS aldrig ge dig ett normalt liv om du inte kämpar för att nå dit för ett normalt liv är per defenition ett liv utan LSS oavsett vad som står i lagen. Jag tror att serviceboendet kan passa dig bra som inte är van att sköta dig själv men vill lära dig att göra det. Men man kan i praktiken aldrig begära att få bestämma över sitt eget liv om det är andra som ska ordna allt åt en oavsett vad som står i en och annan lag kommer man aldrig ifrån principen: "Frihet under Ansvar":

Man kan aldrig få friheten att leva som man vill om man inte samtidigt tar ansvar för konsekvenserna. Det kommer du förstå när du kanske får ett något mer självständigt liv på serviceboendet.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2008-02-23 14:23:44

Milyc skrev:
manne skrev:Nej fan du tolkar det väldigt fel.. :!: :!:
Säger bara att vi har rätt att leva ett normalt liv som alla andra i samhället och vi har också rätten enligt LSS att få en egen lägenhet med
boende-stöd om vi vill ha det för det står i LSS -lagen.


Men att ha en lägenhet av LSS med boendestöd är ju inte att ha ett normalt liv "som alla andra i samhället" majoriteten av samhällsmedborgarna inte har utan får ordna sin egen lägenhet själv utan boendestöd.

manne skrev:Alla med AS jag känner sedan Fhsk tiden har idag sedan flera år tillbacka
haft egna lägenheter som de har fått av LSS och dom har boende-stöd också..och det tycker jag inte alls är mycket begärt gör du det.. :?:


Nej, inte för dem som behöver och vill ha dessa insatser. Det finns dock många med AS som skyr dessa saker lika mycket som du skyr bhandlingshem och vi vill inte förutsättas behöva dem.

Dessutom är det fortfarande inget normalt liv eftersom de allra flästa människor inte har boendestöd.

manne skrev:och du ett jobb så kallad dagliverksamhet har vi också rätten att få. :!:


Ingen har ifrågasatt rätten till daglig verksamhet om brukaren trivs med det och inte klarar av eller kan få ett rikigt jobb. Däremot tycker jag själv med flera här på forumet att det känns totalt meningslöst med daglig verksamhet och vill inte ha det utan anser att det vore bättre för både de flästa aspergare och för samhället om fler insatser gjordes för att göra det möjligt för aspergare att utföra riktiga jobb för riktig lön.

Jag tycker det är fel att hänvisa aspergare till daglig verksamhet av samma anledning som det är fel att utbildade läkare och dylikt som kommit hit från andra länder ska köra taxi: Därför att de skulle kunna göra större nytta någon helt annanstans. Men ingen tolkar det som att man klankar ner på alla som kör taxi. Så sluta anklaga folk för att klanka ned på dig för att du har daglig verksamhet. Om du trivs med det, fine. Menendel av oss andra anser oss passa bättre någon helt annanstans och får inte ut något positivt av daglig verksamhet.

manne skrev:det står allt om Lagen hära det är bara att läsa den stjälv..!


Jag vet mycket väl hur LSS är formulerad men både du och jag vet också mycket väl hur LSS ofta i praktiken tillämpas.

I praktiken kan LSS aldrig ge dig ett normalt liv om du inte kämpar för att nå dit för ett normalt liv är per defenition ett liv utan LSS oavsett vad som står i lagen. Jag tror att serviceboendet kan passa dig bra som inte är van att sköta dig själv men vill lära dig att göra det. Men man kan i praktiken aldrig begära att få bestämma över sitt eget liv om det är andra som ska ordna allt åt en oavsett vad som står i en och annan lag kommer man aldrig ifrån principen: "Frihet under Ansvar":

Man kan aldrig få friheten att leva som man vill om man inte samtidigt tar ansvar för konsekvenserna. Det kommer du förstå när du kanske får ett något mer självständigt liv på serviceboendet.


tack för svaret förstår vad du menar och så..
men så klart att man vill ha mycket hjälp och så men ändå en egen lägenhet i ett hyres-hus personal är det inget fel på men man kanske
inte vill ha en ny personal var fjärde vecka för på gruppboenden så byter de ut personal väldigt ofta och så..
jag har pratat med många av mina kompisar som bor i LSS lägenhet med boende-stöd och de har hjälp ca typ 9 timmar i veckan eller så.
Och ingen av alla mina vänner jag har snackat med kan någonsin tänka sig att bo på gruppboende eller något behandlingshem aldrig .. :!:
Som jag sa förrut egen lägenhet med LSS är inte lika stjälv-ständigt som
att klara av allt helt stjälv men det är fasen så mycket bättre än att bo
på ett intrigritets-kränkande behandlingshem eller gruppboende..
För i en egen LSS lägenhet så kan man få mycket stöd och hjälp och så men det sker liksom mera på ens egna principer och villkor ,liv.

