En varning angående neuroleptika

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-08 0:17:25

Tar man Haldol har man nog testat annat innan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Tantaly » 2016-01-08 0:21:12

kiddie skrev:Tar man Haldol har man nog testat annat innan.


Vissa psykiatriker är oldschool och har sina favopreparat. Det skall vara som det alltid varit...
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2016-01-08 0:43:54

Jag har testat de flesta nyare neuroleptika; Risperdal, Zyprexa, Zeldox, Abilify, Seroquel o kanske nån mer (vissa andra äldre också Esucos, Nozinan). Risperdal hjälper bra, men jag blir en zombie av dem, så de kan jag inte ta. De andra har jag inte märkt ett dugg av... Vissa (Zyprexa, Seroquel) blev jag bara tjock av... :(
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav Tantaly » 2016-01-08 12:05:34

Richard skrev:Jag har testat de flesta nyare neuroleptika; Risperdal, Zyprexa, Zeldox, Abilify, Seroquel o kanske nån mer (vissa andra äldre också Esucos, Nozinan). Risperdal hjälper bra, men jag blir en zombie av dem, så de kan jag inte ta. De andra har jag inte märkt ett dugg av... Vissa (Zyprexa, Seroquel) blev jag bara tjock av... :(


Zombiekänslan på risperdal brukar ge med sig efter några veckor. Man brukar även ha lägsta möjliga dos för att minska risken för biverkningar. Neuroleptika har visats ha likvärdig effekt redan i låga doser.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2016-01-08 19:33:02

kiddie skrev:De vill att jag ska ta Nozinan, de tog ju min sömntablett jag haft i 10 år. Jag vägrade. Så har ingen sömnis alls nu. Hur är Nozinan? Hört den är skitstark. Jag är överkänslig mot antipsykotiskt medicin och antihistaminer. Jag kan bli så utslagen att jag bara faller omkull om jag behöver stå upp, skadat mig så flera gånger. Sedan har de alltid stannat i min kropp för länge, tar 24 timmar innan jag kan fungera. Blir så av t ex Lergigan. Och tror att Nozinan är ÄNNU starkare.

Jag behöver en medicin för att kunna somna. Inte en som gör mig trött. Jag hatar att vara så trött att jag känner mig riktigt sjuk.


Om jag inte tagit Nozinan på ett tag och tar 75 mg så blir jag ostadig, vinglig. Om jag däremot tar 25 mg så blir jag bara lugnare i hjärnan, sen får jag höja efterhand, har som mest tagit 100 mg en gång men då fick jag läskiga stickningar i kroppen. Tog iofs Theralen också så det kan ju ha påverkat. Nu tar jag 75 mg och blir inte vinglig, bara lugnare i hjärnan, deppig och lite sömnig.
Tog den en period för nåt år sen och då fick jag rätt starka tankar om att hänga mig så slutade ta den då. Nu blir jag bara "normaldeprimerad" av den, så där "äh det är ingen idé att se på TV, jag går och lägger mig i stället".

Nozinan finns i 5 mg tabletter som man kan börja med.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2016-01-08 20:03:41

Nozinan är ju hemskt!

Ett tag provade jag det för sömnen, 50-100 mg. Tog 100 mg första kvällen o gick sen o pysslade lite i köket. Plötsligt svartnar allt, o jag ramlar rakt in i en stol som går sönder. Sen blev jag liggande där hela natten, kunde inte ta mig upp. När jag vaknade nästa morgon hade jag dessutom kissat ner mig...
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav Neonland » 2016-01-08 20:09:46

Men oj, vilka upplevelser folk har av Nozinan! Jag tar även ett annat neuroleptiskt preparat och har gjort det i över ett år nu, och i över ett halvårs tid gick jag på båda.

Inga problem, enda som kunde bli lite jobbigt var om man var igång och gjorde något på kvällarna, men jag var tvungen att ta min medicin så jag skulle kunna sova senare. Då kunde jag bli lite zombieaktig, men jag var vaken och medveten om vad som hände omkring mig. Jag kunde föra en konversation, de biverkningar jag råkade ut för först när de satte in alla mediciner på en gång i princip försvann efter två veckor, och jag kunde sitta ner och stå upp och gå. När jag väl kunde somna för egen maskin och få sova hela nätter (nåja), så togs Nozinanen bort.

