Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 9:48:36

Själv har jag hela tiden pratat om hatbrott inte om hets mot folkgrupp. För jag tillhör den vanliga västerländska folkgruppen så inget exotiskt. I och för sig skulle jag bli misshandlad utav en grupp afrikaner och bli kallad svennebannan skulle jag vilja att dom dömdes för hatbrott.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 10:06:32

Även heterofobiska brott faller inom ramen för hatbrott vilket jag tycker är bra.
Statistiken över polisanmälningar med identifierade hatbrottsmotiv innefattar följande motiv:

främlingsfientliga/rasistiska
afrofobiska
antiromska
islamofobiska
antisemitiska
kristofobiska
övriga antireligiösa
homofobiska
bifobiska
heterofobiska
transfobiska


http://www.bra.se/bra/brott-och-statist ... brott.html
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:08:17

Aquarius80 skrev:Jag vill att lagen om hets mot folkgrupp avskaffas med omedelbar verkan. Denna lag har vid ett flertal tillfällen används av etablissemanget för att tysta ner oliktänkande och göra livet riktigt surt för dem.

Ett av de mest skrämmande exemplen på denna moderna statligt sanktionerade häxjakt är fallet med den Malmöbaserade gatukonstnären Dan Park. Han har både fått sina konstverk förstörda av svenska staten och så har han fått avtjäna ett flera månader långt fängelsestraff för sin politiskt inkorrekta konst.

I Sverige behöver vi en sund, intelligent och balanserad lagstiftning mot hatbrott och inte en skitlag, som godtyckligt används av den politiskt korrekta maffian för att bekämpa oliktänkande!

"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det" Evelyn Beatrice Hall (1868 - 1956)


Jag var inte insatt i det fallet, hittade det här på nätet/Wikipedia:

"Park inledde sin konstnärliga bana 1988 i samband med Åmselemorden genom ett gatukonstverk i form av en affisch föreställande trippelmördaren Juha Valjakkala poserande med ett hagelgevär och texten A Man’s Gotta Do What a Man’s Gotta Do. Park var då medlem i SSU och använde föreningens kopieringsapparat för sina konstprojekt. I början av januari 2009 placerade Park en burk med texten "Zyklon B" och ett hakkors utanför judiska församlingens lokaler i Malmö.[4] Han har även satt upp affischer med en representant från Afrosvenskarnas Riksförbund iförd halsboja med texten "Vår negerslav är bortsprungen" 2011.[5] År 2013 uppmärksammades han för att ha klistrat upp SSU:s förbundssekreterare Ellinor Erikssons bild med en måltavla som bakgrund.[6] År 2014 uppmärksammades Park för en parodi på ett verk av konstnärinnan Carolina Falkholt. Park hade gjort en bild på en vagina som tråcklats ihop med taggtråd och hade texten "fängsla fittan".[7]"

Och jag måste säga att jag tycker det är ganska avskyvärda saker. Det kan inte finnas något vettigt syfte där? Jag brukar ju också vara mot alltför mycket lagstiftning, men tyvärr så finns det alltid idioter som vräker ur sig helt olämpliga saker - när det gäller lindriga saker. Det kan förstås gå mycket längre.

Att göra om lagen om hatbrott vore jättebra. Jag vet inte om det funkar så bra utan hets-mot-folkgrupp-lagen, eftersom det kan bli lite för flummigt. Det kan vara bra att ha begreppet folkgrupp, eftersom det gör det lite mera konkret. Annars skulle jag också föredra att bara ha hatbrotts-lagstiftning
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:11:56

slackern skrev:Själv har jag hela tiden pratat om hatbrott inte om hets mot folkgrupp. För jag tillhör den vanliga västerländska folkgruppen så inget exotiskt. I och för sig skulle jag bli misshandlad utav en grupp afrikaner och bli kallad svennebannan skulle jag vilja att dom dömdes för hatbrott.


Ja, jag tycker också det egentligen. Om man kan ha hatbrott mot heterosexuella så kan man också ha mot svenskar. Om man däremot hetsar mot en folkgrupp så borde det väl vara en minoritetsgrupp? I princip vore det bra att bara ha hatbrotts-lagstiftning, inte hets mot folkgrupp. På andra sidan är jag rädd att det blir för flummigt, att alla möjliga påstår att de är utsatta och att det därmed urvattnas.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:15:56

Liljan skrev:
slackern skrev:Tydligen enligt Brotsofferjouren faller vi med funktionsnedsättningar inom ramen för hatbrott.

