Hur bor du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 22:02:23

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fast Borlänge är väll långt ute på landet?


Borlänge är en stad (precis som kullan just skrev) och jag bor i en av stadsdelarna.
Jag växte upp 3.5 MIL från närmsta stad.


Nej det är ingen stad det är en kommun. Stor skillnad.


Borlänge kommun är en kommun i Dalarnas län.
Staden Borlänge är centralort i kommunen
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav mikael » 2012-02-19 22:07:49

Fighterbabe skrev:
treeman skrev:
Fighterbabe skrev:En person med positiv livssyn är betydligt mer attraktiv än nån som sitter och klagar över hur synd det är om en och hur hemskt allting är.


Du har f-n ingen positiv livssyn. Du är ett superego, där håller jag med dej, positiv inställning till dej. Mot andra är du ta mig f-n inte positiv. No offense. Att vara superego är inget fel.
:)

Har du Asperger förresten? Känner alla grannar och trivs med det och verkar enormt social. En med Asperger syndrom blir trött av för mycket socialt samspel.


Jag ser positivt på livet och min situation klagar inte för allt alla om set skulle vara synd om mig och att allt är hemskt. Jag behandlar andra som de förtjänar att bli behandlade. Det finns många som kan intyga att jag är väldigt omtänksam och generös.

Ja, jag har asperger. Men bor man i villaområde får man en annan kontakt med grannarna. Man hjälper varann och har grannsamverkan (iaf på min gata.)

Alla är individer även om man har samma diagnos. Jag är social och umgås gärna med folk.


Hur bor du inte?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav Miche » 2012-02-19 22:09:34

Även jag tillhör de sociala personerna som gillar att umgås med folk, förstår inte varför man måste hacka på någon som gillar det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 22:12:37

Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
Borlänge är en stad (precis som kullan just skrev) och jag bor i en av stadsdelarna.
Jag växte upp 3.5 MIL från närmsta stad.


Nej det är ingen stad det är en kommun. Stor skillnad.


Borlänge kommun är en kommun i Dalarnas län.
Staden Borlänge är centralort i kommunen


Nej det är ingen stad det är en kommun och tätort och centralort men absolut ingen stad.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 22:14:37

mikael skrev:
Fighterbabe skrev:
treeman skrev:Du har f-n ingen positiv livssyn. Du är ett superego, där håller jag med dej, positiv inställning till dej. Mot andra är du ta mig f-n inte positiv. No offense. Att vara superego är inget fel.
:)

Har du Asperger förresten? Känner alla grannar och trivs med det och verkar enormt social. En med Asperger syndrom blir trött av för mycket socialt samspel.


Jag ser positivt på livet och min situation klagar inte för allt alla om set skulle vara synd om mig och att allt är hemskt. Jag behandlar andra som de förtjänar att bli behandlade. Det finns många som kan intyga att jag är väldigt omtänksam och generös.

Ja, jag har asperger. Men bor man i villaområde får man en annan kontakt med grannarna. Man hjälper varann och har grannsamverkan (iaf på min gata.)

Alla är individer även om man har samma diagnos. Jag är social och umgås gärna med folk.


Hur bor du inte?


Jag bor INTE i nån trappuppgång, bor inte i tält, inte i en koja, inte i en bil, inte på mindre än 30 kvm... Listan kan göras lång - men hur man INTE bor hör ju inte hemma här???
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 22:16:40

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Nej det är ingen stad det är en kommun. Stor skillnad.


Borlänge kommun är en kommun i Dalarnas län.
Staden Borlänge är centralort i kommunen


Nej det är ingen stad det är en kommun och tätort och centralort men absolut ingen stad.