Enligt min mening så är gruppboende och behandlingshem endast ett arv
sedan 50-60 tals psykiatri vård som lever kvar än i dag.. :cry: :cry:

så hära lever alla mina vänner i dag som det hära projektet..

http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=186

(Två elever bor i egna lägenheter som folkhögskolan hyr inne i Tomelilla. Här ger vi fem timmars boendestöd i veckan av en boendestödjare som hjälper till med att få struktur på vardagens praktiska sysslor och kontakterna ute i samhället, exempelvis arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm.

De elever som bor i egna lägenheter har tidigare genomgått boendeutbildning eller gymnasieutbildning med internat på Österlens folkhögskola. )
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 3 gånger.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Pemer » 2008-02-23 14:33:02

Och som sagt, rätten till boende enligt LSS inkluderar hjälp med enbart boende, utan personal som ska ränna hos en alls. Men en stor del av landets kommuner har aldrig hört taaaalas om den formen, eller låtsas inte känna till den, för man vill naturligtvis inte ge till synes nästan normala aspies en lägenhet helt utan motkrav, och man klarar sällan att komma på någon annan sorts krav än att personal ska ränna och snoka, "hjälpa till" osv.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav manne » 2008-02-23 14:44:32

manne skrev:
Milyc skrev:
manne skrev:Nej fan du tolkar det väldigt fel.. :!: :!:
Säger bara att vi har rätt att leva ett normalt liv som alla andra i samhället och vi har också rätten enligt LSS att få en egen lägenhet med
boende-stöd om vi vill ha det för det står i LSS -lagen.


Men att ha en lägenhet av LSS med boendestöd är ju inte att ha ett normalt liv "som alla andra i samhället" majoriteten av samhällsmedborgarna inte har utan får ordna sin egen lägenhet själv utan boendestöd.

manne skrev:Alla med AS jag känner sedan Fhsk tiden har idag sedan flera år tillbacka
haft egna lägenheter som de har fått av LSS och dom har boende-stöd också..och det tycker jag inte alls är mycket begärt gör du det.. :?:


Nej, inte för dem som behöver och vill ha dessa insatser. Det finns dock många med AS som skyr dessa saker lika mycket som du skyr bhandlingshem och vi vill inte förutsättas behöva dem.

Dessutom är det fortfarande inget normalt liv eftersom de allra flästa människor inte har boendestöd.

manne skrev:och du ett jobb så kallad dagliverksamhet har vi också rätten att få. :!:


Ingen har ifrågasatt rätten till daglig verksamhet om brukaren trivs med det och inte klarar av eller kan få ett rikigt jobb. Däremot tycker jag själv med flera här på forumet att det känns totalt meningslöst med daglig verksamhet och vill inte ha det utan anser att det vore bättre för både de flästa aspergare och för samhället om fler insatser gjordes för att göra det möjligt för aspergare att utföra riktiga jobb för riktig lön.

Jag tycker det är fel att hänvisa aspergare till daglig verksamhet av samma anledning som det är fel att utbildade läkare och dylikt som kommit hit från andra länder ska köra taxi: Därför att de skulle kunna göra större nytta någon helt annanstans. Men ingen tolkar det som att man klankar ner på alla som kör taxi. Så sluta anklaga folk för att klanka ned på dig för att du har daglig verksamhet. Om du trivs med det, fine. Menendel av oss andra anser oss passa bättre någon helt annanstans och får inte ut något positivt av daglig verksamhet.

manne skrev:det står allt om Lagen hära det är bara att läsa den stjälv..!


Jag vet mycket väl hur LSS är formulerad men både du och jag vet också mycket väl hur LSS ofta i praktiken tillämpas.

