En varning angående neuroleptika

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

En varning angående neuroleptika

Inläggav Neonland » 2015-05-20 13:04:01

manne skrev:vad används litium då mot vadå.?


1177 har en bra sammanfattning om litium (Lithionit)

Vad är Lithionit?
Lithionit är ett läkemedel som framför allt används för att förebygga återkommande perioder av mani och depression vid bipolär (manodepressiv) sjukdom. Den används också för behandling av akuta maniska tillstånd. Ibland kan medicinen även användas vid svårbehandlad depression, som tillägg till annan behandling.

Lithionit tillhör gruppen antipsykotiska läkemedel. Det verksamma ämnet är litium.
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakem ... Lithionit/
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

En varning angående neuroleptika

Inläggav colaflaska » 2015-05-21 1:04:28

Toblerone skrev:Nu överdriver du! De ger ju väldigt små doser till dessa barn. Mycket mindre än vad vuxna tar mot psykoser. Och ett utagerande beteende kan ju förstöra ganska mycket för barn/ungdomar själva. Det kan ju göra att de istället för att komma in i arbetslivet som unga vuxna hamnar i fängelse. Det kan vara början på ett förstört liv.

Bullshit! Hur små är "väldigt små doser"? Jag fick 5mg i början som 14-åring och i slutet åt jag 20 och jävlar vad det förstörde mitt psyke och kroppen. Jag var inte psykotisk, bara fylld med ångest och hade svårt att hantera min ilska mot både mig själv och andra.

Lär barnen hur man hanterar ångest och ilska på ett bra sätt istället för att proppa i dem massa onödig skit. Men det är klart, då måste läkarna och föräldrarna faktiskt anstränga sig och det vore ju fruktansvärt..

Ett aggressivt beteende kan absolut förstöra mycket om man inte gör något åt det, men inte ens i närheten av lika mycket som biverkningarna förstör. Fast vad vet jag, det kanske är bättre med ett barn i zombie-liknande tillstånd som knappt har kvar närminnet (och därmed inlärningsförmågan) än ett barn man måste lägga ner tid och energi på.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2015-05-21 1:59:13

5 mg till ngn som inte vuxit klart... inte klokt. Jag menar, jag reagerade rätt mycket då jag testade den och då var jag vuxen och hjärnan vuxit klart. Min dos var 0,5 mg, dvs du tog 10 x mer. Jösses lixom. Men ja jag vet barn som fått 10 mg om dagen, dock inte i Sverige.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav colaflaska » 2015-05-21 3:10:04

kiddie skrev:5 mg till ngn som inte vuxit klart... inte klokt. Jag menar, jag reagerade rätt mycket då jag testade den och då var jag vuxen och hjärnan vuxit klart. Min dos var 0,5 mg, dvs du tog 10 x mer. Jösses lixom. Men ja jag vet barn som fått 10 mg om dagen, dock inte i Sverige.

Ja, det är helt sjukt. Är väl en klen tröst att läkaren inte jobbar inom barnpsyk längre enligt rykten.

Ibland är jag glad över att läkare inte följer rekommendationer i FASS strikt, tex får jag äta Voxra trots att det inte ska ges till bipolära patienter. Men det borde vara straffbart att skriva ut medicin till barn som inte är ordentligt testade på den målgruppen.

EDIT: Jag var inte den enda på min avdelning som var under 16 och åt risperdal. Nästan alla som hade den läkaren fick det utskrivet. Att man blir seg av den sågs som en positiv effekt, då behövde man ju inte äta massa onödiga lugnande/insomningstabletter! :-)051
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

En varning angående neuroleptika

Inläggav plåtmonster » 2015-05-21 3:50:57

Var får läkarna alla dessa ideér om Risperdal?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-21 7:32:43

Ang. Melatonin och prolaktin, så har jag googlat allt jag intagit, för att hitta kopplingar med håravfall.

Med melatonin hittade jag inga problem alls, mer än att prolaktin kunde bli högt om man åt mer än 2 mg eller så. Då visste jag inget om prolaktin och håravfall.

