Gå i skola med våldtäktsförövarna, sånt får man tåla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gå i skola med våldtäktsförövarna, sånt får man tåla

Inläggav Alien » 2009-06-12 18:00:57

Redan samma dag som gruppvåldtäkten ska ha ägt rum gick flickans kamrat till skolledningen. Enligt henne hade tre namngivna högstadiepojkar förgripit sig på den 14-åriga flickan på en toalett på skolan.


Rektor och kurator kontaktade socialtjänsten samt barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Men i övrigt valde skolledningen att mörka den misstänkta gruppvåldtäkten. Pojkarna fick fortsätta på skolan, och någon polisanmälan gjordes inte.


Enligt skolans kurator var det aldrig aktuellt att stänga av de tre pojkarna.
– I så fall hade vi pekat ut dem inför resten av skolan, och det ville vi inte, säger kuratorn.
http://www.metro.se/2009/06/12/91047/skaneskola-morkade-misstankt-valdtakt/

Är förövarna i samma ålder som flickan så är de inte straffmyndiga, det kan vara en förklaring till att skolan inte polisanmält. Men ett så allvarligt brott borde alltid polisanmälas. Även om flickan själv är emot det.

Och denna omsorg om killarna! Flickan mår säkert dåligt av att möta dem i skolan. Men viktigare är att ingen får veta att pojkarna är misstänkta för våldtäkt. De är ju - egentligen - bara oskyldiga barn. Och pojkar är pojkar, helt naturligt att de vill busa och experimentera med flickor? :evil:

Jag tror att om det varit min dotter hade jag tagit henne ur skolan. Och sen ringt till alla klasskamraternas föräldrar och berättat varför och vilka killarna var.

Varför ska flickan vara den enda som ska må dåligt, kanske känna skam och utsättas för skvaller? Det är pojkarna som ska skämmas!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2009-06-12 18:19:39

Fy fan (ursäkta svordomen)!

En våldtäkt får aldrig mörkas, den ska polisanmälas (oavsett om det är en underårig eller en präst som är förövaren), polisen ska vidarebefordra till socialtjänsten (eftersom polisen inte har rätt att utreda brott utförda av straffomyndiga). Pojkarna borde i det här fallet tvångsomhändertas för vård (LVU är mitt förslag), för de ska definitivt inte ha rätten att gå kvar i samma skola som flickan.

Det hela tyder på en fruktansvärd kvinnosyn hos skolledningen inklusive kuratorn!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Meppe » 2009-06-12 18:26:13

Håller med era inlägg. Ut ur skolan med dem.

btw, vad betyder LVU?
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Moggy » 2009-06-12 18:28:48

Men det är ju synd om de stackars pojkarna, dom har säkert haft en tråkig barndom. Att straffa dom skulle förvärra deras situation och dom har lika stor rätt till en utbildning i den svenska skolan som alla andra.

Istället för att straffa pojkarna så borde dom erbjudas sångterapi för att dom ska lära sig att handskas med sina negativa känslor genom att sjunga ut den.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2009-06-12 18:38:11

Fint att det inte ens står vad det är för skola, det verkar viktigt att inte den hängs ut heller. Jag vill polisanmäla skolan... och kuratorn...

När ska vi någonsin få några attitydförändringar kring vad som är rätt och fel så länge skolor och domstolar har så här släpphänt attityd kring sexövergrepp???

Sådana här grabbar ska få en näsbränna och fatta vad i helvete de har gjort, och andra grabbar ska få klart för sig vad dessa grabbar har gjort och varför de således har fått ett straff för det.... så de lär sig att det inte är tufft och coolt och ballt att göra så, utan vämjeligt och förkastligt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2009-06-12 18:40:55

Jag tycker det är i stil med vad skolan alltid har gjort: bagatelliserat trakasserier och mobbning och tyckt mest synd om förövarna.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Moggy » 2009-06-12 18:41:41

Pemer skrev:Fint att det inte ens står vad det är för skola, det verkar viktigt att inte den hängs ut heller. Jag vill polisanmäla skolan... och kuratorn...

"Polisen utreder en misstänkt gruppvåldtäkt på Petersvenskolan i Helsingborg. En flicka ska ha utsatts för övergrepp på skoltid, men skolan har inte själv gjort anmälan."


http://www.petersvenskolan.se/
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 2 gånger.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2009-06-12 18:42:50

Meppe skrev:btw, vad betyder LVU?