I praktiken kan LSS aldrig ge dig ett normalt liv om du inte kämpar för att nå dit för ett normalt liv är per defenition ett liv utan LSS oavsett vad som står i lagen. Jag tror att serviceboendet kan passa dig bra som inte är van att sköta dig själv men vill lära dig att göra det. Men man kan i praktiken aldrig begära att få bestämma över sitt eget liv om det är andra som ska ordna allt åt en oavsett vad som står i en och annan lag kommer man aldrig ifrån principen: "Frihet under Ansvar":

Man kan aldrig få friheten att leva som man vill om man inte samtidigt tar ansvar för konsekvenserna. Det kommer du förstå när du kanske får ett något mer självständigt liv på serviceboendet.


tack för svaret förstår vad du menar och så..
men så klart att man vill ha mycket hjälp och så men ändå en egen lägenhet i ett hyres-hus personal är det inget fel på men man kanske
inte vill ha en ny personal var fjärde vecka för på gruppboenden så byter de ut personal väldigt ofta och så..
jag har pratat med många av mina kompisar som bor i LSS lägenhet med boende-stöd och de har hjälp ca typ 9 timmar i veckan eller så.
Och ingen av alla mina vänner jag har snackat med kan någonsin tänka sig att bo på gruppboende eller något behandlingshem aldrig .. :!:
Som jag sa förrut egen lägenhet med LSS är inte lika stjälv-ständigt som
att klara av allt helt stjälv men det är fasen så mycket bättre än att bo
på ett intrigritets-kränkande behandlingshem eller gruppboende..
För i en egen LSS lägenhet så kan man få mycket stöd och hjälp och så men det sker liksom mera på ens egna principer och villkor ,liv.

Enligt min mening så är gruppboende och behandlingshem endast ett arv
sedan 50-60 tals psykiatri vård som lever kvar än i dag.. :cry: :cry:

så hära lever alla mina vänner i dag som det hära projektet..

http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=186

(Två elever bor i egna lägenheter som folkhögskolan hyr inne i Tomelilla. Här ger vi fem timmars boendestöd i veckan av en boendestödjare som hjälper till med att få struktur på vardagens praktiska sysslor och kontakterna ute i samhället, exempelvis arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm.

De elever som bor i egna lägenheter har tidigare genomgått boendeutbildning eller gymnasieutbildning med internat på Österlens folkhögskola. )


Ps och det bästa av allt för min del och många andras i egen LSS lägenhet och så får man ha egna hus-djur men på alla gruppboenden så är det strängeligen förbjudet. :twisted:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Milyc » 2008-02-23 17:10:37

manne skrev:tack för svaret förstår vad du menar och så..


Vad bra :) Då kanske man slipper bli anklagad för att klanka ned på de som inte har ett riktigt jobb osv. framöver. Jag hoppas också du förstått vad jag tycker om daglig verksamhet och varför.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Thunderchild » 2008-02-23 19:29:31

När jag frågar hur alla skulle klara sig utan bidrag så är naturligtvis även socialbidraget inräknat..

Det behövs ingen total kollaps av samhället för att du ska bli utan socialbidrag..

Om du är friskförklarad och inskriven på AF så försöker dom tvinga dig att söka tex ett vissst antal jobb i veckan. Om man vägrar söka en massa jobb som man vet att man ändå inte skulle klara av så kan dom straffa dig genom att dra in din A-kassa. Dom rapporterar även till socialkontoret så att du stängs av från den hjälpen oxå..

Gratulerar.. Gatan nästa..

Detta var iaf den informationen jag fick hos AF, och det var även orsaken till att det brast totalt och jag var tvungen att få träffa psykläkaren som sjukskrev mig..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-23 21:19:58

Thunderchild skrev:När jag frågar hur alla skulle klara sig utan bidrag så är naturligtvis även socialbidraget inräknat..

Det behövs ingen total kollaps av samhället för att du ska bli utan socialbidrag..

Om du är friskförklarad och inskriven på AF så försöker dom tvinga dig att söka tex ett vissst antal jobb i veckan. Om man vägrar söka en massa jobb som man vet att man ändå inte skulle klara av så kan dom straffa dig genom att dra in din A-kassa. Dom rapporterar även till socialkontoret så att du stängs av från den hjälpen oxå..