Det är heller inget välkänt, men fler och fler verkar visa samband mellan håravfall och högt prolaktin. Skalliga män har högre nivåer av prolaktin t.ex. Och kvinnor som fött barn, är välkänt att de tappar hår. Och även den nyfödda bebisen tappar ju hår i början, samtidigt (den får prolaktin av mamman). Progesteron skyddar mot håravfall, prolaktin motsatsen och det märks ju tydligt just hos kvinnor som varit gravida, fött och sedan tappar mängder av hår medan de inte tappade något under graviditeten. Det styrs ju av något, kommer inte av sig självt. Och högt östrogen handlar det inte om, då östrogendominans ger problem med håret, utan det verkar handla om progesteron.

Nya rön är tröga, men min "hårguru" och hans idéer har starkt fäste bland oss som läser, och flera män har lyckats ändra håravfall, och Roddy själv har stoppat sitt. Detta utan att tillföra märkliga hormoner (även om vissa anhängare tillför progesteron fast de är män - och detta fungerar bättre än att trycka ned testosteron).

Flera kvinnliga tillstånd där bl.a. prolaktin och östrogen är högt, leder till kass hår.

Att skippa mediciner som riktar in kroppen på att öka östrogen och prolaktin, är viktigt för mig. Och överlag borde det vara viktigt för alla att inte inta mediciner i onödan. Många av dem påverkar signalsubstanser eller hormoner och då är det ju nästan givet att man hamnar i obalanser och kan få olika problem. PCO(S) kan framkallas, barnlöshet, sköldkörtelstörningar, sexuella störningar (i allra högsta grad pekar detta på obalanser), rubbningar i hur man mår och känner o.s.v.

Ingen kan säga att man kan inta en medicin som påverkar hormoner och signalsubstanser, och mena att detta inte rubbar oss. Självklart ändrar man balansen som är så finjusterad och hänger ihop, om man ändrar i en av dess trådar. Sedan om det är dåligt eller bestående, är en annan sak. Vissa obalanser är svårare att åtgärda, viss är det inte förrän de pågått länge (man medicinerat länge) och andra är kanske svåra att återställa hos vissa personer bara. Ibland är det hur lätt som helst att sluta med medicin och bli helt återställd.

Är man tillräckligt sjuk, så väger man för och emot, och äter medicin hellre än att få ett pissliv. Så jag är inte kategoriskt emot läkemedel, bara slentrianförskrivning.

Jag har själv stoppat håravfall genom att följa hans idéer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2015-05-21 23:00:47

Jag tar inte neuroleptika för sömnen längre men har Nozinan och Theralen hemma att ta om hjärnan blirväldigt uppvarvad.
Började med mirtazapin för två veckor sen, den funkar sådär. Får ju ta insomningstablett och melatonin också...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Alienerad » 2015-05-22 6:35:32

Folk verkar inte veta vad neuroleptika är för något, det är inga SSRI eller sömnmedel.

Neuroleptikum (lat. plur.: neuroleptika, kallas även antipsykotika), ett i en grupp av psykofarmaka, en sorts läkemedel som används mot allvarliga psykoser, till exempel vid schizofreni.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuroleptikum
Alienerad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-21

En varning angående neuroleptika

Inläggav colaflaska » 2015-05-22 7:16:44

Zima33 skrev:Jag tar inte neuroleptika för sömnen längre men har Nozinan och Theralen hemma att ta om hjärnan blirväldigt uppvarvad.
Började med mirtazapin för två veckor sen, den funkar sådär. Får ju ta insomningstablett och melatonin också...
¨
Nozinan är neuroleptika.

Alienerad skrev:Folk verkar inte veta vad neuroleptika är för något, det är inga SSRI eller sömnmedel.

Neuroleptikum (lat. plur.: neuroleptika, kallas även antipsykotika), ett i en grupp av psykofarmaka, en sorts läkemedel som används mot allvarliga psykoser, till exempel vid schizofreni.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuroleptikum

Är väl snarare så att en diskussion om ett visst läkemedel lätt spretas ut till andra läkemedel.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-22 10:24:40

Nozinan (levopromazin) är neuroleptika ja. Typisk neuroleptika som det kallas, dvs äldre generationens fentiazin. Stark antihistaminerg effekt varför den är väldigt sederande.

