Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Moggy » 2014-11-20 21:29:34

Wine skrev:
Alien skrev:
Sadistic skrev:Tycker den här diskussionen är väldigt lik den om religionstrådar och citat ur bibeln, och jag tycker precis samma sak här som där.

ge en reflektion i egna ord om ämnet, annars kommer jag med stor sannolikhet att ignorera tråden


Jag håller inte med. I en avd som Tipsa medlemmarna, så kan man få tipsa om t ex en intressant nyhet, upprörande missförhållande etc utan att behöva skriva så mycket själv. Det är ju ämnet i sig som är intressant, inte mina åsikter om det.


Jag håller med Alien här, det är ofta innehållet i det som citeras som är intressant, inte egentligen vad man själv eller andra eventuellt tycker eller anser. Tycker inte heller att det alltid är nödvändigt med långa utläggningar om vad man själv har för åsikt eller anser, blev faktiskt rätt förvånad att somliga verkar tycka det är så viktigt, har inte så ofta tidigare heller haft behov av att uttrycka vad jag själv anser eller att hävda min åsikt.



Så olika man kan vara. ;) Jag tycker det är roligt med åsikter och diskussion kring en nyhet. Själva artikeln tycker jag det är upp till var och en att läsa om man vill och att det räcker med en länk. Eller ett kortare citat som är det allra vikitgaste från artikeln. Jag ser inte poängen med att posta långa citat, nästan hela artikeln eller att ofta svara på ett inlägg i tråden med ett citat. Läser hellre nåns synpunkter på artikeln. Ditt inlägg här gorde att jag förstår varför man ofta postar citat.


slackern skrev:Det är skillnad på att göra det ibland till att spamma ner forumet, då blir det bara tröttsamt.



Ja, jag föredrar sparsamt med citat men gärna länkar till intreesanta artiklar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Wine » 2014-11-20 21:48:10

Moggy skrev:Så olika man kan vara. ;)


Ja visst är det så och det upptäcker man ju verkligen också när man vistas på detta forum. :wink:

Moggy skrev:Jag tycker det är roligt med åsikter och diskussion kring en nyhet. Själva artikeln tycker jag det är upp till var och en att läsa om man vill och att det räcker med en länk. Eller ett kortare citat som är det allra vikitgaste från artikeln. Jag ser inte poängen med att posta långa citat, nästan hela artikeln eller att ofta svara på ett inlägg i tråden med ett citat. Läser hellre nåns synpunkter på artikeln. Ditt inlägg här gorde att jag förstår varför man ofta postar citat.


Jag kan ju förstås också tycka att det är roligt att läsa vad andra skriver, andras åsikter, hur andra tänker samt att posta åsikter själv och diskutera eller delta i diskussioner men det beror väl också på vad det handlar om, om ämnet engagerar så är det väl mer naturligt att man väljer att delta mer aktivt och kanske t.o.m. kan tycka att det är stimulerande, lärorikt och roligt. Ibland känns det inte så viktigt alls att posta inlägg om vad man själv anser och har för åsikt utan det kan räcka med att läsa citat, intressanta artiklar som andra länkar till samt vad andra skriver och postar i inlägg, vad de tycker, hur deras tankar går o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Wine » 2014-11-20 22:00:11

Moggy skrev:
slackern skrev:Det är skillnad på att göra det ibland till att spamma ner forumet, då blir det bara tröttsamt.


Ja, jag föredrar sparsamt med citat men gärna länkar till intreesanta artiklar.


En fördel med att citera är ju att man ju underlättar lite för läsare att finna det som kanske är det mest intressanta, väsentliga eller viktiga delar ur en lång artikel, en liten hint om vad artikeln handlar om, vad det går ut på, vilket budskap som framförs bl.a. Tycker många gånger själv att det är mycket mer intetsägande med bara en länk till en artikel, det är ju inte ens säkert att man klickar på den för att se vad det handlar om, känns lättare när citat postas i inlägg, citaten kan man ju läsa direkt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav nallen » 2014-11-20 23:19:07

KrigarSjäl skrev:Hur vore det om jag citerade en monteringsanvisning från Volvo lastvagnar i vartannat inlägg?

Delvis intressant.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Fonster » 2014-11-20 23:37:40

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Hur vore det om jag citerade en monteringsanvisning från Volvo lastvagnar i vartannat inlägg?

Delvis intressant.