Borlänge är en stad. That's it!
http://www.svenskgeografi.se/laen/dalar ... aenge.html
Senast redigerad av Fighterbabe 2012-02-19 22:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav mikael » 2012-02-19 22:17:03

Zima33 skrev:
plåtmonster skrev: Samt skruva på säkringarna så att stereon tystnad :twisted:

Det gjorde jag en gång när jag blev less på en grannes festande. :D Jag råkade hitta huvudsäkringarna i källaren och skruvade ur en, sprang kvickt upp till mig men efter 10-15 minuter hade de listat ut det och festen var igång igen... :x icon


Spelade sån här musik?
http://www.youtube.com/watch?v=u1kZ9zYr7kk&ob=av2e

http://www.youtube.com/watch?v=gZ_kez7WVUU&ob=av2e

http://www.youtube.com/watch?v=3JW-OU3LkM8


http://www.youtube.com/watch?v=L5eaV6_dIvw
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav kullan » 2012-02-19 22:27:57

Tänk för ovanlighetens skull är jag helt ense med Fighterbabe. Självklart är Borlänge en stad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 22:31:41

Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
Borlänge kommun är en kommun i Dalarnas län.
Staden Borlänge är centralort i kommunen


Nej det är ingen stad det är en kommun och tätort och centralort men absolut ingen stad.


Borlänge är en stad. That's it!
http://www.svenskgeografi.se/laen/dalar ... aenge.html


Du har delvis rätt. Det var en stad i knapt 30 år. Men det har inte varit en stad på över 40 år. Men om du vill kalla det för stad får du gärna göra det. Men jag fortsätter att kalla det för kommun :)

Stadsrättigheter erhölls vid årsskiftet 1943/44. Knappt 30 år senare bildades Borlänge kommun genom en sammanslagning av Borlänge stad och Stora Tuna kommun.

http://www.borlange.se/templates/BlgUni ... __225.aspx
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav Huggorm » 2012-02-19 22:34:26

slackern skrev:Du har delvis rätt. Det var en stad i knapt 30 år. Men det har inte varit en stad på över 40 år. Men om du vill kalla det för stad får du gärna göra det. Men jag fortsätter att kalla det för kommun :)

Stadsrättigheter erhölls vid årsskiftet 1943/44. Knappt 30 år senare bildades Borlänge kommun genom en sammanslagning av Borlänge stad och Stora Tuna kommun.

http://www.borlange.se/templates/BlgUni ... __225.aspx
Borlänge hade stadsprivilegier och var därmed stad enligt den gamla definitionen. Nu för tiden är en stad en större tätort, och även där kvalar Borlänge in. Du får ge dig även om det svider ;)
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Hur bor du?

Inläggav HGJ » 2012-02-19 22:38:50

Fighterbabe skrev:Borlänge är en stad (precis som kullan just skrev) och jag bor i en av stadsdelarna.
Jag växte upp 3.5 MIL från närmsta stad.

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
slackern skrev:Nej det är ingen stad det är en kommun. Stor skillnad.


Borlänge kommun är en kommun i Dalarnas län.
Staden Borlänge är centralort i kommunen


Nej det är ingen stad det är en kommun och tätort och centralort men absolut ingen stad.

"Egentligen" finns det inte heller några andra städer längre i Sverige:

HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 22:39:37

Huggorm skrev:
slackern skrev:Du har delvis rätt. Det var en stad i knapt 30 år. Men det har inte varit en stad på över 40 år. Men om du vill kalla det för stad får du gärna göra det. Men jag fortsätter att kalla det för kommun :)

Stadsrättigheter erhölls vid årsskiftet 1943/44. Knappt 30 år senare bildades Borlänge kommun genom en sammanslagning av Borlänge stad och Stora Tuna kommun.

http://www.borlange.se/templates/BlgUni ... __225.aspx
Borlänge hade stadsprivilegier och var därmed stad enligt den gamla definitionen. Nu för tiden är en stad en större tätort, och även där kvalar Borlänge in. Du får ge dig även om det svider ;)


Jag skrev att hon gärna får kalla det stad :) i mitt föregående inlägg men jag kommer att kalla det kommun ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 22:40:26

HGJ skrev:

"Egentligen" finns det inte heller några andra städer längre i Sverige:



Bingo äntligen någon som förstår ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav Huggorm » 2012-02-19 22:41:15

slackern skrev:Jag skrev att hon gärna får kalla det stad :) i mitt föregående inlägg men jag kommer att kalla det kommun ;)
Vad skall man kalla själva samhället då? By eller kanske just samhälle? Vad blir då Stockholm, vårt huvudsamhälle?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 22:59:14

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jag skrev att hon gärna får kalla det stad :) i mitt föregående inlägg men jag kommer att kalla det kommun ;)
Vad skall man kalla själva samhället då? By eller kanske just samhälle? Vad blir då Stockholm, vårt huvudsamhälle?