Hade passat mig för denna pga hög tendens till allvarliga biverkningar(extrapyramidala).
Finns bättre alternativ. Theralen exempelvis eller i värsta fall atypisk neuroleptika under en mycket begränsad tid vid sömnstörning associerat till mani om man inte har något val.

Propavan är annars mildare än theralen. Förespråkar även benzodiazepin + derivat framför neuroleptika med viss försiktighet. Bästa är ju såklart annars att hitta en bra grundmedicineing som biter på orsaken till sömnproblemen. I många fall beror den på exempelvis tvång, ångest(GAD), eller depression.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav plåtmonster » 2015-05-22 11:40:14

Finns det någon bra tumregel för att bli varse vilka mediciner som är skadliga? Om t.ex någon vän eller så får sig pådyvlat att ta något sådant. Så att man kan avgöra på stående fot om det är dumt.

För övrigt kanske du skulle överväga att skriva en bok? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-22 12:11:45

plåtmonster skrev:Finns det någon bra tumregel för att bli varse vilka mediciner som är skadliga? Om t.ex någon vän eller så får sig pådyvlat att ta något sådant. Så att man kan avgöra på stående fot om det är dumt.

För övrigt kanske du skulle överväga att skriva en bok? ;)


Läkarna brukar hålla sig till de vanligaste atypiska neuroleptika idag som

Risperidon/risperdal
Olanzapin,/zyprexa
Quetiapin/seroquel
Haloperidol/haldol (Mindre vanligt pga hög tendens till biverkningar)

Tycker att man bör vara uppmärksam om man får något av preparaten mot andra symtom än just psykostillstånd eller manier som de egentligen är skapta för att bita på. Olanzapin brukar vara prio 1 vid akuta manier pga dess starka antipsykotiska effekt.

Har inget annat mer tips än att kolla vad ni eller andra får utskrivet helt enkelt.
Det är inte helt ovanligt att man får det i för höga doser heller. Neuroleptika, korrekt ordinerad sådan brukar till och med ge effekt redan vid låga doser. Högre dosering ökar bara risken för biverkningar.

Jag tycker även att man bör vara lite försiktig med fentiazinderivat som lergigan och theralen. Det är besläktade preparat till första generationens neuroleptika även om den antipsykotiska effekten inte är så stor att dessa används för att lindra psykoser. De blockerar inte dopaminreceptorer särskilt effektivt. De tas däremot i högre doser och det finns tardiva dyskinesiproblem rapporterade av dem. Skulle även vara orolig för hur de påverkar hjärnan på lång sikt. Neuroleptika är ju kopplat till förlust av hjärnsubstans enligt studier.

Men som alltid. Ibland måste man ta medicin. Sömnbrist och manier är otroligt skadligt för kroppen också.

Tanken med bok har slagit mig men det är för mycket jobb känner jag :-)Happy
Vet inte om jag är tillräckligt bra på att skriva och tror det är svårt att få en bok såld utan en slags titel. Jag är bara en renodlad aspergermedicinnörd som snurrat in mig på neuroleptika ;)

Finns böcker ute om problemet även om det behöver uppmärksammas mer.
Rekommenderar denna bok:

http://www.palgrave.com/page/detail/the ... 1137277428

Många liknande böcker är tyvärr för kritiska mot det och glömmer bort att ta med den kliniska delen av det hela. Man måste se problemet med en helhet.
Hoppas att man i framtiden kan lyckas ta fram effektiva mediciner som inte behöver vara så skadliga.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Toblerone » 2015-05-22 20:02:47

H2SO4 skrev:
Toblerone skrev:
H2SO4 skrev:
Ja verkligen skrämmande hur den ordineras för det. Som sagt, man kan bota nageltrång genom att amputera foten också.
Avtrubbande antipsykotisk medicin är inte vägen att gå för att "droga ner" barn som är lite stökiga.


Nu överdriver du! De ger ju väldigt små doser till dessa barn. Mycket mindre än vad vuxna tar mot psykoser. Och ett utagerande beteende kan ju förstöra ganska mycket för barn/ungdomar själva. Det kan ju göra att de istället för att komma in i arbetslivet som unga vuxna hamnar i fängelse. Det kan vara början på ett förstört liv.


Stökiga barn ska inte ha antipsykotisk medicin överhuvudtaget!!!


