Finns ett autistiskt utseende?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Zombie » 2012-06-13 16:04:55

MsTibbs skrev:
plåtmonster skrev:Vilka indikatorer kikar ni efter?

Det finns inget "facit", men jag kan få en "autistisk känsla". Lite stelt kroppsspråk, ansiktsmimik för lite eller ologiskt/opassande, rör sig inte i rytm med omgivningen främst i grupper men även i interaktion på stan, undvikande eller stirrande blick, stimming (tex fippla med händerna), gunga (två sista mest vanligt för svårare autism), tolkar bokstavligt, kan säga kränkande saker till andra, men känslig att få höra sådana saker till sig själv, svårt att säga rätt saker, hälsar inte eller på fel sätt, hamnar ensam...

...nu måste jag sluta, ska bort...

Jo, åt det hållet vetter också mina egna iakttagelser – betydligt mer än åt några drag i fysionomi eller kroppsbyggnad. Skulle tro det gäller de flestas neudar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Stockholmaren » 2012-06-18 23:53:17

Har träffat ganska många med Asperger/Autism och jag kan inte alls se fler likheter i personernas utseende än andras. Kanske om man mäter så kan man hitta små skillnader.
Stockholmaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-06-10

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-19 0:28:43

Jag kan inte se om det inte är övertydligt. Vilket det är ibland.
Däremot känner jag mycket starkt. Och ofta tyr sig svårare autister till mig. Jag vet inte varför.
Några aspiesar jag känner har ett valpigare sätt. Som jag känner igen.
Det kanske bara är en inbillning.
Men jag vill gärna tro den.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-19 2:29:57

Vad tror ni om ögonen?, de sägs ju spegla själen och sjukvården använder de för att kolla medvetandenivå, drogpåverkan osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-19 13:27:02

plåtmonster skrev:Vad tror ni om ögonen?, de sägs ju spegla själen och sjukvården använder de för att kolla medvetandenivå, drogpåverkan osv.


absolut ögonen! men jag själv har svårt att fästa blicken. Får ofta höra frågan: -Är du full eller?
Jag fick lära mig av en irriterad sierska att jag skulle fästa blicken straxt under ögonen. Det funkar ibland..

Men man kan ju faktiskt drunkna i vissa människors ögon..och det kan vara jobbigt att ta sig upp på ytan igen..
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav treeman » 2012-06-19 14:33:49

Yv Ericsson skrev:Jag fick lära mig av en irriterad sierska att jag skulle fästa blicken straxt under ögonen. Det funkar ibland..


Man kan titta på näsan. Har man otur kan man dock få syn på "kråkor". Så är du känslig rekommenderar jag att titta i pannan.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-19 15:29:01

Nu tänkte jag mer om det går att känna av hurvida personen har asperger eller liknande mha av ögonen ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Miche » 2012-06-19 15:35:03

Jag reagerar mer på hur människor pratar (och delvis om vad) samt vissa rörelsemönster så det är inte lätt att känna Aspievibbar på en bild (föruom på klädsel som kan vara rätt avvikande ibland).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-19 16:03:14

treeman skrev:
Yv Ericsson skrev:Jag fick lära mig av en irriterad sierska att jag skulle fästa blicken straxt under ögonen. Det funkar ibland..


Man kan titta på näsan. Har man otur kan man dock få syn på "kråkor". Så är du känslig rekommenderar jag att titta i pannan.

Bild


hahaha. knasboll. man tittar ju inte in I näsan :mrgreen:
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-06-19 19:54:45

Miche skrev:Jag reagerar mer på hur människor pratar (och delvis om vad) samt vissa rörelsemönster så det är inte lätt att känna Aspievibbar på en bild (föruom på klädsel som kan vara rätt avvikande ibland).


Fick du aspievibbar av mitt kroppsspråk? (Yvigt som det är.) Lovar att jag inte blir förolämpad oavsett svar. :)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav animal » 2012-06-19 21:41:32

MsTibbs skrev:Finns det något utseendedrag som är gemensamt för personer med Autism/Asperger syndrom, eller finns det bara gemensamma drag hos de med genetiska diagnoser? Jag har bland annat hört att personer med asperger skall "se lite aristokratiska ut" mm men det kanske är bristen på ansiktsmimik man syftar till då och inte fysiskt utseende?

