hur går man ur!?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur går man ur!?

Inläggav trams » 2012-07-08 10:42:54

hittar ingenstans hur man går ur detta forum.
hjälp tack.
trams
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2009-08-25

Re: hur går man ur!?

Inläggav Sheyen » 2012-07-08 10:45:57

Man kan inte gå ur... You're trapped here FOREVER! Mohahaha...

Men du kan iaf inaktiveras, om du vill.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: hur går man ur!?

Inläggav trams » 2012-07-08 11:13:52

ojdå.
kan ni inte säga det tydligt så folk vet när de går med?
vore hyggligt.
kommer inte finnas kvar på detta forum nu iallafall.
trams
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2009-08-25

Re: hur går man ur!?

Inläggav DIProgan » 2012-07-08 11:54:42

Är det för lite trams
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-08 13:27:46

trams skrev:hittar ingenstans hur man går ur detta forum.
hjälp tack.

Skriv ett PM till Titti så kan hon inaktivera dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-08 13:35:11

Förresten, varför vill du lämna forumet? Pga något dåligt bemötande?

De flesta här har blivit dåligt bemötta någon gång men även bra bemötta. Tänk på att nästan alla här har Asperger och missuppfattningar är inte så värst ovanliga, men det brukar redas upp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav Dagobert » 2012-07-08 13:37:38

Miche skrev:Skriv ett PM till Titti så kan hon inaktivera dig.

trams är ny medlem, kan nog inte skriva pm.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: hur går man ur!?

Inläggav Meppe » 2012-07-08 13:43:45

Dagobert skrev:
Miche skrev:Skriv ett PM till Titti så kan hon inaktivera dig.

trams är ny medlem, kan nog inte skriva pm.


Skulle kanske vara rimligt att ge möjlighet att PMa administrationen.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-08 13:51:27

Dagobert skrev:
Miche skrev:Skriv ett PM till Titti så kan hon inaktivera dig.

trams är ny medlem, kan nog inte skriva pm.

Tack för påpekandet (att jag inte tänkte på det...)

Det borde dock bra att skriva mail till henne.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav Alien » 2012-07-08 14:00:16

trams skrev:ojdå.
kan ni inte säga det tydligt så folk vet när de går med?
vore hyggligt.


Ur registrerngsavtalet
• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.

Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn.
regavtal.php
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-08 18:16:04

På ett sätt är det dumt att man inte kan få radera ut sitt konto. Det vore väl inget krångel att göra en anonym oregistrerad vid sina inlägg. Det funkar ju på andra forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hur går man ur!?

Inläggav Zima33 » 2012-07-08 18:47:21

kullan skrev:På ett sätt är det dumt att man inte kan få radera ut sitt konto. Det vore väl inget krångel att göra en anonym oregistrerad vid sina inlägg. Det funkar ju på andra forum.

Då finns risken att nån annan reggar sig med samma nick och alla tror att det fortfarande är den första personen som hade nicket.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-08 18:50:22

Zima33 skrev:
kullan skrev:På ett sätt är det dumt att man inte kan få radera ut sitt konto. Det vore väl inget krångel att göra en anonym oregistrerad vid sina inlägg. Det funkar ju på andra forum.

Då finns risken att nån annan reggar sig med samma nick och alla tror att det fortfarande är den första personen som hade nicket.


Jo fast på ett forum jag är medlem på går det inte att återanvända sitt gamla nick ens för det är redan taget. Blockat av systemet. Så kullan skulle aldrig bli godkänt ens om det var jag som ville öppna ett nytt konto igen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-08 18:53:58

Här skulle du få tillbaka ditt gamla nick om du inte specifikt begärt och fått tillstånd till ett nytt nick. Att anonymisera gamla inlägg skullr bara göra dessa väldigt förvirrade så jag tycker att de nuvarande reglerma är bra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-08 18:56:57

Miche skrev:Här skulle du få tillbaka ditt gamla nick om du inte specifikt begärt och fått tillstånd till ett nytt nick. Att anonymisera gamla inlägg skullr bara göra dessa väldigt förvirrade så jag tycker att de nuvarande reglerma är bra.


Jo och här blir man ju bara inaktiv. det är ju bara Admin som kan göra att man inte får komma tillbaka och då är man ju bannad istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hur går man ur!?

Inläggav JvA00 » 2012-07-08 19:04:05

Alien skrev:
trams skrev:ojdå.
kan ni inte säga det tydligt så folk vet när de går med?
vore hyggligt.


Ur registrerngsavtalet
• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.

Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn.
regavtal.php


Är det där förenligt med svensk lag?

Med tanke på att forumet har e-post, kön, relationsstatus och IP-adress på individen bör det vara att betrakta som personuppgift. Förvisso är kön och relationsstatus frivilligt men inte de andra två.

Jag skulle tippa på att det troligen är ett lagbrott att inte låta användaren bli borttagen om denne begär det. Den lag jag tänker specifikt på är PUL, då användarens konto och personuppgifter är lagrad i en databas. En kvalificerad gissning är att flera avslöjande inlägg gjorde av den specifika användaren skulle kunna betraktas som ytterligare personuppgifter.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: hur går man ur!?

Inläggav Meppe » 2012-07-08 19:05:45

Det är en enkel sak att skaffa en anonym e-mail och ändra den till sin adress.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: hur går man ur!?

Inläggav JvA00 » 2012-07-08 19:07:17

Meppe skrev:Det är en enkel sak att skaffa en anonym e-mail och ändra den till sin adress.


