Gå i skola med våldtäktsförövarna, sånt får man tåla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2009-06-12 22:43:28

Alien skrev:
Kvasir skrev:Att pojkarna ska stängas av är inte lika självklart. De är anklagade för ett brott, men vi vet inte om de har begått brottet. I en rättsstat är det inte alls självklart att pojkarna ska straffas innan de har bevisats skyldiga. Samtidigt är det fullt förståeligt att flickan mår dåligt av att riskera möta dem i skolan. Det är ett dilemma, men någon självklar lösning finns knappast. En väg att gå kanske kan vara att rådfråga polisen och låta deras misstankegrad vara vägledande för om avstängning ska ske eller ej.


Det är i första hand för att skydda flickan och för att förhindra övergrepp i rättssak. Om de alla går kvar i skolan har de hur många chanser som helst att övertala henne, gärna med hot, att förneka alltihop.

Pojkarna skulle kunna få hemundervisning under tiden. Hade det gällt vuxna, så hade knappast förövaren fått fortsätta som vanligt på jobbet.


Problemet är att ditt resonemang utgår från att pojkarna är skyldiga. Om det senare skulle visa sig att de är oskyldiga så är det de som har utsatts för ett övergrepp om de har stängts av från skolan. Man kan lika gärna hävda att flickan ska få hemundervisning tills det hela är uppklarat så långt att pojkarna är omhändertagna av rättsliga instanser eller har bevisats oskyldiga. Kanske är det mest rättvist att samtliga får hemundervisning, eller byter skola, tills det hela är över. Det är ett svårt dilemma, men i ett rättssamhälle kan man inte ta för givet att det är flickan som talar sanning.

Varför skulle det f.ö. vara skillnad om det gällt vuxna? Samma sak gäller i princip där, att man inte hur som helst bör vidta åtgärder mot någon som enbart är anklagad och inte är bevisad skyldig, eller åtminstone på goda grunder kan antas vara skyldig.

Skulle de bevisas skyldiga, så tycker jag att de skulle få byta skola. Fast ur skolans synpunkt är det förstås bättre att flickan gör det: bättre förlora bara en elev än tre.


Om de bevisas skyldiga så är väl problemet löst. Då kommer de omhändertagas på något sätt och kommer garanterat inte gå kvar i skolan, oavsett vad skolan tycker om saken. Problemet finns så länge vi inte vet om de är skyldiga. Det är då vi har en konflikt mellan flickans intressen och pojkarnas intressen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2009-06-13 18:20:45

Ibland känns mord som en rätt bra idé.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-13 20:22:36

Om motsvarande händelse med så allvarliga anklagelser hade inträffat på en större arbetsplats skulle man då ha avstått från att avstänga förövarna och tvingat kvinnan att sjukskriva sig? Jag vet inte.

Oavsett hur man gör så kommer detta att påverka arbetsklimatet i klasserna och på skolan. Man kommer inte att tala om något annat. Och går de inblandade kvar så kommer man att tala desto mer, alla kommer att ta parti och upplever man inte att det sker något förstärks detta. Samtidigt är det inte bra att beröva flickan hennes sociala nätverk om hon klarar av att gå på skolan och kan få stöd av sina kamrater.

Jag tror man måste stänga av pojkarna den första tiden oavsett om det är sant eller inte. Föreligger misstanke om brott i det vanliga samhället så finns det ju nåt som heter häkte som även oskyldiga kan drabbas av.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2009-06-13 20:59:14

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror man måste stänga av pojkarna den första tiden oavsett om det är sant eller inte. Föreligger misstanke om brott i det vanliga samhället så finns det ju nåt som heter häkte som även oskyldiga kan drabbas av.


Häktning är något som rättsväsendet handhar och det sker bara om det finns väldigt starka skäl. Det är något som en domstol bedömer och den anklagade har rätt till försvarsadvokat. Skolledningar har inte den kompetensen. Finns det så starka misstankar mot pojkarna att det finns skäl att häkta dem så kommer så också att ske, och då har skolledningen inte längre några pojkar att stänga av. Så länge skolledningen har några pojkar i frihet att stänga av eller inte så har inte heller någon domstol ännu funnit misstankarna mot dem tillräckliga för häktning.

Därmed inte sagt att det är otänkbart att stänga av pojkarna ändå, men jämförelsen med häktning haltar betydligt.

