En varning angående neuroleptika

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2014-12-18 0:18:03

Vore klart bättre om man medicinerade de grupper medicinen är till för. Har själv testat risperdal och ziprasidon (mot depression) och den sistnämnda gav mig en skräckupplevelse jag nog aldrig glömmer. Jag fick extrem panikångest av den samtidigt som jag var så trött att jag på fullt allvar trodde att jag inte kunde stå upp utan måste ligga ner (ibland la jag mig bara ner på golvet i lägenheten där jag stod) och det kan vara därför jag fick ångestattacker. Det kändes nämligen inte som om jag skulle somna eller något, det kändes som jag inte hade kontroll över kroppen och att jag höll på att dö.

Så varje dag gick jag igenom detta, med att kroppen signalerade till mig att jag höll på att dö.

Blev saftigt utskälld för att jag slutade med medicinen. Men vid det laget kunde jag vare sig äta eller dricka.

Jag har ävenså behandlats med två olika humörstabiliserande mediciner, neurontin och lamictal. Helt utan indikation.

Dåförtiden var jag desperat, ja gick med på att ta vadsomhelst mot depression och ångest. Det var dumt, men samtidigt visste jag inte alls att de medicinerna kunde vara farliga. Den enda varningen jag någonsin fått är om benso.

I USA verkar risperdal nästan vara en barnmedicin. Ganska skrämmande. Anses vara den bästa för att medicinera bort utbrott och ilska.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-18 15:44:29

kiddie skrev:I USA verkar risperdal nästan vara en barnmedicin. Ganska skrämmande. Anses vara den bästa för att medicinera bort utbrott och ilska.


Ja verkligen skrämmande hur den ordineras för det. Som sagt, man kan bota nageltrång genom att amputera foten också.
Avtrubbande antipsykotisk medicin är inte vägen att gå för att "droga ner" barn som är lite stökiga.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-18 16:01:44

Gripandekylig skrev:
TEXT

P.s.
H2SO4 skrev:Kommer att svara på eventuella frågor i tråden eller via pm till och med 1 jan.
Vad händer efter den 1 jan? D.s.


Detta var som sagt min sista mening i livet.

Tack så hemskt mycket för all positiv feedback på videon :-)Hug . Även om jag inte blev jättenöjd med den så kände jag bara behövde få det gjort. Har skjutit på det för länge pga mitt mående. Det kändes roligare med en video och än ett superlångt inlägg.
Jag ville göra den enkel och inte gå in för mycket på farmakologi. Skulle inte vara så givande för den som inte är medicinnörd som oss två :-)Happy
Jag kände att jag ville lyfta fram potentiella allvarliga biverkningar och att patienter riskerar detta alldeles i onödan pga felaktig utskrivning av preparaten. Samtidigt är det ju en balansgång att inte skapa en panik hos personer som faktiskt verkligen behöver medicinen mot allvarliga psykossymptom.
Man väger alltid för och nackdelar med psykofarmaka.

Tack för komplement med lite farmakologi och egna erfarenheter av olika preparat! Jag delar i stort sett samma åsikt angående fentiazinderivat och benzodiazepiner och dess derivat.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Alien » 2014-12-30 17:40:42

Ja, videon är informativ. Biverkningarna verkar fruktansvärda. En skandal att neuroleptika ordineras för annat än psykoser. Som patient är man oftast inte inläst på mediciner och litar på läkaren. Tyckte det stod att det ordinerades mot autism. Antar att de menar lågfungerande autister som är våldsamma mot andra och sig själva då, typ dunkar huvudet i väggen.

Anser du att det som står på wikipedia stämmer? Du har ju annars möjlighet att gå in och redigera där: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuroleptikum

Tidigare trådar om neuroleptika här:
neuroleptika-vid-ocd-fungerar-pa-aspergare-t11022.html
neuroleptika-mot-depression-angest-tvang-fobier-t15333.html
kemisk-lobotomi-neuroleptika-t16074.html

Off-topic, vad är det för sång som sjungs i bakgrunden? Vacker men sorglig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En varning angående neuroleptika

Inläggav matterik » 2014-12-30 19:10:52

Svaboda skrev:Fick ju Zyprexa mot synperceptionsstörningar, tur att jag bara tog 6 piller då :)


Zyprexa är vanligt i fängelser. Det ges mot annat än psykos.

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter ... 5rden-5623

Det har allvarliga biverkningar. Min personliga uppfattning är att folk som har problem med aggresivitet kan få zyprexa utskrivet. Jag skulle inte villja ha det.

