hur går man ur!?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: hur går man ur!?

Inläggav Eeira » 2012-07-09 21:46:01

Sheyen skrev:Ja.

Tack för svaret! :-)Happy
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: hur går man ur!?

Inläggav Savanten Svante » 2012-07-09 23:18:53

Eeira skrev:
Savanten Svante skrev:inte för 4chan.

Eehh... :?:
Är det ett forum eller vad?


Ett konstigt ett.

Bildgoogla 4chan så får du en uppfattning. En forum som får flashback att se närmast frikyrkligt ut.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: hur går man ur!?

Inläggav Sheyen » 2012-07-10 10:37:33

Savanten Svante skrev:
Eeira skrev:
Savanten Svante skrev:inte för 4chan.

Eehh... :?:
Är det ett forum eller vad?


Ett konstigt ett.

Bildgoogla 4chan så får du en uppfattning. En forum som får flashback att se närmast frikyrkligt ut.

Om man är känslig bör man inte bildgoogla 4chan. Det finns allt möjligt där... Ruttna och döda vaginor, spädbarn med bölder i hela ansiktet, styckade människokroppar etc.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: hur går man ur!?

Inläggav Kristofer » 2012-07-10 12:05:52

Jag tror att det kan vara viktigt att pröva om forumets regler är förenliga med PUL. Förmodligen är den här frågan mer aktuell nu än vad den någonsin varit. Forumet har blivit betydligt större. Samtidigt kvarstår samma diskussionsämnen, vilka ofta behandlar personlig psykisk hälsa och liknande. Med fler läsare blir de här frågorna mer känsliga än vad de varit tidigare. Det finns alltid en risk att någon som mår dåligt handlar i affekt och lämnar ut mer känslig personlig information än vad personen avsett när måendet stabiliserats. Det förligger där risk för konflikt.

En prövning eller koll om forumreglerna är förenliga med PUL kan gardera forumet från att råka ut för tråkigheter i den här typen av frågor. Jag vill minnas att vi vid åtminstone två tillfällen tidigare har haft stora diskussioner kring det här.

Under 2006 (dock ej helt säker på årtalet) försvann möjligheten att radera inlägg långt efter att de postats. Det omöjliggjordes när en forumist efter kort tid av intensivt postande plötsligt raderade alla sina inlägg och avslutade sin medverkan på forumet. Det är möjligt att forumisten också fick sitt konto raderat, regelverket var inte lika tydligt och utbyggt då som nu. Då var forumet betydligt mindre, dvs. varje inlägg utgjorde en mycket större andel av totala inläggsmängden, diskussionerna var därför också naturligtvis färre. Många forumister fann raderade inlägg otroligt störande för kontinuiteten i forumets diskussioner. Förmodligen hade det inte varit lika störande för helheten idag eftersom varje inlägg och diskussion är en betydligt mindre andel av totalen. Fast det hade varit lika störande i den diskussion där det skulle förekomma.

Under 2009 (inte heller här är jag säker på årtalet) fördes en liknande diskussion. En i aspergersammahang relativt känd profil lämnade då forumet i protest mot att det inte gick att avsluta sitt konto eller radera sina inlägg.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: hur går man ur!?

Inläggav Fenren » 2012-07-10 12:27:37

man kan begära att viss lätt sökt information om sig raderas om man anser att man sagt vissa saker som gör en för lätt spårbar. det har gjorts flera gånger.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: hur går man ur!?

Inläggav LarNor » 2012-07-25 0:55:48

Hundralappen skrev: JvA00 skrev:Samtidigt kan man ju se det från ett annat perspektiv. Anta att intrång sker och databasen snos. Då har någon plötsligt stulet en fet databas med mail, IP-adresser m m som mer eller mindre kan peka ut folks diagnos. En mailadress räcker oftast ypperligt för att hitta någon på Facebook eller liknande sidor.


Ja? Därför får man som sagt tänka på vad man skriver på internet. Det är rätt gundläggande.