Frågan är om inte det bästa egentligen vore att både flickan och pojkarna stannar hemma från skolan en tid. Hur roligt är det för flickan att gå i skolan om alla vet om att hon har blivit våldtagen?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-13 21:09:44

Kvasir, jag uppfattade det som att pojkarna inte är straffmyndiga och då brukar man väl inte häkta dem? Det är riktigt att skolledningen inte har kompetensen men jag förutsätter att man kopplar in de sociala myndigheterna.

Om flickan ska gå till skolan eller inte beror på var hon känner sig mest säker och trygg. Att stänga av någon från skolan för att hon har blivit utsatt för ett övergrepp är inte rätt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2009-06-13 21:14:23

Bjäbbmonstret skrev:Kvasir, jag uppfattade det som att pojkarna inte är straffmyndiga och då brukar man väl inte häkta dem? Det är riktigt att skolledningen inte har kompetensen men jag förutsätter att man kopplar in de sociala myndigheterna.

Om flickan ska gå till skolan eller inte beror på var hon känner sig mest säker och trygg. Att stänga av någon från skolan för att hon har blivit utsatt för ett övergrepp är inte rätt.


Nej, jag diskuterade mera i allmänna termer, eftersom du gjorde det. Just i detta fall är knappast häktning aktuell, av åldersskäl, men jag förmodar att myndigheterna gör någon motsvarande åtgärd om samma misstankegrad föreligger. Jag tvivlar på att pojkarna får gå kvar på skolan för rättsväsendet om så kraftiga misstankar föreligger att de skulle ha motiverat häktning för en vuxen.

Jag håller med om att man inte ska stänga av flickan, men frågan är om det är lämpligt att hon går i skolan, förutsatt det är känt vem hon är, men det lär nog bli känt snabbt på en skola. Hursom så är det ett svårt dilemma. På en arbetsplats kanske man skulle låta samtliga inblandade gå hem med lön under den tid utredning pågår. Det är inte lika självklart ett straff, eftersom de då får lön utan motprestation.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2009-06-15 0:51:52

Skolan har ingen skyldighet att anmäla brott:

Enligt Skolverket är skolan inte skyldig att göra en polisanmälan om en elev begår ett brott. Däremot anser man att skolor bör ha riktlinjer för hur man ska agera om en sådan situation uppstår.

– Egentligen har jag inte så mycket mer att säga än så, säger juristen Emma Östling på Skolverket.

Sedan i höstas är det Skolinspektionen som är ansvarig för tillsynen av både kommunala skolor och friskolor.

– En våldtäkt är en allvarlig händelse. Men det är upp till skolan att göra bedömningen om man ska anmäla eller inte, säger Malin Nääs, pressekreterare på Skolinspektionens barn- och elevombud.
http://hd.se/skane/2009/06/12/skolan-inte-skyldig-att-anmaela/

Jag tycker skolan borde pollisanmäla sådana allvarliga saker, även om förövarna är icke straffmyndiga. Men någon juridisk skyldighet har de alltså inte.

Och privatskolor behöver god reklam. Detsamma kan gälla kommunala skolor; färre elever = mindre pengar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2009-06-15 1:00:27

Oavsett vilket så har vilken person som helst rätt att anmäla brott, så även om skolan (läs skolledningen) inte vill anmäla, så tycker man att någon lärare eller annan anställd borde anmält våldtäkten!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-06-15 1:04:27

Det är en självklarhet att misstanke inte ska tillåtas leda till några repressalier. Misstänkta är misstänkta och inte brottslingar. Men att de inte polisanmäler är ju ett jävla sätt...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Alien » 2009-06-15 1:08:50

Kikarn skrev:
Alien skrev:Det är i första hand för att skydda flickan och för att förhindra övergrepp i rättssak. Om de alla går kvar i skolan har de hur många chanser som helst att övertala henne, gärna med hot, att förneka alltihop.

Pojkarna skulle kunna få hemundervisning under tiden. Hade det gällt vuxna, så hade knappast förövaren fått fortsätta som vanligt på jobbet.

Skulle de bevisas skyldiga, så tycker jag att de skulle få byta skola. Fast ur skolans synpunkt är det förstås bättre att flickan gör det: bättre förlora bara en elev än tre.

Men frågan är hur det ska avgöras om de är skyldiga el inte, minderåriga åtalas väl inte?


??? OM det föreligger en misstanke om att ett brott är begånget så skall det självklart polisanmälas även om förövarna är minderåriga. Men inte kan man väl stänga av eller döma pojkarna innan det är ställt utom all tvivel att de är skyldiga, ens för av omtanke om flickan eller att de skulle utsätta henne för ex övergrepp i rättsak.

Att skolan inte agerat kan lika gärna innebära att de är tveksamma till sanningshalten i påståendet....