Då jag själv är intresserad av diverse facklitteratur och i synnerhet monteringsanvisningar av olika slag, skulle jag själv vilja se mera hänvisningar, och länkar, till dylika texter.
Fonster
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2014-11-12

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Sadistic » 2014-11-20 23:45:40

Alien skrev:
Sadistic skrev:Tycker den här diskussionen är väldigt lik den om religionstrådar och citat ur bibeln, och jag tycker precis samma sak här som där.

ge en reflektion i egna ord om ämnet, annars kommer jag med stor sannolikhet att ignorera tråden


Jag håller inte med. I en avd som Tipsa medlemmarna, så kan man få tipsa om t ex en intressant nyhet, upprörande missförhållande etc utan att behöva skriva så mycket själv. Det är ju ämnet i sig som är intressant, inte mina åsikter om det.


Du får tycka som du vill, resultatet blir ändå att jag hellre tittar på en annan tråd som inte bara länkar mig till en plats. Kan som inte ändra det, trådar med bara påståenden ( för mig ) alstrar som inget av diskussions värde. Nu baserar jag inte allt på dina trådar, utan generellt.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Alien » 2014-11-21 4:08:15

slackern skrev:
Alien skrev:
Sadistic skrev:Tycker den här diskussionen är väldigt lik den om religionstrådar och citat ur bibeln, och jag tycker precis samma sak här som där.

ge en reflektion i egna ord om ämnet, annars kommer jag med stor sannolikhet att ignorera tråden


Jag håller inte med. I en avd som Tipsa medlemmarna, så kan man få tipsa om t ex en intressant nyhet, upprörande missförhållande etc utan att behöva skriva så mycket själv. Det är ju ämnet i sig som är intressant, inte mina åsikter om det.


Du skulle inte kunna starta en tråd som heter Aliens nyhetsrapportering och reflektioner? Där du samlar allting istället för att starta 1 ny tråd om dagen istället? Jag skulle uppskatta det.


Det går ju tvärtemot vad jag skrev om att det är ämnet som är intressant och inte jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-21 4:21:50

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Hur vore det om jag citerade en monteringsanvisning från Volvo lastvagnar i vartannat inlägg?

Delvis intressant.

-Vän av ordning sysslar inte med industrispionage.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav nallen » 2014-11-21 15:13:13

KrigarSjäl skrev:-Vän av ordning sysslar inte med industrispionage.

Förvisso. Men ingen har sagt att det ska vara ett aktuellt dokument. Det är ofta intressant att läsa sådana dokument från 50-talet också.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-21 16:59:59

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vän av ordning sysslar inte med industrispionage.

Förvisso. Men ingen har sagt att det ska vara ett aktuellt dokument. Det är ofta intressant att läsa sådana dokument från 50-talet också.

-Mjo, men det var inte meningen att det skulle bokstavstolkas.



Moderator atoms - tog bort ett dubblerat citat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2014-11-21 19:30:54

KrigarSjäl skrev:vi har en lirare på forumet som tydligen försetts med en särskild, personlig spamlicens.
Din näsvishet och moral är knappast i linje med vad gemene man skulle kräva av en moderator men jag tar mig ändå tid att besvara dig.

Jag har noterat att du skrivit i en annan tråd, om att bara Gud kan få mig att sluta posta bibelcitat. Det är inte omöjligt att ditt påstående stämmer och jag lovar att jag lyssnar på Guds ord, men frågan är om du vågar be till Gud, i Jesu namn.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-22 11:07:12

Parvlon skrev:
KrigarSjäl skrev:vi har en lirare på forumet som tydligen försetts med en särskild, personlig spamlicens.
Din näsvishet och moral är knappast i linje med vad gemene man skulle kräva av en moderator men jag tar mig ändå tid att besvara dig.

Jag har noterat att du skrivit i en annan tråd, om att bara Gud kan få mig att sluta posta bibelcitat. Det är inte omöjligt att ditt påstående stämmer och jag lovar att jag lyssnar på Guds ord, men frågan är om du vågar be till Gud, i Jesu namn.

-Då betyder det att du helt skiter i moderatorerna?

Intressant.

Jag är inte intresserad av Din gud.

Kristendomen är nån slags intellektuell skoskav.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav elle » 2014-11-24 10:30:55

KrigarSjäl skrev:Man ska skriva tydligt och redigt. Och man ska inte spamma.


Ja, och undvika tråka ut med bibelcitat eller missionerande i icke religiösa trådar.

Är hjärtligt trött på det .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Miche » 2014-11-24 13:39:12

KrigarSjäl skrev:Kristendomen är nån slags intellektuell skoskav.
Härlig definition, jag adopterar gärna den och sprider vidare om det är ok.

När det gäller citat och länkar till andra medier så gör långa för långa citat här (längre än en-två skärmsidor) att jag slutar läsa. Både Alien och framförallt Wine har gjort för långa citat ett antal gånger, från andra forumister är det mer ovanligt även om det förekommer.