Jag har tagit fluanxol vilket hade hemska biverkningar med muntorrhet så att jag fick massa hål i tänderna.

Annars så tycker jag att seroquel funkar mycket bra för mig och inte har några skadande biverkningar direkt.

Jag har haft problem med självmordstankar och en kombination av seroquel och mitrazipin fungerar bra.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-31 12:39:42

Alien skrev:Ja, videon är informativ. Biverkningarna verkar fruktansvärda. En skandal att neuroleptika ordineras för annat än psykoser. Som patient är man oftast inte inläst på mediciner och litar på läkaren. Tyckte det stod att det ordinerades mot autism. Antar att de menar lågfungerande autister som är våldsamma mot andra och sig själva då, typ dunkar huvudet i väggen.

Anser du att det som står på wikipedia stämmer? Du har ju annars möjlighet att gå in och redigera där: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuroleptikum

Tidigare trådar om neuroleptika här:
neuroleptika-vid-ocd-fungerar-pa-aspergare-t11022.html
neuroleptika-mot-depression-angest-tvang-fobier-t15333.html
kemisk-lobotomi-neuroleptika-t16074.html

Off-topic, vad är det för sång som sjungs i bakgrunden? Vacker men sorglig.


Kände att jag ville lyfta fram de allvarliga biverkningarna även om alla givetvis inte utvecklar dom. Risken är däremot stor vid högre dosering och om man inte är uppmärksam. Ville inte gå in så mycket på farmakologi och hur preparaten fungerar eftersom det lätt blir flum för dom flesta. Det viktigaste var att få ut budskapet att det är en fel väg att gå med neuroleptika "off label". Som oberoende rapporter påvisas att risken med medicinerna väger över nyttan.
Det finns andra vägar att gå och jag vill att andra människor som inte är insatta, inte orkar eller är ointresserade av medicin är värda att själva skapa sig en uppfattning.

Gillar inte att gå in och ändra i Wikipedia. Man skriver något, sen är det väl någon annan som ändrar igen.
Stämmer väl, om än väldigt kortfattat.
Engelska Wikipedia är i regel bättre och mer källkritisk.

(Låten: Red - Not alone)
Tycker inte att den är sorglig. Snarare fin, hoppfull och tröstande.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2015-01-04 20:21:33

Mina Nozinan tog slut och jag orkade inte gå till apoteket så har inte tagit dem på några veckor nu. Det har lett till att jag är piggare och har nästan ingen nästäppa. :-)Happy Ska nog inte ta dem i fortsättningen... :-)005
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Dandelo » 2015-05-18 15:55:52

Äter nu Olanzapin 10 mg... :cry:
Gissar att jag har bipolära svängar. Finns det något antidepp som jag kan ta istället för jag får noja bara jag läser om de allvarliga biverkningarna. Har väl ätit denna i några veckor nu. Först var det quetiapin, sen abilify och nu Olanzapin.

Att jag fick det utskrivet var pga sömnlösa nätter och en så kallad pre-psykos. Jag var dock medvetande och visste om allt jag upplevde, vilket inte var syn, eller hörsel hallucinationer utan enbart en enorm hjälplöshet och rädsla. Det har klingat av nu för det mesta.
Får se när jag får läkartid...Vänder mig hit då jag vill bolla tankar med någon. Någon som är/varit i liknande situation.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-18 16:48:07

Dandelo skrev:Äter nu Olanzapin 10 mg... :cry:
Gissar att jag har bipolära svängar. Finns det något antidepp som jag kan ta istället för jag får noja bara jag läser om de allvarliga biverkningarna. Har väl ätit denna i några veckor nu. Först var det quetiapin, sen abilify och nu Olanzapin.

Att jag fick det utskrivet var pga sömnlösa nätter och en så kallad pre-psykos. Jag var dock medvetande och visste om allt jag upplevde, vilket inte var syn, eller hörsel hallucinationer utan enbart en enorm hjälplöshet och rädsla. Det har klingat av nu för det mesta.
Får se när jag får läkartid...Vänder mig hit då jag vill bolla tankar med någon. Någon som är/varit i liknande situation.


Tråkigt att du har det jobbigt och behöver neuroleptika. Jag ville uppmärksamma neuroleptika som läkemedel vid andra symtom än psykoser och manier. Tyvärr blev det mycket skrämsel med biverkningar här eftersom det måste uppmärksammas. Och dessvärre får andra läsa detta som faktiskt behöver denna typ av medicin trots biverkningslistan. Man väger alltid för och nackdelar med medicinering.

