Finns ett autistiskt utseende?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Inger » 2011-06-16 18:27:10

slackern skrev:Aha ok då är jag med. Men vad är det som tyder på att han skulle kunna ha ADHD? Alltså Persbrant?

Saker han sa i en intervju (som jag inte kommer ihåg exakt nog för att citera). Försökte hitta den på nätet men ingen framgång just nu. Men jag bara amatörgissar alltså, så det behöver inte stämma.

Och jag postade alltså INTE Persbrandt som exempel på autistiskt utseende utan för att han var så lik treeman. Trädmannen verkade inte så nöjd med sitt utseende, vilket jag tyckte var lite småtragikomiskt när han är en fräschare kopia av Sveriges hetaste man (enligt många).
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav treeman » 2011-06-16 18:32:28

Tack för dom snälla orden. Lite väl snälla.
:-)002


OT
Det finns minst ett autistiskt utséende iallafall.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2011-06-16 18:34:25

Inger skrev:
slackern skrev:Aha ok då är jag med. Men vad är det som tyder på att han skulle kunna ha ADHD? Alltså Persbrant?

Saker han sa i en intervju (som jag inte kommer ihåg exakt nog för att citera). Försökte hitta den på nätet men ingen framgång just nu. Men jag bara amatörgissar alltså, så det behöver inte stämma.

Och jag postade alltså INTE Persbrandt som exempel på autistiskt utseende utan för att han var så lik treeman.


Jo jag förstod att du postade bilden på Persbrant för att du tycker att han liknar Treeman. Sen kan alla amatör diagnostisera alla möjliga personer men vissa kan nog bli stötta utav det. Men det lär väll framkomma om han har ADHD eller inte om han tycker att hans liv är så pass funktionshindrande att han behöver en diagnos. Vet inte hur många som missbrukar kokain och som inte har ADHD. Känner flera som har tagit kokain och inte har det.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Inger » 2011-06-16 18:38:13

Visst, jag med. Som jag sa är jag ingen expert, bara tänkte högt (och off topic), sorry. (Och om Persbrandt blir stött över min gissning så får han höra av sig. Själv såg jag det som en förmildrande omständighet.)

Nu när vi rett ut det kanske vi kan återgå till autistiska utseenden?
Senast redigerad av Inger 2011-06-16 18:40:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2011-06-16 18:39:46

Inger skrev:Visst. Som jag sa är jag ingen expert, bara tänkte högt (och off topic), sorry. (Och om Persbrandt blir stött över min gissning så får han höra av sig. Själv såg jag det som en förmildrande omständighet.)

Men nu kanske vi kan lämna denna lilla utsvägning och återgå till autistiska utseenden?


Självfallet ursäkta om jag också har gått otroligt OT blev nämligen värsta livet tidigare på forumet när sheyen blev amatördiagnostiserad. Så upplevde det som lite känsligt ämne.
Senast redigerad av slackern 2011-06-16 18:44:02, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kullan » 2011-06-16 18:41:56

treeman skrev:Det finns minst ett autistiskt utséende iallafall.


Jo mitt garanterat. Har då aldrig stött på nåt fånigare utseende.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Zombie » 2011-06-16 23:04:38

0 googleträffar på "The Autistiskt Utseende".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav svartamolnet » 2011-06-17 0:41:31

Jag ser inga särskilda drag som är gemensamma om man tittar på bilder på folk här på forumet.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav ca » 2011-06-17 1:08:15

Bara en tanke: det kanske sitter i minspel och beteende? Sånt påverkar "utseendet", och med tanke på hur Aspergare kan vara dåliga på att uppfatta sådant kanske det är en fråga för en NT-jury.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Zombie » 2011-06-17 1:17:04

ca skrev:Bara en tanke: det kanske sitter i minspel och beteende? Sånt påverkar "utseendet", och med tanke på hur Aspergare kan vara dåliga på att uppfatta sådant kanske det är en fråga för en NT-jury.

Jo. Kanske också, ibland, i hur vissa muskler utvecklas av att användas, inte användas eller ofta vara spända? Och i samsjukliga tillstånd med fysiska kännetecken, hos dem som har sådana.

Förutom då att det är sådan enorm spännvidd i "gravhet" inom autismspektret, vilket väl också bör visa sig i utseendedragen, om det nu går att isolera några sådana alls.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-17 1:28:31

Det finns en skillnad mellan oss och vanliga människor. Hur vi går, hur vi rör oss och hur vi använder oss av våra kroppar i relation till olika saker. Det är inte svårt att se.

Men jag tror inte att ansiktsdrag är så lika, möjligtvis olika stereotypiska saker som att vissa har stirriga ögon, ungefär som att personerna inte kan slappna av. Ser alltid speedade ut i ögonen, och andra drag med munnen. Som att dra ihop läpparna och sådant där smått och gott.

