Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 17:23:15

-För min del handlar det icke om bristande koncentrationsförmåga eller bristande läsförståelse.

Vad det handlar om är intresse och val av media.

Vill jag läsa en bok så läser jag en bok.
Vill jag läsa och diskutera på forum så gör jag det.
Vill jag läsa en avhandling eller artikel går jag inte in på Aspergerforum.
Långa omständligt skrivna inlägg ser jag som farthinder, bromsklossar.

Sen är det ingen svår sak att vaska fram pregnanta stycken ur en text.
Men det är en begåvning att kunna vaska fram det väsentliga.

Så det kan lika gärna handla om bristande läsförståelse hos de som envisas med långa inlägg och långa citat.

Långa citat kan också indikera svag argumentationsförmåga.
Man stoppar in någon annans argument istället för att framföra egna.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-11-24 17:24:38, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Flawed » 2014-11-24 18:35:04

Jag har stora problem med individer som spammar ett npf forum med npf fientlig propganda , främst i form av långa inlägg med uteslutande citat ifrån ytterst tveksamma källor som bloggar och annat dravel blandat i en osalig citat gegga.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Moggy » 2014-11-24 18:46:58

Flawed skrev:Jag har stora problem med individer som spammar ett npf forum med npf fientlig propganda , främst i form av långa inlägg med uteslutande citat ifrån ytterst tveksamma källor som bloggar och annat dravel blandat i en osalig citat gegga.



Jag gillar inte den typen av trådar och inlägg heller. Oavsett ämne. Länkar till bloggar och facebooksidor med nåt viktigt budskap. Ofta vinklade och oklar agenda. Granskar man det lite närmare så är det ofta så att det inte är riktigt som det påstås då bloggen gav en ensidig bild av det hela.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav slackern » 2014-11-24 18:56:49

Moggy skrev:
Flawed skrev:Jag har stora problem med individer som spammar ett npf forum med npf fientlig propganda , främst i form av långa inlägg med uteslutande citat ifrån ytterst tveksamma källor som bloggar och annat dravel blandat i en osalig citat gegga.



Jag gillar inte den typen av trådar och inlägg heller. Oavsett ämne. Länkar till bloggar och facebooksidor med nåt viktigt budskap. Ofta vinklade och oklar agenda. Granskar man det lite närmare så är det ofta så att det inte är riktigt som det påstås då bloggen gav en ensidig bild av det hela.


Som Avpixlat då och liknande nationalistbloggar?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Moggy » 2014-11-24 19:09:23

slackern skrev:
Moggy skrev:
Flawed skrev:Jag har stora problem med individer som spammar ett npf forum med npf fientlig propganda , främst i form av långa inlägg med uteslutande citat ifrån ytterst tveksamma källor som bloggar och annat dravel blandat i en osalig citat gegga.



Jag gillar inte den typen av trådar och inlägg heller. Oavsett ämne. Länkar till bloggar och facebooksidor med nåt viktigt budskap. Ofta vinklade och oklar agenda. Granskar man det lite närmare så är det ofta så att det inte är riktigt som det påstås då bloggen gav en ensidig bild av det hela.


Som Avpixlat då och liknande nationalistbloggar?



Till exempel ja. Tycker inte det är lämpligt att starta en tråd om em artikel där. Men en grej med Axpixlad är att man vet var man har dom. Dom är kända. Det gör att jag ser det som ok att posta en länk därifrån som svar i en tråd om det som står där är relevant.

Jag stör mig mer på att läsa vinklade budskap från mer eller mindra okända avsändare där man inte har en aning om vad dom vill. Jag ratar t.ex ofta budskap från amerikanska organisationer då dom ofta tycker saker som inte är tillämpbara i Sverige.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Sjuckert » 2014-11-26 17:10:05

Moderator:

Det har varit lite för mycket fokus på enskilda forumister i den här diskussionen. Fortsätt gärna diskutera, men håll er till ämnet och peka inte ut individer eftersom det sabbar stämningen.

Ett antal inlägg har flyttats till off-topic och till följande trådar:
journalistikens-och-pappers-tidningarnas-framtid-t42689.html
ignore-traden-t20812.html
ignorera-moderatorer-som-vanliga-anvandare-skilda-konton-t22507.html
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-26 21:41:28

-Du tror inte att spammande och missionerande påverkar "stämningen"...?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav kullan » 2015-01-24 11:05:34

Jag lånar denna tråden då min tanke går under detta tema.

När man skapar en tråd ska man ju ha en rubrik. Den ska vara både informativ och inte vilseledande. Tänker ge er 2 teoretiska exempel på rubriker som skulle kunna vara på en och samma tråd men som tolkas olika.