Skriv gärna till mig om du vill så kan jag försöka svara på det du undrar. Olanzapin brukar skrivas ut vid akuta manier för att få ner personen på jorden igen. Låter i ditt fall som om det kan vara lite overkill med den medicinen, i alla fall som underhållsmedicinering.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Toblerone » 2015-05-18 17:43:19

H2SO4 skrev:
kiddie skrev:I USA verkar risperdal nästan vara en barnmedicin. Ganska skrämmande. Anses vara den bästa för att medicinera bort utbrott och ilska.


Ja verkligen skrämmande hur den ordineras för det. Som sagt, man kan bota nageltrång genom att amputera foten också.
Avtrubbande antipsykotisk medicin är inte vägen att gå för att "droga ner" barn som är lite stökiga.


Nu överdriver du! De ger ju väldigt små doser till dessa barn. Mycket mindre än vad vuxna tar mot psykoser. Och ett utagerande beteende kan ju förstöra ganska mycket för barn/ungdomar själva. Det kan ju göra att de istället för att komma in i arbetslivet som unga vuxna hamnar i fängelse. Det kan vara början på ett förstört liv.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-18 17:58:16

Toblerone skrev:
H2SO4 skrev:
kiddie skrev:I USA verkar risperdal nästan vara en barnmedicin. Ganska skrämmande. Anses vara den bästa för att medicinera bort utbrott och ilska.


Ja verkligen skrämmande hur den ordineras för det. Som sagt, man kan bota nageltrång genom att amputera foten också.
Avtrubbande antipsykotisk medicin är inte vägen att gå för att "droga ner" barn som är lite stökiga.


Nu överdriver du! De ger ju väldigt små doser till dessa barn. Mycket mindre än vad vuxna tar mot psykoser. Och ett utagerande beteende kan ju förstöra ganska mycket för barn/ungdomar själva. Det kan ju göra att de istället för att komma in i arbetslivet som unga vuxna hamnar i fängelse. Det kan vara början på ett förstört liv.


Stökiga barn ska inte ha antipsykotisk medicin överhuvudtaget!!!
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-18 18:18:48

Alla möjliga mediciner skrivs ut för lätt och på slentrian. Bra att du varnar och upplyser. Jag har agg till SSRI och Stilnoct m.m. som förstört mycket för mig.

Om man måste och har ett visst tillstånd som en medicin hjälper mot, fine. Men det skrivs ut på slentrian. Mina problem var INTE så kraftiga att jag ens behövde SSRI. Då. Men sedan. När man slutade efter flera år.

Höga prolaktinnivåer kan man även få om man tar Melatonin. Höga prolaktinnivåer är även förknippat med håravfall.

Ta INGET som man inte måste.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

En varning angående neuroleptika

Inläggav Dandelo » 2015-05-19 11:19:48

Kul, då väntar jag håravfall då jag tar Circadin var kväll. :)
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

En varning angående neuroleptika

Inläggav manne » 2015-05-19 17:22:50

manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

En varning angående neuroleptika

Inläggav Neonland » 2015-05-19 20:33:32

Men litium är väl inte neuroleptika?
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

En varning angående neuroleptika

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-19 20:49:08

Bror Duktig skrev:Höga prolaktinnivåer kan man även få om man tar Melatonin. Höga prolaktinnivåer är även förknippat med håravfall.
Jag tappade 2/3 av mitt hår efter att ha ätit cirkadin typ ett år. Läkarna tror mig inte, de bara skrattar och säger "Äh, det är ju ett kroppseget hormon, det var nog något annat du tappade håret av".

Håret har växt tilbaka, men är sämre kvalitet, mer svintoaktig, tovar sig och är rätt tunt där gubbar brukar bli flintis mitt uppe på huvudet.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2015-05-19 20:52:53

Bror Duktig skrev:Höga prolaktinnivåer kan man även få om man tar Melatonin. Höga prolaktinnivåer är även förknippat med håravfall.

Ta INGET som man inte måste.


Har du nån källa där man kan läsa? Helst inte för komplicerad engelska. :-)018
Menar inte att misstro dig men jag har tagit Melatonin länge och vill veta mer. (Känns som om man numera måste kunna mer än sina läkare för att hitta rätt vård och medicin...) Har tappat mycket hår förut men det minskade när jag fick Levaxin (sköldkörtelrubbningar kan också ge håravfall).

