Ekonomi som intresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-08 12:55:41

Lissås skrev:
Trefjorton skrev:Har fått lite info från nätet om att investera medans man får ersättningar. Det påverkar inte aktivitetsersättningen, men däremot kan den påverkas bostadstillägget.

Hur kalkylerar dom detta? Vart går gräsen för när dom börjar minska på bostadstillägget?

Den handläggare jag har sa att jag ska få en ny. Hade bara henne i processen om att bli beviljad. Så får vänta tills jag får den nya för att fråga om detta.


"Hur mycket pengar på banken kan jag ha och ändå vara berättigad till bostadstillägg?

Det finns inga fastställda gränser för detta, men tillgångar som överstiger 100 000 kronor för ensamstående eller 200 000 för makar eller motsvarande påverkar beräkningen."

https://www.pensionsmyndigheten.se/om-p ... adstillagg


Jaha. Tack. Alltså om man har mer än 100,000 kr på ett ISK på avanza (eller sammanlagda pengar), så börjar det påverka bostadstillägget. Allt under, är då okej?

Nu kollar dom inte hur mycket man har på ett ISK och stället tittar på skatten. Ett ISK skattas på ett annat sätt, så undrar om dom ser hur mycket jag har genom skatten?

Gäller samma för pensionärerna som oss?

Måste vänta ett tag tills jag får meddelande om vem min nya handläggare är tills jag kan fråga..

Kan jag vara säker på att investera en mindre summa redan nu? Känns så osäkert att bara lyssna på folk på nätet.


Jag ringde handläggare på socialtjänsten, och pratade lite. Hon nämnde att jag är självförsörjande nu. Känns läskigt.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav Lissås » 2019-04-08 22:16:11

Trefjorton...

"Kan jag få bostadstillägg även om jag har pengar på banken eller andra tillgångar?

Eftersom storleken av bostadstillägget beror på flera faktorer finns inga fastställda gränser för hur mycket pengar du kan ha på banken, men om du har tillgångar över vissa summor så påverkar det hur mycket du kan få i bostadstillägg.

Om du är ensamstående och har en förmögenhet som är högre än 100 000 kronor: beräkning av bostadstillägget påverkas av 15 procent av det som överstiger 100 000 kronor.

Om du har en make eller samb och ni har en förmögenhet som överstiger 200 000 kronor: beräkning av bostadstillägget påverkas av 15 procent av det som överstiger 200 000 kronor.

Tillgångarna beräknas per den 31 december året före du får bostadstillägg. Tillgångar kan till exempel vara:

privat bostadsfastighet eller bostadsrätt som inte är din permanentbostadaktier, fondandelar och övriga värdepapperkontanter och tillgångar på bankkontokapitalförsäkringarfordran i pengar.

Från tillgångarna görs avdrag för skulder i form av exempelvis banklån eller studielån. Det gäller dock inte skulder som du har på din permanentbostad."

https://www.forsakringskassan.se/privat ... adstillagg

Tror att det är denna information du söker.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-15 21:23:12

Det jag är mest orolig om att investera är att jag blir ju av med detta ersättning om 1 år, och då måste ansöka om sjukersättning.

Tänk om dom säger att jag kan klara mig själv pga pengar på ISK? Då får jag ingen hjälp från FK alls?

Tänk om jag måste tillbaks till ekonomisk bistånd (social bidrag)? Då kanske dom säger att jag har pengar och därför inte får hjälp av dom. Jag är bidragsberoende, och vill inte förstöra mitt rykte om mig (att jag behöver hjälp).

Då kanske det inte är bra att investera alls, och inte fråga handläggaren heller?

Det har ju blivit tuffare att få ersättningarna. Därför måste man hålla tyst om allt som har med pengar att göra? Också allt som har med min arbetsförmåga att göra. Annars blir jag av med allt!
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav slackern » 2019-04-15 22:25:26

Med den inställningen kan folk uppleva dig som en myglare.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-15 22:36:00

slackern skrev:Med den inställningen kan folk uppleva dig som en myglare.


Hur då? Är nojig, och vill planera i förväg. Har varit fattig förut, och det är inte kul. Då säger dom på soc att du får skylla dig själv, och att du skulle ha planerat din ekonomi.