Hahaha! Ja om Slackern börjar säga att han bor i huvudsamhället kan jag gå med på att kalla Borlänge för kommun. Visst är det en kommun men det är en stad/ort också.
Men det vore onekligen lättare att använda invånarantal för att kategorisera. Och med 49.000 invånare tycker jag att man kvalar som stad!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 23:02:21

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jag skrev att hon gärna får kalla det stad :) i mitt föregående inlägg men jag kommer att kalla det kommun ;)
Vad skall man kalla själva samhället då? By eller kanske just samhälle? Vad blir då Stockholm, vårt huvudsamhälle?


Tätort kanske ;) hmm vad ska vi kalla STHLM kan det vara landets huvudstad? Vad kan det då vara?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav HGJ » 2012-02-19 23:18:55

Fighterbabe skrev:Borlänge kommun är en kommun i Dalarnas län.
Staden Borlänge är centralort i kommunen

Fighterbabe skrev:Hahaha! Ja om Slackern börjar säga att han bor i huvudsamhället kan jag gå med på att kalla Borlänge för kommun. Visst är det en kommun men det är en stad/ort också.
Men det vore onekligen lättare att använda invånarantal för att kategorisera. Och med 49.000 invånare tycker jag att man kvalar som stad!

Det är kommunen som har drygt 49 000 invånare. Centralorten har cirka 8 000 invånare färre.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Hur bor du?

Inläggav Abbreviation » 2012-02-19 23:20:51

Fighterbabe skrev:Faktiskt inte!! Jag svarade på trådskaparens fråga.
Men du tar alla chanser du kan till att hacka på mig pga att du är avundsjuk!
Satsa på att skriva nåt vettigt istället som du inte drar in mig i!

Jag är nöjd med att leva det liv jag lever och jag tänker inte skriva och belasta andra här med problem och jobbiga saker, det tar jag med kunniga utbildade personer. Jag är ingen energitjuv. Jag vet hur mycket energi det tar att sitta och höra/läsa andras klagovisor.

Att älska sig själv, sitt liv och sin livssituation är fantastiskt, och det är inte att skryta!
Jag är tacksam över det jag har!

En person med positiv livssyn är betydligt mer attraktiv än nån som sitter och klagar över hur synd det är om en och hur hemskt allting är.

Du tror på allvar att jag är avundsjuk på dig? Vad ... obehagligt och självgott. Och pubertalt. Nej du, man kan störa sig på människor utan att det grundar sig i avundsjuka. Jag vill inte bo i ett litet fult hus med rosa inredning i Borlänge, betalt med pengar jag fått från mitt försäkringsbolag. Jag vill verkligen inte ha din kropp eller din personlighet. Vad exakt är det du tror att jag är avundsjuk på? Det är oattraktivt att skryta och visst, många gillar skrytmånsar för att de blir lite avundsjuka och ogina. Men då gäller det att personen som skryter faktiskt har någonting att skryta över. Det har inte du, vilket gör ditt skryt obehagligt på en annan nivå.

Energitjuv, det är du verkligen. Det är energikrävande att läsa om dig och hur bra du tycker att du är också. Jag tycker att det är bra mycket mindre störande och energikrävande att läsa nedstämda inlägg här på forumet.

Edit: Och den där motbjudande, LaVey-liknande kommentaren om att du behandlar andra som de förtjänar. Det visar på flera saker, varav två är mest talande: 1) Du sätter dig själv på tokbänga hästar och anser dig ha rätt att döma vad andra förtjänar och inte, samt 2) Du är bara snäll mot människor som slickar din röv och, enligt dig, gör sig förtjänta av att du ska behandla dem väl. Du tvekar inte minsta lilla att vara ett respektlöst as så fort någon trampar dig på tårna.


mnordgren:

Jag har svårt att tolka detta som något annat än ett angrepp som går över gränsen för vad som är tillåtet.

