Gå i skola med våldtäktsförövarna, sånt får man tåla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav ford » 2009-06-15 18:40:06

Bjäbbmonstret skrev:Ungar som inte har lärt sig gränser i 14-årsåldern kanske kan lära sig det tills de blir vuxna män i 30-årsåldern. Frågan om vad som är bästa miljön att lära sig det i kan man diskutera men att behandla dem som oförbätterliga brottslingar kan inte vara bästa metoden.


Vi har daltat med mobbare och brottslingar ända sedan 70-talet och det har inte gjort Sverige tryggare än något annat land, däremot är det jävligt respektlöst mot offren.

Sätt dom i fängelse och låt dom helst jobba av sina straff också, istället för att bara sitta inlåsta i celler, det är det enda rätta.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 18:52:28

Det är väl bra att du vet hur man rehabiliterar 14-åriga våldtäktsmän Ford. Men jag är intresserad av effekt snarare än samhällets hämnd.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Miche » 2009-06-15 18:53:18

Jag håller med, brottsofferhanteringen i Sverige är långt under minimikraven.

Ta bara en sån sak som ett offer som tilldöms skadestånd, vad händer om gärningsmannen inte kan betala, det blir en avbetalningsplan som kanske är några kronor i månaden, offret får då en avi varje månad i evigheter och påminns varje gång om brottet.

Så här borde det vara istället:
Offret får hela beloppet av staten på en gång eller enligt en plan som görs upp i domstolen. Gärningsmannen blir skyldig staten hela beloppet och kronofogden får till uppgift att driva in skulden om den inte betalas i tid.

Många utredningar och domstolsprocesser som görs i våldtäktsfall är väldigt förnedrande för offret och försöker alldeles för ofta göra offret medskyldigt genom att dra upp saker som inte har med brottet att göra, ex.vis hur kvinnan varit klädd eller uppträtt vid helt andra tillfällen.

Skäms Sverige!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nano » 2009-06-15 19:04:57

Såvitt jag vet så går staten in o betalar om den dömde inte kan o sedan kräver staten in pengarna tills hela beloppet är betalt, den utsatte behöver inte bekymra sig om saken.

Om det däremot är frågan om att kräva skadestånd för att någon kört på ens bil tex så får man kontakta kronofogden och rodda det hela själv (och ta betalt för ev merkostnader i form av tex kronofogdearvoden).

Att undersöka tjejens kläd eller sexvanor har defakto inte med saken o göra men det lär vara så att advokater frågar efter det enligt vad jag har hört.
Vidrigt imho.
Det som gör att det blir en våldtäkt är att den ena inte varit med på det hela, uttryckligen eller inte.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-06-15 19:11:41

rdos skrev:Det är i sådana här fall som LVU är tillämpligt. Pojkarna har klart och tydligt demonstrerat att deras föräldrar inte gett dem nödvändig undervisning i rätt och fel, och då ger tvångslagstiftningen utrymme för tvångsvård på t.ex. ungomsvårdsskola.
Det finns troligen ett fåtal som gör saker trots att de vet att det är fel o göra det även i den åldern.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ford » 2009-06-15 19:53:50

Bjäbbmonstret skrev:Det är väl bra att du vet hur man rehabiliterar 14-åriga våldtäktsmän Ford. Men jag är intresserad av effekt snarare än samhällets hämnd.


Och vad har effekten blivit då?

Otrygghet för offren, inget annat. I andar länder, där man verkligen tar i med hårdhandskarna mot mobbing och busliv i skolan, te.x. Finland har man betydligt tryggare skolor med bättre arbetsro- och studieresultat.

-Hur förklarar du det?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 20:08:45

Jag vet inte så mycket om skolsystemet i Finland, däremot vet jag att de ligger väldigt högt i världen vad det gäller självmordsstatistik bland ungdomar så allt är nog inte så bra som du föreställer dig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2009-06-15 20:11:10

Är det inte mycket drickande i Finland också?
Kan det ha med saken att göra, man dricker sig riktigt full och gör något dumt som man inte inser är farligt, som att klättra upp i en flaggstång.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alexandra » 2009-06-15 21:34:10

ford skrev:Och vad har effekten blivit då?