Jag hittar inget kring detta på nätet, förutom en kommentarer kring ett 3D-program (exempel se bilden nedan) att tester på AS/autism skulle ge vissa liknande drag. Är det bara teori eller finns någon faktisk likhet?

Länk på tyska: http://www.wissenschaft.de/wissenschaft/news/283057

Bild

Zudem habe sie bereits geholfen, eine ungewöhnliche Gesichtsasymmetrie bei autistischen Kindern und einige am Williams-Syndrom beteiligte Gene zu identifizieren.


****************

Moderator:
Slog ihop två likadana trådar.

Personligen har jag en exceptionell förmåga att spotta psykisk sjukdom och andra karaktärsbrister på långt håll. Självklart finns det en viss felmarginal – men lyckligtvis minskar den drastiskt så snart studieobjektet ifråga öppnar munnen. Man skulle nästan kunna säga att jag är ett vandrande WISC-, formulär 5-15- och SCID-II-test.

Tyvärr är mina förmågor alltför subtila och intuitivt betonade för att jag ska kunna renodla något explicit set med kriterier, men fråga gärna om ni vill ha välgrundade förutsägelser om någon enskilds benägenheter.

Mycket bra egenskap att ha när man är på jakt efter lätt-ledda hondjur* för övrigt... :wink:

* i.e. oskyldiga/blåögda aspietjejer
Senast redigerad av animal 2012-06-19 21:49:03, redigerad totalt 2 gånger.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav animal » 2012-06-19 21:45:08

Angelic Fruitcake skrev:
Miche skrev:Jag reagerar mer på hur människor pratar (och delvis om vad) samt vissa rörelsemönster så det är inte lätt att känna Aspievibbar på en bild (föruom på klädsel som kan vara rätt avvikande ibland).


Fick du aspievibbar av mitt kroppsspråk? (Yvigt som det är.) Lovar att jag inte blir förolämpad oavsett svar. :)

Min kära vän... Du sänder ut sjukt mkt aspie-vibbar - och det är till 100 % en komplimang i ditt fall.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Miche » 2012-06-19 22:31:27

animal skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
Miche skrev:Jag reagerar mer på hur människor pratar (och delvis om vad) samt vissa rörelsemönster så det är inte lätt att känna Aspievibbar på en bild (föruom på klädsel som kan vara rätt avvikande ibland).


Fick du aspievibbar av mitt kroppsspråk? (Yvigt som det är.) Lovar att jag inte blir förolämpad oavsett svar. :)

Min kära vän... Du sänder ut sjukt mkt aspie-vibbar - och det är till 100 % en komplimang i ditt fall.

Lustigt, jag uppfattar inte någon av er två som speciellt aspiga!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-06-19 22:32:50

Miche skrev:
animal skrev:Min kära vän... Du sänder ut sjukt mkt aspie-vibbar - och det är till 100 % en komplimang i ditt fall.

Lustigt, jag uppfattar inte någon av er två som speciellt aspiga!


Ja där ser man :) Folk brukar märka min ADHD mer har jag hört. Men det sitter ju inte heller i utseendet.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-19 22:35:46

Vad är aspie-vibbar? Är jag en solklar stjärtburgare? Nån som iakttagit :P ?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-20 23:53:29

Min kompis (den jag brukar umgås med irl) hon anser att jag är "så där gulligt lite avskärmat autistiskt". Hon har försökt förklara vad hon menar men jag hänger inte riktigt med :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Anna med fyra » 2012-06-22 7:36:36

Berättade för en kollega, som "ska" ha mycket kunskap om NPF, att jag har AS. Hon blev helt ställd och sa "Men du har ju inget påklistrat leende?". Nää? Hon hade en massa förutfattade meningar kring hur man måste se ut och uppföra sig när man har AS och utifrån hennes "mall" är det inte konstigt att det går omkring en massa barn och ungdomar (framför allt flickor) som aldrig blir upptäckta.