Så jag blir rätt frustrerad vad som gäller, det jag kan hitta svart på vitt från stora organisationer eller rykten på nätet. OK för att den informationen jag hittade har några år på nacken och förhållanden kan ha ändrats till det sämre.


Hatbrott är ett samlingsnamn för olika brott där gärningsmannen ger sig på offret pågrund av offrets grupptillhörighet (t.ex funktionshinder) det är inte en brottsrubricering utan ett paraplybegrepp. Däremot är Hets mot folkgrupp en brottsrubricering och där finns inte funktionshindrade med.

Lagen om Hets mot folkgrupp ändrades senaste gången 2002 då de lade till sexuell läggning, funktionshindrade har aldrig funnits med i hets mot folkgrupps lagen.


Okej. I praktiken dock verkar det inte finnas fler brott under det paraplybegreppet? Det kan ju vara så, även om det känns onödigt med paraplybegreppet då. Kolla på den här sidan så ser ni vad jag menar. Alltihop
är ju hets mot folkgrupp.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statis ... brott.html
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 10:36:05

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:Tydligen enligt Brotsofferjouren faller vi med funktionsnedsättningar inom ramen för hatbrott.

Så jag blir rätt frustrerad vad som gäller, det jag kan hitta svart på vitt från stora organisationer eller rykten på nätet. OK för att den informationen jag hittade har några år på nacken och förhållanden kan ha ändrats till det sämre.


Hatbrott är ett samlingsnamn för olika brott där gärningsmannen ger sig på offret pågrund av offrets grupptillhörighet (t.ex funktionshinder) det är inte en brottsrubricering utan ett paraplybegrepp. Däremot är Hets mot folkgrupp en brottsrubricering och där finns inte funktionshindrade med.

Lagen om Hets mot folkgrupp ändrades senaste gången 2002 då de lade till sexuell läggning, funktionshindrade har aldrig funnits med i hets mot folkgrupps lagen.


Okej. I praktiken dock verkar det inte finnas fler brott under det paraplybegreppet? Det kan ju vara så, även om det känns onödigt med paraplybegreppet då. Kolla på den här sidan så ser ni vad jag menar. Alltihop
är ju hets mot folkgrupp.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statis ... brott.html


Många verkar missa den sista punkten.

Beskrivning av hatbrott

Hatbrott avser brotten hets mot folkgrupp och olaga diskriminering. Det kan även vara andra brott där ett motiv för brottet har varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av:

ras,
hudfärg,
nationellt eller etniskt ursprung,

trosbekännelse,
sexuell läggning
eller annan liknande omständighet.


Dessutom borde svenskar falla inom ras, hudfärg eller etniskt ursprung om dom blir utsatta utav ett hatbrott från en grupp afrikaner annars är det ju helt klart diskriminering, men det är kanske rätt ovanligt att det sker?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 10:37:53

Men som sagt jag tror det är mycket vanföreställningar och rykten som florerar på nätet. För om en skock nationalister förespråkar ett eutanasiprogram för oss med funktionsnedsättningar blir dom nog dömda för det om dom sprider den hatpropagandan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:46:51

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Hatbrott är ett samlingsnamn för olika brott där gärningsmannen ger sig på offret pågrund av offrets grupptillhörighet (t.ex funktionshinder) det är inte en brottsrubricering utan ett paraplybegrepp. Däremot är Hets mot folkgrupp en brottsrubricering och där finns inte funktionshindrade med.

Lagen om Hets mot folkgrupp ändrades senaste gången 2002 då de lade till sexuell läggning, funktionshindrade har aldrig funnits med i hets mot folkgrupps lagen.


Okej. I praktiken dock verkar det inte finnas fler brott under det paraplybegreppet? Det kan ju vara så, även om det känns onödigt med paraplybegreppet då. Kolla på den här sidan så ser ni vad jag menar. Alltihop
är ju hets mot folkgrupp.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statis ... brott.html


Många verkar missa den sista punkten.

Beskrivning av hatbrott

Hatbrott avser brotten hets mot folkgrupp och olaga diskriminering. Det kan även vara andra brott där ett motiv för brottet har varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av:

ras,
hudfärg,
nationellt eller etniskt ursprung,

trosbekännelse,
sexuell läggning
eller annan liknande omständighet.


Dessutom borde svenskar falla inom ras, hudfärg eller etniskt ursprung om dom blir utsatta utav ett hatbrott från en grupp afrikaner annars är det ju helt klart diskriminering, men det är kanske rätt ovanligt att det sker?


Jo, jag har också tänkt att det utan problem måste kunna ingå i "annan liknande omständighet".