Det är svårt att veta vad man måste ta. :-)006
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-19 21:59:31

Neonland skrev:Men litium är väl inte neuroleptika?


Nej. Litium har visats ha stämningsstabiliserande effekt vid bipolär sjukdom och kan förhindra manier och depressioner. Den biokemiska mekanismen är okänd. Kan vara väldigt farligt att ta ihop med neuroleptika.

Zima33 skrev:
Bror Duktig skrev:Höga prolaktinnivåer kan man även få om man tar Melatonin. Höga prolaktinnivåer är även förknippat med håravfall.

Ta INGET som man inte måste.


Har du nån källa där man kan läsa? Helst inte för komplicerad engelska. :-)018
Menar inte att misstro dig men jag har tagit Melatonin länge och vill veta mer. (Känns som om man numera måste kunna mer än sina läkare för att hitta rätt vård och medicin...) Har tappat mycket hår förut men det minskade när jag fick Levaxin (sköldkörtelrubbningar kan också ge håravfall).

Det är svårt att veta vad man måste ta. :-)006


Svårt med bra källor. Tror inte att det finns mycket information om det.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2656832
Rapport som syftar på att melatonin triggar prolaktinproduktion

http://www.huffingtonpost.com/2012/06/2 ... 09964.html
Kort sagt. Balansen mellan dessa hormoner signalsubstanser är komplext. Påvisar att melatonin minskar dopamin i hjärnan, vid mörker eller tillsats utifrån. Dopamin har i sin tur direkt effekt på prolaktin. Låg dopamin ---> hög prolaktin. Ganska långsökt i detta fall skulle jag tycka. Blir ju tillfälliga mycket små förhöjningar som är helt naturliga. Speciellt med depåtabletter som cirkadin. Möjligtvis att det skulle visa höga prolaktinnivåer vid 4mg+ direktverkande ren melatonin.
Dessa köps receptfritt och tuggas som kosttillskott regelbundet av många i stor omfattning i bl.a. USA. Tycker att man borde ha uppmärksammat detta nu i så fall.

Relationen mellan håravfall och prolaktin borde inte vara så svår att googla fram.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Neonland » 2015-05-19 22:11:45

H2SO4 skrev:
Neonland skrev:Men litium är väl inte neuroleptika?


Nej. Litium har visats ha stämningsstabiliserande effekt vid bipolär sjukdom och kan förhindra manier och depressioner. Den biokemiska mekanismen är okänd. Kan vara väldigt farligt att ta ihop med neuroleptika.


På vilket sätt kan kombination av dessa vara farliga? Jag har ännu inte hunnit läsa igenom tråden om utifall det skulle stå där.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-19 22:18:10

Neonland skrev:
H2SO4 skrev:
Neonland skrev:Men litium är väl inte neuroleptika?


Nej. Litium har visats ha stämningsstabiliserande effekt vid bipolär sjukdom och kan förhindra manier och depressioner. Den biokemiska mekanismen är okänd. Kan vara väldigt farligt att ta ihop med neuroleptika.


På vilket sätt kan kombination av dessa vara farliga? Jag har ännu inte hunnit läsa igenom tråden om utifall det skulle stå där.


Interaktionen mellan preparaten blir giftig för kroppen. Kan leda till förvirring, kramper och malignant neuroleptikasyndrom mm.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Re: En varning angående neuroleptika

Inläggav Moggy » 2015-05-19 22:25:48

Vad är litium egentligen? Är det grundämnet litium eller nån annan substans?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

En varning angående neuroleptika

Inläggav Neonland » 2015-05-19 22:35:21

Moggy skrev:Vad är litium egentligen? Är det grundämnet litium eller nån annan substans?


Det är grundämnet litium. Man upptäckte för en massa år sen (jag vet att det användes på 80-talet), men man vet inte riktigt hur det fungerar bara att det gör det.

Jag går på litium (och två neuroleptika) och jag håller ännu på att ställas in på dosen vilket innebär att jag måste ta blodprover en gång i månaden ungefär. När jag kommer över 0,5 i deras mätvärde och ligger stadigt över är provtagningarna bara var tredje månad.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2015-05-19 22:48:52

Nja det är inte alkalimetallen litium man äter utan ett litiumsalt, vanligaste är litiumsaltet av citronsyra. http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_citrate
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav manne » 2015-05-20 12:32:36

vad används litium då mot vadå.?
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in