Otrygghet för offren, inget annat. I andar länder, där man verkligen tar i med hårdhandskarna mot mobbing och busliv i skolan, te.x. Finland har man betydligt tryggare skolor med bättre arbetsro- och studieresultat.

-Hur förklarar du det?


Hm, jag minns inte så noga, är inte så mycket för katastrofjournalistik, men var det inte skriverier rätt nyligen om en sk skolskjutning i Finland? Dvs. att en kille sköt ihjäl x antal skolkamrater.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Viggen » 2009-06-15 21:48:45

Sverige är för mjäkig när det kommer till hur man skall behandla kriminella diverse förövare. Tycker att det är dags att sänka ålder på straffmyndiga till 12 år. När jag var 12 så var jag väl medveten om vad som är rätt eller fel.

Dessa pojkar skall vidare in i fängelse på minst 5 år och betala skadestånd resten av livet. Tjejen kommer ju att få leva med detta resten av hennes liv. Man blir så jädra förbannad så att man först vill skada dess grabbar fysiskt, men jag tror att det blir bättre om de får sitta inne så att någon stor farbror visar dem hur det känns att bli våldtagen inne på en toalett.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Zombie » 2009-06-15 21:55:46

Jag har ingen lust att debattera med folk som själva blir förblindade av blodtörst i stället för att inse att en lösning på ett problem kräver förståelse av det. Här på forumet finns de två lägren, medan det läger som vill dalta med brottslingar utan tanke på offren bara finns i de blodtörstigas fantasi.

Synd på ett viktigt ämne.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2009-06-15 21:57:46

Viggen:
Mja, jag tycker inte man blir bättre för att man utsätter dem för något med flit, däremot sota för det de gjort tycker jag är vettigt.
En del i det hela vore ju att de helt enkelt inte får gå i samma skola som henne (förutsätter att hon blivit utsatt och inte bara är något ovanligt självplågeri från hennes sida, skulle bli mycket förvånad om så vore fallet).
Då skulle de ju bli påminda varje dag av den längre skolvägen, speciellt om det är ett mindre ställe där det kanske tar 40 minuter extra varje dag att komma fram till skolan i de säkert ca 3 år som är kvar.
Vore helt ok att de får avstå plats om de visar sig hamna på samma gymnasium som henne senare så killarna inte får vara nära henne igen senare.

De kunde också få göra något jobb som ger henne pengarna även om det bara är någon timmes jobb var för de tre.
Någon bagatell är det inte de har gjort på något vis.
Hon ville ju inte råka ut för detta.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Viggen » 2009-06-15 22:16:52

Öga för öga och tand för tand för de som bryter mot lagen. Sedan skall brottsoffer få all den hjälp de behöver. Villket blir lättare när man inte har slösat massa pengar på att försöka hjälpa grovt kriminella som ändå kommer att fortsätta i samma banor när de slipper ut ur fängelsen.

Min åsikt har inget med blodtörst att göra utan med rätt eller fel. Något gudomligt straff kommer dessa personer aldrig att få. Att då dalta med dessa personer för att man har ett samvete och tycker synd om dem är ju bara rent slöseri med tid och pengar.

Hur straffar dem kriminella sina egna? Inte med att sätta dem i ett privat fängelse och ger dem terapi iaf. Nej, det blir en kula i bakhuvudet.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav ford » 2009-06-15 22:21:47

Alexandra skrev:
ford skrev:Och vad har effekten blivit då?

Otrygghet för offren, inget annat. I andar länder, där man verkligen tar i med hårdhandskarna mot mobbing och busliv i skolan, te.x. Finland har man betydligt tryggare skolor med bättre arbetsro- och studieresultat.

-Hur förklarar du det?