Nu är ju jag 39 år och har skaffat mig en massa strategier men för ett tränat öga så går det nog att avslöja mig med. Var en typisk AS flicka som liten och tonåring, utanför, hängde aldrig med i skolan, fick fråga kompisarna vad som sagts hela tiden och var stel i mimik och motorik. Är fortfarande sådan, till en viss del, att jag klarar mitt jobb tyckte psykiatriken var ett under (det är "kaos" inne i mitt huvud och ofta helt "tomt"). Kämpar ofta som en hund för att klara vissa saker som jag egentligen mår skit av och blir påmind om hur "dum" jag egentligen är.

Tror inte det finns ett specifikt utseende för AS personer, i alla fall inte för oss med ska mild AS. Däremot för de med svårare AS, som min 12 åriga dotter med hfa, framåtlutad och med håret hängande framför ansiktet.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Miche » 2012-06-22 9:03:37

Anna med fyra skrev:Berättade för en kollega, som "ska" ha mycket kunskap om NPF, att jag har AS. Hon blev helt ställd och sa "Men du har ju inget påklistrat leende?". Nää? Hon hade en massa förutfattade meningar kring hur man måste se ut och uppföra sig när man har AS och utifrån hennes "mall" är det inte konstigt att det går omkring en massa barn och ungdomar (framför allt flickor) som aldrig blir upptäckta.

Du kan informera din vän om att det är väldigt vanligt att kroppsspråk och tonfall inte stämmer överens med personens känslor vilket även kan innebära att en person verkar arg när hen inte är det (vilket uppenbarligen är vanligt i mitt fall eftersom jag ofta beskyllts för att vara arg när jag inte är det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Anna med fyra » 2012-06-22 10:03:23

Miche skrev:
Anna med fyra skrev:Berättade för en kollega, som "ska" ha mycket kunskap om NPF, att jag har AS. Hon blev helt ställd och sa "Men du har ju inget påklistrat leende?". Nää? Hon hade en massa förutfattade meningar kring hur man måste se ut och uppföra sig när man har AS och utifrån hennes "mall" är det inte konstigt att det går omkring en massa barn och ungdomar (framför allt flickor) som aldrig blir upptäckta.

Du kan informera din vän om att det är väldigt vanligt att kroppsspråk och tonfall inte stämmer överens med personens känslor vilket även kan innebära att en person verkar arg när hen inte är det (vilket uppenbarligen är vanligt i mitt fall eftersom jag ofta beskyllts för att vara arg när jag inte är det).


Jag är nog mest tyst och konstig med besvärande tystnad som följd. I alla fall när jag inte går in i min lärarroll. Så helt plötsligt kan jag sätta igång och babbla om något väldigt ingående tills den andra personen ser plågad och besvärad ut och jag inser att nu har jag babblat för mycket IGEN. Suck.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav BlueFootstep » 2012-11-05 23:58:46

DN skrev en artikel om det här för ett tag sen, googla bara på autistiskt utseende.
BlueFootstep
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-11-05

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2012-11-06 0:09:34

Om autistiska ansiktsdrag:

ScienceDaily - Autistic Facial Characteristics Identified

ScienceDaily (Oct. 21, 2011) — The face and brain develop in coordination, with each influencing the other, beginning in the embryo and continuing through adolescence. Now, University of Missouri researchers have found distinct differences between the facial characteristics of children with autism compared to those of typically developing children.This knowledge could help researchers understand the origins of autism.


Aldridge and colleagues found the following distinct differences between facial characteristics of children with autism and those of typically developing children:

Children with autism have a broader upper face, including wider eyes.

Children with autism have a shorter middle region of the face, including the cheeks and nose.

Children with autism have a broader or wider mouth and philtrum -- the divot below the nose, above the top lip.

She says these are subtle differences that will enable researchers to further study people with autism spectrum disorders.

Aldridge analyzed 64 boys with autism and 41 typically developing boys aged eight to 12 years old, using a camera system that captures a 3-D image of each child's head. Then, she mapped 17 points on the face, such as the corner of the eye and the divot in the upper lip. When Aldridge calculated the overall geometry of the face using these points, and compared children with autism and typically developing children, she found statistically significant differences in face shape.