Och nu kallar du mig för "fifflare"? Hellre är jag det än svälter.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav krumelur » 2019-04-16 0:32:07

Ekonomi är svårt, sådant vill man gärna ha hjälp med :)
krumelur
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-03-27

Ekonomi som intresse?

Inläggav truthseeker » 2019-04-16 0:47:56

Det ska straffa sig att vara sparsam i det här landet :-)
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-16 12:14:02

truthseeker skrev:Det ska straffa sig att vara sparsam i det här landet :-)


Ja, det är så fult.

Har för mig att det är någon stat(eller flera) i USA där man får ha 1 boende (äga hus), och 1 bil, samt få ekonomisk bistånd. På så sätt kan man lättare ta sig ut bidragsberoendet.

I vårt land måste man vara absolut fattig för att få hjälp. Sedan måste man vara kvar där för fortsatt hjälp. Kommer ju aldrig ur det på så sätt.

Att bli kallad myglarna för att man vill planera det hela säger en del om landets befolkning.


Vill fortfarande veta mer om riskerna med att investera, eller tjäna lite pengar åt annat håll, när man ansöker om ersättningarna.

Min arbetsförmåga är väldigt låg. Vi höjde precis mina timmar, men blir helt slut, och kanske går tillbaks till färre timmar.

För en person i min sits. Tror ni det är riskabelt?

Justä, kan fråga min handläggare hos kommunen. Han kanske vet.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-16 17:54:09

Lissås: Får du bostadstillägg?

Det står att tillgångarna beräknas per den 31 december året före du får bostadstillägg.

Räknar dom allt genom året, eller bara vad man har den dagen?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav slackern » 2019-04-16 18:09:59

Jag har för mig att dom har ändrat reglerna kring Akassa för folk som riskerar att bli utförsäkrade, så om jag vore dig skulle jag kolla upp det där med Akassa så att du sliper gå på socialbidrag om ett år, då har du ju lite mer ekonomiskafriheter.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-16 20:49:14

slackern skrev:Jag har för mig att dom har ändrat reglerna kring Akassa för folk som riskerar att bli utförsäkrade, så om jag vore dig skulle jag kolla upp det där med Akassa så att du sliper gå på socialbidrag om ett år, då har du ju lite mer ekonomiskafriheter.


Man måste nog vara inskriven på arbetsförmedlingen och vara arbetssökande för att få A-kassa, och dom har sagt att min arbetsförmåga är för låg för att dom ska hjälpa mig. Kan inte bli inskriven där igen (kan det, men blir konstigt, för att det står i mina dokument att dom inte kan hjälpa mig).

Kan fråga min handläggare om det.

Tack för info. Tror jag har fått en bra del info nu. Ska investera lite smått imorn :-)Happy
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-17 19:54:29

Hur blir det när sin ersättning tar slut? När ansöker man om ett nytt? Får man ett svar innan den man har tar slut?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav slackern » 2019-04-17 21:10:18

Det beror nog på om dom har hunnit klart med dit ärende eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Lissås » 2019-04-17 23:08:44

Trefjorton skrev:tår att tillgångarna beräknas per den 31 december året före du får bostadstillägg.

Räknar dom allt


Jag har inte bostadstillägg, min man tjänar för bra. Vår sammanlagda inkomst räknas.

Om jag minns rätt så beräknas bostadstillägget för vad man tjänar under samma år (totalen under hela året), men de kollar säkert för året innan för att se om man är berättigad. Har man tjänat för mycket blir man återbetalningsskyldig.


"Vad händer om jag missar att anmäla en förändring när det gäller mitt bostadstillägg? Visa fördjupning
Du kan då gå miste om ett högre bostadstillägg eller eventuellt bli återbetalningsskyldig. "

https://www.pensionsmyndigheten.se/om-p ... adstillagg
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-18 10:02:25

Då kan jag inte ha några andra inkomster?

Får jag ca 7500 kr efter skatt x 12 månader = 90,000 kr/år. Detta räknas då in?

Alltså kan jag inte ha några extra inkomster, eller vinster på aktier/fonder. Upp till 100,000 kr.

Om jag har 20,000 kr på kontot från året före, och sedan får jag 90,000 kr detta år. Alltså räkas det som 110,000 kr.

Man kan alltså inte spara pengar på ersättning heller.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav Lissås » 2019-04-18 14:34:32

Trefjorton skrev:Då kan jag inte ha några andra inkomster?