Lagen om vård av unga.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Meppe » 2009-06-12 18:58:58

ok
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Gå i skola med våldtäksförövarna, sånt får man tåla

Inläggav manne » 2009-06-12 19:02:35

Alien skrev:
Redan samma dag som gruppvåldtäkten ska ha ägt rum gick flickans kamrat till skolledningen. Enligt henne hade tre namngivna högstadiepojkar förgripit sig på den 14-åriga flickan på en toalett på skolan.


Rektor och kurator kontaktade socialtjänsten samt barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Men i övrigt valde skolledningen att mörka den misstänkta gruppvåldtäkten. Pojkarna fick fortsätta på skolan, och någon polisanmälan gjordes inte.


Enligt skolans kurator var det aldrig aktuellt att stänga av de tre pojkarna.
– I så fall hade vi pekat ut dem inför resten av skolan, och det ville vi inte, säger kuratorn.
http://www.metro.se/2009/06/12/91047/skaneskola-morkade-misstankt-valdtakt/

Är förövarna i samma ålder som flickan så är de inte straffmyndiga, det kan vara en förklaring till att skolan inte polisanmält. Men ett så allvarligt brott borde alltid polisanmälas. Även om flickan själv är emot det.

Och denna omsorg om killarna! Flickan mår säkert dåligt av att möta dem i skolan. Men viktigare är att ingen får veta att pojkarna är misstänkta för våldtäkt. De är ju - egentligen - bara oskyldiga barn. Och pojkar är pojkar, helt naturligt att de vill busa och experimentera med flickor? :evil:

Jag tror att om det varit min dotter hade jag tagit henne ur skolan. Och sen ringt till alla klasskamraternas föräldrar och berättat varför och vilka killarna var.

Varför ska flickan vara den enda som ska må dåligt, kanske känna skam och utsättas för skvaller? Det är pojkarna som ska skämmas!


skulle någon liten grabb på 15 år våldta min syrra på 16 år skulle jag ge dem alla ett kokt stryk de aldrig kan glömma... :lol: :lol: :lol: :lol: 8)

skit samma om de är tonåringar stryk ska de fortfarande ha lite smäll på käften gör dem bara gott. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2009-06-12 19:10:15

Vilken policy har ni vad gäller att anmäla brott som begås av elever på skolan?

— Vi tar allt från fall till fall. Vi gör ingen automatisk polisanmälan så fort en skruvmejsel har fallit, säger Peter Björk, en av skolans två rektorer.

De misstänkta har inte stängts av från skolan.

— Vi är ingen åklagare eller myndighet. Blir det rättsliga följder får polisen styra det, säger Peter Björk.

http://hd.se/helsingborg/2009/06/11/misstaenkt-vaaldtaekt-paa/

Dels skulle det vara ett stöd för flickan om de blev avstängda. Dels skulle de förstå allvaret, det är inget "pojkstreck".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Gå i skola med våldtäksförövarna, sånt får man tåla

Inläggav manne » 2009-06-12 19:15:59

Alien skrev:
Redan samma dag som gruppvåldtäkten ska ha ägt rum gick flickans kamrat till skolledningen. Enligt henne hade tre namngivna högstadiepojkar förgripit sig på den 14-åriga flickan på en toalett på skolan.


Rektor och kurator kontaktade socialtjänsten samt barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Men i övrigt valde skolledningen att mörka den misstänkta gruppvåldtäkten. Pojkarna fick fortsätta på skolan, och någon polisanmälan gjordes inte.


Enligt skolans kurator var det aldrig aktuellt att stänga av de tre pojkarna.
– I så fall hade vi pekat ut dem inför resten av skolan, och det ville vi inte, säger kuratorn.
http://www.metro.se/2009/06/12/91047/skaneskola-morkade-misstankt-valdtakt/

Är förövarna i samma ålder som flickan så är de inte straffmyndiga, det kan vara en förklaring till att skolan inte polisanmält. Men ett så allvarligt brott borde alltid polisanmälas. Även om flickan själv är emot det.

Och denna omsorg om killarna! Flickan mår säkert dåligt av att möta dem i skolan. Men viktigare är att ingen får veta att pojkarna är misstänkta för våldtäkt. De är ju - egentligen - bara oskyldiga barn. Och pojkar är pojkar, helt naturligt att de vill busa och experimentera med flickor? :evil:

Jag tror att om det varit min dotter hade jag tagit henne ur skolan. Och sen ringt till alla klasskamraternas föräldrar och berättat varför och vilka killarna var.

