Finns ett autistiskt utseende?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-31 22:20:13

kapuni skrev:
Källa?

Handläggare på Arbetsförmedlingen berättade för mig att han har dokumenterad Asperger. Kanske var naivt av mig att lita på vad han sade, jag frågade inte vidare om vad han hade för källa.

Det duger inte som källa, handläggare på AF är dessutom inte särskilt aspergerkunniga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kapuni » 2012-03-31 22:25:23

Jag håller med, men han utsåg sig till att vara aspergerkunnig då han hade jobbat med aspergerelever inom skolan.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-31 22:33:37

Det är många som utser sig själva till experter ja...men lösa påståenden duger inte som källhänvisning.
Däremot har Dan Akroyd AS. Kan tänka mig att arbetsförmedlarn förväxlat dem, många har ju dålig koll på skådisar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kapuni » 2012-03-31 22:39:42

Ja det kan så vara.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-04 14:27:20

Jag får nästan lite rasbiologikänsle-rysningar när jag tänker på om man ska hitta autistiska utseendedrag hos personer. Det kanske gör det, och det finns ju som bekant skillnader i utseende mellan kineser och svenskar, men det spelar väl ingen roll? Människa som människa tänker jag!
Sen om man har kunnat påvisa att majoriteten av alla med autism har liknande utseendedrag, så finns det fortfarande en minoritet som inte delar de utseendedrag som majoriteten bär på!
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav MajaN96 » 2012-05-25 11:36:53

Jag tror att jag har läst att man inte kan se Asperger på utseende.
Ser jag Aspererig-ut? (se profil bild)
Mitt utseende beror på att jag är förtidigt född 3 månader, så jag fick ha massa slangar i näsan, (respirator) för att överleva. Därför ser min näsa lite konstig ut.
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav radix » 2012-05-25 11:40:51

MajaN96 skrev:Ser jag Aspererig-ut? (se profil bild)


Det mest aspergiga är väl att du inte tittar in i kameran.. ;)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-05-25 12:12:59

BlomqvistD skrev:Jag får nästan lite rasbiologikänsle-rysningar när jag tänker på om man ska hitta autistiska utseendedrag hos personer. Det kanske gör det, och det finns ju som bekant skillnader i utseende mellan kineser och svenskar, men det spelar väl ingen roll? Människa som människa tänker jag!
Sen om man har kunnat påvisa att majoriteten av alla med autism har liknande utseendedrag, så finns det fortfarande en minoritet som inte delar de utseendedrag som majoriteten bär på!


detsamma. tänkte jag
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-05-25 12:16:35

Hur jag en ser ut. är detta mitt inre.
Kanske stämmer det?
Jag har målat av mitt, inre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kattkvinna » 2012-05-25 18:24:05

Apropå autistiskt utseende hade mina föräldrar en blå bok från 70-talet om autistiska barn. Barnen på bilderna hade den undvikande eller frånvarande blicken, stort huvud och runt ansikte. Troligtvis hade de på bilderna någon form av utvecklingsstörning. Bristen på mimik och slappa ansiktsuttryck ökade förstås det avvikande utseendet på just de här bilderna. Som tur är boken slängd.

För tio år sedan satt jag hos en psykiater och frågade honom om mina sociala problem, vantrivsel med socialt spel, svårigheter på arbetsmarknaden, och spretiga begåvning kunde ha med autism att göra. Han bara flabbade och sa: du ser ju väldigt autistisk ut där du sitter!

Jag samlade mig och svarade: Nej, jag ser dig i ögonen så gott jag kan. Jag uttrycker mig väl och behärskar språket. Jag är finlemmad, välvårdad, klär mig propert och har inte för stort huvud. Inte heller sitter jag och gungar eller gör konstiga rörelser. Jag kan ju faktiskt ha en lindrig form.
Nej,hmm, jag förstår, typ Aspergers, men näääeeej, du är ju tjej. Nästan bara killar får det.
Vad såg han framför sig egentligen, när han tänkte på AS?
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-25 18:30:52

KrigarSjäl skrev:
kapuni skrev:Mina fötter är smala långa och platta. Jag såg att Tom Hanks har det också, han har ju också Aspergers syndrom.

Källa?


Does Tom Hanks have autism or Asperger's?
I was researching Tom Hanks because I'm obsessed with him, and I came across many websites that says he is autistic or has Asperger's. I was wondering if it is just suspected he has one of these, or if he has actually said he has either. Please give any resources. Thanks!
5 months ago Report Abuse

?
Best Answer - Chosen by Asker

I'm familiar with the disorder, I'd be surprised if he has it. Maybe it's because of some of the characters with 'awkward' traits he's played, like Forrest Gump. But it's just that he's a good actor. He's described as shy as a young person, but that may have been due to the many changes in home and environment that he had.

http://answers.yahoo.com/question/index ... 558AAzhQPg
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Red and green » 2012-05-25 21:59:01

Jag ser inte autistisk ut för fem öre.
Inte ser jag ut som nörd heller, men det är jag.