Gratulerar.. Gatan nästa..

Detta var iaf den informationen jag fick hos AF, och det var även orsaken till att det brast totalt och jag var tvungen att få träffa psykläkaren som sjukskrev mig..


Dagens politik mot arbetslösa är djupt kränkande. Det är dock väldigt olika vilka krav arbetsförmedlingen ställer beroende på hur din arbetshistoria ser ut, hur arbetsmarknadsläget är i den bransch du kan ha jobbat i och vilken handläggare du råkar få. I praktiken är de mindre hårda mot äldre människor som har några få år kvar till pension medan de kan vara hur hårda som helst mot ungdomar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-24 2:14:59

Thunderchild skrev:Om du är friskförklarad och inskriven på AF så försöker dom tvinga dig att söka tex ett vissst antal jobb i veckan. Om man vägrar söka en massa jobb som man vet att man ändå inte skulle klara av så kan dom straffa dig genom att dra in din A-kassa. Dom rapporterar även till socialkontoret så att du stängs av från den hjälpen oxå..

Gratulerar.. Gatan nästa..

Detta råkade jag ut för i mitten på 90-talet. Tror jag var avstängd i 6 veckor. Dock var soc skyldiga att ge mig matpengar 1200:-. Men hyran kunde jag ju glömma. Bodde hemma hos mamma, så det ordnade sig.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sommar » 2008-02-24 12:00:57

Garum skrev:Det beror ju på vad man lägger in i begreppet bidrag, klarar mig redan nu utan bidrag så för mig skulle det inte göra nån skillnad förutom då att jag skulle få svindyra tandläkkarräkningar.
Men skulle de lägga ner hela välfärdsystemet skulle det bli kaos i detta land i vilket fall som helst.


Vilken tur du har om man nu kan prata om tur. (Vet ju inte hur din situation ser ut o. hur mkt. du ev. fått kämpa) hursomhelst missunnar jag dig det inte.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-02-24 12:40:43

Thunderchild skrev:När jag frågar hur alla skulle klara sig utan bidrag så är naturligtvis även socialbidraget inräknat..

Det behövs ingen total kollaps av samhället för att du ska bli utan socialbidrag..

Om du är friskförklarad och inskriven på AF så försöker dom tvinga dig att söka tex ett vissst antal jobb i veckan. Om man vägrar söka en massa jobb som man vet att man ändå inte skulle klara av så kan dom straffa dig genom att dra in din A-kassa utan liknande stöd från FK. Dom rapporterar även till socialkontoret så att du stängs av från den hjälpen oxå..

Gratulerar.. Gatan nästa..

Detta var iaf den informationen jag fick hos AF, och det var även orsaken till att det brast totalt och jag var tvungen att få träffa psykläkaren som sjukskrev mig..



Jag har oxå fått den infon; är du friskförklarad så ska du söka anvisade jobb trots att du har funktionshinder. Fast man behöver inte söka vilka jobb som helst och då lär det inte bli jobbsökande i samma utsträckning efter som AF. inte får kräva att vi med f.hinder ska ta vilka jobb som helst (detta har AF. centralt sagt till mig + min handläggare) + att vi har rätt til lönebidragsjobb och de finns egentligen inte utan då börjar man med praktik som förhoppningsvis övergår i jobb om man har en himla tur mao.
Men antagligen är det så att blir vi erbjudna ett jobb som började med arbetspraktik måste vi ta det, så blir det jobb med lönebidrag. Det ska tydligen starka skäl till för att tacka Nej även för oss med f.hinder. Ev. kanske AF .hittar ngt. jobb i Platsbanken de tycker passar oss där vi inte praktiserat o. då måste vi antagligen söka det oavsett om vi vill eller ej o. oavsett om vi anser att vi klarar av det eller ej.
Reglerna är säkerligen hårdare om man är helt arbetslös och har A-kassa. Jag ska inte ha det utan liknande stöd från FK. eftersom jag ska gå i arbetspraktik via AF.