Varför ska flickan vara den enda som ska må dåligt, kanske känna skam och utsättas för skvaller? Det är pojkarna som ska skämmas!


Att Gang bang knulla en liten tjej är väl inte direkt ja ett pojksträck eller
en ungdomsgrej.. :roll:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2009-06-12 19:17:00

Att skolan ska anmäla händelsen tycker jag borde vara självklart.

Att pojkarna ska stängas av är inte lika självklart. De är anklagade för ett brott, men vi vet inte om de har begått brottet. I en rättsstat är det inte alls självklart att pojkarna ska straffas innan de har bevisats skyldiga. Samtidigt är det fullt förståeligt att flickan mår dåligt av att riskera möta dem i skolan. Det är ett dilemma, men någon självklar lösning finns knappast. En väg att gå kanske kan vara att rådfråga polisen och låta deras misstankegrad vara vägledande för om avstängning ska ske eller ej.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Miche » 2009-06-12 19:17:55

Alien skrev:
Vilken policy har ni vad gäller att anmäla brott som begås av elever på skolan?

— Vi tar allt från fall till fall. Vi gör ingen automatisk polisanmälan så fort en skruvmejsel har fallit, säger Peter Björk, en av skolans två rektorer.

De misstänkta har inte stängts av från skolan.

— Vi är ingen åklagare eller myndighet. Blir det rättsliga följder får polisen styra det, säger Peter Björk.

Då är det väl lämpligt att de gör en polisanmälan och inte mörkar, för då kan ju inte polisen ens styra...

För övrigt är det åklagaren som inleder de rättsliga följderna...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-12 19:22:24

Alien skrev:Jag tycker det är i stil med vad skolan alltid har gjort: bagatelliserat trakasserier och mobbning och tyckt mest synd om förövarna.

Precis min uppfattning & erfarenhet. Är du utsatt barn i grundkolan är du i princip rättslös pga den här slappa skolpolitiken. De där svinen till elever skulle ha åkt in på anstalt direkt!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-12 19:24:26

Moggy skrev:Men det är ju synd om de stackars pojkarna, dom har säkert haft en tråkig barndom. Att straffa dom skulle förvärra deras situation och dom har lika stor rätt till en utbildning i den svenska skolan som alla andra.

Istället för att straffa pojkarna så borde dom erbjudas sångterapi för att dom ska lära sig att handskas med sina negativa känslor genom att sjunga ut den.

Mjukislinjen i ett nötskal! :lol:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2009-06-12 20:35:56

Här har vi en förklaring till att skolan vill hålla en låg profil, det gäller att få fler elever till friskolan:
http://hd.se/hoganas/2009/05/28/faa-nya-elever-till/

Och man vill inte förknippas med mer bråk:
http://hd.se/helsingborg/2009/04/03/slagsmaalet-vid-petersvenskolan/
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-06-12 20:40:42

Kvasir skrev:Att pojkarna ska stängas av är inte lika självklart. De är anklagade för ett brott, men vi vet inte om de har begått brottet. I en rättsstat är det inte alls självklart att pojkarna ska straffas innan de har bevisats skyldiga. Samtidigt är det fullt förståeligt att flickan mår dåligt av att riskera möta dem i skolan. Det är ett dilemma, men någon självklar lösning finns knappast. En väg att gå kanske kan vara att rådfråga polisen och låta deras misstankegrad vara vägledande för om avstängning ska ske eller ej.


Det är i första hand för att skydda flickan och för att förhindra övergrepp i rättssak. Om de alla går kvar i skolan har de hur många chanser som helst att övertala henne, gärna med hot, att förneka alltihop.

Pojkarna skulle kunna få hemundervisning under tiden. Hade det gällt vuxna, så hade knappast förövaren fått fortsätta som vanligt på jobbet.

Skulle de bevisas skyldiga, så tycker jag att de skulle få byta skola. Fast ur skolans synpunkt är det förstås bättre att flickan gör det: bättre förlora bara en elev än tre.

Men frågan är hur det ska avgöras om de är skyldiga el inte, minderåriga åtalas väl inte?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2009-06-12 20:47:06

Alien skrev:Men frågan är hur det ska avgöras om de är skyldiga el inte, minderåriga åtalas väl inte?