Plocka istället ut en till fem meningar som är extremt intressanta och som kan locka till läsning av länken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 13:45:54

-Sprid på bara.

Delar nog din uppfattning om långa citeringar också...jag gillar ju inte inlägg som är alltför långa så det är lika illa att citera långa texter - och ibland flera långa texter i samma inlägg - som att skriva långa stycken utan korrekt styckeindelning.
Ta med korta, pregnanta stycken istället för långa avhandlingssjok.

Man ska heller inte skriva svamligt och diffust om man vill ha respons.


Sen fattar jag inte varför vissa tillåts spamma.
Så fort jag skriver en svordom är de framme med rödpennan direkt och allting tolkas som personangrepp samtidigt som man helt blundar för det respektlösa spammandet och missionerandet.

Att missionera är hänsynslöst - ett slags intellektuellt-andligt olaga intrång.
Man inkräktar och struntar helt i om mottagaren är intresserad eller ej.
Missionärer opererar i tron att de är moraliskt överlägsna, vilket är långt ifrån självklart.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Wine » 2014-11-24 14:07:00

Miche skrev:...
När det gäller citat och länkar till andra medier så gör långa för långa citat här (längre än en-två skärmsidor) att jag slutar läsa. Både Alien och framförallt Wine har gjort för långa citat ett antal gånger, från andra forumister är det mer ovanligt även om det förekommer.

Plocka istället ut en till fem meningar som är extremt intressanta och som kan locka till läsning av länken.


Då undrar jag ju hur det kan komma sig att man orkar läsa en hel text som någon i ett inlägg bara har citerat och som det länkas till om delar av texten postas som kortare citat men inte om längre delar av samma text citeras? Det är ju fortfarande samma text med samma innehåll och längd som länkas till oavsett om någon postar kortare eller längre citat av texten. Dessutom kan man ibland inte bara välja ut en alltför liten del av textinnehållet därför att man i så fall inte får med tillräckligt med viktig information.

Du menar väl förresten hela innehållet i texten som länkas till och inte bara läsning av själva länken antar jag? :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 14:09:41

-Vill man läsa en avhandling läser man en avhandling, vill man läsa foruminlägg läser man foruminlägg.

Svårare än så är det inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Miche » 2014-11-24 14:23:32

Wine skrev:Då undrar jag ju hur det kan komma sig att man orkar läsa en hel text som någon i ett inlägg bara har citerat och som det länkas till om delar av texten postas som kortare citat men inte om längre delar av samma text citeras?
Det kan vara formatet eller typsnittet.

De flesta som citerar tar inte med formateringarna vilket gör citatet mycket mer svårläst (jag brukar försöka få med de primära formateringarna så som understrykningar, fetstil, kursivering, större (eller mindre) stil samt se till att länkar blir korrekta). Fortfarande har man den gula bakgrunden vilket inte är helt idealt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2014-11-24 14:34:27

KrigarSjäl skrev:Så fort jag skriver en svordom är de framme med rödpennan direkt och allting tolkas som personangrepp samtidigt som man helt blundar för det respektlösa spammandet och missionerandet.


Om du ändå kunde tala sanning nån gång.


Re: Jag kräver ett öppet ställningstagande av forumledningen skrev:Vem FAN har uppmanat någon till det??

Nu jävlar har jag ingen som helst distans utan blir heligt och iskallt förbannad...


Världen är full av korkade jävlar som bara vägrar lära av historien...
post824337.html

Mmm, funktionshindrade och sjuka är lata jävlar som inte haft vett nog att födas perfekta och konkurrensdugliga.
Den typen av omoral måste naturligtvis bestraffas.
post1209303.html


hot om dödligt våld:
Idiotiska resonemang!

[...]

Man ska skrämma livet ur asen som ofredar!
Jävlar om en gubbe skulle börja antasta mitt damsällskap...
Det lär han bara göra en gång, den saken är klar.
post1188394.html

Dryga jävlar, såna som alltid..
post929010.html

Ja jävlar...!
post906849.html

Autentisk bild? Ja jävlar...
post913944.html

de ska ge fan i att försöka skrämma nmig för då jävlar.
post823646.html

Hur fan tänker de och varför tror de att de har med sina klienters utseenden att göra??
post804370.html

Nu jävlar vill jag ha en lokalpatriotisk fight!
post457540.html

Vill du att jag söker upp fler så är det bara att säga till.
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-24 14:44:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Sjuckert » 2014-11-24 14:50:11

Parvlon skrev:
KrigarSjäl skrev:Så fort jag skriver en svordom är de framme med rödpennan direkt och allting tolkas som personangrepp samtidigt som man helt blundar för det respektlösa spammandet och missionerandet.