Är det stora hästdoser ni går på eller är ni väldigt känsliga för neuroleptika?
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2016-01-08 20:16:10

Richard skrev:Nozinan är ju hemskt!

Ett tag provade jag det för sömnen, 50-100 mg. Tog 100 mg första kvällen o gick sen o pysslade lite i köket. Plötsligt svartnar allt, o jag ramlar rakt in i en stol som går sönder. Sen blev jag liggande där hela natten, kunde inte ta mig upp. När jag vaknade nästa morgon hade jag dessutom kissat ner mig...

Om du startade på 100 mg så är det inte konstigt du blev så där. När jag fick den så började jag på 5 mg och höjde efter hand som jag fick mer tolerans.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2016-01-08 21:29:23

Neonland skrev:Men oj, vilka upplevelser folk har av Nozinan! Jag tar även ett annat neuroleptiskt preparat och har gjort det i över ett år nu, och i över ett halvårs tid gick jag på båda.

Inga problem, enda som kunde bli lite jobbigt var om man var igång och gjorde något på kvällarna, men jag var tvungen att ta min medicin så jag skulle kunna sova senare. Då kunde jag bli lite zombieaktig, men jag var vaken och medveten om vad som hände omkring mig. Jag kunde föra en konversation, de biverkningar jag råkade ut för först när de satte in alla mediciner på en gång i princip försvann efter två veckor, och jag kunde sitta ner och stå upp och gå. När jag väl kunde somna för egen maskin och få sova hela nätter (nåja), så togs Nozinanen bort.

Är det stora hästdoser ni går på eller är ni väldigt känsliga för neuroleptika?

Jag är ganska känslig mot Risperdal, annars ganska tålig mot neuroleptika, har tagit upp emot 20 mg Haldol en gång (fick för mig att det skulle förbättra sömnen), men det hände ingenting. Jo, o så Nozinan då, men det var ju en "hästdos" jag fick då.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-09 1:07:44

Jag är dock hemskt känslig, särskilt för de preparat som liknar antihistaminer. Lergigan var nog värst.

Sen vet jag inte om det antidepressiva Remeron är besläktat men känns precis likadant.

Läkarna tycks i mitt fall tänka att Om du nu har såå svårt att sova så är det väl bäst att du tar ngt som "funkar" riktigt bra på dig.

Grejen är att jag vill bli lugn och dåsig. Jag vill inte nästansvimma, bara kunna krypa för att benen inte bär, måsta ligga ett dygn i sängen för att jag inte kan röra mig.

Jag behöver inte medicin som är "stark" på det viset. Det är som om de inte kan skilja på äpplen och apelsiner eller nåt.

Jag hade en jätteliten dos av benso (triazolam), men neh, det är mycket farligare än att kanske bli dement, få akatisi som gör en VANSINNIG, kanske få tardiva dyskinesier... för allt det är helt OK att få. Asså.... psykosmedicin till de som har psykos. Och kanske i ett fåtal fall där INGET annat funkat.

Annars finns det ingen anledning att ge farliga och tunga preparat till folk som inte kan sova.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Tantaly » 2016-01-09 14:21:51

kiddie skrev:Jag är dock hemskt känslig, särskilt för de preparat som liknar antihistaminer. Lergigan var nog värst.

Sen vet jag inte om det antidepressiva Remeron är besläktat men känns precis likadant.

Läkarna tycks i mitt fall tänka att Om du nu har såå svårt att sova så är det väl bäst att du tar ngt som "funkar" riktigt bra på dig.

Grejen är att jag vill bli lugn och dåsig. Jag vill inte nästansvimma, bara kunna krypa för att benen inte bär, måsta ligga ett dygn i sängen för att jag inte kan röra mig.

Jag behöver inte medicin som är "stark" på det viset. Det är som om de inte kan skilja på äpplen och apelsiner eller nåt.