Får jag ca 7500 kr efter skatt x 12 månader = 90,000 kr/år. Detta räknas då in?

Alltså kan jag inte ha några extra inkomster, eller vinster på aktier/fonder. Upp till 100,000 kr.

Om jag har 20,000 kr på kontot från året före, och sedan får jag 90,000 kr detta år. Alltså räkas det som 110,000 kr.

Man kan alltså inte spara pengar på ersättning heller.


Om jag har förstått rätt så är det inte helt säkert att det är så. De räknar tyvärr din inkomst före skatt (hur orättvist det än kan vara kommuner emellan).

Bostadstillägget är för dina kostnader för ditt boende. När man ansöker om bostadstillägg måste man bifoga uppgifter om boendet i ansökan.

Jag tolkar det som att överskrider ditt sparande 100 000 kr så kommer det påverka bostadstillägget, men du kommer inte bli helt utan (såvida du inte har alldeles för mycket på banken). Om du överskrider 100 000 kr tolkar jag det som att 15 procent av ditt bostadstillägg minskar eller så kanske du blir betalningsåterskyldig på 15 procent, men om man har för mycket pengar på banken är man inte alls berättigad bostadstillägg.

Man kan ju försöka få tag i ett så billigt boende som möjligt så man slipper bostadstillägget helt och då kan man ha hur mycket sparande man önskar om man inte vill ha sitt sparande i madrassen förstås. :)

"Bostadstillägg är pengar du kan få utöver din aktivitetsersättning eller sjukersättning om du har kostnader för ditt boende."

"Om du är ensamstående och har en förmögenhet som är högre än 100 000 kronor: beräkning av bostadstillägget påverkas av 15 procent av det som överstiger 100 000 kronor."


https://www.forsakringskassan.se/privat ... adstillagg
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-24 1:19:40

Trefjorton skrev:Undrar om ens CoMpLiCaTeD_X har autism?


He he för att man lyckas med något behöver inte det betyda att man är helt symptomfri. Finns säkerligen en del autistiska drag hos mig men inget som påverkar min förmåga att ta tag i saker för att försöka uppnå någon form av framgång. Köpa och sälja grejer är något jag är bra på och det har givit mig möjligheten att investera relativt stora summor pengar i aktier som numera ger en skaplig avkastning.

Några korta svar på en del som diskuterats i den här tråden...

Kan man bli rik på att spara pengar varje månad om man har sjukersättning?

Svar NEJ. Visst kan man få ihop ett litet kapital om man lever snålt men inget som leder till rikedom när man blir äldre. Det enda man kan göra är att försöka jobba lite (om man orkar), eller köpa och sälja grejer för att få in lite extra slantar.


Påverkar pengar på banken eller i aktiedepå bostadstillägget?

Alla tillgångar över 100 000 kan påverka bostadstillägget. Det spelar ingen roll om det är kontanter eller aktier/fonder, alla tillgångar över 100k påverkar bostadstillägget. Numera skickas alla uppgifter direkt till skatteverket så det finns inga genvägar. Normalt sett brukar man få reducerat bostadstillägg med 15% om man har tillgångar som överstiger 100k för en ensamstående.


Jag återkommer lite senare med en uppdatering av min aktieportfölj då jag ändrat lite. Såg även att någon frågade om PPM fonder, kan dela med mig av dessa fonder också vid tillfälle.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-04-24 12:18:27

CoMpLiCaTeD_X skrev:
Alla tillgångar över 100 000 kan påverka bostadstillägget. Det spelar ingen roll om det är kontanter eller aktier/fonder, alla tillgångar över 100k påverkar bostadstillägget. Numera skickas alla uppgifter direkt till skatteverket så det finns inga genvägar. Normalt sett brukar man få reducerat bostadstillägg med 15% om man har tillgångar som överstiger 100k för en ensamstående.


Finns det någon trappa på detta? Tex ponera att jag har 500 000:- plötsligt på banken, Farmor visade sig vara rik och croakade eller nåt, drar de ännu mer än 15% då? Sådant där är typ omöjligt att få svar på från försäkringskassan!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-24 13:07:28

CoMpLiCaTeD_X skrev:Påverkar pengar på banken eller i aktiedepå bostadstillägget?