Förändrar inte något. Inläggen personen gjort ligger kvar och de har fortfarande loggar på de IP-adresser kontoanvändaren haft.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-08 19:10:58

Det hade varit bättre om det bara stod anonym oregistrerad. Att inläggen finns kvar är väl en sak men nicket borde ju gå att radera på nåt sätt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hur går man ur!?

Inläggav JvA00 » 2012-07-08 19:57:09

Nu har jag läst på mer. Förvisso har jag studerat juridik, specifikt Personuppgiftslagen, immaterialrätt m m på högskola, men en repetition är alltid bra. :-)Happy

För det första. Forumet har inte på något vis i reglerna angivet att användaren ger sitt tillstånd att personuppgifter behandlas och vilken lag som reglerar detta. Det är ett lagbrott mot PUL.
Det som saknas är:
  • Att nämna att uppgifterna behandlas enligt PUL.
  • Att faktiskt fråga om samtycke.
  • Vem (som i en fysisk eller juridisk person) som är ansvarig för personuppgifterna. Här behövs namn, adress, telefonnummer och e-post.
  • Ändamålet med behandlingen. T ex att IP-adress sparas för att kunna spåra folk som hotat andra. (Detta har angivits men inte ändamålet med kön eller civilstatus)
  • Vilka uppgifter som faktiskt kommer samlas in. T ex e-post, kön, civilstånd, IP-adress (just e-post och IP har angivits). Sen kan man säkert betrakta hela forumet som en databas över individers funktionshinder. Som minst kan man ju starkt anta att den registrerade har Aspergers syndrom. Publik information om någons funktionshinder är verkligen att betrakta som känslig personuppgift.
  • Rätten att ansöka om information och få rättelse. En gång per år har varje person rätt att gratis få ut uppgifter om vilka personuppgifter som samlas. Med rättelse menas att man har rätt att korrigera felaktigheter i den insamlade informationen.
http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... /samtycke/

IP-adresser som lagras med kontot är att betrakta som personuppgift.
http://www.datainspektionen.se/press/ny ... uppgifter/

E-post är ju personuppgift det med, åtminstone så länge inte e-postadressen specifikt var anonym. Tvivlar dock starkt på att majoriteten av forumets användare registrerat sig med anonym adress.
http://www.konsumentverket.se/omwebbpla ... nuppgifter

Angående en sak i reglerna
"Den information du bidrar med till forumet kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Ägaren, administratören eller moderatorer kan dock inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls. "
Var inte så säker på det. Om inte säkerhetsuppdateringar m m installeras kontinuerligt går det förmodligen hålla er ansvariga för att personuppgifter skäls, p g a oaktsamhet.

På ren svenska
Jag rekommenderar starkt ägarna av detta forum att låta trams få lämna forumet. Att ni inte av en enda medlem begärt tillåtelse att få spara personuppgifter eller angivit vem som är personuppgiftsansvarig gör ju att ni faktiskt bryter mot lagen hela tiden. Fast det är klart, ni kanske har ett specialtillstånd av Datainspektionen. Detta tillstånd får ni hemskt gärna visa upp i så fall.

Till trams
Om inte ditt konto tas bort frivilligt av administratörerna så kan du alltid polisanmäla, specifikt eftersom de behandlar dina personuppgifter men inte korrekt enligt lagen angivet detta och eftersom du inte givit ditt tillstånd. Jag kan hjälpa dig med den sådan polisanmälan ifall inte administratörerna av detta forum kommer på bättre tankar.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: hur går man ur!?

Inläggav nallen » 2012-07-08 20:07:49

Och vips har vi fått svart på vitt om att jurister inte är riktigt kloka de heller.

Naturligtvis ska någon som gått med här frivilligt och skrivit ett eller flera inlägg frivilligt ha rätt att helt godtyckligt kvadda befintliga diskussioner här - för alla nuvarande och framtida medlemmar - bara för att personen helt plötsligt inte vill stå för vad den är och gjort.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: hur går man ur!?

Inläggav JvA00 » 2012-07-08 20:09:19

nallen skrev:Och vips har vi fått svart på vitt om att jurister inte är riktigt kloka de heller.

Naturligtvis ska någon som gått med här frivilligt och skrivit ett eller flera inlägg frivilligt ha rätt att helt godtyckligt kvadda befintliga diskussioner här - för alla nuvarande och framtida medlemmar - bara för att personen helt plötsligt inte vill stå för vad den är och gjort.


Så du tycker inte det är en stor skillnad på att föra en diskussion i ett klassrum (och stå på för det) jämfört med en diskussion på nätet som ligger kvar i tid och otid och inte kan tas bort, även om en person en dag helt bytt ståndpunkt i frågan?

Dessutom behöver inte diskussioner pajas. Man kan låta en användarens inlägg vara kvar men byta användarnamnet mot "Borttagen" eller liknande. Flera forum gör på detta vis.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: hur går man ur!?

Inläggav nallen » 2012-07-08 20:13:53

JvA00 skrev:Så du tycker inte det är en stor skillnad på att föra en diskussion i ett klassrum (och stå på för det) jämfört med en diskussion på nätet som ligger kvar i tid och otid och inte kan tas bort [...]

Nej. Eller på sitt sätt tvärt om (jämfört med din underton); det irriterar mig enormt när något jag vet funnits på nätet tas bort eller ändras.

Jag har för mig att någon annan redan skrivit om hur vettigt det blir att läsa en "diskussion" mellan två eller flera "borttagen" - total förvirring.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: hur går man ur!?

Inläggav Meppe » 2012-07-08 20:15:17

Det inlägget finns här.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in