Jag hade en jätteliten dos av benso (triazolam), men neh, det är mycket farligare än att kanske bli dement, få akatisi som gör en VANSINNIG, kanske få tardiva dyskinesier... för allt det är helt OK att få. Asså.... psykosmedicin till de som har psykos. Och kanske i ett fåtal fall där INGET annat funkat.

Annars finns det ingen anledning att ge farliga och tunga preparat till folk som inte kan sova.


Remeron är en väldigt stark antihistamin. Lergigan kan faktiskt också ses som ett neuroleptika pga antipsykotisk effekt i högre doser.

Håller med om att benzo är bättre men vid regelbunden användning tappar man effekten fort. Har även rejäl negativ effekt på den kogniska förmågan som minne och IQ.

Sporadisk användning ihop med antidepressiv behandling som tar bort ev ångest och tvång som kan bara orsaken till insomnia är att föredra.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-10 1:43:08

Jag har tagit samma bensosömnis i 10 ÅR (ca 3 dagar i veckan) utan att tappa effekt. Tills jag inte fick ta den mer för en stafettläkare kapade den och stafetterade raskt vidare till nästa landsting för att hora med dem. Blev erbjuden Nozinan istället. Nätack.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2016-01-11 21:45:18

kiddie skrev:Jag har tagit samma bensosömnis i 10 ÅR (ca 3 dagar i veckan) utan att tappa effekt. Tills jag inte fick ta den mer för en stafettläkare kapade den och stafetterade raskt vidare till nästa landsting för att hora med dem. Blev erbjuden Nozinan istället. Nätack.

Vilken sömnis var det?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-12 10:54:24

Märkesnamnet på den är Halcion. Det är en sömnis med viss knockouteffekt, dvs mer än insomnings- än sömntablett trots sin bensostatus. Den går ur kroppen jäkligt snabbt, vilket jag behöver men som kanske de som behöver hållas sovande, inte funkar på.

Jag får den inte numera pga "det är inte så vanligt att man skriver ut den numera". Dvs jag får den inte för den vann inte Miss Sleeping Pill 2006. Trots att inget annat funkar bra + FÅR inte ta vissa saker.
Senast redigerad av kiddie 2016-01-12 10:55:52, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-12 10:55:31

Nu fick du veta mer än du frågade. Men jag kommer förhoppningsvis bli mindre gnällig i framtiden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2016-01-12 18:18:42

kiddie skrev:Märkesnamnet på den är Halcion. Det är en sömnis med viss knockouteffekt, dvs mer än insomnings- än sömntablett trots sin bensostatus. Den går ur kroppen jäkligt snabbt, vilket jag behöver men som kanske de som behöver hållas sovande, inte funkar på.

Jag får den inte numera pga "det är inte så vanligt att man skriver ut den numera". Dvs jag får den inte för den vann inte Miss Sleeping Pill 2006. Trots att inget annat funkar bra + FÅR inte ta vissa saker.

Jag hade en läkare som sa;
-Halcion! Det är det bästa du kan få! Hur mycket behöver du?

Det är ju en mycket potent benzo, tros högsta tabletten ligger på 0,25 mg. Men den är inte vidare vanlig att få utskrivet. Men jag valde hellre Zopiklon. Psykiatriker är ganska lustiga, de flesta är ganska återhållsamma när det gäller bensodiazepiner. Men en av mina vänner får jättemycket Temesta (lorazepam) utskrivet, o det är också en ganska så ovanlig benzo.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 19:19:56

Låter som att Richard vet om läkare som kiddie skulle kunna ha nytta utav. Annars får det väl bli det där med att beställa själv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En varning angående neuroleptika

Inläggav slackern » 2016-01-12 19:28:48

plåtmonster skrev: Annars får det väl bli det där med att beställa själv?


Är du seriös? Det kan ju vara vad som helst du beställer.