Hm, jag minns inte så noga, är inte så mycket för katastrofjournalistik, men var det inte skriverier rätt nyligen om en sk skolskjutning i Finland? Dvs. att en kille sköt ihjäl x antal skolkamrater.


Stämmer, men det kunde lika gärna ha skett i Sverige, snarare var det en ren tillfällighet som gjorde att det fanns en person som var sjuk nog att utföra en sådan handling, just i Finland. Man måste trots allt kunna se ett mönster om man skall kunna härleda något till landets skolsystem och detta var bara en isolerad händelse, som kunnat ske var som helst i världen, där det fanns en tillräckligt sjuk människa på plats.

Däremot kan man tala om ett mönster, när finska skolungdomar generellt upplever högre arbetsro och större trygghet än sina "kollegor" här i Sverige. Att finska elever dessutom presterar bättre bekräftar ju till stor del detta.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Jonte » 2009-06-15 22:28:49

ford skrev:
Alexandra skrev:
ford skrev:Och vad har effekten blivit då?

Otrygghet för offren, inget annat. I andar länder, där man verkligen tar i med hårdhandskarna mot mobbing och busliv i skolan, te.x. Finland har man betydligt tryggare skolor med bättre arbetsro- och studieresultat.

-Hur förklarar du det?


Hm, jag minns inte så noga, är inte så mycket för katastrofjournalistik, men var det inte skriverier rätt nyligen om en sk skolskjutning i Finland? Dvs. att en kille sköt ihjäl x antal skolkamrater.


Stämmer, men det kunde lika gärna ha skett i Sverige, snarare var det en ren tillfällighet som gjorde att det fanns en person som var sjuk nog att utföra en sådan handling, just i Finland. Man måste trots allt kunna se ett mönster om man skall kunna härleda något till landets skolsystem och detta var bara en isolerad händelse, som kunnat ske var som helst i världen, där det fanns en tillräckligt sjuk människa på plats.

Däremot kan man tala om ett mönster, när finska skolungdomar generellt upplever högre arbetsro och större trygghet än sina "kollegor" här i Sverige. Att finska elever dessutom presterar bättre bekräftar ju till stor del detta.
Två skolskjutningar på kort tid om vi ska vara noga. Orsaken ligger nog mer i vapenlagarna än något annat.

Vad som tycks fullt klart är att bästa sättet att göra ungdomar kriminella är att bura in dem. Fler kriminella, fler brottsoffer.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav ford » 2009-06-15 22:29:32

-Three strikes out?

D.v.s. tredje gången du åker in för ett grovt brott typ misshandel, våldtäkt el. dyl så blir det på livstid...

New York har haft ett mycket framgångsrikt resultat med denna modellen, i kombination med nolltolerans mot brott. Tack vare detta har staden klättrat från att vara en av västvärldens farligaste till att idag vara betydligt tryggare än Stockholm, för att ta ex.

-Fick jag bestämma så hade det blivit ordning och reda, det kan jag lova dig, slut på daltande och särbehandling, hårt men rättvist.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Savanten Svante » 2009-06-15 22:41:23

När skolan gör så där, kan vi räkna dem till de "oseriösa behandlarna"?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Viggen » 2009-06-15 22:41:57

ford skrev:-Three strikes out?

D.v.s. tredje gången du åker in för ett grovt brott typ misshandel, våldtäkt el. dyl så blir det på livstid...

New York har haft ett mycket framgångsrikt resultat med denna modellen, i kombination med nolltolerans mot brott. Tack vare detta har staden klättrat från att vara en av västvärldens farligaste till att idag vara betydligt tryggare än Stockholm, för att ta ex.

-Fick jag bestämma så hade det blivit ordning och reda, det kan jag lova dig, slut på daltande och särbehandling, hårt men rättvist.


Den var bra. Detta skulle jag absolut kunna acceptera och leva med. :)
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 22:56:23

Vad kostar det inte brottsligheten och att ha en massa folk inlåsta i fängelse? Är det inte bättre att försöka rädda 3 tonåringar från kriminellt beteende medan tid är än att direkt hjälpa dem till en långvarig karriär som kriminella? Lyckas det bara för en av de här tre unga killarna så kan det vara värt det.