Se forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Det här inlägget vägs också in i bedömningen:
post714068.html#p714068

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-20 0:22:24

Abbreviation skrev:
Fighterbabe skrev:Faktiskt inte!! Jag svarade på trådskaparens fråga.
Men du tar alla chanser du kan till att hacka på mig pga att du är avundsjuk!
Satsa på att skriva nåt vettigt istället som du inte drar in mig i!

Jag är nöjd med att leva det liv jag lever och jag tänker inte skriva och belasta andra här med problem och jobbiga saker, det tar jag med kunniga utbildade personer. Jag är ingen energitjuv. Jag vet hur mycket energi det tar att sitta och höra/läsa andras klagovisor.

Att älska sig själv, sitt liv och sin livssituation är fantastiskt, och det är inte att skryta!
Jag är tacksam över det jag har!

En person med positiv livssyn är betydligt mer attraktiv än nån som sitter och klagar över hur synd det är om en och hur hemskt allting är.

Du tror på allvar att jag är avundsjuk på dig? Vad ... obehagligt och självgott. Och pubertalt. Nej du, man kan störa sig på människor utan att det grundar sig i avundsjuka. Jag vill inte bo i ett litet fult hus med rosa inredning i Borlänge, betalt med pengar jag fått från mitt försäkringsbolag. Jag vill verkligen inte ha din kropp eller din personlighet. Vad exakt är det du tror att jag är avundsjuk på? Det är oattraktivt att skryta och visst, många gillar skrytmånsar för att de blir lite avundsjuka och ogina. Men då gäller det att personen som skryter faktiskt har någonting att skryta över. Det har inte du, vilket gör ditt skryt obehagligt på en annan nivå.

Energitjuv, det är du verkligen. Det är energikrävande att läsa om dig och hur bra du tycker att du är också. Jag tycker att det är bra mycket mindre störande och energikrävande att läsa nedstämda inlägg här på forumet.

Edit: Och den där motbjudande, LaVey-liknande kommentaren om att du behandlar andra som de förtjänar. Det visar på flera saker, varav två är mest talande: 1) Du sätter dig själv på tokbänga hästar och anser dig ha rätt att döma vad andra förtjänar och inte, samt 2) Du är bara snäll mot människor som slickar din röv och, enligt dig, gör sig förtjänta av att du ska behandla dem väl. Du tvekar inte minsta lilla att vara ett respektlöst as så fort någon trampar dig på tårna.


Om du blev erbjuden den summan så skulle du knappast tacka NEJ till den! :roll:
Jag skulle absolut inte vilja vara lika kylig och nonchalant som du -jag vill alltså inte ha DIN personlighet, och inte din kropp heller. Och heller inte vara lika ful i munnen med så ovårdat språk som du har. Jag trivs så bra med mitt liv som det är nu.

Att säga att något är fult är ofta en vanlig ursäkt för något man är avundsjuk på. Men jag gillar mitt hus och färgen på min inredning.

Du vill inte bo i nåt fult hus, nej, men du vill gärna bo i ett hus du gillar och det är vad jag gör! Du skulle säkert inte ha något emot inredning i en färg du gillar -inte sant? Och jag har inredning i en färg jag gillar- Enkelt!

Om du tycker att mina inlägg är energikrävande -läs dem inte då! Strunta i dem, precis som jag gör med inlägg som tar energi från mig -alla är vi individer och har energi och ork för olika saker.

Självklart är jag vänlig och trevlig mot folk som är det mot mig -det har jag många som kan intyga! Men personer som behandlar mig illa har jag inte mycket till övers för.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav Carla1 » 2012-02-20 1:18:32

plåtmonster skrev:Hur fick du den?


Köpt!
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-20 1:31:36

Svårigheten är då att skrapa ihop till köpeskillingen. För hyreskön är lång ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur bor du?

Inläggav Carla1 » 2012-02-20 1:35:03

Har jobbat mycket och offrat mycket, tex hälsan, frågan är om det var värt det... :(
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-20 1:46:04

Vad slags bransch?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur bor du?

Inläggav biologic » 2012-02-20 1:48:06

Det hade varit intressant att lägga till en omröstning i tråden.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in