Och varför inte? Om små doser hjälper mot riktigt allvarliga beteendestörningar. Glöm inte att det kan gå ordentligt snett ganska tidigt! Jag tycker att det kan vara värt det i några enskilda, allvarliga fall. Självklart ska man vara försiktigt med det. Jag har själv också först sagt nej till neuroleptika när det gällde min son. Men han kunde också redan bestämma det själv, och ville det själv. Och det var inte Risperdal utan Abilify.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav Toblerone » 2015-05-22 20:10:00

colaflaska skrev:
Toblerone skrev:Nu överdriver du! De ger ju väldigt små doser till dessa barn. Mycket mindre än vad vuxna tar mot psykoser. Och ett utagerande beteende kan ju förstöra ganska mycket för barn/ungdomar själva. Det kan ju göra att de istället för att komma in i arbetslivet som unga vuxna hamnar i fängelse. Det kan vara början på ett förstört liv.

Bullshit! Hur små är "väldigt små doser"? Jag fick 5mg i början som 14-åring och i slutet åt jag 20 och jävlar vad det förstörde mitt psyke och kroppen. Jag var inte psykotisk, bara fylld med ångest och hade svårt att hantera min ilska mot både mig själv och andra.

Lär barnen hur man hanterar ångest och ilska på ett bra sätt istället för att proppa i dem massa onödig skit. Men det är klart, då måste läkarna och föräldrarna faktiskt anstränga sig och det vore ju fruktansvärt..

Ett aggressivt beteende kan absolut förstöra mycket om man inte gör något åt det, men inte ens i närheten av lika mycket som biverkningarna förstör. Fast vad vet jag, det kanske är bättre med ett barn i zombie-liknande tillstånd som knappt har kvar närminnet (och därmed inlärningsförmågan) än ett barn man måste lägga ner tid och energi på.


Jag skulle aldrig ge medicin till ett barn om det har allvarliga biverkningar. Allt som mina barn har tagit, har knappt haft biverkningar. Förutom en antidepressiv medicin som min son flippade ut av. Och vi var tvungna att försöka med den för att kunna få centralstimulerande. Man var tvungen att prova "allt annat" först. Det är inte så längre.

Jag säger bara att man måste avväga nyttan och biverkningar. Jag har också sett förstörda liv pga att man inte har velat ta medicin. Och mina två barn har lidit ganska mycket just för att de inte har fått rätt hjälp och medicin tidigare. Därför säger jag: man måste avväga. Att man sedan ska göra allt man kan för att skapa en bra situation för barnen - det tycker jag är självklart. Och det är inte antigen medicin eller annan stöd, utan det kan ju gärna vara både och.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav Toblerone » 2015-05-22 20:23:28

H2SO4 skrev:
plåtmonster skrev:Finns det någon bra tumregel för att bli varse vilka mediciner som är skadliga? Om t.ex någon vän eller så får sig pådyvlat att ta något sådant. Så att man kan avgöra på stående fot om det är dumt.

För övrigt kanske du skulle överväga att skriva en bok? ;)


Läkarna brukar hålla sig till de vanligaste atypiska neuroleptika idag som

Risperidon/risperdal
Olanzapin,/zyprexa
Quetiapin/seroquel
Haloperidol/haldol (Mindre vanligt pga hög tendens till biverkningar)

Tycker att man bör vara uppmärksam om man får något av preparaten mot andra symtom än just psykostillstånd eller manier som de egentligen är skapta för att bita på. Olanzapin brukar vara prio 1 vid akuta manier pga dess starka antipsykotiska effekt.

Har inget annat mer tips än att kolla vad ni eller andra får utskrivet helt enkelt.
Det är inte helt ovanligt att man får det i för höga doser heller. Neuroleptika, korrekt ordinerad sådan brukar till och med ge effekt redan vid låga doser. Högre dosering ökar bara risken för biverkningar.

Jag tycker även att man bör vara lite försiktig med fentiazinderivat som lergigan och theralen. Det är besläktade preparat till första generationens neuroleptika även om den antipsykotiska effekten inte är så stor att dessa används för att lindra psykoser. De blockerar inte dopaminreceptorer särskilt effektivt. De tas däremot i högre doser och det finns tardiva dyskinesiproblem rapporterade av dem. Skulle även vara orolig för hur de påverkar hjärnan på lång sikt. Neuroleptika är ju kopplat till förlust av hjärnsubstans enligt studier.