Alla tillgångar över 100 000 kan påverka bostadstillägget. Det spelar ingen roll om det är kontanter eller aktier/fonder, alla tillgångar över 100k påverkar bostadstillägget. Numera skickas alla uppgifter direkt till skatteverket så det finns inga genvägar. Normalt sett brukar man få reducerat bostadstillägg med 15% om man har tillgångar som överstiger 100k för en ensamstående.


Jag återkommer lite senare med en uppdatering av min aktieportfölj då jag ändrat lite. Såg även att någon frågade om PPM fonder, kan dela med mig av dessa fonder också vid tillfälle.


Räknar dom in ersättningen som tillgång också? För då kan man inte ha mer än 10k kr utöver ersättningen på kontot.

Aktierna brukar sjunka efter utdelningen. Är det bättre att sälja Nobia innan utdelningen? 4kr i utdelning är bra, fast hur blir det framöver med aktien? Vill helst bli av med dom senare, och jag vet inte om dom går upp i värde något mer.

Fonder verkar bättre och säkrare än nobia? Om man ska ha något långvarigt så är det fonder som gäller.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav slackern » 2019-04-24 14:12:07

sugrövmanövern skrev:
CoMpLiCaTeD_X skrev:
Alla tillgångar över 100 000 kan påverka bostadstillägget. Det spelar ingen roll om det är kontanter eller aktier/fonder, alla tillgångar över 100k påverkar bostadstillägget. Numera skickas alla uppgifter direkt till skatteverket så det finns inga genvägar. Normalt sett brukar man få reducerat bostadstillägg med 15% om man har tillgångar som överstiger 100k för en ensamstående.


Finns det någon trappa på detta? Tex ponera att jag har 500 000:- plötsligt på banken, Farmor visade sig vara rik och croakade eller nåt, drar de ännu mer än 15% då? Sådant där är typ omöjligt att få svar på från försäkringskassan!


Det är väll mellan 100k-199k du kan få bostadstillägg med avdrag vid 200k får du inget bostadstillägg har jag för mig, fast har du lån på 200k och tillgångar på 200k så räknas det som att du har noll i tillgångar och får normalt bostadstillägg.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-24 17:46:40

sugrövmanövern skrev:Finns det någon trappa på detta? Tex ponera att jag har 500 000:- plötsligt på banken, Farmor visade sig vara rik och croakade eller nåt, drar de ännu mer än 15% då? Sådant där är typ omöjligt att få svar på från försäkringskassan!


Försäkringskassans är relativt otydlig och jag tror inte det finns någon som vet exakt vad som gäller. Men så vitt jag förstått så spelar det ingen roll om du har 100k eller 500k, oavsett summa så verkar FK dra runt 15%. Själv har jag fått reducerat bostadstillägg med ca 500kr i månaden och jag räknade ut att det var en minskning med ungefär 13%. Vid tillfället beslutet togs hade jag över 500k i tillgångar. Nu ligger jag väl närmare 700k i tillgångar så vi får se i höst om bostadstillägget påverkas än mer men jag betvivlar det faktiskt.

Trefjorton skrev:Räknar dom in ersättningen som tillgång också? För då kan man inte ha mer än 10k kr utöver ersättningen på kontot.

Aktierna brukar sjunka efter utdelningen. Är det bättre att sälja Nobia innan utdelningen? 4kr i utdelning är bra, fast hur blir det framöver med aktien? Vill helst bli av med dom senare, och jag vet inte om dom går upp i värde något mer.

Fonder verkar bättre och säkrare än nobia? Om man ska ha något långvarigt så är det fonder som gäller.


Alla tillgångar du har på dina konton i form av kontanter, aktier, fonder, värdepapper räknas in såklart. Så har du 95k på sparkontot och 10k från din ersättning så blir det ju över 100k och då kan FK reducera bostadstillägget med ca 15%. Känner man oro över att få minskat bostadstillägg får man helt enkelt se till att aldrig överstiga 100k i tillgångar.

Själv gör jag så stora investeringar att det i princip är omöjligt för mig att kringgå systemet, så jag får bita ihop och ta smällen med att förlora 6000kr per år i form av minskat bidrag. Men med en aktieportfölj värd runt 650k för tillfället och utdelningar på ca 45k per år skall man inte klaga. Meningen är ju att egna pengar alltid skall gå före skattepengar.

Vad det gäller aktier så sjunker dom alltid efter utdelning. Bäst tillfälle att sälja är innan utdelning för då brukar dem stiga och ligga som högst i kurs.