Om du ändå kunde tala sanning nån gång.

Får jag gissa att KrigarSjäl inte menade att det skulle tolkas bokstavligt.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Parvlon » 2014-11-24 14:57:21

Sjuckert:

Det får vi hoppas för jag har fått många varningar och tillsägelser som han knappast kan ha missat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 15:16:03

Parvlon skrev:Sjuckert:

Det får vi hoppas för jag har fått många varningar och tillsägelser som han knappast kan ha missat.

Inte tillräckligt många.

Men nu hamnar du på ignore för jag har noll intresse av ditt svammel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Flawed » 2014-11-24 16:10:09

Wine skrev:Här finns ytterligare information om en växande trend, forskare kallar dem nyhetsundvikare, den växande gruppen av individer som vänder nyhetsflödet ryggen:

– De har vissa karaktäristiska drag. De är yngre än andra och de är mindre politiskt intresserade. Det är framför allt de två sakerna som går att isolera, säger Ingela Wadbring, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Mittuniversitetet.


Informationsklyftorna växer i samhället men detta behöver inte vara en direkt avspegling av samhällets socioekonomiska skillnader:

Wadbrings och Shehatas studie ”Allt fler står utanför nyhetsvärlden” visar till exempel att bland dem med medel­hög utbildning fanns 2011 28 procent icke-läsare av morgontidning på papper medan motsvarande siffra bland lågutbildade var 26 procent. Bland högre tjänstemän fanns 11 procent icke-tittare på rikstäckande tv-nyhetssändningar medan motsvarande siffra för arbetare var 15 procent.
– Skälet till att utbildning inte fungerar som vattendelare är att de flesta äldre är lågutbildade medan yngre nästan per definition har en högre utbildningsnivå på grund av ett förändrat skolsystem. Det är alltså ålder som slår igenom snarare än utbildning, säger Ingela Wadbring.
I studien från 2012 ingår dagstidningar, radio och tv. Störst förändring över tid går att se i undvikandet av dagspressen, där andelen som inte tar del av en tidning minst någon gång i veckan nästan har tredubblats, från 10 procent 1986 till 27 procent 2011 (i studien ingår emellertid inte gratistidningarna, som hade gjort ökningen av icke-läsare lägre).

Det är också i dagstidningsläsningen som de yngres överrepresentation bland nyhetsundvikarna blir tydligast. Nästan 50 procent av svenskarna i åldern 15–19 år läser aldrig en morgontidning, medan motsvarande andel bland dem över 56 år bara är 17 procent. Sedan 1980-talet har dagstidningarnas samlade upplaga minskat från cirka 5 miljoner till 3,5 miljoner exemplar 2011, samtidigt som befolkningen har ökat med 1 miljon. Utvecklingen gäller inte enbart papperstidningsläsning. Färska siffror från KIA-index (som mäter besök på svenska webbplatser) visar också att läsningen av de stora dagstidningarnas nätupplagor (med undantag av Expressen) har stagnerat under de senaste åren.


Sociala medier konkurrerar med nyhetsflödet:

”I nuläget är svenskarna mer intresserade av att dela filmer om Zlatan, än filmer om politik. Dagens politiker delar scen både med katter, igelkottar och söta barn och här blir konkurrensen om väljarnas uppmärksamhet för hård”, skriver de i en artikel på SvD Brännpunkt i våras.

DN - Fler vänder nyhetsflödet ryggen

Ja, jo alien kommer inte ens i närheten du är verkligen citatmästaren på forumet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav Wine » 2014-11-24 17:15:48

Miche skrev:
Wine skrev:Då undrar jag ju hur det kan komma sig att man orkar läsa en hel text som någon i ett inlägg bara har citerat och som det länkas till om delar av texten postas som kortare citat men inte om längre delar av samma text citeras?
Det kan vara formatet eller typsnittet.

De flesta som citerar tar inte med formateringarna vilket gör citatet mycket mer svårläst (jag brukar försöka få med de primära formateringarna så som understrykningar, fetstil, kursivering, större (eller mindre) stil samt se till att länkar blir korrekta). Fortfarande har man den gula bakgrunden vilket inte är helt idealt.


Personligen så tycker jag att den gula bakgrunden/de gula citatrutorna gör att det blir mer lättläst och jag har själv inte upplevt att det är jobbigt att ta sig igenom citat eller texter, tycker man att det är jobbigt har man nog antingen inget större intresse av ämnet/det som citeras eller texten eller så handlar det kanske om någon form av svårigheter man har med att läsa text överhuvudtaget, (kanske koncentrationssvårigheter?) fast jag kan förstå det du beskriver ovan om formatering, att det kan bli jobbigt att läsa av den anledningen för en del.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in