I övrigt kan vissa se väldigt handikappade ut (som ett barn som letar efter sin moder) och andra som riktigt stela kontorsmänniskor (super-korrekta och fokuserade). Sedan får man lägga på smink, frisyr och klädstil etc.

Jag kan inte svara på varför jag tycker mig se det här, och jag kan inte heller säga att det är så och inget mer. Men det är den uppfattningen jag fått: Utseendemässigt (ansikte) är det ytterst få, men påtagliga, detaljer som framträder hos många.

Jag måste posera hela tiden, annars ser jag muppig ut. Riktigt muppig. Ungefär som att min kropp och mitt ansikte säger "whatever, mister".
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav segdeg » 2011-06-17 3:00:48

gissar att det inte är så lätt med en ytlig besiktning av människors utseenden, finns alltför många orsaker till det för stunden givna mänskliga uttrycket, kan inte låta bli att tänka på stollarna :roll: :roll: :roll: som på fullt allvar mätte och studerade människotyper på början av 1900-talet, vilket resulterade i Sverige år 1921-1922? var först i världen med en ny Fakultet, Rashygieniska Institutet :evil: på Uppsala Universitet..."Det är synd om människorna" :cry: hade August Strindberg tyckt redan ett tjugotal år tidigare, då han skrev sin Teaterpjäs Ett Drömspel :?

Nej det autistiska utseendet är inte förbehållet Autister AS eller andra NPF-... det är så vi människor ser ut, även s.k. NT ser ut så.

Däremot så tror jag att människor har beröringspunkter i sina utseenden oavsett vilka vi är och det syns om vi är glada, ledsna, oroliga, rädda, nöjda, m.m.

Är jag nöjd med mitt utseende? Min röst? Kroppshållning? m.m. NEJ, och jag är inte missnöjd heller men önskar att jag inte kände av omgivningens krav på interagerande, Mimiken, kroppsspråket, rösten är ju jag och inte som jag hade önskat, avspänt coolt, Joo ibland...är jag hemma i mig själv, ögonblick som jag känner igen, Va vart tog det vägen, NPF'et :shock: aha det var där iaf :lol: vafaan oxå :-)004 , får väl ta re ett varv till, folk får vänta :-)006

Varför skulle de inte göra det, de har väl förfaan fullt upp med sin egen tillblivelse, mina Tic's m.m. är ju inget jag belastar dem med, inte min rädsla heller, inte ens min kamp för att få vara en människa bland människor är nå't som hindrar dem med deras självvalda bestyr.

Är nog trött på konflikter och missförstånd, förstår ändå att det hör livet till, kallpratar med dem kalla, går med radion i örat, tacksam för dem varma, leker med hunden i skogen, t.o.m. slänger käft med korkade NT när inte tålamodet vill räcka till, pga medicin (Zoloft 50mg) sedan mer än 10-år tillbaka, klaras en del av vardagstressen, får inte så många "hangups" som tidigare, Utseendet ja, det förändras, precis när jag vant mig, så har det förändrats :?
men det duger åt mig,

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav RandomTjej » 2011-06-17 11:18:32

Jag kom att tänka på, i alla fall om man ska ta asperger-utséende, att antingen brukar personen ha stirriga ögon, ja lite sådär "på tjack". Eller helt döda, inte så öppna, och se lite sur ut nästan. Mina egna ögon är så förresten, lite sådär nerdrogade. Om jag inte spänner upp de massa med flit.

Sen brukar folk med AS gunga när de går, liksom gungar fram, svajar med benen :) (Något jag gör lite också, om jag inte har en klack på minst 4-5 cm... ) Sen även så tycker jag att huvudet brukar "hacka" lite också, alltså det rör sig hackigt. Blicken sänks, huvudet hackar, blicken tittar upp, ler lite stelt, ser lite smårädd ut, hakan neråt, tittar ner igen.... Det tycker jag är ett kännetecken.
RandomTjej
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2011-02-20
Ort: stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2011-06-17 12:33:40

@Segdeg du har en väldigt bra poäng där.

Bild

"Är ni A- eller B-människa? Det är skillnad på frisk och frisk. Överst på hälsoskalan står A-människorna – endast de äro de verkligt friska. Gränsen till B:människan är svår att draga – men den finns där. De flesta B:människorna se nog friska ut – men deras hälsa tål inga påfrestningar. De ha inga krafter i reserv för en extra anspänning i arbetet."
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav MsTibbs » 2011-06-17 12:48:12

Hah, jag är en B-människa då. Känslig och sitter på nätet. Inga förtjockade arbetarhänder här inte! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2011-06-17 12:51:13

MsTibbs skrev:Hah, jag är en B-människa då. Känslig och sitter på nätet. Inga förtjockade arbetarhänder här inte! :)


Problemet var att om du hade levt för kanske 50 år sen kunde du blivit steriliserad för att inte föra dina gener vidare. Och jag med och säkert ganska många fler på forumet. Det tycker jag är väldigt skrämmande.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2011-06-17 13:03:56

slackern skrev:Problemet var att om du hade levt för kanske 50 år sen kunde du blivit steriliserad för att inte föra dina gener vidare. Och jag med och säkert ganska många fler på forumet. Det tycker jag är väldigt skrämmande.