Socialen i min kommun kräver inte att man visar upp jobb man sökt om man bevisar att man går i arbetspraktik via AF., men att man står som arbetssökande hos AF.= godkänd plan enligt soc. i min kommun. Går man inte i arbetspraktik via AF. måste man gå i praktik/projekt som är samverkan mellan soc. & AF. annars får man inte socialbidrag. Om de då oxå kräver jobbsökande vet jag inte.
Socialen sa oxå att eftersom jag har ett funktionshinder vill de se kopia på mitt diagnosutlåtande för att se vad jag har svårt med= bevis. Troligen måste de följa AF`s regler för funktionshindrade.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-02-24 13:14:32

Thunderchild skrev:När jag frågar hur alla skulle klara sig utan bidrag så är naturligtvis även socialbidraget inräknat..

Det behövs ingen total kollaps av samhället för att du ska bli utan socialbidrag..

Om du är friskförklarad och inskriven på AF så försöker dom tvinga dig att söka tex ett vissst antal jobb i veckan. Om man vägrar söka en massa jobb som man vet att man ändå inte skulle klara av så kan dom straffa dig genom att dra in din A-kassa. Dom rapporterar även till socialkontoret så att du stängs av från den hjälpen oxå..

Gratulerar.. Gatan nästa..

Detta var iaf den informationen jag fick hos AF, och det var även orsaken till att det brast totalt och jag var tvungen att få träffa psykläkaren som sjukskrev mig..


Thunderchild: Om man har funktionshinder har man rätt till en rehabhandläggare som bl.a. följer med en ut på jobbintervju om man vill + funkar som handledare för en då man har arbetspraktik. Länken mellan en själv och arbetsplatsen.
Har du gjort detta? http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/arbprak_sok.pdf Jag menar inte att fördumma dig, men det är väl ungefär det som erbjuds. Jag ska snart göra det. Vet inte om det finns ngt. annat efter att man gjort det.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Thunderchild » 2008-02-24 13:29:25

sommar skrev:
Thunderchild skrev:När jag frågar hur alla skulle klara sig utan bidrag så är naturligtvis även socialbidraget inräknat..

Det behövs ingen total kollaps av samhället för att du ska bli utan socialbidrag..

Om du är friskförklarad och inskriven på AF så försöker dom tvinga dig att söka tex ett vissst antal jobb i veckan. Om man vägrar söka en massa jobb som man vet att man ändå inte skulle klara av så kan dom straffa dig genom att dra in din A-kassa. Dom rapporterar även till socialkontoret så att du stängs av från den hjälpen oxå..

Gratulerar.. Gatan nästa..

Detta var iaf den informationen jag fick hos AF, och det var även orsaken till att det brast totalt och jag var tvungen att få träffa psykläkaren som sjukskrev mig..


Thunderchild: Om man har funktionshinder har man rätt till en rehabhandläggare som bl.a. följer med en ut på jobbintervju om man vill + funkar som handledare för en då man har arbetspraktik. Länken mellan en själv och arbetsplatsen.
Har du gjort detta? http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/arbprak_sok.pdf Jag menar inte att fördumma dig, men det är väl ungefär det som erbjuds. Jag ska snart göra det. Vet inte om det finns ngt. annat efter att man gjort det.


Ehh? Men jag känner mig lite dum faktiskt..

Frisk men funktionshindrad?? Är man inte antingen eller?

Mitt funktionshinder är ju AS. Har jag inte det längre så är jag väl frisk då? :roll:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Parvlon » 2008-02-24 13:45:37

Funktionshinder är inte samma som sjukdom, du är frisk men funktionsneddsatt (eventuellt)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-02-24 13:54:58

Samtidigt ger ju AS-diagnos vissa rättigheter som anpassad arbetsplats etc., så AF kan ju knappast anse att man ska söka vilka jobb som helst? Eller så gör man det men skriver i ansökningarna att man har AS och vilka krav man ställer på arbetsplatsen och arbetsuppgifterna. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-02-24 14:06:19

Kvasir skrev:Samtidigt ger ju AS-diagnos vissa rättigheter som anpassad arbetsplats etc., så AF kan ju knappast anse att man ska söka vilka jobb som helst? Eller så gör man det men skriver i ansökningarna att man har AS och vilka krav man ställer på arbetsplatsen och arbetsuppgifterna. :)


