Hur bor du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 19:44:00

plåtmonster skrev:Man kan också parkera bilar utanför så han inte kommer ut eller in. Samt skruva på säkringarna så att stereon tystnad :twisted:


Det är redan fullt med bilar där när han har fest. Ställer jag min bil utanför blockerar jag hela vägen...
Säkringarna sitter inne i hallen...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 19:49:44

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fast då bor du ju inte i ett friköpthus om det är en bostadsrättsförening. Du äger inte ditt hus utan bara en del utav bostadsrättsföreningen och har bessitningsskydd. Om bostadsrättsföreningen går i konkurs så äger du inte huset utan blir av med alla dina pengar du har satsat. Och blir hyresgäst till den som köper upp konkursboet.


Jag vet hur en bostadsrättsförening fungerar och jag vet vad det är för hos jag bor i.
Jag bor i ett friköpt hus.


Så varför har ni en bostadsrättsförening om husen är fiköpta är det inte en samfälighet då?


Husen på min gata är friköpta, gatan ovanför och uppåt tillhör bostadsrättsföreningen. Tomterna gränsar till varann och ljud går över tomtgränserna... Så mina grannar på baksidan bor i bostadsrättsvillor och ordföranden i föreningen är en av mina grannar. Hans barn och barnbarn bor i huset intill och är Hundvakt åt min då och då.
Kort och gott, jag har bra kontakt med bostadsrättsföreningen även fast jag själv inte ingår i den.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav treeman » 2012-02-19 19:50:16

sugrövmanövern skrev:Sedan ska jag flytta hit:
En annan by 7 mil från där farsan bor.
Bild



Jag vill också visa med små pilar vart mitt arsle bor!!!!

Bild

Fighterbabe skrev:Jag ser positivt på livet och min situation klagar inte för allt alla om set skulle vara synd om mig och att allt är hemskt. Jag behandlar andra som de förtjänar att bli behandlade. Det finns många som kan intyga att jag är väldigt omtänksam och generös.


Okay då har jag fått fel bild av dej och ber om ursäkt för att jag kallade dej "superego".
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 19:52:08

Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
Jag vet hur en bostadsrättsförening fungerar och jag vet vad det är för hos jag bor i.
Jag bor i ett friköpt hus.


Så varför har ni en bostadsrättsförening om husen är fiköpta är det inte en samfälighet då?


Husen på min gata är friköpta, gatan ovanför och uppåt tillhör bostadsrättsföreningen. Tomterna gränsar till varann och ljud går över tomtgränserna... Så mina grannar på baksidan bor i bostadsrättsvillor och ordföranden i föreningen är en av mina grannar. Hans barn och barnbarn bor i huset intill och är Hundvakt åt min då och då.
Kort och gott, jag har bra kontakt med bostadsrättsföreningen även fast jag själv inte ingår i den.


Aha då förstår jag tack för förklaringen :) Fast jag antar om grannen stör med högmusik kan få miljöförvaltningen att tvinga han ljudisolera för dyra pengar om han stör?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 19:58:20

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Så varför har ni en bostadsrättsförening om husen är fiköpta är det inte en samfälighet då?


Husen på min gata är friköpta, gatan ovanför och uppåt tillhör bostadsrättsföreningen. Tomterna gränsar till varann och ljud går över tomtgränserna... Så mina grannar på baksidan bor i bostadsrättsvillor och ordföranden i föreningen är en av mina grannar. Hans barn och barnbarn bor i huset intill och är Hundvakt åt min då och då.
Kort och gott, jag har bra kontakt med bostadsrättsföreningen även fast jag själv inte ingår i den.


Aha då förstår jag tack för förklaringen :) Fast jag antar om grannen stör med högmusik kan få miljöförvaltningen att tvinga han ljudisolera för dyra pengar om han stör?


Ja, eller så kan han bli tvingad att riva sitt "plank" som han satt upp för att få festa ostört. Han har inte bygglov och hans "verk" strider mot gällande regler.