Understanding that people with autism have statistically different facial characteristics enables researchers to focus on the underlying causes of autism, Aldridge said. Additionally, the study identified two groups of children with autism who show further distinct facial traits that occur in children with specific characteristics of autism, such as behavior problems, language level and repetitive behaviors. Identifying these subgroups within the group of children with autism allows better study of these children and why autism is so variable.


En annan artikel om detta med bilder:

http://medicalxpress.com/news/2011-10-a ... stics.html

Här finns en sida som beskriver fysiska kännetecken som kan finnas hos individer med ASD. Resultaten kommer från en studie av fysiska egenskaper hos barn med autism där man jämfört barn med ASD och normal intelligens med barn utan ASD:

Physical features of autism spectrum disorder (ASD)
by WILLIAM R. YATES, MD | in CONDITIONS | no responses

The most common structural (morphological) features found in the ASD children included:

* Sandal gap toes (59%)
* Facial asymmetry (46%)
* Abnormal non-frontal hair whorl (39%)
* High narrow palate (37%)
* Attached ear lobes (35%)
* Hypermobile joints (33%)

Some morphological features were found in the ASD that were absent in the 224 controls including:

* Brachycephaly
* Mouth asymmetry
* Eyes asymmetry
* Ear lobe crease
* Macrostomia (large mouth)
* Limited facial expression
* Open mouth appearance
* Abnormal whorl
* Prominent lower jaw


The authors note these minor physical characteristics were more common among the boys than girls in the study.


och här om lillfingret, låg 2D:4D digit ratio m.m.:

Never underestimate your little finger: the 'pinky'!

RESEARCH: THE PINKY & AUTISM!

"The presence of small physical defects and the occurrence of autism often go together", says researcher Ozgen et al of the UMC Utrecht [University Medical Center in Utrecht, The Netherlands]. This conclusion is the result of a meta-analysis of seven studies (published in: 1975-2005) in which the characteristics of 330 patients and 328 healthy controls are integrated. Ozgen became PhD on November 28 (2008), and the results were published in the journal 'Molecular Psychiatry' (in january 2011 updated results were published in the journal 'Journal of Autism and Developmental Disorders').

The most significant physical defects (MPA's) reported by Ozgen appear to be:

A 'curved' pinky finger (clinodactyly - see the picture on the right);Bild
Toes slightly too far apart;
Deformed ear lobes;
A higher palate;
Eyes slightly further apart.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2012-11-06 11:30:22

Lägre 2D:4D ratio påverkar ansiktets utseende eller ansiktsdragen på så sätt att det bl.a. ger mindre och kortare panna, tjockare ögonbryn samt bredare och kortare näsa:

Second-to-fourth digit ratio and facial shape in boys: the lower the digit ratio, the more robust the face
Konstanze Meindl1, Sonja Windhager1, Bernard Wallner1,2 and Katrin Schaefer1,*

Regression analyses depict the same shape patterns as in adults, namely that the lower the 2D : 4D, the smaller and shorter the forehead, the thicker the eyebrows, the wider and shorter the nose, and the larger the lower face. Our findings add to previous evidence that certain adult male facial characteristics that elicit attributions of masculinity and dominance are determined very early in ontogeny.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-08 12:46:36

Inget som stämmer in på mig alltså.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-08 13:08:03

I kliniken används inte utseende för att identifiera autismspektrumstörning, vad jag vet iaf. Däremot är det sällan svårt att pricka in dem på långt håll eftersom de patienterna nästan alltid har vissa manér, sätt att prata eller sätt att föra sig på som för ett vant öga omedelbart för tankarna till autismspektrumstörning. Stereotypier och tics är vanliga komorbida inslag, som kanske snarare är brett associerade med neuropsykiatri. Ett högt, gällt och monotont röstläge, avsaknad av medrörelser vid gång och ett styltigt språk är alla välkända klassiker. Allt detta och mer står ju i varenda lärobok i psykiatri.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in