Precis det skrev jag - att man inte behöver söka vilka jobb som helst då man har funktionshinder. På arbetplatsen kan man få handledning av ngt. som kallas Siuskonsulent via AF., vilka det tyvärr är ont om. De är en handledare som är med på arbetsplatsen i 6 månader o. ev. mer om det behövs. Kravet för Siuskonsulent är att man är anställd o.inte praktiserar. Detta betalas av AF!
Praktiserar man får man inte mer handledning än andra om inte vården ställer upp med tex. arbetsterapeut som i mitt fall. :)

Arbetsplatsen lär får reda på att man har funktionshinder innan man börjar iom. att det ska disk. om lönebidrag, vilket kräver funktionshinder, En del ggr. går ju jobb till f.hindrade via praktik o. då fick arbetgivaren förmodligen info redan då praktiken startades.

AS. är ingen sjukdom utan ett funktionshinder som jag ser det. Mao. kan man vara både friskskriven o. ha AS. Tex. jag har varit sjukskriven från mitt fd. jobb med annan diagnos än AS. (sjukdomsdiagnos) - är nu 50 % friskskriven o. det blir snart mer! , men har mitt AS. iaf. = funktionshinder. Heter ju egentligen funktionsnedsättning numera.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Thunderchild » 2008-02-24 14:10:19

Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav sommar » 2008-02-24 14:24:14

Thunderchild skrev:Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..


Det är klarare, men alla myndighetspersoner är inte lika stelbenta. Min AF.-handläggare menar att jag är friskförklarad när sjuskrivningen försvinner men att jag då har rätt till arbetpraktik för att slippa att bli utslängd på ev. anvisade jobb direkt o. praktik för att jag inte ska gå hemma heltid o. må mer dåligt o. har jag tur får jag lönebidragsjobb så smånigom. Praktik kan dessutom leda till jobb, men det är ju tyvärr sällsynt..
Jag har rätt till arbetspraktik trots att lite av sj.skrivn. finns kvar dvs. 50% praktik resten sjukskrivning = gå hemma . Öka succesivt. Enligt min AF.handläggare har jag AS. ännu o. ska därför få hjälp av rehabhandläggare på AF.
Trist att du inte får den hjälpen för den har man rätt till. men, då får man försöka orka kämpa mer.

Arbetpraktik har man rätt till oavsett funktionshinder eller ej om man är över 25 år. Är man funktionshindrad kan man få det även om man inte fyllt 25. Men, det kanske finns en tidsgräns på antal år.
Kruxet är ju att man måste söka anvisade jobb framförallt om man inte har f.hinder. trots arbetspraktik. Men tror det kan vara lite lättare om man ingår i en åtgärd.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Parvlon » 2008-02-24 14:33:56

Thunderchild skrev:Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..

Menar du att du ska bli avdiagnotiserad? Det måste väl vara enda sättet att bli 'frisk' på, AF måste väl annars specificiera vad det är du är frisk ifrån. De kan väl knappast gå över läkarnas diagnoser.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Thunderchild » 2008-02-24 14:34:20

sommar skrev:
Thunderchild skrev:Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..


Det är klarare, men alla myndighetspersoner är inte lika stelbenta. Min AF.-handläggare menar att jag är friskförklarad när sjuskrivningen försvinner men att jag då har rätt till arbetpraktik för att slippa att bli utslängd på ev. anvisade jobb direkt o. praktik för att jag inte ska gå hemma heltid o. må mer dåligt o. har jag tur får jag lönebidragsjobb så smånigom. Praktik kan dessutom leda till jobb, men det är ju tyvärr sällsynt..
Jag har rätt till arbetspraktik trots att lite av sj.skrivn. finns kvar dvs. 50% praktik resten sjukskrivning = gå hemma . Öka succesivt. Enligt min AF.handläggare har jag AS. ännu o. ska därför få hjälp av rehabhandläggare på AF.
Trist att du inte får den hjälpen för den har man rätt till. men, då får man kförsöka orka kämpa mer.


Om din handläggare anser att du har AS och låter dig få extra stöd fortfarande fast FK anser att du inte har något som kräver diagnos längre så antar jag att du är lyckligt lottad.

Själv vågar jag inte räkna med det stödet när jag själv ska utredas igen om ett drygt år..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Thunderchild » 2008-02-24 14:37:56

Parvlon skrev:
Thunderchild skrev:Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..