Det stod nåt i den stilen i brevet han fick och han var väl nykter när han läste det så han tog in informationen. När han redan är full är det lönlöst att försöka prata med honom.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-19 19:59:15

treeman skrev:Jag vill också visa med små pilar vart mitt arsle bor!!!!

Bild
Haha du kunde inte zooma lite mer? :P .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur bor du?

Inläggav kullan » 2012-02-19 20:01:09

Då kan vi konstatera att treeman fortfarande bor på jorden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur bor du?

Inläggav Miche » 2012-02-19 20:16:14

sugrövmanövern skrev:Haha du kunde inte zooma lite mer? :P .

Så, zoomade lite mer:
Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bor du?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-19 20:21:12

:lol: Tack Miche, ser genast bättre nu.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur bor du?

Inläggav treeman » 2012-02-19 20:22:52

*ASG*
:lol:


OT
Jag trivs i mitt boende. Glömt att nämna det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur bor du?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 20:27:03

Fighterbabe skrev:Det är redan fullt med bilar där när han har fest. Ställer jag min bil utanför blockerar jag hela vägen...

Ställ dit bilen innan festen startar ;)

Fighterbabe skrev:Säkringarna sitter inne i hallen...

Men kabeln går i baken till ett fint skåp. Annars kan man alltid använda en rejäl stav och sikta ner i asfalten :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2012-02-19 21:00:01

Fighterbabe skrev:Jag bor i en friköpt enplansvilla på 95 kvm i Paradiset. (Slipper betala hyra!)
4 rum, kök, tvättstuga, badrum och toalett. Relativt stor trädgård med uteplatser på både fram och baksida.
Trivs riktigt bra med läget!
Har en hund (och snart 4 valpar efter henne).
En inneboende, jämnårig tjej - nyutexaminerad veterinär.
Jag har dessutom flera superbra grannar som jag har väldigt bra kontakt med. Men så finns det en festprisse som man ser/hör på fredag-lördagskvällar :roll: Han har passerat 30, men inte vuxit upp ännu.


Det är märkligt hur boendeideal fungerar.
Jag och exfrun växte upp i villa. Med trädgård med fruktträd, vinbärsbuskar, krusbär och hallon. Och potatisland, och jordgubbsland. Min morfar byggde och ägde vår villa. Extrun kom från bondfamilj.

När exfrun och jag träfffades var vi helt ense om en sak, förutom att vi skulle vara ihop. Vi skulle aldrig, i nån tillvaro, bo i villa. Vi ser det som ett slags fängsligt förvar.

Men, typiskt nog har dottern valt att bo i villa. I våra släkter är det inte ovanligt att barnen väljer tvärsemot föräldrarnas val.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Hur bor du?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 21:04:08

@Frimodig, Lägenhet är bättre?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur bor du?

Inläggav kullan » 2012-02-19 21:04:48

Hyresrätt är fasen bäst. anser jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur bor du?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-19 21:13:05

mikael skrev:
Corpse Bride skrev:Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och syskon i en villa, har mitt eget rum och behöver inte betala någon hyra så jag är ganska nöjd för tillfället. Planerar att bo här tills jag har utbildat mig så jag slipper att bli skuldsatt pga studielån.

Fler borde göra så, dom gör så i polen och Italien.
Vi bodde så för inte så länge sedan.
Själv blev jag utkastad och fick fosterhem, elaka föräldrar, jag kom till paradiset.
Utanför ämnet.
Vanlig fortfarande i Jämtland på landet.
Tids nog ska man ju ändå flytta ut!


Ja jag tycker det också, i utbyte mot att jag bor hemma så hjälper jag till med mina yngre syskon om det behövs.
Jag vet några som planerar att göra likadant, en kompis säger att hon inte tänker flytta hemifrån förens hon är 25. Det är inte alltid det går att göra så för alla, en del utbildningar finns inte överallt.