När det gäller utsatta svenskar, så kan jag nog tänka mig att det kan se lite löjligt ut om en svensk kommer och klagar att den där gruppen afrikaner inte låter honom vara med. MEN - jag tänkte just på det imorse (ibland får man lite ideer när man inte är riktigt vaken än) att det inte är länge sen som man skulle ha skrattat om en man kommer till polisen och klagar att frun misshandlar honom. Numera är det inte ett skämt längre. Det förekommer och det tas på allvar. Det kan vara samma sak med det här. Att det kommer att tas på allvar snart.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:50:28

slackern skrev:Men som sagt jag tror det är mycket vanföreställningar och rykten som florerar på nätet. För om en skock nationalister förespråkar ett eutanasiprogram för oss med funktionsnedsättningar blir dom nog dömda för det om dom sprider den hatpropagandan.


Ja, och därför kan jag inte förstå att signaturen Aquarius tyckte det var okej att den där Dan Park ställde en burk med "cyklon B" påskrivet framför en synagog. Allt är inte bara konst och sartire och yttrandefrihet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 10:52:24

Läskigt, jag hittade det här förslaget från nationalister.

SD: Avslöja fusk med insatsstyrka

Skapa en ”insatsstyrka” av pensionerade poliser för att avslöja fusk med stöd åt funktionshindrade. Det anser Börje Brandhill (SD) som lämnat förslaget till fullmäktige.


Såhär reagerar ordföranden i nämnden för funktionshindrande på motionen.

Carl-Johan Norström (S), ordförande i nämnden för funktionshindrade reagerar starkt på motionen.

– LSS är en rättighetslag. Den ska kosta. Alla har rätt att leva ett bra liv i ett jämställt samhälle.

Han anser att uppgifterna om fusk är överdrivna och att motionen andas diskriminering och rasism.

– Det finns inga belägg för det som sägs. Diskriminering mot folkgrupp hör inte hemma i sådana här handlingar.


http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.239785 ... satsstyrka
Senast redigerad av slackern 2016-09-16 10:55:04, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 10:54:32

Toblerone skrev:
slackern skrev:Men som sagt jag tror det är mycket vanföreställningar och rykten som florerar på nätet. För om en skock nationalister förespråkar ett eutanasiprogram för oss med funktionsnedsättningar blir dom nog dömda för det om dom sprider den hatpropagandan.


Ja, och därför kan jag inte förstå att signaturen Aquarius tyckte det var okej att den där Dan Park ställde en burk med "cyklon B" påskrivet framför en synagog. Allt är inte bara konst och sartire och yttrandefrihet.


Låter som dålig smak tycker jag, men en del personer vill inte göra något mer än att skapa så mycket rubriker som möjligt och hamna i rampljuset, han kanske är en medioker konstnär som gör vad som helst för att synas.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:56:41

Ja, det där är en anledning varför många handikappförbund ville ha funktionshindrade med i lagen. För att folk tjafsar om att de bara får en massa pengar som de inte borde ha rätt till, eller att de lurar till sig pengar, låtsas vara sämre än vad de är. Visst, jag förstår att det är jobbigt om folk påstår det. Men jag tycker det är ännu ett steg värre när folk säger att man är olämplig att ha kärleksrelationer eller vänskap, eftersom det är mer personlig. Dvs. att avskräcka folk från att vilja ha med oss att göra är värre än om folk bara är avundsjuka för pengar/bidrag som en del får.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 10:58:44

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Men som sagt jag tror det är mycket vanföreställningar och rykten som florerar på nätet. För om en skock nationalister förespråkar ett eutanasiprogram för oss med funktionsnedsättningar blir dom nog dömda för det om dom sprider den hatpropagandan.


Ja, och därför kan jag inte förstå att signaturen Aquarius tyckte det var okej att den där Dan Park ställde en burk med "cyklon B" påskrivet framför en synagog. Allt är inte bara konst och sartire och yttrandefrihet.


Låter som dålig smak tycker jag, men en del personer vill inte göra något mer än att skapa så mycket rubriker som möjligt och hamna i rampljuset, han kanske är en medioker konstnär som gör vad som helst för att synas.


Det kan finnas gamla människor som har överlevt förintelsen och har lyckats att ha ett drägligt liv trots alla minnen från detta. Att påminna dem om det (det kan ju uppfattas som dödshot också) är mer än smaklös. Det är bara barbariskt och ytterst elakt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Alien » 2016-09-16 11:01:19

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:Tydligen enligt Brotsofferjouren faller vi med funktionsnedsättningar inom ramen för hatbrott.

Så jag blir rätt frustrerad vad som gäller, det jag kan hitta svart på vitt från stora organisationer eller rykten på nätet. OK för att den informationen jag hittade har några år på nacken och förhållanden kan ha ändrats till det sämre.