Menar du att du ska bli avdiagnotiserad? Det måste väl vara enda sättet att bli 'frisk' på, AF måste väl annars specificiera vad det är du är frisk ifrån. De kan väl knappast gå över läkarnas diagnoser.


Suck.. Ja.. Bedömer dom att jag inte har AS längre så anser dom att jag är frisk, och då har jag heller ingen diagnos längre..

Klarare??

Naturligtvis är det inte AF som sätter eller tar bort diagnoser. Den bedömningen görs av läkare och FK och verkar dessvärre vara helt godtycklig i många fall..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:46:26, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav sommar » 2008-02-24 14:45:50

Thunderchild skrev:
sommar skrev:
Thunderchild skrev:Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..


Det är klarare, men alla myndighetspersoner är inte lika stelbenta. Min AF.-handläggare menar att jag är friskförklarad när sjuskrivningen försvinner men att jag då har rätt till arbetpraktik för att slippa att bli utslängd på ev. anvisade jobb direkt o. praktik för att jag inte ska gå hemma heltid o. må mer dåligt o. har jag tur får jag lönebidragsjobb så smånigom. Praktik kan dessutom leda till jobb, men det är ju tyvärr sällsynt..
Jag har rätt till arbetspraktik trots att lite av sj.skrivn. finns kvar dvs. 50% praktik resten sjukskrivning = gå hemma . Öka succesivt. Enligt min AF.handläggare har jag AS. ännu o. ska därför få hjälp av rehabhandläggare på AF.
Trist att du inte får den hjälpen för den har man rätt till. men, då får man kförsöka orka kämpa mer.


Om din handläggare anser att du har AS och låter dig få extra stöd fortfarande fast FK anser att du inte har något som kräver diagnos längre så antar jag att du är lyckligt lottad.

Själv vågar jag inte räkna med det stödet när jag själv ska utredas igen om ett drygt år..


FK. är inte direkt inblandad eftersom AF. bestämmer åtgärd o. vilken form av inkomst jag ska ha (aktivitetsstöd) o. A-kassan bestämmer beloppet efter sina regler som är delvis sjuka. Så måste FK. rätta sig i ledet o. betala ut för att inte gå mot lagen. AF. o. A-kassan följer reglerna som dock är knasiga. Jag har inte så mkt med FK. att göra. FK-handläggaren var dessutom med på mötet med mig, vården, AF. o. invände inte!

Hade jag stått inför samma sak som dig om ett år kan jag erkänna att jag varit nervös. Hoppas att man inte måste utredas fler än en gång. Jag fick inte veta av utrednignsteamet att det är så. Men, kan ana att det kanske kommer en kallelse om ngt. år.. Hmm. Måste ta reda på detta.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:46:26, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Titti » 2008-02-24 14:55:28

Thunderchild skrev:
Parvlon skrev:
Thunderchild skrev:Jag har tydligen inte varit tydlig nog..

Jag har en diagnos på AS.. Blir jag friskförklarad så har jag enligt AF och FK inte AS längre.

Blev det klarare?

Att mina problem kvarstår struntar dom ju högaktningsfullt i, för då finns det ju inga papper på det..

Menar du att du ska bli avdiagnotiserad? Det måste väl vara enda sättet att bli 'frisk' på, AF måste väl annars specificiera vad det är du är frisk ifrån. De kan väl knappast gå över läkarnas diagnoser.


Suck.. Ja.. Bedömer dom att jag inte har AS längre så anser dom att jag är frisk, och då har jag heller ingen diagnos längre..

Klarare??

Naturligtvis är det inte AF som sätter eller tar bort diagnoser. Den bedömningen görs av läkare och FK och verkar dessvärre vara helt godtycklig i många fall..

Menar du att du kommer att tvingas genomgå en utredning till? Varför och med vilken rätt? Vem har sagt det?

Det undrar jag om de kan...? Men iofs - de kan mer än man tror. Dessvärre.

Om du anser att läget är oförändrat och att du faktiskt har AS tycker jag att du på alla sätt skall försöka förhindra en ny utredning, om du tror att den skall göras för att slå undan benen på dig.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:46:26, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in