Aktier är svårt med hög risk. Jag skulle inte direkt rekommendera någon att satsa pengar i aktier om man är rädd om sina slantar. Känner man att man ej har något att förlora är det en annan sak men vill man vårda sina besparingar anser jag att indexfonder är den bästa och tryggaste sparformen.

Jan Bolmeson är väldigt kompetent och både kan och skriver mycket om just sparande i indexfonder. Han tipsar bland annat om de allra bästa fonderna på marknaden.

https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2019/
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-24 18:15:13

En liten uppdatering av min nuvarande aktieportfölj. Tele2 har fått lämna portföljen med anledning att jag tycker bolaget är lite väl högt skuldsatt och delar ut alldeles för lite pengar till aktieägarna. Jag tjänade bra med pengar på försäljningen då jag köpte för 69 och sålde för 123. I stället har jag köpt lite Swedbank, lyckades tyvärr ej pricka botten men en genomsnittlig inköpskurs på 169kr känns ändå rätt tryggt inför framtiden, trots alla anklagelser mot banken. Har även fyllt på med lite fler Nordea aktier då dem delar ut bra med pengar. Ligger för närvarande back med relativt stora summor på bankaktierna med det är inget som bekymrar mig nämnvärt då jag satsar långsiktigt.

Delar även med mig av mina PPM fonder för den som eventuellt är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-04-24 20:24:04

CoMpLiCaTeD_X skrev:Alla tillgångar du har på dina konton i form av kontanter, aktier, fonder, värdepapper räknas in såklart. Så har du 95k på sparkontot och 10k från din ersättning så blir det ju över 100k och då kan FK reducera bostadstillägget med ca 15%. Känner man oro över att få minskat bostadstillägg får man helt enkelt se till att aldrig överstiga 100k i tillgångar.


Det jag menar var såhär. Varje månad får jag 7500 kr i ersättning, som blir 90k kr på ett år.

Mycket av pengarna använder jag, men låt säga att jag sparar 10k kr. Nästa år blir det samma sak med 7500kr månaden, som blir 90k kr i ersättning genom året. Då blir det 100k kr sammanlagd?

Räknas ersättningen som man har spenderat som tillgång(när man inte har sparat det) när dom räknar ihop 100,000 kr?

Annars är det ju lätt med att bara ta ut pengar innan man når 100,000kr. Har dom tillgång till bankuppgifter automatiskt? Man kan ju också köpa fysiska saker (guld etc), som dom inte kan räkna, eller se?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-24 23:47:30

Trefjorton skrev:Det jag menar var såhär. Varje månad får jag 7500 kr i ersättning, som blir 90k kr på ett år.

Mycket av pengarna använder jag, men låt säga att jag sparar 10k kr. Nästa år blir det samma sak med 7500kr månaden, som blir 90k kr i ersättning genom året. Då blir det 100k kr sammanlagd?

Räknas ersättningen som man har spenderat som tillgång(när man inte har sparat det) när dom räknar ihop 100,000 kr?

Annars är det ju lätt med att bara ta ut pengar innan man når 100,000kr. Har dom tillgång till bankuppgifter automatiskt? Man kan ju också köpa fysiska saker (guld etc), som dom inte kan räkna, eller se?


Okej det var så du menade. Nej hur mycket pengar du får in per månad/år räknas ej, endast de totala tillgångarna du har på dina konton. Så du måste alltså ha 100k eller mer sparat för att det skall påverka ditt bostadstillägg. Alltså pengar du spenderat räknas ej som tillgångar.

Om FK har tillgång automatiskt till bankuppgifter vågar jag ej svara på, hittar ingen information om det. Men i regel brukar man väl vara tvungen att skicka med ett kontoutdrag från banken när man ansöker om bostadstillägg?

Jag vet i alla fall att FK numera hämtar uppgifter direkt ifrån skatteverket angående kapitalinkomst. Just därför har jag fått sänkt bostadstillägg på grund av att jag får inkomst ifrån aktieutdelningar.

Guld är alltid en bra investering så vill man undvika 100k spärren kan man gott och väl köpa på sig lite. Det är ju egentligen bara att hålla sig under 100k på kontot och investera överskottet i något annat, lite guld, en ny iPhone, dator, tv osv.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in