Ja. Just därför ska man kunna radera sina inlägg och konto.
Tycker det är ganska elakt att ha en regel som säger att nu kan du inte försvinna härifrån och allt du sagt ligger här för all tid. Det är inte mer rätt än att hålla fast någon. Vissa kanske inte tyckte att det gjorde något när dom skrev ett inlägg men senare kanske dom mår dåligt av att veta att det ligger där och dom kan inte ta bort det.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-25 1:29:30

Jag anser att det borde vara standard på internetforum att man kan radera sitt konto och därmed göra sina inlägg anonyma. Åter igen så tycker inte jag att det vore så tekniskt svårt att utföra detta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

hur går man ur!?

Inläggav Pieohpah » 2012-07-25 9:50:31

Det beror på hur systemet är byggt, men jag håller med om att man borde kunna radera ett konto och alla dess inlägg och kommentarer. Problemet är väl även att Google indexerar allt de får, och de kan man inte förmå att radera eller ändra något.

De tar inte ens bort borttagna inlägg i rss-feeds. Om man kollar i Google reader så kan man alltid se ett inlägg även om forumet/bloggen tar bort det. Det suger hårt!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: hur går man ur!?

Inläggav LarNor » 2012-07-26 0:35:07

Har bett om att få bli borttagen (profilnamn, alla inlägg och dom trådar jag startat, etc, rubbet).
Inget svar än. :-)Raging Väntar.
Anser att ingen har rätten att hålla en kvar på det sättet och bevara något man kräver att få borttaget.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: hur går man ur!?

Inläggav nallen » 2012-07-26 1:12:05

registreringsavtalet skrev:Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.

Vad är det som är så svårt att fatta?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-26 1:14:51

nallen skrev:
registreringsavtalet skrev:Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.

Vad är det som är så svårt att fatta?


Varför det ska vara så svårt att genomföra en sådan önskan. att få bli borttagen helt borde inte va jättekomplicerat. Det funkar ju på andra forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hur går man ur!?

Inläggav nallen » 2012-07-26 1:21:47

kullan skrev:Varför det ska vara så svårt att genomföra en sådan önskan. att få bli borttagen helt borde inte va jättekomplicerat.

Det är inte det minsta komplicerat att göra, skulle tro att forum-motorn har färdiga funktioner för det.
Problemet är ju, som redan sagts några gånger i den här tråden, att det trasar sönder befintliga diskussioner.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: hur går man ur!?

Inläggav kullan » 2012-07-26 1:25:07

nallen skrev:
kullan skrev:Varför det ska vara så svårt att genomföra en sådan önskan. att få bli borttagen helt borde inte va jättekomplicerat.

Det är inte det minsta komplicerat att göra, skulle tro att forum-motorn har färdiga funktioner för det.
Problemet är ju, som redan sagts några gånger i den här tråden, att det trasar sönder befintliga diskussioner.


Inlägget behöver ju inte tas bort utan det kan stå anonym oregistrerad vid inlägget. det kan i teorin vara mamma Mu som snackar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-26 1:30:17

kullan skrev:Inlägget behöver ju inte tas bort utan det kan stå anonym oregistrerad vid inlägget.

Ja, och när två, tre, fyra har gått ur så återstår diskussioner mellan "anonym oregistrerad", "anonym oregistrerad" och "anonym oregistrerad"...

Ingen vidare lösning.

Problem uppstår även när det skapats smeknamn på nick, hur ska dessa hanteras? Det blir i praktiken helt omöjligt att censurera bort alla sådana namn!

Du har godkänt avtalet när du blev medlem, har du inte läst det så är det knappast forumledningens problem (men å andra sidan har du läst vad du godkänt när du anslutit dig till Facebook, MSN osv?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav LarNor » 2012-07-26 11:54:32

nallen skrev:Det är inte det minsta komplicerat att göra, skulle tro att forum-motorn har färdiga funktioner för det.
Problemet är ju, som redan sagts några gånger i den här tråden, att det trasar sönder befintliga diskussioner.


Då får väl någon ta upp en ny diskussion. Inte så svårt det heller. Jag vill inte heller att det står kvar som "anonym".

Jag börjar få ångest av att veta att jag inte kan ta mig härifrån och ta bort allt jag skrivit (samt trådar jag startat). Jag har skrivit för ett par dagar sedan och bett att få bli raderad och jag är väldigt illa berörd av att inte ens få ett simpelt svar... [muttrar något fult]
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: hur går man ur!?