Att peta ut dem ur systemet är det samma som att påstå att de är skyldiga?


Skolan har skyldighet att förhindra "kränkande behandling". Ska de utgå från att eleven ljuger och ingen kränkande behandling skett? Räcker det med att de anklagade mobbarna förnekar det för att skolan ska låta sig nöja med det?

Om pojkarna är under 15 år blir det ingen juridisk process, så någon dom får de inte. Men för att skydda flickan behövs ingen juridisk process.

Juridik är en sak, där brukar de flesta gå fria "i brist på bevis".

Något har säkert hänt. Kanske flickan inte vågade göra tillräckligt med motstånd och de påstår att hon var med på det. Kanske var hon förtjust i en av killarna men begrep inte att flera skulle vara med. Oavsett hur "medskyldig" hon var så kan hon må dåligt idag. Jag misstänker också att hon inte är bland dem som hade högst rang i skolan. Den som redan har dåligt självförtroende riskerar att bli utnyttjad (och i slutänden få ännu sämre självförtroende).

Antagligen var flickan uppriven efteråt och berättade för sin kompis, som anmälde det till skolledningen. Den utsatta flickan var antingen för rädd el skämdes, så hon inte ville anmäla.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2009-06-15 6:14:10

Miche skrev:Polisen får inte utreda brott utförda av minderåriga, men socialen får... [EDIT]och ska[/EDIT]
Jaha, ok, då är det att ta dit socialen och genomföra förhör av samtliga inblandade och eventuella vittnen, de kan konsultera polisen vid behov.
Självklart i separata rum allihop och genast så de inte hinner prata ihop sig så mycket och att saker är friskt i minnet hos vittnen.
Genast, altså inte dagen efter.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:48, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 10:25:03

Nu spekulerar du väl Alien? I min kan det exempelvis mycket väl vara så att händelsen hade såpass mycket vittnen att det inte behövde gå via någon kompis efteråt för att det skulle bli känt av skolledningen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2009-06-15 11:19:26

Det är i sådana här fall som LVU är tillämpligt. Pojkarna har klart och tydligt demonstrerat att deras föräldrar inte gett dem nödvändig undervisning i rätt och fel, och då ger tvångslagstiftningen utrymme för tvångsvård på t.ex. ungomsvårdsskola.

Det är teorin bakom. I praktiken så skiter socialtjänsten i sådant här för att lite sexövergrepp mellan barn är ju inte så farligt. De är ju duktiga NTs som kan samarbeta i grupp. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2009-06-15 11:44:34

Känns inte bra att det här råkar komma efter ett rdos-utfall mot "NT", men vad jag har hört är sådant här (våldtäkter och andra sexövergrepp i skolan och att de aldrig påtalas) rätt vanligt.

En motivering jag hörde för åratal sedan för att inte göra något åt saken var att pojkarna var så normala och välartade, det fanns liksom inget att ta på, och det vore synd att kanske förstöra framtiden för dem.
Hur man nu ska tolka det? Att den allmänna "sex"-fixeringen har gjort ungdomsvåldtäkter till något som också välartade killar ägnar sig åt och därför i sin ordning?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-06-15 11:55:37

Du får väl se det som ett utfall emot NTs om du vill Zombie, men faktum kvarstår att efter minst två sextrakasserier på vår skola så går killarna fortfarande fria utan bestraffning och det finns en socialtjänstanmälan som inte lett någonvart. Även dessa är väldigt duktiga på att organisera sig i grupp och få andra med sig. Jag antar att de är välartade NTs som man inte ska förstöra framtiden för. Att de förstör undervisningen för en hel klass är väl inte så farligt? De kan nog bli fina brottslingar så småningom om ingen gör något åt dem. Har hört att en av dem hotat en annan elev med kniv i skolan, men det är nog inget som soc bryr sig om heller? De är ju så bra på att fungera i grupp. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2009-06-15 15:45:26

Bjäbbmonstret skrev:Nu spekulerar du väl Alien? I min kan det exempelvis mycket väl vara så att händelsen hade såpass mycket vittnen att det inte behövde gå via någon kompis efteråt för att det skulle bli känt av skolledningen.

Att det var en kompis som anmälde stod ju i tidningscitatet i mitt första inlägg:
Redan samma dag som gruppvåldtäkten ska ha ägt rum gick flickans kamrat till skolledningen. Enligt henne hade tre namngivna högstadiepojkar förgripit sig på den 14-åriga flickan på en toalett på skolan.

Rektor och kurator kontaktade socialtjänsten samt barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Men i övrigt valde skolledningen att mörka den misstänkta gruppvåldtäkten.