Polisen får inte utreda brott utförda av minderåriga, men socialen får... [EDIT]och ska[/EDIT]

Att skolan agerat som de gjort blev ju med ens ganska tydligt i och med att det är en friskola och beroende av att eleverna går kvar, men det var extremt kortsiktigt tänkt, hur många föräldrar till flickor kommer att ha intresse av att ha sina barn i den skolan när det väl kom ut (vilket de borde fattat från början att det skulle göra), eller räknar de med att plocka ut alla pengar och gå i konkurs???
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 2 gånger.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Pemer » 2009-06-12 20:47:07

Ja ja, där ser man... poängen var att skolan är rädd om sitt skinn och vill slippa skandaler...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kikarn » 2009-06-12 21:23:33

Alien skrev:Det är i första hand för att skydda flickan och för att förhindra övergrepp i rättssak. Om de alla går kvar i skolan har de hur många chanser som helst att övertala henne, gärna med hot, att förneka alltihop.

Pojkarna skulle kunna få hemundervisning under tiden. Hade det gällt vuxna, så hade knappast förövaren fått fortsätta som vanligt på jobbet.

Skulle de bevisas skyldiga, så tycker jag att de skulle få byta skola. Fast ur skolans synpunkt är det förstås bättre att flickan gör det: bättre förlora bara en elev än tre.

Men frågan är hur det ska avgöras om de är skyldiga el inte, minderåriga åtalas väl inte?


??? OM det föreligger en misstanke om att ett brott är begånget så skall det självklart polisanmälas även om förövarna är minderåriga. Men inte kan man väl stänga av eller döma pojkarna innan det är ställt utom all tvivel att de är skyldiga, ens för av omtanke om flickan eller att de skulle utsätta henne för ex övergrepp i rättsak.

Att skolan inte agerat kan lika gärna innebära att de är tveksamma till sanningshalten i påståendet....

Att peta ut dem ur systemet är det samma som att påstå att de är skyldiga?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav manne » 2009-06-12 21:52:39

SKULLE det vara min syrra på 16 år så är det feta käft smällar som gäller på
förövarna .. :lol: :lol: :lol: :lol: :D

jag skulle slå in skallen på dem ta dem en och en när de inte märker det söka upp dem och slå på dem.. :D :D :D
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Re: Gå i skola med våldtäksförövarna, sånt får man tåla

Inläggav manne » 2009-06-12 22:01:18

Alien skrev:
Redan samma dag som gruppvåldtäkten ska ha ägt rum gick flickans kamrat till skolledningen. Enligt henne hade tre namngivna högstadiepojkar förgripit sig på den 14-åriga flickan på en toalett på skolan.


Rektor och kurator kontaktade socialtjänsten samt barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Men i övrigt valde skolledningen att mörka den misstänkta gruppvåldtäkten. Pojkarna fick fortsätta på skolan, och någon polisanmälan gjordes inte.


Enligt skolans kurator var det aldrig aktuellt att stänga av de tre pojkarna.
– I så fall hade vi pekat ut dem inför resten av skolan, och det ville vi inte, säger kuratorn.
http://www.metro.se/2009/06/12/91047/skaneskola-morkade-misstankt-valdtakt/

Är förövarna i samma ålder som flickan så är de inte straffmyndiga, det kan vara en förklaring till att skolan inte polisanmält. Men ett så allvarligt brott borde alltid polisanmälas. Även om flickan själv är emot det.

Och denna omsorg om killarna! Flickan mår säkert dåligt av att möta dem i skolan. Men viktigare är att ingen får veta att pojkarna är misstänkta för våldtäkt. De är ju - egentligen - bara oskyldiga barn. Och pojkar är pojkar, helt naturligt att de vill busa och experimentera med flickor? :evil:

Jag tror att om det varit min dotter hade jag tagit henne ur skolan. Och sen ringt till alla klasskamraternas föräldrar och berättat varför och vilka killarna var.

Varför ska flickan vara den enda som ska må dåligt, kanske känna skam och utsättas för skvaller? Det är pojkarna som ska skämmas!


ja stackars grabbar allt måste ju bero på porren i dag och så..

INTE:...!!!!!!!!
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kahlokatt » 2009-06-12 22:36:21

Har bara två ord att säga:
FYYYYY FAAAAAAAN :evil:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in