Men som alltid. Ibland måste man ta medicin. Sömnbrist och manier är otroligt skadligt för kroppen också.

Tanken med bok har slagit mig men det är för mycket jobb känner jag :-)Happy
Vet inte om jag är tillräckligt bra på att skriva och tror det är svårt att få en bok såld utan en slags titel. Jag är bara en renodlad aspergermedicinnörd som snurrat in mig på neuroleptika ;)

Finns böcker ute om problemet även om det behöver uppmärksammas mer.
Rekommenderar denna bok:

http://www.palgrave.com/page/detail/the ... 1137277428

Många liknande böcker är tyvärr för kritiska mot det och glömmer bort att ta med den kliniska delen av det hela. Man måste se problemet med en helhet.
Hoppas att man i framtiden kan lyckas ta fram effektiva mediciner som inte behöver vara så skadliga.


Jag respekterar att du har gjort negativa erfarenheter - jag har snarare haft omvänt situation - att barnen har farit illa, för att man har varit för restriktiv med medicin. När min äldste son fick centralstimulerande var han ett av 50 barn i hela Sverige. Det var inte många det!

Men jag tycker också att det är fel att säga, att man ska vara misstänksam om neuroleptika används mot annat än psykoser och manier. Dessa mediciner hjälper mot många andra symptom. T.ex. folk med svår Tourette syndrom kan få bra hjälp mot sina tics av Risperdal. Och min tidigare läkare sa att han ofta sätter in Abilify mot social fobi. Det var därför min son fick den.

Främsta användningsområde hos barn är dock antagligen ODD (oppositional defiance disorder, kallas för trotssyndrom här). Jag har jobbat med flera barn med ODD (och jag vet inte om man har provat neuroleptika). Dessa barn saboterar allt tvångsmässigt. De sabbar förstås också sitt eget liv om man inte lyckas bryta det. Med eller utan medicin. Om det inte funkar utan, så kan det vara en sista möjlighet i alla fall för att de ska få ett drägligt liv.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2015-05-22 21:23:25

colaflaska skrev:
Zima33 skrev:Jag tar inte neuroleptika för sömnen längre men har Nozinan och Theralen hemma att ta om hjärnan blirväldigt uppvarvad.
Började med mirtazapin för två veckor sen, den funkar sådär. Får ju ta insomningstablett och melatonin också...
¨
Nozinan är neuroleptika.

Jo jag vet att den och Theralen är det, det var därför jag skrev "Jag tar inte neuroleptika för sömnen längre men har Nozinan och Theralen hemma att ta om hjärnan blir väldigt uppvarvad".

:-)Happy

Har för övrigt blivit väldigt skeptisk mot melatonin så ska nog minska till 3 mg.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Adekvat » 2015-11-26 14:59:52

Förskrivningen av neuroleptika för barn ökar påtagligt i Sverige, framför allt för barn 5-9 år. Ni måste lyssna på radioprogrammet Kaliber om en 15-årig pojke som höll på att dö av för mycket neuroleptika. Programmet finns här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1316
Adekvat
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-11-26

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2015-11-26 16:55:42

Det förvånar inte mig, barn ska inte ta sånt hursomhelst.

Jag fattar lixom inte hur dessa läkemedel anses säkra, min "läkare" ville sätta ut fungerande meds och sätta in neuroleptika. För den är OFAAARLIG.

Spelar ingen roll att jag reagerar med panikångest på den för den lugnar alla och det ska jag ANPASSA mig till.

Detta jävla vansinne måste sluta. Ge de medsen till de som är psykotiska om de blir bättre av dem. Annars inte. Fan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2016-01-06 19:46:35

Det sket sig med mirtan så nu är jag tillbaks på 50-75 mg Nozinan och 2-3 ml Theralen :( + melatonin, Stesolid och insomningstablett. Vågar inte säga att jag vill byta ut Nozinan mot något snällare (men beroendeframkallande), ska dessutom byta mottagning inom några månader så kanske är lika bra att vänta med medicinändringar.