Hatbrott är ett samlingsnamn för olika brott där gärningsmannen ger sig på offret pågrund av offrets grupptillhörighet (t.ex funktionshinder) det är inte en brottsrubricering utan ett paraplybegrepp. Däremot är Hets mot folkgrupp en brottsrubricering och där finns inte funktionshindrade med.

Lagen om Hets mot folkgrupp ändrades senaste gången 2002 då de lade till sexuell läggning, funktionshindrade har aldrig funnits med i hets mot folkgrupps lagen.


Okej. I praktiken dock verkar det inte finnas fler brott under det paraplybegreppet? Det kan ju vara så, även om det känns onödigt med paraplybegreppet då. Kolla på den här sidan så ser ni vad jag menar. Alltihop
är ju hets mot folkgrupp.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statis ... brott.html


Som sagt, allt från klotter till mord kan ju vara hatbrott. Hatbrott säger ju bara något om motivet (hat mot en särskild grupp), inte om brottet i sig. Brottet kan vara ofredande el misshandel. Det kanske inte inträffar så ofta för funktionshindrade? Däremot kan hets förekomma har vi sett, och det är alltså inte förbjudet. Paraplybegreppet "hatbrott" behövs för straffskärpningen. Dvs misshandel som är hatbrott ska dömas extra hårt.

Många har klagat på att diagnosen AS nämns när det gäller misstänkta mördare. Om funktionshindrade funnits med i lagen om hets mot folkgrupp, så skulle troligen inte journalisterna skrivit om det.

Dvs journalisternas etiska riktlinjer säger:
Framhäv inte etnicitet, kön, nationalitet, yrke, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet.
http://statensmedierad.se/larommedier/j ... r.389.html

De grupper som inte ska framhävas verkar överensstämma med de som nämns i lagen om hets mot folkgrupp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 11:06:06

Alien skrev:Många har klagat på att diagnosen AS nämns när det gäller misstänkta mördare. Om funktionshindrade funnits med i lagen om hets mot folkgrupp, så skulle troligen inte journalisterna skrivit om det.


Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Liljan » 2016-09-16 11:14:02

slackern skrev:
Alien skrev:Många har klagat på att diagnosen AS nämns när det gäller misstänkta mördare. Om funktionshindrade funnits med i lagen om hets mot folkgrupp, så skulle troligen inte journalisterna skrivit om det.


Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.

Jag blir riktigt, riktigt förbannad av det här! Så om folk med Asperger blir mobbade, nekade jobb och uteslutna ur samhället pga fördomar som sprids i tidningen är det alltså Aspergarens fel? För det är det du sitter och säger!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Alien » 2016-09-16 11:20:28

slackern skrev:
Alien skrev:Många har klagat på att diagnosen AS nämns när det gäller misstänkta mördare. Om funktionshindrade funnits med i lagen om hets mot folkgrupp, så skulle troligen inte journalisterna skrivit om det.


Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.

Men det är sådant som kan få folk att tro att just aspergare är särskilt våldsamma el mordiska. Det drabbar de som just fått diagnosen och inte vet om de ska våga berätta det för folk. Alltså folk glömmer att det står att de flesta med AS inte är våldsamma brottslingar och kommer bara ihåg att ett bisarrt mord begåtts av en med AS. Orsaken till mordet kan vara något annat än just AS, t ex narcissistisk personlighetsstörning, men detta kommer fram först i den rättspsykiatriska undersökningen och där är resultatet hemligt, det står bara "psykisk störning".

Om man inte bör nämna gärningsmannens etnicitet (religion, sexuella läggnng etc) borde man inte få nämna hens funktionshinder heller, kan man tycka. I bägge fallen behöver inte etnicitet el funktionshinder vara (enda) förklaringen till brottet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 11:23:21

Liljan skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Många har klagat på att diagnosen AS nämns när det gäller misstänkta mördare. Om funktionshindrade funnits med i lagen om hets mot folkgrupp, så skulle troligen inte journalisterna skrivit om det.


Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.

Jag blir riktigt, riktigt förbannad av det här! Så om folk med Asperger blir mobbade, nekade jobb och uteslutna ur samhället pga fördomar som sprids i tidningen är det alltså Aspergarens fel? För det är det du sitter och säger!


Diskrimineringen är alltid fel och det ska man inte finna sig i att bli utsatt för. Men om någon störd typ har AS och begår något allvarligt brott så är ju inte den personen jag. Jag har aldrig känt någon grupptillhörighet med andra människor jag har alltid varit "slackern" och ingen annan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav antonius » 2016-09-16 11:29:45

slackern skrev:Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.