- Resultat från genomförda matcher i Kinaschack.

- Tråden om Kinaschack.

Trådskaparen kan mena samma sak med båda rubrikerna men får olika diskussioner beroende på rubrikens innehåll.

På detta forum är det särskilt viktigt att rubriken talar om exakt vad som ska diskuteras eller pågå i tråden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2015-01-24 12:10:26

KrigarSjäl skrev:-Du tror inte att spammande och missionerande påverkar "stämningen"...?
Inte undra på eftersom du svär så mycket i forumet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Miche » 2015-01-24 12:54:08

Parvlon skrev:
KrigarSjäl skrev:-Du tror inte att spammande och missionerande påverkar "stämningen"...?
Inte undra på eftersom du svär så mycket i forumet.
Varken ord som börjar på idiot eller kork är svordomar. Jag gjorde motsvarande sökning på dig och du ligger inte långt efter.

Om man ser till det totala antalet inlägg jämfört med antalet träffar i sökningarna ovan så ser man att dina sökkriterier visar att du svär i 8,4% av dina inlägg jämfört med Krigarsjäls 5,1% så du kanske inte ska klaga så mycket över svordomar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Miche » 2015-01-24 13:16:26

kullan skrev:På detta forum är det särskilt viktigt att rubriken talar om exakt vad som ska diskuteras eller pågå i tråden.
Det fanns en funktion innan forumet gjordes om för ett par år sedan där man såg början av startinlägget högst upp på den trådens sida, väldigt praktiskt så det var enkelt att se vad tråden skulle handla om men tydligen orsakade den funktionen en hel del problem så den togs bort.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdel

Inläggav Titti » 2015-01-24 19:27:25

Miche skrev:
kullan skrev:På detta forum är det särskilt viktigt att rubriken talar om exakt vad som ska diskuteras eller pågå i tråden.
Det fanns en funktion innan forumet gjordes om för ett par år sedan där man såg början av startinlägget högst upp på den trådens sida, väldigt praktiskt så det var enkelt att se vad tråden skulle handla om men tydligen orsakade den funktionen en hel del problem så den togs bort.

Jag har också saknat den. Då kunde man, oavsett hur lång tråden blivit, hela tiden se startinlägget överst på den sida man läste. Det gjorde det mycket lättare att veta vad som egentligen var ämnet för tråden.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2015-01-24 22:13:22

Miche skrev:
Parvlon skrev:
KrigarSjäl skrev:-Du tror inte att spammande och missionerande påverkar "stämningen"...?
Inte undra på eftersom du svär så mycket i forumet.
Varken ord som börjar på idiot eller kork är svordomar. Jag gjorde motsvarande sökning på dig och du ligger inte långt efter.

Om man ser till det totala antalet inlägg jämfört med antalet träffar i sökningarna ovan så ser man att dina sökkriterier visar att du svär i 8,4% av dina inlägg jämfört med Krigarsjäls 5,1% så du kanske inte ska klaga så mycket över svordomar...
jag är troende så det är inte konstigt att jag nämner Satan och helvetet.
Jag tror på olika sökningar på olika människor. :)

Men "din idiot/dåre" ska man inte säga säger Jesus så det var bra att du uppmärksammade oss på det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Miche » 2015-01-25 1:07:50

Parvlon skrev:jag är troende så det är inte konstigt att jag nämner Satan och helvetet.
Ja, du gillar att hota oss icke troende med det... Jag tycker helt klart bättre om Krigis svordomar än dina hot, de hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2015-01-25 12:06:21

när hotade jag dig med helvetet senast?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Miche » 2015-01-25 12:41:18

Parvlon skrev:när hotade jag dig med helvetet senast?
Det handlar inte om att du hotar specifikt mig med helvetet men du skriver vad jag anser hotelser om vad som kommer att hända om man inte tror på din gud. Jag tycker inte att det är speciellt trevligt att läsa sådant och definitivt är det jobbigt med alla citat från bibeln.

Jag är inte intresserad! Ska det vara så fruktansvärt svårt att begripa? Lägg sådant i en spoiler så som minst en annan medlem har börjat med. Dina citat hör inte hemma i trådarna möjligen med undantag för de trådar som handlar om religion för vi andra lever inte efter din religion.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2015-01-25 23:16:28

Gnällspikarna fick ut sin rätt. Fantastiskt.

Micke; nästa gång du påstår saker om vad jag gör på forumet så önskar jag att du då kommer med belägg typ länkar till relevanta inlägg. Hoppas du respekterar min önskan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in