Fyfan förstår verkligen inte hur föräldrar klarar ut att kasta ut sina egna barn :?
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 21:13:46

Frimodig skrev:
Fighterbabe skrev:Jag bor i en friköpt enplansvilla på 95 kvm i Paradiset. (Slipper betala hyra!)
4 rum, kök, tvättstuga, badrum och toalett. Relativt stor trädgård med uteplatser på både fram och baksida.
Trivs riktigt bra med läget!
Har en hund (och snart 4 valpar efter henne).
En inneboende, jämnårig tjej - nyutexaminerad veterinär.
Jag har dessutom flera superbra grannar som jag har väldigt bra kontakt med. Men så finns det en festprisse som man ser/hör på fredag-lördagskvällar :roll: Han har passerat 30, men inte vuxit upp ännu.


Det är märkligt hur boendeideal fungerar.
Jag och exfrun växte upp i villa. Med trädgård med fruktträd, vinbärsbuskar, krusbär och hallon. Och potatisland, och jordgubbsland. Min morfar byggde och ägde vår villa. Extrun kom från bondfamilj.

När exfrun och jag träfffades var vi helt ense om en sak, förutom att vi skulle vara ihop. Vi skulle aldrig, i nån tillvaro, bo i villa. Vi ser det som ett slags fängsligt förvar.

Men, typiskt nog har dottern valt att bo i villa. I våra släkter är det inte ovanligt att barnen väljer tvärsemot föräldrarnas val.

Lennart Frimodig


Jag är uppvuxen på landet i en stor villa. För mig var det ett självklart val att bo i villa, men inte långt ut på landet.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 21:14:50

Fighterbabe skrev:Jag är uppvuxen på landet i en stor villa. För mig var det ett självklart val att bo i villa, men inte långt ut på landet.


Fast Borlänge är väll långt ute på landet?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav kullan » 2012-02-19 21:28:20

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:Jag är uppvuxen på landet i en stor villa. För mig var det ett självklart val att bo i villa, men inte långt ut på landet.


Fast Borlänge är väll långt ute på landet?


Nä det är det inte. Det är faktiskt en stad en med liv och rörelse i centrum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur bor du?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-19 21:31:24

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:Jag är uppvuxen på landet i en stor villa. För mig var det ett självklart val att bo i villa, men inte långt ut på landet.


Fast Borlänge är väll långt ute på landet?


Borlänge är en stad (precis som kullan just skrev) och jag bor i en av stadsdelarna.
Jag växte upp 3.5 MIL från närmsta stad.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2012-02-19 21:32:59

plåtmonster skrev:@Frimodig, Lägenhet är bättre?


För mig passar bostadsrätt bäst. Av tre skäl. Ett, man har ett begränsat ansvar för sitt boende, det är inte så tidskrävande. Två. Bostadsrätt är ett bra sätt att spara pengar, om man bor på rätt ställe. Tre. Man kan ha lite inflytande på vad som händer i föreningen, om man aktiverar sig lite.

Hyresrätt är också bra, särskilt eftersom det är så tryggt så länge man kan betala hyran.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 21:36:08

kullan skrev:
slackern skrev:
Fighterbabe skrev:Jag är uppvuxen på landet i en stor villa. För mig var det ett självklart val att bo i villa, men inte långt ut på landet.


Fast Borlänge är väll långt ute på landet?


Nä det är det inte. Det är faktiskt en stad en med liv och rörelse i centrum.


Stad är det väll knappast. Utan bara en kommun.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav slackern » 2012-02-19 21:36:52

Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fighterbabe skrev:Jag är uppvuxen på landet i en stor villa. För mig var det ett självklart val att bo i villa, men inte långt ut på landet.


Fast Borlänge är väll långt ute på landet?


Borlänge är en stad (precis som kullan just skrev) och jag bor i en av stadsdelarna.
Jag växte upp 3.5 MIL från närmsta stad.


Nej det är ingen stad det är en kommun. Stor skillnad.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur bor du?

Inläggav kuj kuj » 2012-02-19 21:37:39

Kollektivhus
med egen lägenhet. två rum och kök och garage.
trädgård.
hatar att klippa gräset på sommaren!
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Re: Hur bor du?

Inläggav atoms » 2012-02-19 21:43:13

Hyres-1:a på 35 kvadrat.

Toaletten måste jag gå ut i trapphuset för att nå, ty jag delar den med grannen. Badrum har jag i huset bredvid.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in