Jag sticker ut utseendemässigt och det vill jag också göra. Det är min kreativ och konstnärliga sida som vill träda fram genom mitt utseende och klädsel.

Ingen skulle någosin kunna gissa att jag har autistiska drag, inte bara att titta på mig. Inte kommer det fram heller om man pratar med mig, om jag inte just då har en super autistisk dag. Då vill jag inte prata med någon, förutom det som är måste. Behöver jag prata om nåt viktigt, då kan jag prata, är jävel att förhandla och argumentera.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Pieohpah » 2012-05-25 22:15:25

Jag tror inte på att Aspergare kan märkas av utseendet. Men jag kan gärna bli överbevisad!

Andra medfödda egenheter kan ju synas.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Freddy Dreadful » 2012-06-12 0:00:54

Jag tror inte på det.
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Peace » 2012-06-12 23:04:13

Jag tror det finns utseendetyper som är vanligare hos de med AS. När jag bläddrade igenom en veckotidning för några dagar sen så såg jag en bild på en man och tänkte direkt: "Han ser ut att ha aspergers". När jag började läsa själva artikeln så handlade den om just aspergers! Nyss såg jag en dokumentär där jag tänkte samma sak om en kvinnas son. Sen märkte jag att kvinnan hade autism-symbolen tatuerad på armen, vilket bekräftade att hennes son säkert hade aspergers eller liknande.

Det är kanske iofs inte utseendet i sig, utan stilen, ansiktsuttrycket, kroppshållningen och språket. Är inte riktigt säker. Självklart går det inte att se på alla, men vissa ser verkligen typiskt autistiska ut.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Zombie » 2012-06-12 23:26:50

När bildas The autistiskt utseende? Vad får vi veta av dem?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav MsTibbs » 2012-06-13 9:53:43

Jag har flera gånger sett folk på stan som ser aspiga ut. Har gått fram till några: "Hej jag har Aspergers syndrom, har du också det?" De ser chockat på mig: "Hur i hela friden kan du veta det???" Mer kroppsspråk, mimik och ögon än utseendet, men på vissa kan man ju verkligen se att "något är fel", men det är nog vanligast hos dem med någon form av utvecklingsstörning dessutom?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav KalleKus » 2012-06-13 10:00:58

MsTibbs skrev:Jag har flera gånger sett folk på stan som ser aspiga ut. Har gått fram till några: "Hej jag har Aspergers syndrom, har du också det?" De ser chockat på mig: "Hur i hela friden kan du veta det???" Mer kroppsspråk, mimik och ögon än utseendet, men på vissa kan man ju verkligen se att "något är fel", men det är nog vanligast hos dem med någon form av utvecklingsstörning dessutom?
Jävlar vad coolt! :D
Jag brukar också lägga märke till personer som ser aspiga ut.
Har du aldrig råkat fråga någon som INTE har AS...?
Du kanske får en smäll en dag. :mrgreen:
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav MsTibbs » 2012-06-13 10:31:26

Nope, inte än, men i tveksamma fall har jag inte frågat. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Ugglan » 2012-06-13 11:32:30

Jag kan ta mig själv som exempel, när jag är ok ser jag inte ut på nåt särskilt sätt, tvärtom lite extra vaken. Men när jag är överansträngd, överstimulerad och trött ser jag helt autistisk ut. Då känner jag hur ansiktet stelnar, jag vill överhuvudtaget inte prata, inte alls öppna munnen, jag viker undan med blicken, beter mig som ett skyggt djur. Då vill jag bara vila, inte vara med människor överhuvudtaget.

Jag tycker också att man kan känna igen de med tydlig AS på stan.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Miche » 2012-06-13 11:38:26

Jag har ett antal personer i min omgivning som jag "diagnostiserat" med AS, brukar dock inte fråga...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-13 15:27:00

Vilka indikatorer kikar ni efter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Choklad » 2012-06-13 15:38:02

Går jag efter de jag känner inom autismspekrumet så finns det många gemensama drag... men det är nog för att vi är syskon.
Jag tror inte det finns något gemensamt fysiskt drag men ofördelaktigt utseende ökar risken för att bli utesluten ur det sociala och ökar chansen att få en riktig diagnos.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav MsTibbs » 2012-06-13 16:00:55

plåtmonster skrev:Vilka indikatorer kikar ni efter?


Det finns inget "facit", men jag kan få en "autistisk känsla". Lite stelt kroppsspråk, ansiktsmimik för lite eller ologiskt/opassande, rör sig inte i rytm med omgivningen främst i grupper men även i interaktion på stan, undvikande eller stirrande blick, stimming (tex fippla med händerna), gunga (två sista mest vanligt för svårare autism), tolkar bokstavligt, kan säga kränkande saker till andra, men känslig att få höra sådana saker till sig själv, svårt att säga rätt saker, hälsar inte eller på fel sätt, hamnar ensam...

...nu måste jag sluta, ska bort...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in