:-)004
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-06 20:04:05

Usch! Synd. Något annat kanske hade hjälpt bättre men klart man inte vågar säga något. Då kan man raskt bli av med de mediciner man behöver. Som någotslags sjukt straff.

De vill att jag ska ta Nozinan, de tog ju min sömntablett jag haft i 10 år. Jag vägrade. Så har ingen sömnis alls nu. Hur är Nozinan? Hört den är skitstark. Jag är överkänslig mot antipsykotiskt medicin och antihistaminer. Jag kan bli så utslagen att jag bara faller omkull om jag behöver stå upp, skadat mig så flera gånger. Sedan har de alltid stannat i min kropp för länge, tar 24 timmar innan jag kan fungera. Blir så av t ex Lergigan. Och tror att Nozinan är ÄNNU starkare.

Jag behöver en medicin för att kunna somna. Inte en som gör mig trött. Jag hatar att vara så trött att jag känner mig riktigt sjuk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Neonland » 2016-01-06 20:19:17

kiddie skrev:Usch! Synd. Något annat kanske hade hjälpt bättre men klart man inte vågar säga något. Då kan man raskt bli av med de mediciner man behöver. Som någotslags sjukt straff.

De vill att jag ska ta Nozinan, de tog ju min sömntablett jag haft i 10 år. Jag vägrade. Så har ingen sömnis alls nu. Hur är Nozinan? Hört den är skitstark. Jag är överkänslig mot antipsykotiskt medicin och antihistaminer. Jag kan bli så utslagen att jag bara faller omkull om jag behöver stå upp, skadat mig så flera gånger. Sedan har de alltid stannat i min kropp för länge, tar 24 timmar innan jag kan fungera. Blir så av t ex Lergigan. Och tror att Nozinan är ÄNNU starkare.

Jag behöver en medicin för att kunna somna. Inte en som gör mig trött. Jag hatar att vara så trött att jag känner mig riktigt sjuk.


Jag har inte upplevt Nozinanen som stark på något sätt, däremot har den hjälpt mig varva ner så att jag kan sova. I det mest akuta skedet när jag fick den bet den inte överhuvudtaget, men efter ett par månader hjälpte den som den skulle.

Var inte rädd för den, utan testa. Är det inte din grej, då får man ta det då.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-06 20:22:47

Vet inte om jag törs iallafall. När jag testade Lergigan fick jag den för barn under 12 år och blev så utslagen att jag inte kunde röra på mig. Tycker det är skitläskigt att typ bli förlamad. Jag reagerar inte normalt på såna mediciner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2016-01-07 20:28:19

Jag har sedan ca ett halvår tillbaka fått ganska svåra biverkningar av neuroleptikan Haldol. Jag har länge ätit 4 mg mot främst paranoia, men fick problem med att jag blev stel i främst armarna o ryggen. Testade att pendla lite runt 2-3 mg, men då blev jag sämre. Så jag måste ha 4 mg, men det finns en medicin som heter Akineton, som tar bort dessa biverkningar o det funkar bra.

Men det är ändå lite trist att behöva äta medicin mot biverkningar av en annan medicin... :(
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav Tantaly » 2016-01-08 0:16:05

Richard skrev:Jag har sedan ca ett halvår tillbaka fått ganska svåra biverkningar av neuroleptikan Haldol. Jag har länge ätit 4 mg mot främst paranoia, men fick problem med att jag blev stel i främst armarna o ryggen. Testade att pendla lite runt 2-3 mg, men då blev jag sämre. Så jag måste ha 4 mg, men det finns en medicin som heter Akineton, som tar bort dessa biverkningar o det funkar bra.

Men det är ändå lite trist att behöva äta medicin mot biverkningar av en annan medicin... :(


Haldol (haloperidol) har störst risk för "extrapyramidala biverkningar" av alla denna generationens neuroleptika. Var väldigt uppmärksam så att det inte blir värre och meddela din läkare.
Vid minsta symtom brukar man behöva avsluta behandlingen rakt av så att det inte blir bestående men. Man skall inte leka med denna typen av preparat.

Finns det inget annat inom samma klass du kan ta som biter på paranoian? Enda fördelen med haldol är väl typ att den inte brukar ge samma trötthet som de andra pga mindre antihistaminerg verkan.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in