Men givetvis är det mina spekulationer varför inte flickan el flickans föräldrar polisanmälde. Hade det hänt min dotter skulle jag velat döda pojkarna, men jag skulle nöjt mig med att polisanmäla. I detta fall tror jag flickan själv bett föräldrarna att inte polisanmäla. Vilket visar hur viktigt det är att skolan polisanmäler, eftersom brottsoffer och deras anhöriga inte alltid reagerar rationellt utan helst bara vill glömma.

Det kan givetvis ha funnits fler vittnen, men de ville inte "skvallra". Pojkarna kan också haft högre status än flickan, då ger man gärna "lågstatuspersonen" skulden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2009-06-15 16:00:38

rdos skrev: Pojkarna har klart och tydligt demonstrerat att deras föräldrar inte gett dem nödvändig undervisning i rätt och fel,


Vet du något som inte vi andra vet? Pojkarna är anklagade för ett brott, men de är inte ännu bevisat skyldiga. Statistiskt sett är det förmodligen troligt att de är skyldiga, men de behöver inte vara det. Det har hänt förr att våldtäktsanklagelser har varit bevisat felaktiga. I ett rättssamhälle dömer man inte på statistiska data utan på faktiska bevis och omständigheter i det aktuella fallet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2009-06-15 16:25:31

Zombie skrev:Känns inte bra att det här råkar komma efter ett rdos-utfall mot "NT", men vad jag har hört är sådant här (våldtäkter och andra sexövergrepp i skolan och att de aldrig påtalas) rätt vanligt.

En motivering jag hörde för åratal sedan för att inte göra något åt saken var att pojkarna var så normala och välartade, det fanns liksom inget att ta på, och det vore synd att kanske förstöra framtiden för dem.
Hur man nu ska tolka det? Att den allmänna "sex"-fixeringen har gjort ungdomsvåldtäkter till något som också välartade killar ägnar sig åt och därför i sin ordning?


Jag har läst att det är bäst att inte straffa unga för brott, eftersom de då kan växa ifrån det. Medan de som hamnar på behandlingshem träffar andra ungdomsbrottslingar att lära av och befästs i sin brottslighet. Men jag tycker det är helt fel om man kör samma metod när det gäller vålds- och sexbrott. Man måste också ta hänsyn till offren.

Ja, vanligt utan att de vuxna vet något:

Det är vanligt att barn och unga utsätts för sexuella övergrepp av jämnåriga. Fyra av tio som blivit tafsade på eller haft sex mot sin vilja utsattes av någon i samma ålder. Men få berättar för vuxna om övergreppen, visar en ny studie.

Det handlar om alltifrån ungdomar som blivit ofredade av en blottare till unga som haft samlag mot sin vilja. Det är ofrivilligheten i de sexuella kontakterna som är i fokus i den nya avhandlingen från Lunds universitet.

Studien visar att en oväntat stor andel, 40 procent, av förövarna var någon i ungdomarnas egen ålder. Det har inte varit lika tydligt i tidigare forskning.

– Man har fokuserat på äldre förövare mest. Men vi tyckte det var viktigt att få med jämnåriga - kanske kan det vara så att vår liberala sexuella attityd gör att unga inte förväntar sig att få ett nej, säger Gisela Priebe, psykolog och forskare vid Lunds universitet.

Mer än 4000 ungdomar i årskurs 3 på gymnasiet har svarat på enkäten. Resultatet visar att oönskade sexuella kontakter är mycket vanligt bland unga.

Två av tre tjejer uppger att de varit med om det, för killar är motsvarande siffra en av tre. Många har utsatts för övergrepp flera gånger.

Det är fortfarande flest tjejer som har haft samlag mot sin vilja, men även killar utsätts för det enligt avhandlingen.

De allra flesta berättar för en kompis istället för mamma eller pappa, väldigt få pratar med en terapeut eller skolkurator.

–Det händer mycket bland ungdomar som vuxna inte är medvetna om. Många övergrepp kommer aldrig ens till någon vuxens kännedom, säger Gisela Priebe.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2870403.svd
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 16:49:20

Alien skrev:Att det var en kompis som anmälde stod ju i tidningscitatet i mitt första inlägg:


Förlåt Alien, då läste jag slarvigt. Tycker bara att det är konstigt att händelsen inte skulle ha fler vittnen.

Till Kvasir vill jag säga att det innebär en sådan stämpling att det blir känt på en hel skola i den åldern att man blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp så det ska mycket till att flickan bara har "hittat på" hela historien och om så är behöver hon sannerligen hjälp. Däremot är det ju mycket möjligt att hennes uppgifter inte är korrekta om vilka alla pojkarna var och hur det gick till osv.