Då ökar ju spridningen numera då kanske av våra aspie/autism/udda gener! :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Maldita » 2011-06-17 13:56:08

Jag kommer att bli steriliserad oavsett, de som säger att tvångssteriliseringens tid är över i Sverige har fel. Så denne aspergares utseende går troligtvis förlorat, om inte en viss socialminister inser att man kanske borde lägga av med att tvångssterilisera folk.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2011-06-17 14:38:29

Maldita skrev:Jag kommer att bli steriliserad oavsett, de som säger att tvångssteriliseringens tid är över i Sverige har fel. Så denne aspergares utseende går troligtvis förlorat, om inte en viss socialminister inser att man kanske borde lägga av med att tvångssterilisera folk.


Du kommer att genomföra ett könsbyte? För det är det ända sättet jag känner till att man måste genomgå en sterilisering i Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav treeman » 2011-06-17 15:04:25

RandomTjej skrev:Sen brukar folk med AS gunga när de går, liksom gungar fram, svajar med benen :) (Något jag gör lite också, om jag inte har en klack på minst 4-5 cm... ) Sen även så tycker jag att huvudet brukar "hacka" lite också, alltså det rör sig hackigt. Blicken sänks, huvudet hackar, blicken tittar upp, ler lite stelt, ser lite smårädd ut, hakan neråt, tittar ner igen.... Det tycker jag är ett kännetecken.


Låter kul fan. Gunga när man går. Det kanske jag ska börja med också vid längre tråkiga promenader.

Jag promenerar som i soldat-marsch, taktfast och med hakan högt. Fast jag är en freak i alla "grupperingar". Hehe.

Mr Look Like A Robot While Walking
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2011-06-17 15:08:07

treeman skrev:
Jag promenerar som i soldat-marsch, taktfast och med hakan högt. Fast jag är en freak i alla "grupperingar". Hehe.

/Mr Look Like A Robot While Walking


Det skulle jag gärna vilja se jag har redan en inrebild klar framför mej.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav RandomTjej » 2011-06-17 15:13:31

haha, alltså det låter som ett bra sätt att gå på!
Roligt.
Jag har iaf sett den gången, på alla vad jag kan minnas, benen hålls liksom inte raka när de sätts ner, utan knäna böjs ganska mycket, det ger intrycket av att gunga :) hehe, ja det är en jätterolig gång. Men det ser kanske lite "efterblivet" ut, jag försöker själv att inte gå så... men det går typ inte.

treeman skrev:
RandomTjej skrev:Sen brukar folk med AS gunga när de går, liksom gungar fram, svajar med benen :) (Något jag gör lite också, om jag inte har en klack på minst 4-5 cm... ) Sen även så tycker jag att huvudet brukar "hacka" lite också, alltså det rör sig hackigt. Blicken sänks, huvudet hackar, blicken tittar upp, ler lite stelt, ser lite smårädd ut, hakan neråt, tittar ner igen.... Det tycker jag är ett kännetecken.


Låter kul fan. Gunga när man går. Det kanske jag ska börja med också vid längre tråkiga promenader.

Jag promenerar som i soldat-marsch, taktfast och med hakan högt. Fast jag är en freak i alla "grupperingar". Hehe.

Mr Look Like A Robot While Walking
RandomTjej
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2011-02-20
Ort: stockholm

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-17 15:14:10

earlydayminer skrev:Det finns en skillnad mellan oss och vanliga människor. Hur vi går, hur vi rör oss och hur vi använder oss av våra kroppar i relation till olika saker. Det är inte svårt att se.


Inte heller där stämmer det på alla. En DEL har "avvikande" hållning/gångstil/motorik etc. Men inte alla.
En del har väldiga problem med koreografi, att synka sina rörelser och skulle aldrig klara av några av de träningsformer jag sysslar med....

Som sagt, alla är olika, och NEJ, jag tror inte att det finns något "typiskt" autisktiskt utseende. Vare sig i ansiktsdrag eller hur man rör kroppen.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav treeman » 2011-06-17 15:18:49

slackern skrev:
treeman skrev:
Jag promenerar som i soldat-marsch, taktfast och med hakan högt. Fast jag är en freak i alla "grupperingar". Hehe.

/Mr Look Like A Robot While Walking


Det skulle jag gärna vilja se jag har redan en inrebild klar framför mej.

Bild


Jag går dock aldrig i grupp sådär. Känns obekvämt.
:-)019
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in