Inläggav Hundralappen » 2012-07-26 12:44:25

Det står ju tillochmed i FAQ:en:
Observera att vanliga användare inte kan ta bort ett inlägg om det redan besvarats.

Kan man inte stå för det man skrivit så skulle man väl tänkt två gånger innan gyllene pekfingret var framme. Ingen tvingar någon att skriva något här.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-26 13:32:24

LarNor skrev:Har bett om att få bli borttagen (profilnamn, alla inlägg och dom trådar jag startat, etc, rubbet).
Inget svar än. :-)Raging Väntar.

På vilket sätt har du "bett", det framgår inte av dina inlägg ovan?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav LarNor » 2012-07-26 14:37:35

Miche skrev:På vilket sätt har du "bett", det framgår inte av dina inlägg ovan?


Admin
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: hur går man ur!?

Inläggav Zombie » 2012-07-26 14:56:01

LarNor skrev:Jag börjar få ångest av att veta att jag inte kan ta mig härifrån och ta bort allt jag skrivit (samt trådar jag startat).

Det var ju i alla fall en förståelig orsak. Som du kanske inte är ensam om heller. Men det andra här har invänt, inte minst om registreringsavtalet, kvarstår ju. Och för den som har stark tendens till den här sortens ångest måste väl liknande situationer uppstå även på andra håll i livet, där det inte heller går att rulla tiden tillbaka.

Ett fall av den vanliga frågan hur man ska avväga mellan tuffa villkor för vissa personer och tuffa villkor för andra och vad man ska begära av den enskilda att i så fall få jobba med på egen hand med en annan sorts stöd än att "bara" få som hen vill. Beklagar om det låter hårt, det är inte meningen; försöker bara få klarhet i situationen.

En konkret idé kunde ju vara att smälla upp registreringsavtalet per default på en hel sida när man reggar sig, med passusarna om att man inte kan gå ur eller få inlägg borttagna i fetstil. Men frågan är även där hur man i så fall skulle avväga det mot, till exempel, andras eventuella reaktioner på något de kanske aldrig möter någon annanstans och som kan skrämma bort dem bara genom hur det ser ut, även om de gladeligen skulle gå med på allt som stod i texten.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: hur går man ur!?

Inläggav Dagobert » 2012-07-26 15:23:37

Förslag: Ett registreringsavtal avslutat med några konkreta frågor om viktiga villkor som nye medlemmen måste besvara för att bli godkänd.
Inte bara några Ja-rutor. Går inte att bara klicka sig förbi utan att läsa.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: hur går man ur!?

Inläggav Zombie » 2012-07-26 15:29:13

Aktiv bekräftelse med egna ord, javisst. Betydligt bättre än min idé.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: hur går man ur!?

Inläggav Miche » 2012-07-26 15:34:11

Det vore bra med nedrullningsrutor där man måste välja rätt för att godkänna vilket även skulle försvåra för SPAM.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur går man ur!?

Inläggav Liebert » 2012-07-26 17:31:24

LarNor skrev:
Miche skrev:På vilket sätt har du "bett", det framgår inte av dina inlägg ovan?


Admin

Admin är inte tillgänglig i särskilt hög grad just nu, det är därför du inte fått svar. Av anledningar som andra redan delvis redovisat i tråden kommer vi dock inte bifalla din önskan att få inlägg raderade. Detta framgår mycket tydligt i registreringsavtalet.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: hur går man ur!?

Inläggav LarNor » 2012-07-26 17:38:38

Liebert skrev:Admin är inte tillgänglig i särskilt hög grad just nu, det är därför du inte fått svar. Av anledningar som andra redan delvis redovisat i tråden kommer vi dock inte bifalla din önskan att få inlägg raderade. Detta framgår mycket tydligt i registreringsavtalet.


Gör detsamma, dom är mina inlägg och mina uttalanden och jag vill ha bort dom samt mitt konto. Om nån tycker att det förstör diskussionen så får dom väl starta en ny diskussion (jag har ändå inte varit här på ett antal månader). Ni kan inte tvinga mig vara kvar.
Mina händer skakar och hjärtat bultar på högvarv, jag vill bort! Fattat?
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in