Och så har jag väldigt svårt att föreställa mig att något sådant skulle kunna försiggå i en såpass tät miljö utan att det finns fler vittnen och fler kände till något.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2009-06-15 17:00:46

Jo. Men inte otänkbart. Och att de talar, och talar med vuxna, kan också vara en helt annan sak.

Kvistigt problem det med rättssäkerhet å ena sidan och skydd för offret å andra. Ingen chans att lösa om man blundar för ettdera behovet. Eller vet för litet om hur man fungerar i ungdomen, eller händelsevis hyser någon naiv överskattning av vuxenvärlden.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2009-06-15 17:02:46

Bjäbbmonstret skrev:Till Kvasir vill jag säga att det innebär en sådan stämpling att det blir känt på en hel skola i den åldern att man blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp så det ska mycket till att flickan bara har "hittat på" hela historien och om så är behöver hon sannerligen hjälp. Däremot är det ju mycket möjligt att hennes uppgifter inte är korrekta om vilka alla pojkarna var och hur det gick till osv.

Och så har jag väldigt svårt att föreställa mig att något sådant skulle kunna försiggå i en såpass tät miljö utan att det finns fler vittnen och fler kände till något.


Jag menar naturligtvis inte att det skulle vara någon stor sannolikhet att pojkarna är helt oskyldiga, i alla fall till någonting, men möjligheten finns, och jag har lite svårt att se varför det skulle vara tillåtet att peka ut anklagade som skyldiga i en skolmiljö när det inte är det i samhället i övrigt. Det finns tyvärr fall där tonårsflickor har valt att ta skammen av att vara påstått våldtäktsoffer av diverse mer eller mindre rimliga skäl, fast ingen form av sexuellt närmande överhuvudtaget har förekommit. Barn kan ibland agera väldigt irrationellt.

Sedan är våldtäkter till sin natur tyvärr mycket besvärliga brott, eftersom det sällan finns vittnen. Numera har man mycket större möjligheter att gå på teknisk bevisning, men det är uppenbarligen för sent och inte aktuellt i detta fall. Sedan håller jag med om att det är ganska sannolikt att det finns åtminstone någon form av vittnesuppgifter i sammanhanget.

Om det sedan är som antyds i tråden att polisen inte ens får utreda brott när det gäller minderåriga så är det illa. Jag trodde i min enfald att polisen utreder brotten, och att de sociala myndigheterna bara står för att verkställa påföljderna istället för det vanliga rättsväsendet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2009-06-15 17:09:17

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Jag tycker det är i stil med vad skolan alltid har gjort: bagatelliserat trakasserier och mobbning och tyckt mest synd om förövarna.

Precis min uppfattning & erfarenhet. Är du utsatt barn i grundkolan är du i princip rättslös pga den här slappa skolpolitiken. De där svinen till elever skulle ha åkt in på anstalt direkt!


Kan inte annat än hålla med, hårdare tag är vad som behövs, ingen jävla progglinje.

Jag gillar vår skolminister, för han verkar ha fattat det där (annars är det mest skit med regeringen).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 17:23:03

Ungar som inte har lärt sig gränser i 14-årsåldern kanske kan lära sig det tills de blir vuxna män i 30-årsåldern. Frågan om vad som är bästa miljön att lära sig det i kan man diskutera men att behandla dem som oförbätterliga brottslingar kan inte vara bästa metoden.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2009-06-15 17:28:59

Betr om polisen ska utreda hänger det på dels om socialtjänsten vill be om hjälp, dels om polisen vill göra det:

Barn under femton år är inte straffrättsligt ansvariga och därför utreds inte deras brott i traditionell mening genom förundersökning. Polisen får dock utreda sådana brott om socialtjänsten kan ha nytta av utredningen för att bedöma om barnet har behov av sociala insatser, eller om det behövs av andra särskilda skäl, till exempel att efterforska stulet gods (31 § LUL). Men polisen har inte någon skyldighet att utreda brotten, utan det är upp till varje polismyndighet att besluta i frågan.

Av de stora brottskategorierna snatteri/stöld misshandel, olaga hot och skadegörelse utreds mellan 15-20 procent. Utredningar innebär vanligen endast att det misstänkta barnet förhörs. Ibland har även målsäganden och/eller vittnen förhörts. Barnet erkänner i två tredjedelar av förhören, medan de nekar i en tredjedel.
http://www.bra.se/extra/news/?id=242&module_instance=3
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in