Enligt Världshälsoorganisationen WHO består uppskattningsvis mer än 50 % av all oseriös läkemedelshandel på Internet av förfalskade läkemedel.


https://lakemedelsverket.se/Alla-nyhete ... lakemedel/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-12 19:38:40

plåtmonster skrev:Låter som att Richard vet om läkare som kiddie skulle kunna ha nytta utav. Annars får det väl bli det där med att beställa själv?


Går liksom inte bara att beställa benso över nätet. Just vad gäller benso är DET MESTA förfalskningar. Dessutom, skulle det komma till läkares vetskap att man gjort så, då får man missbrukarstämpel för alltid.

Jag kan inte bara byta landsting sådär. Även om man lyckas remittera sig till ett annat måste de ta sina patienter först, vilket i praktiken ofta innebär att man aldrig får en tid. Jag har tyvärr börjat fatta det. Men ska se om jag kan få mer hjälp iom byte till ny vårdcentral. Kan de ta över mina psykmeds kan jag be psykiatrin dra åt helvete.

Skulle också hellre ta Zopiklon men slutade tåla den. Den är strået vassare än Halcion (iallafall för mig).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2016-01-12 20:49:32

Det har varit psykiatrer som byts ut på löpande band här i Ängelholm. Som tur är har jag haft samma i ca 3-4 år nu. Han har inte ändrat på min medicin som jag tycker är helt okay. Det är ganska mycket;

Venlafaxin 375 mg
Haldol 4 mg
Iktorivil 4 mg
Theralen 120 mg
Zopiklon 7,5 mg
Akineton 2 mg

Sen får jag från husläkaren;

Simvastatin 20 mg
Sildenafil (v.b.) 100 mg

Akineton är det enda jag fått nyligen, då jag plötsligt fick svåra biverkningar av Haldol.

EDIT: Köp inte över nätet, det kan vara vad som helst. Läste om att det förekommer falska Xanax 2 mg, som innehöll nått helt annat (farligt) ämne. Dessutom är det olagligt. Jag fick benzo efter att jag missbrukat de. Det var tänkt att jag skulle få ett 2 år långt nedtrappningsschema på Sobril. Sen typ 2 månader senare sa en annan psykiater att jag behöver konstant ångestlindring så jag fick 6 mg Xanor, sen nått år senare byttes de till 4 mg Iktorivil, som jag tagit typ 15 år tillbaka. Jag är ju beroende av dem, men har inte behövt öka dosen under dessa år.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 22:36:46

Tänkte att det kanske finns nätapotek i den västliga delen av världen som är pålitliga. Kina är ju känt för att skeppa vad som helst.

kiddie skrev:Jag kan inte bara byta landsting sådär. Även om man lyckas remittera sig till ett annat måste de ta sina patienter först, vilket i praktiken ofta innebär att man aldrig får en tid.
Du kan ju sätta uppe en brevlåda i grannlandstinget och skriva dig där, Då har du också rätt till vården där också. Addressen måste dock tillhöra en riktig bostad så du kanske får hyra din nya address.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-12 22:52:13

Men var finns det bra vård numera då?

Dessutom var det iallafall karens förr när man flyttade. Fick vänta tre månader eller nåt innan jag kunde söka vård på den nya orten (icke-akut vård).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 23:12:27

Du får leta fram statistik eller så kan du ju låtsas att du är ny patient och fråga när de har nästa lediga tid. Alternativt om du kan få remiss till privat utförare kanske genom att pressa landstingen via vårdgarantin.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2016-01-17 20:36:15

kiddie skrev:Märkesnamnet på den är Halcion. Det är en sömnis med viss knockouteffekt, dvs mer än insomnings- än sömntablett trots sin bensostatus. Den går ur kroppen jäkligt snabbt, vilket jag behöver men som kanske de som behöver hållas sovande, inte funkar på.

Jag får den inte numera pga "det är inte så vanligt att man skriver ut den numera". Dvs jag får den inte för den vann inte Miss Sleeping Pill 2006. Trots att inget annat funkar bra + FÅR inte ta vissa saker.


Tack, känner igen namnet, ska läsa om den på fass. Vill gärna byta ut mina fem sömnmeds mot en som funkar. :-)004
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in