Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Alien » 2016-09-22 14:21:36

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Jag vet inte om du förstått mig rätt nu heller. Jag menar så här: Om någon tror att du har autism plus utvecklingsstörning, så kommer de ju att bemöta dig annorlunda än om de förstår att du har Asperger. Det har inte med att behandla en som ett barn att göra om man pratar långsamt eller förklara mera, det kan vara bra för utvecklingsstörda för att förstå bättre. Men om man nu inte är utvecklingsstörd så vill man inte lyssna på sånt tjat. Då vill man hellre att folk ska fatta att man inte är utvecklingsstörd. Att det behövs mer information, det är förstås helt rätt.

Ett exempel: Jag har jobbat som personlig assistent med en tjej som var CP-skadad. Vi träffade på en gammal dam i hissen som pratade trevligt med tjejen, men hon pratade på en nivå som man pratar med en utvecklingsstörd. Hon sa något som: "Har du varit ute och tittat på alla ljus? Visst är det fint?" Tjejen bara himlade med ögonen och sa till mig sen, att det tyvärr händer ganska ofta att folk tror att hon är utvecklingsstörd. Det är tjatigt, man känner sig inte tagen på allvar. Och det går inte att veta säkert där, ungefär hälften av alla CP-skadade är ju utvecklingsstörda.

Grundproblemet är fortfarande informationsbrist. Att bara utgå från att någon är utvecklingsstörd är fel (och väldigt ignorant) Man bör aldrig utgå från det även om 99,9% av människorna med den diagnosen har en utvecklingsstörning.

Vissa här verkar tro att skillnaden mellan Asperger och autism är att de med autism har en utvecklingsstörning medan de med Asperger inte har det och det är fel. Asperger och autism är i princip samma diagnos, de har både ouppdaterade diagnoskriterier och är i princip omöjliga att skilja åt hos en vuxen människa, därför välkomnar jag den nya diagnosen Autismspektumtillstånd i DSM, jag hoppas ICD tar efter.

Det där är ju ett cirkelresonemang. Det är ju bara ord som skiljer, inte verkligheten.

Förr delade man in autism i infantil autism/Kanners syndrom/autistiskt syndrom (och majoriteten hade begåvningshandikapp), Aspergers syndrom och atypiska autism. Nu tar man bort de indelningarna, men det betyder inte att de begåvningshandikappade försvinner. Den som har högfungerande autism och Aspergers, de går inte att skilja åt. Men de flesta som hade autistiskt syndrom var inte högfungerande.

Jag vet att jag och de som är begåvninghandikappade båda finns inom autismspektrumtillstånd. Men det betyder inte jag anser att det är omöjligt att skilja oss åt. Eller att vi behöver samma sorts hjälp (alt att de som inte är begåvningshandikappade inte behöver någon hjälp alls).

Det må vara att folk har en stereotyp bild av den rigide aspergaren. Men det är ingen framgång att aspergerdiagnosen försvinner och folk ser en som "Rain Man" i stället. Vanligt folk är inte så intresserade av AS och autism och placerar gärna avvikande i fack.

När det gäller bemötande så har väl "hjälparna" helt enkelt mer erfarenheter av begåvningshandikappade och då använder man samma sätt som fungerar för majoriteten. Vilket då "rigida aspgerare" har irriterat sig på. Finns massor med sådana exempel här på forumet (t ex man-blir-ju-tja-lite-irriterad-pa-habiliteringen-t47404.html)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav nallen » 2016-09-22 18:20:03

Liljan skrev:Asperger och autism är i princip samma diagnos [...]

En av skillnaderna är att aspergerdiagnosen inte ska sättas om patienten har låg intelligens, då ska diagnosen istället vara autism.

Att något skulle bli bättre av att göra diagnoserna mindre specifika ter sig fullständigt osannolikt. Snarare vore det lämpligt att skilja ut fler grupper på autismspektrum, bland annat att skilja aspergare med ADHD från aspergare utan.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Alien » 2016-09-22 20:37:28

Ja, jag tycker också det är en stor skillnad på aspergare. Inte blir det lättare när vi alla ska inordnas i en enda stor ASD-diagnos, endast skilda åt av gravhet/hur mycket hjälp vi behöver.

Det finns olika sätt att dela upp aspergare på:

Olika subtyper av Aspergers syndrom:
Vilken social stil har du? Lorna Wings grupper (Omröstning)
Subtyper av Aspergers syndrom?
Subtypes? "Rule Boy, the Logic Boy, and the Emotion Boy"

Fördelen är att man kanske kan hitta sig själv lättare där, tycker diagnoskriterierna är rätt fyrkantiga och svåra att känna igen mig i. Men det är förstås mest intressant för aspergarna själva och de professionella. Tvivlar på att allmänheten orkar bry sig om hur olika diagnosen kan visa sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder

Inläggav Toblerone » 2016-09-22 21:27:10

nallen skrev:
Liljan skrev:Asperger och autism är i princip samma diagnos [...]

En av skillnaderna är att aspergerdiagnosen inte ska sättas om patienten har låg intelligens, då ska diagnosen istället vara autism.

Att något skulle bli bättre av att göra diagnoserna mindre specifika ter sig fullständigt osannolikt. Snarare vore det lämpligt att skilja ut fler grupper på autismspektrum, bland annat att skilja aspergare med ADHD från aspergare utan.


Det finns dock folk med autism-diagnos med normal intelligens.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in