Det är väl det att det kan trigga folk att göra saker som de inte hade gjort om det inte blev så upphaussat. En som är på gränsen till vansinne, kanske tycket att jag är ändå dömd av samhället och begår sedan hemska saker. Så därför är det onödigt. Den tendens med skolskjutningar har ju eskalerat ganska mycket och det har visat sig att många har påverkats av varandra genom media osv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 11:40:25

antonius skrev:
slackern skrev:Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.


Det är väl det att det kan trigga folk att göra saker som de inte hade gjort om det inte blev så upphaussat. En som är på gränsen till vansinne, kanske tycket att jag är ändå dömd av samhället och begår sedan hemska saker. Så därför är det onödigt. Den tendens med skolskjutningar har ju eskalerat ganska mycket och det har visat sig att många har påverkats av varandra genom media osv... :-)063


Men du bägge lasermännen här i Sverige har ju AST/AS, inte fan är jag rasist och mördare för det, för mig är det helt främmande brotten dom gjorde inget som jag skulle syssla med.

Folk får lära sig att skilja på handlingar, jag har svårt att tänka mig att medierna skrev att lasermannen utförde sina dåd pga AS/AST.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 11:49:37

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:
Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.

Jag blir riktigt, riktigt förbannad av det här! Så om folk med Asperger blir mobbade, nekade jobb och uteslutna ur samhället pga fördomar som sprids i tidningen är det alltså Aspergarens fel? För det är det du sitter och säger!


Diskrimineringen är alltid fel och det ska man inte finna sig i att bli utsatt för. Men om någon störd typ har AS och begår något allvarligt brott så är ju inte den personen jag. Jag har aldrig känt någon grupptillhörighet med andra människor jag har alltid varit "slackern" och ingen annan.


Visst, men risken finns ju att folk generaliserar och tror att alla är såna. Och då drabbas ju du också, vare sig du vill eller inte. Ibland verkar det t.o.m. att folk inte verkligen tror det utan vill skada andra och gör det av ren elakhet. Men de generaliserar i alla fall.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-16 11:51:35

antonius skrev:
slackern skrev:Men vem fan bryr sig? Jag gör det då rakt inte, jag är min egen individ och står för mina egna handlingar och är ingen galen yxmördare eller pedofil som kidnappar småflickor, tar folk åt sig och blir kränkta för att det skrivs i tidningen har dom inget rent mjöl i påsen som tar åt sig.


Det är väl det att det kan trigga folk att göra saker som de inte hade gjort om det inte blev så upphaussat. En som är på gränsen till vansinne, kanske tycket att jag är ändå dömd av samhället och begår sedan hemska saker. Så därför är det onödigt. Den tendens med skolskjutningar har ju eskalerat ganska mycket och det har visat sig att många har påverkats av varandra genom media osv... :-)063


Det är en punkt till som inte jag hade tänkt på: Inte bara att de som är skötsamma och aldrig gör sånt, anklagas att vara "såna" också, utan några kan t.o.m. få för sig att de lika gärna kan göra så om folk ändå tror det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav slackern » 2016-09-16 11:56:23

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Jag blir riktigt, riktigt förbannad av det här! Så om folk med Asperger blir mobbade, nekade jobb och uteslutna ur samhället pga fördomar som sprids i tidningen är det alltså Aspergarens fel? För det är det du sitter och säger!


Diskrimineringen är alltid fel och det ska man inte finna sig i att bli utsatt för. Men om någon störd typ har AS och begår något allvarligt brott så är ju inte den personen jag. Jag har aldrig känt någon grupptillhörighet med andra människor jag har alltid varit "slackern" och ingen annan.


Visst, men risken finns ju att folk generaliserar och tror att alla är såna. Och då drabbas ju du också, vare sig du vill eller inte. Ibland verkar det t.o.m. att folk inte verkligen tror det utan vill skada andra och gör det av ren elakhet. Men de generaliserar i alla fall.


Om folk generaliserar är det deras problem att dom är så pass korkade. Att tro att alla med AST/AS är rasister och mördare bara för att alla Sveriges lasermän är det är otroligt korkat, jag är varken rasist eller mördare för att jag har AST/AS.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Alien » 2016-09-16 12:10:19

Men det är inte de korkade som får problem här utan de som blir utsatta för fördomar och diskriminering av de korkade.

Jag tror inte att jag personligen får några problem av att folk läser om misstänkta mördare med AS. Men jag tänker på andra. Det finns ju flera även här på AF som inte törs "komma ut" pga alla fördomar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in