Vad det gäller öga för öga och tand för tand eller fåniga villkor om att man minsann ska få ett hårt straff den tredje gången - det är minst sagt en tillfällighet om en ung människa som börjar begå brott åker fast eller inte. Vissa kan hålla på i flera år utan att det händer något i alla fall medan andra åker fast första gången. Finns det bestämda straff av det slaget kalkylerar man med det. Det låter snarast som en fördel för kriminella ur planeringssynpunkt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Viggen » 2009-06-15 23:03:35

Bjäbbmonstret skrev:Vad kostar det inte brottsligheten och att ha en massa folk inlåsta i fängelse? Är det inte bättre att försöka rädda 3 tonåringar från kriminellt beteende medan tid är än att direkt hjälpa dem till en långvarig karriär som kriminella? Lyckas det bara för en av de här tre unga killarna så kan det vara värt det.

Vad det gäller öga för öga och tand för tand eller fåniga villkor om att man minsann ska få ett hårt straff den tredje gången - det är minst sagt en tillfällighet om en ung människa som börjar begå brott åker fast eller inte. Vissa kan hålla på i flera år utan att det händer något i alla fall medan andra åker fast första gången. Finns det bestämda straff av det slaget kalkylerar man med det. Det låter snarast som en fördel för kriminella ur planeringssynpunkt.


Undrar om du hade tyckt samma sak om någon person du älskar hade blivit våldtagen eller värre.

Jag vill helt enkelt inte ha några kriminella i det samhälle jag lever i och en dag förhoppningsvis uppfostra egna barn.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-15 23:10:38

Viggen skrev:Undrar om du hade tyckt samma sak om någon person du älskar hade blivit våldtagen eller värre.

Jag vill helt enkelt inte ha några kriminella i det samhälle jag lever i och en dag förhoppningsvis uppfostra egna barn.


Det där är bara ett lågt och oseriöst sätt att diskutera och det har inte med saken att göra. Anledningen till att det finns ett rättssystem är att det inte ska vara personliga hämndkänslor som tar hand om rättsskipningen.

Vi kan gärna diskutera hur man ska motarbeta våldtäkter och sexuella övergrepp bland ungdomar och vuxna. Personligen tror jag att huvudstrategin handlar om betydligt mer subtila saker än att ändra straffskalan.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2009-06-15 23:12:55

Viggen skrev:Undrar om du hade tyckt samma sak om någon person du älskar hade blivit våldtagen eller värre.

Visst. Ju mer man vet desto brutalare och kortsiktigare är man.

Vad vet du om det här som ger dig rätt att slå under bältet?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2009-06-15 23:15:35

Jonte skrev:Vad som tycks fullt klart är att bästa sättet att göra ungdomar kriminella är att bura in dem. Fler kriminella, fler brottsoffer.
Möjligen fel på fängelsena då, de kanske inte skulle få möta andra kriminella utan enbart personal.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-06-15 23:19:58

ford skrev:New York har haft ett mycket framgångsrikt resultat med denna modellen, i kombination med nolltolerans mot brott. Tack vare detta har staden klättrat från att vara en av västvärldens farligaste till att idag vara betydligt tryggare än Stockholm, för att ta ex.
Näe, enligt länspolismästaren så lär NewYork vara ofantligt mycket säkrare idag än för 10 år sedan, men når inte ännu ned till den brottsnivå Stockholm har.

Personligen tror jag det beror på att i usa kan du bli utan mat och då kan det bli att du gör något drastiskt för att överleva hur fel gärningen än må vara.
Här kan du alltid gå till socialen och iaf få mat och husrum på ett eller annat sätt även om det verkar som om en del tjänstemän bortförklarar lagen märkligt ofta enligt vad jag läst.
Du ska i teorin inte behöva bekymra dig över mat och tak över huvudet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:55:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in